Gå til innhold

Babyboka


Xania

Anbefalte innlegg

Hei Fru Fomle. Koselig at du stikker innom! :)

Trener i treningsrommet på jobben, og har akkurat nå et opplegg hvor jobben delvis sponser personlig trener så jeg har fått beskjed om hvilke øvelser jeg ikke kan gjøre. Problemet er bare at jeg får vondt i bekkenet, rundt halebeinet, etter en styrketreningsøkt selv om jeg ikke har gjort disse øvelsene. Er nok mer at jeg har tatt i for hardt eller holdt på for lenge. Siden det gikk bra sist gang da jeg tok det mye mer med ro tror jeg nok at jeg fortsetter med styrke "light" en gang i uka og yoga en gang i uka når den starter. Det er jo tross alt greit å ikke være helt fiskebolle når man skal bære rundt på en baby på x antall kg. Men merker det er lett å tenke at jeg må slappe av nå som jeg er gravid og bruke det som unnskyldning for ikke å trene. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker en del på hvilket babyutstyr vi trenger å kjøpe om dagen. Vogn kjøper vi nesten helt sikkert brukt, mye penger å spare på det. Seng har vi bestemt blir Gulliver fra Ikea, en enkel og grei hvit sprinkelseng. Bilstol har jeg ikke sett enda, men det må vi selvfølgelig ha. (Selv om det blir begrenset med bilkjøring med knøttet de første månedene. Vil ikke ha noe ryggproblemer...) Og så må vi nok ha reiseseng hvis mormor og morfar nordpå skal få noe besøk. Og bæresele virker som en veldig lur investering. Nok å bruke kroner på! :sjenert: Har i alle fall laget meg en utstyrsliste som stadig blir oppdatert når jeg finner noe lurt.

Har du tips ting ting som er kjekt å ha eller som man absolutt ikke trenger er du hjertelig velkommen til å skrive litt om det her i dagboka mi! Det er så utrolig kjekt å høre tips fra andre når man er helt fersk på området selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er nevnt... Det finnes masse alternativer til voksipose. (Som gjerne er mye billigere. )

Reisemadrass ville jeg tro var ganske unødvendig. (Mulig jeg er dum, men det var ingen som nevnte det da vi kjøpte reiseseng. )

Bæresele kan sikkert være fint å ha. Men husk at det ofte selges brukte på finn.no o.l.

Flanellsbleier er noe av det jeg har hørt er bra som gulpekluter, og istedenfor hånkle oppå stellematta. De beste skal visst være spar-kjøp sine.

I tillegg trenger du kanskje noen gasskluter.

For det meste finner man jo ut litt etter hvert hva man trenger eller ikke.

Venner av oss brukte softbagen til teutonia som seng den første tiden. Og ga babyen eget rom da den vokste ut av denne.

Mest sannsynlig vil du jo trenge en madrass til sprinkelsenga da, og sprinkelbeskytter, dynetrekk og kanskje noen laken?

Har vel ikke så mange flere tips.

Ser ikke at kommode til babyen står noe sted, men dere oppbevarer kanskje babyklær og ting i noe dere har fra før?

Lykke til med skriving av liste.

Det finnes mange produkter som selges brukt, og det finnes mange lister over ting du trenger den første tiden. (Som man kan hente inspirasjon fra.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her, ja, Susan har vært innom med tips allerede! :klem:

Lurer på om voksipose eller annen pose er nødvendig i det hele tatt, jeg... Holder det ikke med dyne og evt. ekstra tepper/klær mon tro? Ungen er jo 9-10 måneder før første vinteren kommer. Hmmm...

Trenger så klart madrass til sprinkelsenga, og dynetrekk og laken! *notere* Men sprinkelbeskytter, hva er det? Stoff som beskytter knøttet mot de harde sprinklene? (Sa jo at jeg er helt fersk... :sjenert: )

Kluter trenger vi helt sikkert, i alle varianter. Skal sjekke ut Sparkjøp, har sett andre som har kjøpt fine babyklær derfra også.

Kommode "arver" knøttet fra mannen. Vi skal fikse noe klesskapsystem inne i boden på soverommet vårt så han kan ha klærne sine der. (Jeg har nemlig lagt beslag på klesskapet. :sjarmor: )

Skal se etter lister som jeg kan hente inspirasjon fra etter hvert, men må begynne litt i det små. Så ei sånn liste for ei stund sida og den var så laaaang at jeg ble helt matt. :ler: Det er garantert mange leverandører som velvillig deler ut lister over alt man bare *må ha*.

