Gå til innhold

Babyboka

Xania

Anbefalte innlegg

Så på "Koht i familien" i går. Synes Kristine Koht til tider er hysterisk morsom, men i går var det ikke så morsomt å se på. :sjenert: Å se hvor vondt en fødsel faktisk gjør var ikke spesielt oppmuntrende. Sleit med å få sove i går, ble liggende å tenke mye på fødselen og tiden etter. Må bare innrømme at jeg gruer meg til både fødselen og barselperioden. Er så redd for å ikke takle at noen er 100% avhengig av meg, og for å aldri få fred. Nå er vi jo to om dette, men det hjelper liksom ikke. :sjenert:

Mannen er til tider bekymret for om alt er bra med babyen i magen, men gleder seg voldsomt til ungen kommer og er sikkert på at det skal gå SÅ bra etter fødselen. Jeg på den andre siden er ganske trygg på at alt er bra med babyen nå, men bekymrer meg altså for barseltiden. Tenk om jeg ikke har tålmodighet nok når babyen skriker i en evighet? Tenk om jeg blir sint på den? :overrasket:

Huff, det er vanskelige tanker dette her, og har ikke akkurat så mange å dele dem med. Har ymtet frempå til mannen om at jeg synes det er skummelt, men han har jo ønsket seg barn lenge og ser bare rosenrødt på fremtiden. Det hjelper ikke helt å høre "det kommer til å gå så bra, så" når tankene kverner. :tristbla:

Tror jeg må prøve å ta det opp med jordmor når jeg skal dit om to uker. Vet ikke hvor mye hjelp det er å få, men ofte hjelper det jo bare å dele tanker, spesielt med ei som sitter med en del fakta om fødsel og barseltid. Da er jo mannen også med, så kanskje han skjønner litt bedre hva jeg sliter med for tida.

I tillegg er jeg sliten av graviditeten, sliten av forkjølelsen og sliten av alt som henger over oss og må være ferdig før babyen kommer... Ekstremt dårlig dag, med andre ord. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ÅÅÅÅ, har du vært på ultralyd!!??? :hjerter_rundt:

Godt å lese at alt var bra med den lille :)

Bekymringene dine synes jeg du skal dele med jordmor. Jeg har gjort det selv, og det var utrolig godt å snakke med en fagperson!! Min jordmor er iallefall et utrolig medmenneske og veldig forståelsesfull.

Jeg er sikker på at du kommer til å bli en kjempe god mamma!!!

:troest:

( Jeg turte ikke se "Koht i familien" i går ......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det kan hjelpe å snakke med jordmor, magolia. :klem: Må prøve å gjøre det, er normalt litt for flinkt til å holde tunge ting for meg selv. :sjenert:

I kveld skal jeg jobbe overtid for første gang på en evighet. Normalt gjør det meg ingenting å jobbe litt overtid, men ser ikke frem til det i kveld. Spesielt siden det ikke bare er snakk om en time eller to, men hele kvelden. Blir god å finne puta si etterpå! :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vennen... Helt normalt du er bekymret :klem:

Ja snakk med jordmor, eller andre.. Det hjelper nok! :)

ikke alle syns fødsel er like Jæv..., men skjønner du gruer deg..

Men den varer ikke for alltid PLUSS du får en fantastisk gave etter smertene.. :hjerte:

Spennende at dere ikke vet kjønn enda!

Alle har kjipe dager. Det er derfor det er så deilig at det kommer en ny dag imorgen.. som er oftest mye bedre! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kloke ord, Epica! :klem: Det føles litt bedre i dag, etter en god natts søvn. Men den voldsomme gleden som så mange gravide snakker om, den har jeg ikke merket enda. Håper bare den kommer etter fødselen! Det er jo spennende med en liten baby i magen, såklart, og jeg vil jo gjerne ha en familie etter hvert. Men ansvaret skremmer meg. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig vanlig aa gaa gjennom saanne litt ambivalente perioder, hvor man bruker tid paa tenke/bekymre seg over det som kanskje ikke blir saa rosenroedt. Kanskje det er litt bra, egentlig? At man forbereder seg mentalt paa at ting kan bli vanskelige saavel som utrolig herlige? Men det er jo ikke goey aa gaa rundt og bekymre seg til stadighet, saa hvis det tar overhaand er det sikkert lurt aa ta det opp med jordmor!

Er ikke i noen konstant lykkerus jeg heller, men naar overskuddet er paa plass og jeg kjenner spark og ser ned paa magen min som begynner aa bli ordentlig rund, da foeler jeg meg utrolig heldig! Men har ogsaa dager hvor jeg synes det er et ork aa vaere gravid - foeler meg litt fanget paa en maate, som om babyen har tatt over kroppen min - og jeg tenker "hjeeeelp, hvordan skal JEG klare aa ta meg av et splitter nytt lite menneske?!"

