Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #61 Skrevet 18. juni 2006 Takk lille bille. TS her. Da er det håp for at de ikke blir syke da....
Gjest Thalassa Skrevet 18. juni 2006 #62 Skrevet 18. juni 2006 ikke for å være slem men jeg ville nå ikke tro blindt på det som står i vg, ei heller når det er første konklusjon på en tese forskerne lager. Dette er tross alt bare en eller to undersøkelser på om overvekt fører til " The aims of this thesis were to examine the prognostic importance of BMI and weight-change in patients with CAD." link til forskningsartikkelen Det ser veldig fint ut på trykk i vg, men ting er nok litt mer komplisert.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #63 Skrevet 18. juni 2006 Det ser veldig fint ut på trykk i vg, men ting er nok litt mer komplisert. ← "Problemet" overvekt og folks følelsesliv er også litt mer komplisert enn det du later til å tro. Derfor skulle jeg ønske at du (og andre) kunne tenke dere om en gang eller tre ekstra før dere kommenterer andres utseende og liv negativt uten å vite noe om bakenforliggende årsaker.
Snasen Skrevet 18. juni 2006 #64 Skrevet 18. juni 2006 hvilke konsekvenser? Det du anser som konsekvenser for dine handlinger, er ikke dermed sagt jeg mener det samme. Om jeg legger på meg 10 kg, er det helt og holdent min egen sak. Og om du mener jeg må ta konsekvenser for mine handlinger, vil jeg igjen spørre, hvilke konsekvenser? Skal jeg sette i gang en slankekur, fordi du mener jeg ikke bør veie så mye? Er det det du mener? For da bare fortsetter du på samme galeien, og forstår ikke hva det vil si å være voksen. Du forventer at alle andre skal leve livene sine, etter slik du har bestemt at det skal være. Når man blir voksne styrer man seg selv, så lenge man holder seg innenfor lovens regler. Ellers er det opp til hver og en å spise det en vil, og drikke det en vil. Og legger en på seg, og ikke trives med dette, så må en jo selvfølgelig gjøre noe med det. Men det igjen er opp til hver og en. Men jeg mener forsatt at man ikke skal fortelle en voksen person, at den personen må gjøre noe med overvekten sin. Om personen ikke ber om hjelp selv ← Hvis man ser en feit personn ute på gata så er det selvsagt at man ikke går og forteller den personen at h*n er feit, men når det kommer til familie, SELVFØLGELIG sier jeg det hvis jeg ser at f.eks mamma er blitt kraftig overvektig. La oss si at moren din blir bælfeit i 60 årene da. M.a.o... levetiden hennes blir pga vektøkningen kraftig redusert. Hun kan (ja hun kan) dø i verste fall. Personlig syns jeg det er en skam at man IKKE sier i fra når det kommer til familiemedlemmer. Man er da glad i dem og unner dem alt godt. Skal heller moren min dø en tidlig død enn å få noen sårendes ord? Øh...trokke det. Det handler ikke om at det ser stygt og å være feit, det handler om at man kan blir SYK av det.
Gjest Thalassa Skrevet 18. juni 2006 #65 Skrevet 18. juni 2006 (endret) men nå er det foreldre det er snakk om i denne tråden.. de fleste vet nok hvor skoen trykker der. den var til gjesten over her ja Endret 18. juni 2006 av Thalassa
Snasen Skrevet 18. juni 2006 #66 Skrevet 18. juni 2006 "Problemet" overvekt og folks følelsesliv er også litt mer komplisert enn det du later til å tro. Derfor skulle jeg ønske at du (og andre) kunne tenke dere om en gang eller tre ekstra før dere kommenterer andres utseende og liv negativt uten å vite noe om bakenforliggende årsaker. ← Spaaaaar meg for det der. Så lenge det ikke er sykdom med i bildet som har gjort at f.eks du har blitt feit så slutt nå å syte om det der. DU kan gjøre noe med det. Det er DU som har spist eller sittet deg feit. INGEN andre. Fedme er noe man kan kjøre noe med. Jeg hadde forstått deg hvis du hadde fått pløyd ned halve fjeset ditt.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #67 Skrevet 18. juni 2006 Spaaaaar meg for det der. Så lenge det ikke er sykdom med i bildet ← Men man kan jo ikke alltid vite når overvekt skyldes sykdom eller ikke. Ingen er født med et skilt i panna hvor det står. Faktisk er mange av de sykdommene som vanligst gir overvekt vanskelige å diagnostisere, og mange vet ikke engang at de er syke. Det er faktisk svært frustrerende å bli kløpet i valkene og bli ledd av og kommentert til stadighet dersom man faktisk ikke er i stand til å gå ned i vekt. Forøvrig er det vel ikke stort morsommere om man er overvektig pga livsstil heller...
