Gå til innhold

Babyboka


Xania

Anbefalte innlegg

Tilbake fra ferie! :briller2:

Takk for hilsener, Fru Fomle, Cr@sh, Burpen og magolia! Og velkommen til Ronja! Alltid koselig med nye fjes i boka!

Det har vært to deilige uker med full avslapning. Var med på en utflukt og tok buss til deilige strender tre dager, ellers var det ei solseng under parasollen ved bassenget som fristet mest! Orker ikke ligge i sola lenger, det blir alt for varmt. Mye god mat og is har vi også spist. :sikle: Litt kjipt å ikke kunne ta seg en øl i varmen, men det er nå ikke så farlig.

Greit å være tilbake på jobb, og det kan se ut som om det blir mer å gjøre her fremover. Det er jo bare spennende! Det blir kjedelig i lengden med lite å gjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var hos legen til GU i går, og det gikk jo greit. Det spennende var at vi fikk høre hjertelyden til babyen. :-D Det var visst en veldig aktiv krabat, for vi hørte flere "svosj", som legen forklarte var bevegelser, før hun fant hjertelyden. Morsomt! Men det er nå likevel litt vanskelig å forstå at vi får en sprell levende baby i mars... Har ikke kjøpt noe baby-ting enda, lurer på å vente til etter UL om to uker. Da er det vel på tide å begynne å shoppe litt for å fordele utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hadde en dårlig dag i går. Syntes alt var tungt og kjeftet på mannen da jeg kom hjem etter trening, helt uten grunn. :tristbla: Det er vel noen hormoner ute og går, tenker jeg... (Sa selvfølgelig unnskyld etterpå, graviditeten skal ikke være noen unnskyldning for å være urimelig...)

Merker at magen har blitt stor nå, og det er faktisk litt tyngre å bevege seg. Føles også som om det er mindre plass til min mage inni der. Begynner å ane at det kan bli ganske tungt å være meg fremover, men det er jo en ikke helt uventet "bivirkning". Styrketrening i går var helt pyton, forferdelig tungt. Tok det roligere enn vanlig, og har heldigvis sluppet vondt rundt halebenet etter det. Legen sa at bekkenløsning skal man ha som gravid, og at hun hadde blitt bekymret om jeg ikke hadde det. :overrasket: Antar det betyr at jeg kan forvente litt flere vondter fremover. Sover dårlig om natta også, av en eller annen grunn. :sur: Men, men, nå er det for sent å snu. :ler:

Mannen har endelig begynt å engasjere seg mer. Han må stadig kose litt på magen, og vil også høre på den. Han hører jo ikke så mye annet enn litt rumling, men gleder det han må han jo få lov. Synes det er litt søtt. Han sier stadig at han gleder seg, og i går hadde han også kjøpt boka "Baby - en bruksanvisning" og leste masse i den. Deilig at han er litt aktiv selv, istedenfor å spørre meg om alle mulige babyting. (Var litt irritert på han for det en periode. :sjenert: Jeg er liksom ikke allvitende på området...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at mannen har funnet ut at han skal lese seg opp litt selv.

Handle er greit å fordele litt utover, men jeg har faktisk funnet ut at jeg egentlig kommer til å handle det meste nå, fordi jeg har ventet en stund, men plutselig har funnet ut at jeg ikke kan vente så mye lenger... :ler: Begynner å kjenne at kroppen er for tung, og er lite motivert for å gå lenge i butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen et godt argument for å starte shoppingen snart, Susan! Begynner allerede å merke at det er tyngre å gå, spesielt i trapper. Kan bare tenke meg at lange shoppingturer ikke frister så mye om 10-15 uker... Bør kanskje satse på å få de store tingene i hus før jul, så vi kan slappe av litt de siste par månedene. Fikk heldigvist handlet litt julegaver i Hellas, til noen av de som "har alt" i familien. Det blir "snadderpakker" med krydder, olivenolje, honning, soltørkede tomater og oliven (til de vi vet liker oliven, da). Håper det faller i smak, jeg hadde i alle fall blitt veldig glad for noe sånt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som herlige julegaver.