Haaper dagen i dag er bedre! :kose:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver, med tanker om "alt og ingnting". Nå som jeg kjenner Burpeliten i magen hver eneste dag, flere ganger om dagen, går det virkelig opp for meg at det faktisk bor noen der inne, som en gang om ikke lenge skal ut derfra, og som JEG får ansvar for... En som er helt hjelpesløs uten meg og sambo! Det er skremmende...

Men det er vel normalt å tenke sånn... Får håpe det går over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuesn takk for oppmuntringer, Holly Hobbie og Burpen! :klem: Det er godt å høre at det er flere som bekymrer seg litt. Det er nok ganske vanlig, men åpenbart noe man ikke snakker noe særlig om. Alt "skal" jo liksom være fryd og mannen når man venter barn. :sjenert:

I dag blir det kort lesedag. Mannen kommer hjem i halv totida, og da reiser vi nordover for å besøke foreldrene mine. Det blir koselig, har ikke sett dem siden i januar! Det blir visst også bursdagsselskap, så da får jeg sett resten av slekta der oppe også. Gleder meg til det, det er vanskelig å få tid til å besøke alle når man bare er nordafor ei helg.

Ellers har knøttet blitt veldig mye mindre aktiv. Kjenner et spark eller to om dagen, men ikke noe mer. Regner med h*n har flyttet litt på seg så jeg ikke kjenner det så godt. Det er visst ikke før uke 26 man skal forvente regelmessige spark hver dag, så det er i alle fall ingen grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er flere som bekymrer seg, enn de som ikke gjør det... Men det er bedre å ha tenkt igjennom alt på forhånd, sånn at man er klar over de ekymringene som kan oppstå, så får man heller være glad hvis det ikke blir som "værst tenkt"!

Så kjekt det lir å treffe familien igjen, særlig når du ikke har sett dem siden januar! Det er jo kjempelenge siden... Er det veldig langt nordover dere skal?

Uansett,- god tur!!

Kos dere masse!

Burpelita er også litt "av og på" med aktiviteten fra dag til dag, og det er også helt normalt, ifølge min jordmorsvigerinne!

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke lenger enn til Nordland, Burpen. (Har ikke lyst til å si akkurat hvor.) :sjenert:

-----------------

Deilig med en helg hos mamma og pappa, og slippe å tenke på alt som skal gjøres i leiligheten vår. Men det er nå godt å komme hjem igjen også. ;)

Mamma har blitt så negativ de siste årene, har liksom ikke lyst til å gjøre noenting som foregår utenfor huset, og klager støtt over det ene eller andre. Og så kjefter hun på pappa hele tiden, for alle mulige bagateller... Det er veldig slitsomt i lengden, så jeg merker at det holder med korte besøk. :sjenert:

Pappa er nå som han alltid har vært, klarer ikke å sitte inne på rumpa en hel dag. :ler: Han gleder seg fælt til å bli bestefar, og planlegger allerede å ta seg en tur med motorsykkelen til sommeren for å se på lille knøttet. Det er så koselig å høre!

Det var koselig å se resten av familien også, både tante & onkel, søskenbarn med mann og barn og bestemor. Bestemor var selvfølgelig skuffet over at vi ikke rakk å besøke henne en dag også, men sånt har jeg faktisk lært meg å overse. Hun bor et stykke unna mamma og pappa, og det gjør også søskenbarnet mitt hvor bursdagsfeiringen var. Orker ikke to lange bilturer på ei lita helg, men det er vanskelig å skjønne for ei bestemor som aldri har kjørt bil selv.

Høres ut som jeg har den merkelige familien her nå, men litt har vel de fleste å "slite" med. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har avtalt med mannen at det blir Ikea-shopping til lørdag. Da blir det i alle fall seng og PC-bord, så vi får flyttet PC-en fra barnerommet til vårt soverom. Mannen har ombestemt seg og beholder kommoden, så vi må også ha kommode eller klesskap til knøttet. Har så lyst til å lage skyvedørsgarderobe langs hele den ene veggen på barnerommet, men det er så dyyyrt. :sjenert: Får nok tenke litt mer på det, haster jo ikke så veldig. (Men det hadde selvfølgelig vært kos å shoppe litt babyklær snart, da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du gruer deg til fødselen, det er mange som gjør det... Er jo også veldig rart å se hvordan andre takler fødsler (Jeg så også Koht i familien!)...