Gjest Bellatrix Skrevet 18. juni 2006 #68 Skrevet 18. juni 2006 Men man kan jo ikke alltid vite når overvekt skyldes sykdom eller ikke. Ingen er født med et skilt i panna hvor det står. Faktisk er mange av de sykdommene som vanligst gir overvekt vanskelige å diagnostisere, og mange vet ikke engang at de er syke. Det er faktisk svært frustrerende å bli kløpet i valkene og bli ledd av og kommentert til stadighet dersom man faktisk ikke er i stand til å gå ned i vekt. Forøvrig er det vel ikke stort morsommere om man er overvektig pga livsstil heller... ← Nettopp. Ingen velger å bli overvektige.
Snasen Skrevet 18. juni 2006 #69 Skrevet 18. juni 2006 Men man kan jo ikke alltid vite når overvekt skyldes sykdom eller ikke. Ingen er født med et skilt i panna hvor det står. Faktisk er mange av de sykdommene som vanligst gir overvekt vanskelige å diagnostisere, og mange vet ikke engang at de er syke. Det er faktisk svært frustrerende å bli kløpet i valkene og bli ledd av og kommentert til stadighet dersom man faktisk ikke er i stand til å gå ned i vekt. Forøvrig er det vel ikke stort morsommere om man er overvektig pga livsstil heller... ← Nei, det er jeg klar over, men denne tråden handler om foreldre. Og da vet man som regel hva som er i veien/ikke i veien. Jeg sier da ikke til en person ute på gata at - Hei du, slank deg a. Vil ikke se deg stryke med vettu. Sånt gjør man jo bare ikke. Det du sier om at man kan være syk uten å vite det. Det er det som er poenget mitt. Her kan man tydelig være med på å "finne" sykdommen ut i fra overvekt. Som sagt, jeg vil ikke at moren min skal dø av sykdom ei heller fedme (ikke at det er så aktuelt i Norge enda). Dessuten... man sier da ikke sånt for gøy. Hvis jeg føler for å påpeke at noen har blitt feite så er ikke dette noe jeg finner morsomt i det hele tatt. Jeg syns det er verre å holde kjeft om det med tanke på at de kan ligge sykdom i bakgrunnen å murre, enn å holde kjeft.
Gjest Piper Skrevet 18. juni 2006 #70 Skrevet 18. juni 2006 Piper:jeg mener bare man må tåle å høre at man er tjukk når man er tjukk. Selvfølgelig skal folk få lov til å gjøre som de vil. ← Og der mistet jeg fullstendig repsekten for deg, for tankegangen din er så horribel at det ikke ligner noe. Og nei, man skal ikke tåle å høre at man er tjukk, om man er det. Like lite som man skla tåle å høre om våre andre skavanker, for tro det eller ei, men det finnes ikke en eneste perfekt person. Kanskje du burde fornye tankegangen din litt, med å lære deg at IKKE alle mennesker må se like ut. Ikke alle mennesker må være tynne, og der IKKE en eneste en bør komme ut for slike mennesker som det du viser å være her inne. Men jeg håper virkelig at du viser deg fra en side som egentlig ikke er forenelig med den virkelige deg, for da er det virkelig ikke rart at mange blir mobbet i dag. Om du tror at du kan si hva du vil til enkelte, bare fordi de spiser ting du mener er feil. Da bør du få deg en skikkelig sjekk, for slik er det ikke. Det er ikke lov å mobbe noen, bare fordi de ikke er som deg. Og du mobber faktisk overvektige, selv om du bare sier en ting til de. Mobbing er ikke noe som bare foregår over tid, for man kan faktisk mobbe noen i noen få minutter. Kanskje du bør lese litt mer om hva mobbing er, for det har du tydeligvis et forvrengt syn på.