Takk for masse gode tips! Det er godt å være i gang med å tenke på utstyr i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder reisemadrass ble jeg nok litt påvirka av reklamen som sa at reisesengene er alt for harde og at man trenger madrass eller tepper for at den skal bli myk nok til å sove i. :sjenert: Sikkert bare tull! Tanken var også at en sånn madrass er kjekk å ha på reise når ungen vokser ut av reisesegna, men det blir jo strengt tatt ei stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om voksipose eller annen pose er nødvendig i det hele tatt, jeg... Holder det ikke med dyne og evt. ekstra tepper/klær mon tro? Ungen er jo 9-10 måneder før første vinteren kommer. Hmmm...

Trenger så klart madrass til sprinkelsenga, og dynetrekk og laken! *notere* Men sprinkelbeskytter, hva er det? Stoff som beskytter knøttet mot de harde sprinklene? (Sa jo at jeg er helt fersk... :sjenert: )

Kommode "arver" knøttet fra mannen. Vi skal fikse noe klesskapsystem inne i boden på soverommet vårt så han kan ha klærne sine der. (Jeg har nemlig lagt beslag på klesskapet. :sjarmor: )

Ikke sikkert pose er nødvendig når ungen er så stor, dessuten trenger dere jo ikke å kjøpe inn noe før det nærmer seg.

Kanskje holder det med et lammeskinn under barnet, og en dyne oppå? Kommer vel an på barnet også. ;)

Sprinkelbeskytter er akkurat det, ja. En slags polstret kant så ikke barnet ska slå seg mot sprinklene. De er ikke så dyre, og du behøver ikke betale mer enn en 200,- for en sånn!

Å arve kommode fra mannen hørtes ikke så dumt ut!

Babyen vår arver kommode etter en gjeng akvariefisk! :legrine:

Har nemlig hatt et lite akvarie på den kommoden, men nå er det tømt, og flyttet ut av stua. Og så fant vi plutselig ut at kommoden sikkert passet fint til babyklær.

:ler:

Tror den kommoden har vært litt av hvert før, og det er ikke utenkelig at babytøyet mitt var oppi der en gang! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å arve kommode er nok slettes ikke dumt, men å arve etter akvariefisk, den var ny! :hoho:

Høres veldig kjekt ut med sprinkelbeskytter! Mannen har mumlet om at vi må finne på noe så ikke knøttet slår seg mot sprinklene, men at det fantes ferdige sprinkelbeskyttere ante ingen av oss. Lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer lurte på hva som var vitsen med sprinkelbeskytter? ...om det var for å hindre at babyen satt fast hodet......... :overrasket::klaske::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for nettside-tips! ;)

jeg bestillte på perleslottet.no, ikke så galne priser der!

jeg skal ikke kjøpe pose, men har sprinkelbeskytter & dyne (self!) og tepper,pledd - siden det nok er kaldt når november/des. er her. :)

Utstyrsliste er lurt!

*titte litt på den*!

Har du en fin mandag? :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer lurte på hva som var vitsen med sprinkelbeskytter? ...om det var for å hindre at babyen satt fast hodet.........  :overrasket:  :klaske:  :ler:

Du får fortelle han at det er for at knøttet ikke skal få vondt i hodet når han (husker jeg rett? det blir en han?) dunker hodet i sprinklene fordi pappa er umulig. :ler:

Spennende med ny hobby da, Epica! Finnes jo sikkert en million perlebutikker på nett så det er bare å velge og vrake.

Jeg tror også det går bra uten pose! Eneste situasjonen hvor jeg kan tenke meg det er veldig lurt med en varm pose er hvis lille skal sove ute i vogn i barnehagen - men å tro at vi skal få noe barnehageplass de første årene er vel bare en dårlig spøk. :sjenert:

Hadde en fiiiin mandag (se neste innlegg, så finner du ut hvorfor ;) ), selv om jeg så smått fikk vondt i halsen. Hadde grusomt vondt i halsen i natt og ganske vondt i dag også, men ikke noe feber eller andre vondter enda. Kurerer så godt jeg kan med dekadin og te med honning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xania har vært på shopping! :sjarmor:

