Gå til innhold

Babyboka

Xania

Anbefalte innlegg

Takk for garderobetips, IdaH! Kommer til å sjekke en del rundt hvis det blir aktuelt med den skyvedørsgarderoben, er helt sikkert en del å spare på det.

Prøver å sette opp budsjett for neste år, men det er ikke så lett å vite hva et lite knøtt ekstra i husholdningen koster. Kanskje barnetrygden dekker utgifter til bleier, mat og klær første året?? Satser på det inntil videre i alle fall. Det er jo sannsynligvis ikke så mye mat som går med i alle fall, hvis det går greit med amming.

Gruer meg til å gå ned til 80% lønn i et halvt år, blir noen tusenlapper mindre i måneden da, ja. :sjenert: Tenker mye på penger om dagen som dere skjønner... :roll: Det blir ikke noe stort problem, men det blir ikke så mye igjen til "lek og moro" i permisjonen. Er ikke sikkert behovet for akkurat det er så stort heller, det blir vel mest fokus på lille knøttet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm.. Ja, brenner nok endel mer når babyen kommer.. :sjarmor::grine:

Men absolutt verd det! :hjerte:

Begynner du å bli lei av å gå gravid da?

Jeg er sååå klar for å ha babyen hos meg NÅ... :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å bekymre deg om penger! Bankkortet går seg virkelig varmt for tiden på babyutstyr......men det jo litt koselig da ;) (og nødvendig)

Klart økte utgifter og mindre inntekter kommer til å merkes. Men det er vel bare å prioritere og finne alternativer?

Jeg har har sluttet å bekymre meg, det ordner seg alltids....... ;)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å lese om kollegaen din og barnet som er på vei... :tristbla: Håper de finner ut hva som feiler, og at det kanskje kan gjøre ting litt lettere!

Penger, ja... Det kommer helt klart til å merkes at vi blir en til her i huset. Nå vet vi jo ikke hvor mye jeg kommer til å tjene, men sambo får jo ut max 360.000 (er det ikke rundt det beløpet er?) i permisjon, og det er ned langt over 100.000 i forhold til hva han tjener nå... Men vi får satse på at jeg tjener over de 100.000, sånn at det hvertfall går i null :ler:

Som magolia sier,- det ordner seg alltids! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maa innroemme at jeg ikke ANER hvor mye det kommer til aa koste med et spedbarn i hus! :sjenert: Vi skal proeve aa bruke stoffbleier, det skal visst vaere mye billigere enn engangs...men bortsett fra det har jeg ikke tenkt aa veldig oekonomisk fremover. Jeg vet ikke helt om barnetrygden dekker alt, det skal vel noe til...men dersom dere f.eks arver en del utstyr og klaer saa kan det kanskje stemme?

Men det gaar som regel bra, da!

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm.. Ja, brenner nok endel mer når babyen kommer.. :sjarmor:  :grine:

Men absolutt verd det! :hjerte:

Begynner du å bli lei av å gå gravid da?

Jeg er sååå klar for å ha babyen hos meg NÅ... :hjerter_rundt:

Er ikke lei av å gå gravid enda, merker ikke så voldsomt mye til det bortsett fra større mage og ekstra trøtt, da. Føler vi trenger den tida vi har til å bli ferdig med oppussing og innkjøp. :sjenert:

Du er ikke alene om å bekymre deg om penger! Bankkortet går seg virkelig varmt for tiden på babyutstyr......men det jo litt koselig da  ;) (og nødvendig)

Klart økte utgifter og mindre inntekter kommer til å merkes. Men det er vel bare å prioritere og finne alternativer?

Jeg har har sluttet å bekymre meg, det ordner seg alltids.......  ;)

Tror også det ordner seg helt fint, bruker ikke akkurat mye energi på å bekymre meg. ;)

Trist å lese om kollegaen din og barnet som er på vei...  :tristbla: Håper de finner ut hva som feiler, og at det kanskje kan gjøre ting litt lettere!

Penger, ja... Det kommer helt klart til å merkes at vi blir en til her i huset. Nå vet vi jo ikke hvor mye jeg kommer til å tjene, men sambo får jo ut max 360.000 (er det ikke rundt det beløpet er?) i permisjon, og det er ned langt over 100.000 i forhold til hva han tjener nå... Men vi får satse på at jeg tjener over de 100.000, sånn at det hvertfall går i null :ler:

Som magolia sier,- det ordner seg alltids! :)

Ja, det er trist for kollegaen min og kona. De hadde vel så og si bestemt seg for å avbryte svangerskapet sist jeg snakket med han. Var mye som var galt med babyen... Alle er jo klar over at det kan gå galt, men når man får det såpass nært innpå seg gjør det at man setter virkerlig stor pris på hvor heldig man selv er. :sjenert:

Jeg maa innroemme at jeg ikke ANER hvor mye det kommer til aa koste med et spedbarn i hus!  :sjenert:  Vi skal proeve aa bruke stoffbleier, det skal visst vaere mye billigere enn engangs...men bortsett fra det har jeg ikke tenkt aa veldig oekonomisk fremover. Jeg vet ikke helt om barnetrygden dekker alt, det skal vel noe til...men dersom dere f.eks arver en del utstyr og klaer saa kan det kanskje stemme?

Men det gaar som regel bra, da!

:kose:

Jeg var også inne på tanken å bruke tøybleier, men i boka som jeg fikk hos legen står det at hvis man bruker engangsbleier innimellom (f.eks når man skal ut på tur eller i barnehagen) er det ingenting å spare. Så jeg tror det utgår for min del. Regner ikke med barnetrygden skal dekke noe av innkjøpene som må gjøres før babyen kommer, men tenker på løpende utgifter som bleier og barnemat. Det kan da umulig bli over 900 kr i måneden? :klø: Får bare vente og se. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skulle jo jeg og mannen på den o store Ikea-shoppingen, men det ble ganske mager fangst. :ler: Kom hjem med sprinkelseng, sprinkelbeskytter og noen småting til. Både skoskap og databord som vi hadde sett på var utsolgt, selvfølgelig. Ingen av de står på nettet så jeg får ikke sjekket om de er kommet inn på lager heller. Får bare ta en tur senere og se om det har kommet inn, eller myse litt rundt på andre møbebutikker. Nå står det i alle fall en fiks ferdig sprinkelseng på soverommet vårt og venter på lille knøttet. Det er ganske koselig. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Ronja¤

Du slit med lesinga du også?

Lenge til eksamen? Det er 1 mnd til min første i morgon... Skal ha 3. Kor mange skal du ha?

Kanskje vi kan prøve å motivere kvarandre til å komme oss gjennom dette gravide semesteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi kan prøve å motivere kvarandre til å komme oss gjennom dette gravide semesteret?

Jeg vil også være med!

...hvis jeg får lov :sjenert:

Ha en fin kveld, Xania!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter voldsomt med å få lest, Ronja! Er så mye annet som må gjøres og når kvelden kommer og jeg har tid er jeg bare sliten og trøtt... Men tar gjerne imot et spark bak fra både deg og Burpen om dere har lyst. :ler: Trenger noen som holder meg i ørene når det gjelder lesing...

Leser ikke til eksamen, men til "Microsoft Certified Systems Engineer". Det er en IT sertifisering fra Microsoft som består av syv tester og jeg har foreløpig bare tatt en. Skulle egentlig ta nummer to nå på fredag, men må nok utsette den litt. Melder meg opp selv noen dager før jeg skal ta testen, så det går greit. Målet er å gjøre unna fire av testene før jeg går ut i permisjon. Skal gå bra det, bare jeg skjerper meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt var det dårlig fangst på Ikea på lørdag, men så fant mannen et skrive/databord på finn på søndag som var ganske likt det vi hadde sett oss ut, bare litt større. (Han er helt hekta på finn.no for tida. Surfer på biler, møbler, barnevogner, ja alt mulig. :ler: ) Mannen ringte på det, og så dro vi ut og hentet det. Resten av dagen gikk med til bursdag hos yngste nevøen. Koselig å treffe nesten hele svigerfamilien igjen, men merker at det er litt slitsomt med store sammenkomster for tida. :sjenert: På kvelden monterte vi skrivebordet inne på soverommet vårt, og i går fikk PC-en trådløst nettverkskort og så ble den også flyttet inn til oss. Nå er det ikke mye som står igjen på knøtterommet, bare et par sekker med yttertøy og litt annet skrot. Begynner faktisk å se ut som om det er overkommelig å få rommet ferdig før fødselen nå. Puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyrsliste

Får ikke oppdatert den forrige utstyrslista mi, så jeg prøver å legge den inn på nytt!

Lilla er allerede kjøpt inn.

Sove/trille

barnevogn - Teutonia Y2K/system03

seng - Gulliver sprinkelseng fra Ikea

sprinkelbeskytter

madrass til sprinkelsenga

2 tisselaken (et til senga og et til stellematten som ikke har vanntett trekk)

laken

dyne til seng, 80x100

2 x dynetrekk til seng

voksipose

vogndyne, 65x80

dynetrekk til vogndyne

2 x hvitt helseteppe

Stell

stelleveske - Baby Dan

stellematte

badebalje

flanellskluter, 18 stk

vaskekluter, 30 stk

2 x badehåndkle med hette

våtserivetter (til turbruk)

babykam

negleklipper

termometer

Mesoft kompress til vask

bleier - venter med det til prøvene fra apotekpakken er brukt.

babyolje

Reise

bilstol - Maxi Cosi CabrioFix

reiseseng - Phil & Ted, Simo

reisebarnestol (kan festes på bord/benk)

reisemadrass?

Diverse

Bæresele

krabbeteppe

lammeskinn

Ortodent smokk

babygym?

babycall

tripp trapp stol

barnebord- og stol

vugge i stoff

2 tåteflasker

ammepute?

3 x ammeinnlegg i ull

ammeinnlegg, Chicco

2 x ammebh-er

Klær

Str. 50:

3 x body med lang erm

1 x hel dress

6 par sokker (str 10-12)

2 bomullsluer

1 par klorevotter

Str. 56:

5 x body med lang erm

1 x sett med hettejakke og bukse

1 x bukse

4 x sparkebukser

strømpebukser (str 11-13)

2 bomullsluer

3 par sokkker (str 13-14)

Str. 60-62:

5 x body med lang erm (en med bomull inni og ull utenpå)

2 x body med lang erm og høy hals

1 x bukse med fot

2 x strikkesett med jakke, lue og sokker

Hvit kjøredress/vogndress i fleece

Ytterjakke

Strikkevotter (str 62-68)

Str. 68:

1 x body med lang erm

1 x body med kort erm

1 x tynn genser

2 x bukse

Str. 70-74:

1 x body med kort erm

2 x tynn genser

1 x hettegenser

2 x bukse

1 x bukse med fot

Str. 80

2 x body med lang erm (krymper en str. i vask)

Endret av Xania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Teutonia Mistral Kombi, og er veldig fornøyde så langt... (Men nå er ikke babyen her ennå...)

Et vennepar har samme vogna, og har brukt den i ett år. Sier den er super!

Men hvis det blir den vogna, ville jeg passet på å kjøpe med skikkelige vinterhjul, 09-typen. De skal visst være helt glimrende på norsk vinterføre. :)

Synes ikke den er tung. (ca 11kg er noe av det letteste på markedet, om man ser bort fra Bugaboo.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, knøttet får eget rom, Epica. Men h*n vil sove på rommet vårt til å begynne med, sikkert første halvåret i alle fall. Har ikke sett på noe vogntilbehør, men de skiltene var jo stilige. Tror likevel ikke det er noe for meg, er ikke så glad i "dilldall". :sjenert:

Vi skal reise og se på en brukt Teutonia Y2K med softbag i ettermiddag. Er den grei tar vi den. Den har seler og justerbart håndtak og sitteretning, og hvis bagen er lett og vogna får plass i bilen har vi det vi trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var hos jordmor for første gang i dag. Det var jo greit nok. Alt så fint ut, og vi hørte hjertelyden. Har ikke kjent noe særlig spark i det siste, så det var jo betryggende. Fikk beskjed om at jeg nå burde kjenne liv hver dag, et spark var nok. Hvis jeg ikke kjente det, kunne jeg bruke denne oppskriften for å "vekke" babyen: Ligge på sofaen en halvtime, drikke søt saft og trykke litt på magen. Hvis jeg fremdeles ikke kjente noe, skulle jeg ta kontakt med føden for å komme inn til undersøkelse. Håper virkelig babyen blir litt mer aktiv fremover så jeg slipper å styre med ekstra undersøkelser fordi den ikke sparker (eller rettere sagt fordi jeg ikke kjenner at den sparker). :sjenert:

Ellers snakket vi jo om litt forskjellig, og jeg nevnte at jeg bekymret meg for hvordan tiden etter fødselen vil bli. Det var helt normale tanker i følge jordmor, og ikke noe å ha dårlig samvittighet for. Siden jeg ikke kan sette fingeren på nøyaktig hva jeg er redd for er det ikke så lett å få noe særlig hjelp, men jeg kunne bare ringe hvis jeg trengte en ekstra time for å prate. Med andre ord er jeg ikke stort klokere når det gjelder den biten. Må jo bare håpe at det går seg til etter hvert som ting kommer i orden hjemme og jeg kan få slappe litt av og tenke gjennom ting.

Synes det er så mye styr for tida, har liksom ikke tid til å slappe av eller kose meg sammen med mannen... Skulle ønske vi slapp å tenke på oppussing, men barnerommet tas og det funker ikke akkurat å utsette det til etter babyen er kommet. Sertifiseringene vil jeg ta, de er veldig kjekke å ha når jeg etter hvert skal søke ny jobb. Sleng på styrketrening en gang i uka, yoga en gang i uka og litt tid til å handle babyutstyr, så blir det ikke mye tid igjen av uka. Får bare trøste meg med at det bare blir sånn en periode fremover. Forhåpentligvis går det an å slappe mer av etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var barnevogna i hus! Det ble en Teutonia Y2K med softbag, kjøpt brukt til 2000 kr. Den virker veldig solid og har gode, kraftige hjul som ser ut til å tåle både humpete grusvei og slapsete vinterføre. :) Man kan selv velge sitte/ligge-retning og justere høyde på håndtaket.

Eneste ulempen er at den er for stor for bagasjerommet på Passaten vår når den bare slås sammen, så vi må ta av sittedelen, sette den i baksetet og så slå sammen understellet og putte det i bagasjerommet. Ja, ja, vi satser vel egentlig på minst mulig bilkjøring med knøttet det første året. Etter det blir det paraplytrille når vi skal på tur!

Mannen satte den ned i sportsboden i går, og måtte innrømme at det ikke var en veldig enkel oppgave. (jeg har hele tiden sagt at det kommer til å bli et mareritt å dra ei vogn opp og ned trappa til boden...) Men når man bor i blokk, så er vel det bare en av ulempene som følger med. :sjenert:

Deilig å ha vogna i hus ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en gratisutgave av BAM hos jordmor i går, med tilbud om abonnement selvfølgelig. 2 års abonnement på BAM og Foreldre & Barn til 895 kr. Tror jeg skal slå til, er jo koselig å kunne lese litt om barnets utvikling og sånt fremover. Kommer sikkert til å kjøpe en bok eller to også, men synes det er så koselig med blad som kommer i postkassa, jeg da. Kos å krype oppi sofakroken med nytt blad. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å ha rommet klart uansett! ;)

Jeg ser fram til å fikse på rommet til snuppa, når den tid kommer!

Føler du tiden har gått fort da? At det går fortere og fortere? ;)

Ja, kos med blad i posten, var jo billig også!

:klappe: med vogn, suuuperbillig!!

Håper du får en fin dag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...