Jeg har varslet familien om at jeg nå straks kommer og ber om gaveønsker, så jeg kan gjøre ferdig juleshoppingen tidlig.

Men nå gir jo vi bryllupsbilder til foreldre og besteforeldre. (Muligens en bitteliten ting utenom til foreldre. ) Og så kan det jo være de får et babybilde også, hvis vi får tid til å ordne med det før jul.

Å vente til etter UL med å begynne er sikkert greit.

Dere kan jo bruke tiden til å finne ut hva dere egentlig føler dere trenger.

Vogn, seng og stelleplass er jo "must", men det er jo mye utstyr man føler man må ha i hus før babyen kommer i tillegg til alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det blir nok mye shopping fremover. Har ikke orket å skrive så mye mer enn det mest nødvendige på lista mi enda, men må snart skjerpe meg. Hadde vært greit om barnerommet var ferdig oppusset før vi begynte shopping da, har ikke så mange andre steder å gjøre av ting og tang. Men nå er heldigvis gangen straks ferdig, skyvedørene til garderoben ble montert i går og det ble lekkert. :sjarmor: Følte meg bare litt lita da jeg speilte meg i speildører på 2.48. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, pengene får visst bein å gå på denne måneden. Må til frisøren, lokkene ser mest ut som en høysåte for tida. Har egentlig lyst til å klippe håret helt kort, men da må jeg til frisøren igjen hver 6. uke og det er jo svinedyrt... Tror heller jeg sparer til litt lengre hår, så kan jeg variere med oppsatt hår innimellom. Så er det tannlege, det er vel passert fire år siden sist jeg var der. Men jeg liker ikke tannleger. :grine: Har et par vonde opplevelser som ikke frister til gjentakelse, så det blir utsatt i det lengste. Må få gjort det før jul i alle fall... *Gruer meg* Må også shoppe mere mammaklær, i alle fall noen lange gensere og noe pent til julebord/julaften/nyttårsaften. Tror jeg skal gå gjennom klesskapet og pakke vekk alt som har blitt for lite, lettere å se hva jeg trenger da. Har lyst til å melde meg på gravid-yoga, det kan jo være greit å lære noen øvelser som kanskje kan forebygge bekkenløsning. Og så har jeg skrekkelig lyst på fotpleie. :sjenert: Har aldri prøvd det før, men har noe hard hud på føttene som jeg ikke klarer å bli kvitt på egenhånd. Puh, det ble en lang ønskeliste... Får prioritere litt fremover, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Gravid-Yoga. Det er fint for MYE mer enn forebygging av bekkenløsning!

Har hatt mye hjelp av flere av øvelsene, og det er fryktelig deilig å slappe ordentlig av en gang i uka.

Dessuten er det fint som fødselsforberedende.

Ang. tannlege, så husk at du ikke kan ta røntgen når du er gravid, så du må være sikker på at de vet det når du kommer dit.

Lykke til med prioriteringen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du bor i Oslo, kan jeg anbefale yogaskole også! Yggdrasil yogaskole.

Jeg liker best lokalet de har over saga kino, men jeg har også vært en gang på Tøyen. (Det siste stedet har jeg ikke prøvd.)

Veldig greit at de har flere parallelle kurs, så du kan ta igjen timer hvis du skulle bli syk eller ikke kunne en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Nå har jeg meldt meg på kurset som starter 19. oktober. :-D Jeg har sett på kursene fra Yggdrasil og syntes det var så kjekt at de hadde lokaler like ved Nathionalteateret, for da kan jeg trene på vei hjem fra jobben. Men det er jo ikke så godt å vite hvordan kursene er bare ved å lese på websidene til kurstilbyderen. Der er det jo ofte mye skryt, så det er kjekt å høre fra noen som har prøvd. Tusen takk, Susan! :bukke: *Første prioritering gjort*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Nå har jeg meldt meg på kurset som starter 19. oktober. :-D Jeg har sett på kursene fra Yggdrasil og syntes det var så kjekt at de hadde lokaler like ved Nathionalteateret, for da kan jeg trene på vei hjem fra jobben. Men det er jo ikke så godt å vite hvordan kursene er bare ved å lese på websidene til kurstilbyderen. Der er det jo ofte mye skryt, så det er kjekt å høre fra noen som har prøvd. Tusen takk, Susan! :bukke: *Første prioritering gjort*

Lite å takke for! Du hadde jo tenkt på det selv, jeg bare fortalte hva jeg syntes var positivt!

Et lite hint når du kommer dit. Det er delvis veldig god ventilasjon der. Derfor lønner det seg å ikke gå for langt inn i yogarommet, for det blir kaldest innerst.

Hold deg på midten, så er temperaturen bra.

Det fine er at det ikke blir hverken varmt eller dårlig luft, selv om det er fullt på kurset en gang.

Håper du føler du får like mye igjen for det som det jeg har gjort! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lesedag i dag, og det kan fort bli litt sløvt sånn rett før helga. Farlig med KG... :ler:

Fikk sove godt i hele natt, bare avbrutt av en tissepause og at mannen stod opp i fem-tida. :-D Det var deilig, nå er det en stund siden sist. Formen ellers er bra, og ingenting er bedre enn det!

Mannen kom akkurat hjem, men tar seg en lur før middagen. Jeg skal lese frem til han våkner, da er det helg! Deilig vær er det også, det er ikke verst. Har ingen spesielle planer for helga, men må nok rydde og vaske litt i heimen. Kjedelig! Fikk melding fra mamsen i stad, hvor hun sa at hun hadde bakt brød og støvuget/vasket gulv og lurte på om hun hadde gjort seg fortjent til å ta helg nå? :ler: Har en sterk mistanke om at anti-husarbeidsgenene er arvet, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir deilig med helg tenker jeg! ;)

Uff ja, kjedelig å vaske gulver, men herlig følelse etterpå.

Du..lurte på om du kan brodere julekalender etc..?

Lurte bare på om det er enkelt...?

Jeg trenger viiirkelig en hobby nå med alle disse fridagene! :ler:

Så godt at formen er bra, høres ut som meg! :)

Alltid kjedelig å stå opp for å tisse, men er jo en filleting iforhold til bekkenløsning osv...

Hvilket kurs du har meldt deg på?

Jeg går på yoga, det er gøy! :-D

Får vertfall trent LITT i disse late dager... :sjenert:

GOD HELG! :klem:

Endret av Epica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid deilig med helg, Epica. :sjarmor:

Har ikke peiling på håndarbeid som broderi og strikking, men kan anbefale smykkelaging hvis du trenger en hobby! Det er veldig enkelt, spesielt knytesmykker. Man tar bare en tråd (lintråd f.eks.), knyter en knute, trer på en perle, knyter en knute til og fortsetter med et mellomrom og så neste knute, perle, knute osv. Kjempemorsomt! Og så kan man lage smykker som passer perfekt til antrekket. :)

Har meldt meg på et slikt yoga-kurs. Tror ikke jeg kan drive med styrketrening så altfor mye lenger, så da er sikkert yoga et bra alternativ. Greit å få rørt litt på seg, ja. Merker at jeg er ganske lat for tida...

Mannen har blitt så skrekkelig forkjøla, stakkars. Ligger bare på sofaen under dyna og hoster. Er ikke noe morsomt å være syk! Håper bare ikke han smitter meg, er vel ikke så veldig bra med feber når man er gravid...

Ellers øse-pøser det ned utenfor i dag. Var ute en liten tur og handlet frukt og grønnsaker i sted, og da fikk jeg testet de nye vinterskoene. De har goretex-membran og var faktisk vanntette! Tror det blir fine trillesko i snøslapset til neste vår. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smykkelaging ja, det virker gøy! :-D

Hvor du kjøper perler, i butikken? Så de hadde endel på panduro.no.

Ja yoga er glimrende for gravide. Er glad jeg begynte!

Nå har jeg bare to ganger igjen, vi lærer om pusteteknikker under fødsel også.

Uffda, stakkars mannen! Kjipt å være syk! :forvirret:

Håper du ikke blir smittet. Hva gjorde dere igår da, slappet av hjemme?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Der er du jo hjemme igjen, jo!

...syns du har vært borte i en evighet! Sikker på at det bare har vært to uker + Praha? :ler:

Hørtes ut som en kjekk ferie! Skjønner godt at plassen under parasollen frista mest... Jeg syns hele sydenturen vår var pyton pga varmen!

Jeg har også lyst til å begynne shoppinga snart... Klær har jeg allerede handla en del av, men jeg vil ha STORE ting!! :sjarmor: Greit å ta det når formen er sånn nogenlunde. Man vet jo aldri når/om kroppen sier stopp!

Stakkars mannen som er så syk! Du får pleie han godt, men passe deg samtidig, sånn at du ikke blir syk selv...

Ha en fin søndag!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, smykkelaging er kjempegøy, Epica. :Nikke: Handler mest perler på nettet, synes det er ganske dyrt hos Panduro. Handler feks. her: , og .

Så fint å høre at du også synes gravid-yoga er bra, nå gleder jeg meg veldig til kurset begynner! Har allerede matte, så jeg kan trene litt hjemme også hvis jeg får ånden over meg da. :sjenert:

Ble bare sløving foran TVen i går, med tacomat og litt godis ja.

Hei Burpen! Er hjemme igjen, ja. Sydenferie egner seg klart best når man ikke er gravid, ja. Men angrer ikke på at vi dro, altså, koste meg veldig under parasollen og i bassenget! Men var ganske begrenset hva jeg orket så lenge sola var oppe da, mannen ville nok gjerne trasket litt rundt på formiddagene også.

Hadde vært greit å få begynt shoppinga snart, ja, men har ikke noe annet sted enn barnerommet å sette det på og rommet må pusses opp først... Ja, ja, før jul må vi nesten starte shoppinga uansett om rommet er klart eller ikke. :sjenert:

-------------

Det er visst sant som de sier at ingen blir så syke som mannfolk. :ler: Mannen snufser og ynker seg og synes veeeldig synd på seg selv. Klart det er trasig å være syk, men man får nå ikke gjort så mye med det. En forkjølelse varer jo ikke sååå lenge heller. Men koser nå på han, lager mat og serverer litt godis så han har det ikke så alt for ille. ;)

Lagde hjemmelaget fiskegrateng til middag i dag, og det var godt! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke lager det oftere, glemmer liksom av hvor godt der er mellom hver gang. Må vel øve meg litt på tradisjonelle middager fremover, nå som vi snart blir en familie. :sjenert: Funker vel ikke å ha wok flere ganger i uka da. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har visst mannen kviknet til litt! Han har nettopp servert pizza laget av tacorestene fra i går. :sikle: Jeg digger pizza! :danse:

Resten av kvelden blir tilbragt i sofaen med "Mona Lisa Smile" på TV3. Lat, jeg? :ler: Må si til mitt forsvar at jeg har gått lang søndagstur i dag. Skrittelleren viser faktisk 12 607 skritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig du som skal på yoga, har vurdert om jeg skulle ta et sånt kurs selv..

Jeg vil anbefale deg å ikke kutte ut styrketreningen selv om det begynner å bli tungt, få heller satt opp et program tilpasset at du er gravid. Noen øvelser skal du unngå, som utfall og utside/innside lår i maskin. Spesielt viktig når du har bekkenløsning! Nå skal du ikke maks trene styrke, men ta flere repetisjoner (12-15) i hvert sett.

Selv håper jeg at jeg denne gangen skal klare å holde meg i form i svangerskapet, det har jeg ikke klart i de forrige to.. :sjenert:

Håper du får en fin uke! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...