Den våkne KG-leser har fått med seg at jeg har klaget opp og ned på det dårlige utvalget av mammaklær, og i går la jeg ut med friskt mot for å prøve å finne nye klær - igjen. Ganske så desperat siden så og si alle genserne mine er for korte nå... Dro på et kjøpesenter og gikk innom KappAhl - ingen mammaklær, Cubus - ingen mammaklær, H&M - ingen mammaklær. :grine:

MEN de hadde alle fått inn mange fine "vanlige" klær; laaaaaange gensere, jakker og omslagskjoler! :-D Så jeg hanket med meg berg på berg av diverse gensere, jakker og kjoler og gikk i skytteltrafikk inn og ut av prøverommene. :ler: På drøyt halvannen time hadde jeg investert i ny, brun "genserkjole" med høy hals og knytebelte, lang og varm petroleumsfarget strikkegenser med høy hals, en enkel svart pologenser og blomstrete omslagskjole i svart, hvitt og litt grønt!! Det var så deilig å komme hjem i går og vite at jeg hadde noe fint å ha på meg neste dag, istedenfor en genser som får det til å se ut som jeg har spist litt for mye i ferien!! :legrine: Utrolig hvor mye ok klær har å si for selvfølelsen!

Neste post på investeringsbudsjettet er større BH-er (snart tyter det ut her :rodme: ) og tjukke, gode mammastrømpebukser så jeg kan variere om jeg vil bruke noen av de nye antrekkene som kjole eller genser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre i halsen idag håper jeg! :kose:

ååå, shopping, så gøy! Skulle ønske jeg hadde råd! :sjarmor:

:ler: Cup'en må bli større ja, samme her; gikk fra B til C ;)

Håper jeg kommer igang og får til hobbyprosjektene!

Jeg er ofte for lat, og ender opp foran pc og tv.. :sjenert:

Håper du får en suuuuuuuuuper kveld! :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste post på investeringsbudsjettet er større BH-er (snart tyter det ut her :rodme: ) og tjukke, gode mammastrømpebukser så jeg kan variere om jeg vil bruke noen av de nye antrekkene som kjole eller genser.

Så bra at du fant klær du kanne bruke! :)

Ang. BH'er, så jeg jeg veldig fort og drastisk oppover i begynnelsen. (Fra B til D :overrasket: ) Og det å få en BH som passer er veldig deilig! (Om enn vanskelig hvis du bare trenger stor cup, men liten str. )

Anbefaler Lindex. De har ofte mye på salg, og jeg har kjøpt billige og bra BH'er gjennom hele voksseperioden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bedre i halsen idag håper jeg! :kose:

ååå, shopping, så gøy! Skulle ønske jeg hadde råd!  :sjarmor:

:ler:  Cup'en må bli større ja, samme her; gikk fra B til C ;)

Håper jeg kommer igang og får til hobbyprosjektene!

Jeg er ofte for lat, og ender opp foran pc og tv..  :sjenert:

Hmmm, er nok ikke bedre i halsen foreløpig. Te med honning og dekadin tabeletter lindrer en kort stund, men så er det vondt igjen... Har aldri før hatt vondt i halsen uten å bli forkjølt, så jeg lurer på hvordan dette går.

Shopping er gøy så lenge man finner noe fint som passer! Hvis man ikke finner noe er det bare en plage. (Jeg finner som oftest mest når jeg bare skal titte litt, og går ofte tomhendt hjem når det er et plagg jeg virkelig trenger. :sjenert: ) Må nok opp fra B til C her også. (Er jo ikke så mye å skryte av da, men mannen skryter nå uhemmet likevel. :sjarmor: )

TV og PC er noen skikkelige tidstyver, spesielt TV. Klarer liksom ikke å slå av etter at jeg har sett et program, men blir sittende og zappe... :sjenert:

Ang. BH'er, så jeg jeg veldig fort og drastisk oppover i begynnelsen. (Fra B til D :overrasket: ) Og det å få en BH som passer er veldig deilig! (Om enn vanskelig hvis du bare trenger stor cup, men liten str. )

Anbefaler Lindex. De har ofte mye på salg, og jeg har kjøpt billige og bra BH'er gjennom hele voksseperioden.  :)

Wow, tipper mannen var fornøyd der i huset. :overrasket::sjarmor:

Har sikkert ikke problem med å finne BH, ny størrelse blir 80C. Men takk for tips om Lindex! Shopper som regel på H&M; de har fine og billige BH-er, men de er ikke alltid så holdbare.

----------------------

Nå er det straks trening. Hadde mest lyst til å gå hjem pga vondt i halsen, men jeg har jo ikke feber eller annet vondt så det er ingen unnskyldning! Husker også Fru Fomles formaning om å ikke droppe styrketrening, så da må jeg jo nesten bare gå. :sjenert: (Takk, Fru Fomle!)

Nå tusler jeg til trening! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh, har trenet, dusjet, spist middag og ryddet på kjøkkenet så nå er det kosetid i sofakroken. :) Var faktisk bare meg på trening i dag, så jeg fikk personlig trener helt for meg selv. Det er luksus! Fikk kjørt meg bra, og er litt stiv i ryggen nå. Det går nok fort over. Neste tirsdag er siste trening med personlig trener, så gjenstår det å se om jeg klarer og fortsette treningen helt alene. :sjenert: Heldigvis begynner yogaen snart, så jeg satser på yoga en gang i uka og lett styrke en gang i uka.

Mannen sjekket pris på elektriker i dag - ca 1000kr per punkt som skulle monteres. Det blir dyrt. :overrasket: Må ha lampe i taket i boden og gangen og stikkontakt i gangen og på soverommet. Blir vel minst 4000 kr, det... Det er det jeg sier, pengene flyr!!

Halsen er fremdeles vond og jeg er tett i nesa. Vil IKKE bli syk nå! :sur:

Snart er mannen ferdig på jobb, håper armkroken hans er ledig da. ;)

Edit: skriveleif. (Hvorfor har ikke KG stavekontroll??)

Endret av Xania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte elektrikeren i døra da jeg gikk på jobb. Han regnet med å bli ferdig hos oss før mannen skal på jobb i dag. Da er det i alle fall en ting mindre å tenke på. Tenker så mye på alt som skal gjøres fremover at jeg mister konsentrasjonen. Jeg og mannen bytter liksom på å være stressa, når den ene klarer å roe seg ned og konkluderer med at det er jo en bagatell om ikke alt av oppusing og shopping er gjort til knøttet kommer, så kaver den andre seg opp. :sjenert: Det ER jo bagateller, men litt ukoselig å føle at jeg ikke helt har kontroll...

Kikket litt på babyklær også på mandagen, men synes fremdeles det aller, aller meste er rosa eller lyseblått. Det synes jeg er kjedelig, greit med litt variasjon liksom... Mannen har bestemt at hvis vi får vite kjønn på UL så blir det mellom oss frem til fødselen, nettopp for at vi ikke skal få masse rosa eller lyseblått i gave. Det synes jeg var ganske lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det straks trening. Hadde mest lyst til å gå hjem pga vondt i halsen, men jeg har jo ikke feber eller annet vondt så det er ingen unnskyldning! Husker også Fru Fomles formaning om å ikke droppe styrketrening, så da må jeg jo nesten bare gå. :sjenert: (Takk, Fru Fomle!)

Hyggelig å være til dra-hjelp! :ler:

Og så flink du er som kom deg avgårde, det er ikke lett å motivere seg når du ikke egentlig føler så mye for det! Kjempebra! :klappe:

Og så var det plutselig 18 uker!  :overrasket: og  :hoppe:

Tida flyr!!!! :hoppe: Gratulerer så mye!! :klem:

Da er vel ultralyden rett rundt hjørnet for deg da? Spennende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars meg, jeg begynner å bli syk. :grine: Halsen er ikke sååå vond lenger, men den klør så jeg må hoste. Merker det er etellerannet på gang nede i brystet også. Er tett i nesa og begynner å bli varm, dette lover ikke godt...

Regner med at jeg drar litt tidlig fra jobben i dag, har heldigvis en del fleksitid til gode. Men så må jeg kjøpe støvsuger på vei hjem. (Den gamle har på mystisk vis mistet det ene filteret sitt, og etter bruk under oppussing er nå hele støvsugeren, inkludert motoren, full av støv. Når vi slår den på står støvskyen rundt den. :sur: ) Og hjemme er det nedstøvet igjen, etter elektrikeren. :roll: Og så er det klesvaskedag... Hmmm, er det ikke mer å klage over?? :ler: Men seriøst: det frister ikke å gjøre noe annet enn å krype godt under pleddet på sofaen...

Heldigvis har elektrikeren gjort en god jobb og lagt opp ledningene så det ser ganske pent ut, i følge mannen. (Drømmer om et nytt hus hvor alle ledninger og kabler kan legges skjult, tenk så deilig?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...