Men som Epica skrev over her... Vi er veldig forskjellige vi mennesker, og vi takler sånt forskjellig. Jeg syntes faktisk ikke noen av mine fødsler har vært uoverkommelige. Det er liksom ikke "vondt"... det er i hvert fall feil ord å bruke syntes jeg... Det er mer som en stor opplevelse, som ikke kan sammenlignes med noe annet. En oppgave du skal gjennom og som resulterer i verdens beste premie... :sjarmor:

Faktisk så syntes jeg det er "vondere" å stuke en tå i bordbeinet eller skjære meg skikkelig på papir enn det det var å føde... Er en annerledes og positiv smerte som ikke kan beskrives, men må oppleves. Men jeg syntes ikke du skal gå og grue deg til fødselen... Det er det største du kommer til å oppleve... :Nikke:

Stor :klem:

Endret av Cr@sh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, der hadde Cr@shisen vært innom en tur! Godt å høre at det ikke er alle som heller ville sage av en arm enn å føde! :ler: (Nei, den var stygg, men det var hentet fra "Koht i familien"...)

Neida, er vel ikke fødselen jeg gruer meg mest til, det er liksom noe man bare må igjennom. For de aller fleste går det jo veldig bra, selv om det selvfølgelig gjør vondt. Synes tiden etter er skumlere, enkelte dager skumlere enn andre. :sjenert: Akkurat nå går det greit, gleder meg til å begynne shopping til knøttet på lørdag. ;)

Ellers fikk jeg et aldri så lite sjokk da jeg kikket på kalenderen i sted; skal etter planen melde meg opp til ny test allerede fredag om halvannen uke. :overrasket: Vet jo at jeg har vært sløv med lesinga, men at tida har gått så fort var jeg vel ikke helt klar over... Må bare henge i å lese, har bare lest 6 av 16 kapitler. Skjerpe seg! :fy_fy: Skal bare innom butikken og handle middagsmat, så skal jeg hjem, spise middag og så rett i lesinga!! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du ikke vil oppgi adressen dit du skulle :)

Høres ut som du har en koselig familie, syns jeg! :) En salig blanding... Akkurat som min! :ler:

Koselig med Ikea-shopping! Hørtes knallstilig med skyvedør på rommet til den lille. Er du sikkert på at det nødvendigvis må bli så dyrt? Har ikke peiling jeg, altså, men...

Kjenner meg godt igjen med litt sånn småpanikk ang for lite lesing til diverse tester/prøver/eksamner... Og hver eneste gang, så sier jeg til meg selv at jeg skal skjerpe meg! Men skjer det!?

...nei :sjenert:

Ha en fin mandagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg at når fødselen starter så kommer du bare til å være kjempeglad for det. For det er ikke spesielt kult å gå høygravid i lengden. ;) Og ja, det er vondt å føde!!! Men det ender med verdens største mirakel, og etterpå så er det masse hormoner som hjelper til at man bare vil gjøre det igjen og igjen. ;)

Hver fødsel er unik, det beste er derfor å ikke ha alt for store forhåpninger og planer for hvordan fødselen skal bli. Det er ihvertfall min erfaring....

Gratulerer med overstått UL og passerte 20 uker. :klem: Gleder meg til det blir min tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har skrekkelig lyst på skyvedørsgarderobe ja, Burpen. Hvis vi lager langs hele veggen blir det god plass til leker og ting&tang der også. Tenk så kjekt, å bare gjemme rotet bak ei skyvedør. :ler: Men vi får se, det kommer fort på 10 - 15 000 for noe sånt. :sjenert:

Ingen fare for at jeg har for høye forventninger til fødselen, Fru Fomle. :ler: Forventer vel det verste og blir heller positivt overrasket hvis det går fort og greit. Det er rart å tenke på at det har gått 20 uker allerede, de siste 10 har gått rasende fort!

-----------------------

Fikk en heller trist melding fra en kollega i dag. Han venter også barn, men de hadde funnet avvik under ultralyd, så det måtte gjøres flere undersøkelser nå fremover. Man vet jo at sånt kan forekomme, men ser liksom ikke for seg at det skjer noen man kjenner. Blir så fattig på ord når man hører slikt. :tristbla: De har en frisk og fin unge fra før, men det er nok en mager trøst i en slik situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp: så trøtt!! Prøver å lese litt, men øynene bare ramler igjen... Tror jeg må begynne å legge meg tidligere, 23 - 6:30 blir ikke nok søvn. Har planer om en treningsøkt etter jobb, men tror den blir ganske kort. :sjenert: Lengter hjem til senga nå!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble 1,5 timers trening i går, ikke så verst når senga fristet mer. :) Men fikk ikke lest noe særlig etterpå, da. Må skjerpe meg nå... :sjenert:

Trøtt i dag også. :Gjesp: Har i alle fall ikke merket noe særlig til ekstra energi i andre trimester enda. Er ikke så ekstremt trøtt nå som de første månedene, men fremdeles trøttere enn vanlig.

Knøttet "våknet" i går kveld og hadde flere sparkerunder. Godt å kjenne at det er liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...