Gjest gjest1 Skrevet 18. juni 2006 #71 Skrevet 18. juni 2006 Fordi Piper bare sier sin mening Og skriftlig høres det ofte verre ut, enn om jeg hadde sagt det muntlig. Jeg gidder rett og slett ikke "dikkedere" ← Det er bare underholdene å lese! Du skriver jo bra Så lenge jeg ikke havner oppi en sinnadiskusjon med deg for da løper jeg! :O
Gjest Piper Skrevet 18. juni 2006 #72 Skrevet 18. juni 2006 Det er bare underholdene å lese! Du skriver jo bra Så lenge jeg ikke havner oppi en sinnadiskusjon med deg for da løper jeg! :O ← Takk, tror jeg
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #73 Skrevet 18. juni 2006 Trådstarter her. Først vil jeg si: Jeg tror nok foreldrene mine "trøstespiser". Særlig min mor har MYE grums liggende på lager, som hun burde renske opp i(psykiske ting). Men de snakker veldig dårlig sammen- på et dypt plan! Og jeg tror min far er utilpass; han har alltid klaget veldig mye over alt omkring seg.... De er sammen, er glad i hverandre, men denne spisingen forener dem; de er fornøyd med hverandre, ser på den andre som støttespiller, og da blir det slik at de ikke orker å si ifra til den andre: de er jo begge tjukke! Jeg liker dette svært dårlig, - selv er jeg syltynn, fordi jeg aldri har likt denne fråtsingen og trøsten som ligger i "mat". En slags protest mot "kose/trøste-spisingen" som alltid har rådet i heimen, tenker jeg. Jeg tror jeg må få de til å SNAKKE sammen- men er det egentlig MIN oppgave?! Nope.
Gjest Piper Skrevet 18. juni 2006 #74 Skrevet 18. juni 2006 Trådstarter her. Først vil jeg si: Jeg tror nok foreldrene mine "trøstespiser". Særlig min mor har MYE grums liggende på lager, som hun burde renske opp i(psykiske ting). Men de snakker veldig dårlig sammen- på et dypt plan! Og jeg tror min far er utilpass; han har alltid klaget veldig mye over alt omkring seg.... De er sammen, er glad i hverandre, men denne spisingen forener dem; de er fornøyd med hverandre, ser på den andre som støttespiller, og da blir det slik at de ikke orker å si ifra til den andre: de er jo begge tjukke! Jeg liker dette svært dårlig, - selv er jeg syltynn, fordi jeg aldri har likt denne fråtsingen og trøsten som ligger i "mat". En slags protest mot "kose/trøste-spisingen" som alltid har rådet i heimen, tenker jeg. Jeg tror jeg må få de til å SNAKKE sammen- men er det egentlig MIN oppgave?! Nope. ← Du kan ikke fikse problemene deres, med å få de til å slutte å spise all drit. De må kanskje ha hjelp fra en rådgiver, for en må jo til bunns i problemen og det gjør en ikke med å få de til å spise sunt.
Gjest Bellatrix Skrevet 18. juni 2006 #75 Skrevet 18. juni 2006 Nei, det er ikke din oppgave å få dem til å snakke sammen. Har de problemer i sitt samliv så er det de som må finne ut av om de vil gjøre noe med det og hva.
Gjest Bellatrix Skrevet 18. juni 2006 #76 Skrevet 18. juni 2006 Det er bare underholdene å lese! Du skriver jo bra Så lenge jeg ikke havner oppi en sinnadiskusjon med deg for da løper jeg! :O ← Ja, Piper skriver mye bra.
Gjest gjest1 Skrevet 18. juni 2006 #77 Skrevet 18. juni 2006 Trådstarter her! Har ENDELIG fått ut finger`n og registert meg!!! Yay!
Velvet Skrevet 18. juni 2006 #78 Skrevet 18. juni 2006 Trådstarter her! Har ENDELIG fått ut finger`n og registert meg!!! Yay! ← Gratulerer.
Gjest gjest1 Skrevet 18. juni 2006 #79 Skrevet 18. juni 2006 Takk Velvet! Jeg har postet veldig mye som "gjest" den siste tiden, og merket meg deg som en veldig sympatisk person- i ulike forum. Faktisk. Herlig å være registrert; føles litt mer "normalt" enn å bare være en "flue på veggen".
Gjest Hot Brunette Skrevet 18. juni 2006 #80 Skrevet 18. juni 2006 Ja, hadde jeg vært forelder og tjukk ville jeg likt å høre det. Enig med Sexy C og Thalassa at det er slemt å unnlate å si noe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå