Gjest Bellatrix Skrevet 18. juni 2006 #21 Skrevet 18. juni 2006 Det går da an å snakke om sunn mat uten å nevne at den du snakker med er overvektig.
Gjest Thalassa Skrevet 18. juni 2006 #22 Skrevet 18. juni 2006 Det går da an å snakke om sunn mat uten å nevne at den du snakker med er overvektig. ← jojo.. men personlig så tror jeg ikke det har så stor effekt.. inn det ene øret ut det andre liksom.
Gjest Bellatrix Skrevet 18. juni 2006 #23 Skrevet 18. juni 2006 Kanskje, men det vet du ikke før du har prøvd, gjør du vel?
Gjest Thalassa Skrevet 18. juni 2006 #24 Skrevet 18. juni 2006 Kanskje, men det vet du ikke før du har prøvd, gjør du vel? ← hvem sier jeg ikke har prøvd på akkurat det?
Gjest Piper Skrevet 18. juni 2006 #25 Skrevet 18. juni 2006 Jeg synes ikke noe om å legge seg bort i voksne mennesker livsstil, enten det dreier seg om overvekt, at de røyker eller hva det måtte være. Gjelder det noen som står en nær kan man kanskje tillate seg noen små kommentarer, men jeg må si at jeg hadde ikke likt det hvis andre skulle påpekt at jeg burde endre livsstil. ← Hvorfor skal man kunne tillate seg noen små kommentarer, bare fordi menneskene står en nær? Ellers er jeg helt enig med deg, men syns du snakker litt mot deg selv på en måte. For enten så mener man at man kan si noe, eller så kan man ikke si noe. Jeg syns ikke man har lov til å legge seg bort i noens voksnes liv, enten de er i familie eller ikke. De som er overvektige er fullstendig klar over dette, og det blir bare sårende når andre liksom skla prøve å "redde" de. Hva om de trives slik de er? Greit at man er redd for helsen deres, men de er tross alt voksne og må få lov til å styre sine egne liv.
Gjest Bellatrix Skrevet 18. juni 2006 #26 Skrevet 18. juni 2006 hvem sier jeg ikke har prøvd på akkurat det? ← Du skrev at du ikke tror det har noe effekt å snakke om kosthold i seg selv. Derfor antok jeg at du ikke har prøvd det.
Gjest Piper Skrevet 18. juni 2006 #27 Skrevet 18. juni 2006 jeg mener iallefall at folk som røyker inne burde få høre at andre synes røyken er kvalm å få i lungene. det sier jeg ofte ifra om når jeg er hjemme. ← Når du er hjemme hos deg selv, eller når du er hjemme hos andre? Hadde jeg røykt hjemme hos meg selv, og du hadde kommet med en slik uttalelse, ville ejg bare sagt "der er døren". At man kan bestemme over sitt eget hjem får så være, men det er frekt å tro at man har lov til å styre andre sine hjem.
Hu i Svingen Skrevet 18. juni 2006 #28 Skrevet 18. juni 2006 Jeg synes det er helt greit å si fra til dem som står en nær at nå er det på tide å ta en ekstra titt i speilet. Hadde kjæresten min bare gått og sett på at jeg ble stadig feitere ville jeg faktisk satt pris på en vekker.
Gjest Bellatrix Skrevet 18. juni 2006 #29 Skrevet 18. juni 2006 Men ville du ikke lagt merke til det selv, da, om klærne ikke passet lengre?
Gjest Thalassa Skrevet 18. juni 2006 #30 Skrevet 18. juni 2006 Hvorfor skal man kunne tillate seg noen små kommentarer, bare fordi menneskene står en nær? Ellers er jeg helt enig med deg, men syns du snakker litt mot deg selv på en måte. For enten så mener man at man kan si noe, eller så kan man ikke si noe. Jeg syns ikke man har lov til å legge seg bort i noens voksnes liv, enten de er i familie eller ikke. De som er overvektige er fullstendig klar over dette, og det blir bare sårende når andre liksom skla prøve å "redde" de. Hva om de trives slik de er? Greit at man er redd for helsen deres, men de er tross alt voksne og må få lov til å styre sine egne liv. ← jeg tror ikke det er mange som trives med å være overvektig. noen har drevet med jojo slanking hele livet, noe som har ødelagt forbrenningen og i voksen alder er de dobbelt så tjukke som de var før de begynte å slanke seg. Jeg tror grunnen til denne jojoslankingen er enkelt og greit at de ikke vil legge om kostholdet fordi de er så glad i fet mat. (mine observasjoner) Da hjelper det ikke å snakke om sunn mat, disse folka vet hva sunn mat er, de har jo slanket seg hundre ganger tidligere med "helveteskost", og så tror dem at det er slik mat de må spise resten av livet hvis de skal bli slanke, så får de panikk og går på kjøkkenet og spiser enda mer i frykt for at dette er deres siste gode måltid.
Gjest Piper Skrevet 18. juni 2006 #31 Skrevet 18. juni 2006 Jeg synes det er helt greit å si fra til dem som står en nær at nå er det på tide å ta en ekstra titt i speilet. Hadde kjæresten min bare gått og sett på at jeg ble stadig feitere ville jeg faktisk satt pris på en vekker. ← Er du totalt blind selv, og behøver derfor en som kan holde deg i hånda hele tiden? Og fraskriver du deg selv ikke litt vel mye ansvar for ditt eget liv og helse nå? Min kjære skla elske meg for den jeg er, og det er mitt eget ansvar å sørge for at jeg lever et sunt og godt liv. Kunne ikke falle meg inn, at andre skulle tatt over det ansvaret. Men klarer man ikke å ta voksne valg selv, så er det nok det beste man kan gjøre, å få en til å passe på seg selv.
Gjest Bellatrix Skrevet 18. juni 2006 #32 Skrevet 18. juni 2006 jeg tror ikke det er mange som trives med å være overvektig. noen har drevet med jojo slanking hele livet, noe som har ødelagt forbrenningen og i voksen alder er de dobbelt så tjukke som de var før de begynte å slanke seg. Jeg tror grunnen til denne jojoslankingen er enkelt og greit at de ikke vil legge om kostholdet fordi de er så glad i fet mat. (mine observasjoner) Da hjelper det ikke å snakke om sunn mat, disse folka vet hva sunn mat er, de har jo slanket seg hundre ganger tidligere med "helveteskost", og så tror dem at det er slik mat de må spise resten av livet hvis de skal bli slanke, så får de panikk og går på kjøkkenet og spiser enda mer i frykt for at dette er deres siste gode måltid. ← Ettersom de har slanket seg mange ganger, så vet de nok at de er overvektige. Det de trenger da er kostholdsveiledning, ikke beskjed om at de er tykke.
Velvet Skrevet 18. juni 2006 #33 Skrevet 18. juni 2006 Hvis jeg er alvorlig bekymret for helsa til en jeg er glad i er det klart at jeg hadde sagt det til vedkommende. Hvis det ikke hadde nyttet hadde jeg spurt legen hans/hennes. Jeg vet om en bekjent som var bekymret for sin far som røyket mye og hadde en forferdelig røykhoste. Han hadde selv prøvd å si ifra til faren sin, men faren bare blåste det vekk. (Bokstavelig talt) Han ringte til fastlegen og spurte om ikke han kunne ta det opp neste gang faren skulle til legen. (Nå vet jeg ikke hvordan det gikk, men det går iallefall an å prøve) Det blir liksom noe annet når en lege sier akkurat det samme som ens egne barn og famile har prøvd å formidle.
Gjest Thalassa Skrevet 18. juni 2006 #34 Skrevet 18. juni 2006 Når du er hjemme hos deg selv, eller når du er hjemme hos andre? Hadde jeg røykt hjemme hos meg selv, og du hadde kommet med en slik uttalelse, ville ejg bare sagt "der er døren". At man kan bestemme over sitt eget hjem får så være, men det er frekt å tro at man har lov til å styre andre sine hjem. ← nei det er når jeg er hjemme ja(bor på hybel) men bor fortsatt hjemme. har røyka tidligere jeg i flere år, nå hater jeg dritten. sier ikke slikt til folk jeg er på besøk hos, men det skal vel sies at jeg som regel ikke blir så lenge der, tåler absolutt ikke røyklukt lengre.
Gjest Piper Skrevet 18. juni 2006 #35 Skrevet 18. juni 2006 jeg tror ikke det er mange som trives med å være overvektig. noen har drevet med jojo slanking hele livet, noe som har ødelagt forbrenningen og i voksen alder er de dobbelt så tjukke som de var før de begynte å slanke seg. Jeg tror grunnen til denne jojoslankingen er enkelt og greit at de ikke vil legge om kostholdet fordi de er så glad i fet mat. (mine observasjoner) Da hjelper det ikke å snakke om sunn mat, disse folka vet hva sunn mat er, de har jo slanket seg hundre ganger tidligere med "helveteskost", og så tror dem at det er slik mat de må spise resten av livet hvis de skal bli slanke, så får de panikk og går på kjøkkenet og spiser enda mer i frykt for at dette er deres siste gode måltid. ← Kommer noen og ber meg om råd, da svarer jeg. Men det er ikke min oppgave å passe på andre voksne mennesker, og jeg vil heller ikke at mine barn skal tro de må passe på meg på en slik måte når de blir større. Jeg velger å leve som jeg vil, og har jeg behov for hjelp så oppsøker jeg det. En vet aldri når noen blir såret, og derfor mener jeg man ikke skla blande seg inn i andres liv. Kunne heller aldri falt meg inn å starte en samtale om sunn mat, bare for å prøve å få de til å forstå. Jeg kan gjerne fortelle de om noe godt jeg selv har spist, men legger ikke ut i det vide og breie.
Gjest Thalassa Skrevet 18. juni 2006 #36 Skrevet 18. juni 2006 Ettersom de har slanket seg mange ganger, så vet de nok at de er overvektige. Det de trenger da er kostholdsveiledning, ikke beskjed om at de er tykke. ← åkei
Hu i Svingen Skrevet 18. juni 2006 #37 Skrevet 18. juni 2006 Er du totalt blind selv, og behøver derfor en som kan holde deg i hånda hele tiden? Og fraskriver du deg selv ikke litt vel mye ansvar for ditt eget liv og helse nå? Min kjære skla elske meg for den jeg er, og det er mitt eget ansvar å sørge for at jeg lever et sunt og godt liv. Kunne ikke falle meg inn, at andre skulle tatt over det ansvaret. Men klarer man ikke å ta voksne valg selv, så er det nok det beste man kan gjøre, å få en til å passe på seg selv. ← Vel, det går mange feite folk rundt som muligens kunne innsett hvor ille det var FØR de nådde ekstrem overvekt. Der er da enten totalt blinde, og/eller de mangler noen som holder dem i hånda hele tiden. Kanskje noen av dem skulle ønske at de fikk en vekker for femti kilo siden? Og ærlig talt, hvor hårsår skal man være? Er det bedre å legge på seg stadig mer enn å bli såret over en kommentar eller en alvorsprat? Tror ikke det...
Velvet Skrevet 18. juni 2006 #38 Skrevet 18. juni 2006 Kommer noen og ber meg om råd, da svarer jeg. Men det er ikke min oppgave å passe på andre voksne mennesker, og jeg vil heller ikke at mine barn skal tro de må passe på meg på en slik måte når de blir større. Jeg velger å leve som jeg vil, og har jeg behov for hjelp så oppsøker jeg det. En vet aldri når noen blir såret, og derfor mener jeg man ikke skla blande seg inn i andres liv. Kunne heller aldri falt meg inn å starte en samtale om sunn mat, bare for å prøve å få de til å forstå. Jeg kan gjerne fortelle de om noe godt jeg selv har spist, men legger ikke ut i det vide og breie. ← Det er forskjell på å blande seg og å bry seg om noen. Og det er faktisk ikke alle som klarer å se selv hvorhen det bærer med helsa si. Noen blir rett og slett blind for sin egen situasjon. Jeg synes ikke det er galt når noen forteller sine overvektige foreldre at de er bekymret for helsa deres.
Gjest Thalassa Skrevet 18. juni 2006 #39 Skrevet 18. juni 2006 Kommer noen og ber meg om råd, da svarer jeg. Men det er ikke min oppgave å passe på andre voksne mennesker, og jeg vil heller ikke at mine barn skal tro de må passe på meg på en slik måte når de blir større. Jeg velger å leve som jeg vil, og har jeg behov for hjelp så oppsøker jeg det. En vet aldri når noen blir såret, og derfor mener jeg man ikke skla blande seg inn i andres liv. Kunne heller aldri falt meg inn å starte en samtale om sunn mat, bare for å prøve å få de til å forstå. Jeg kan gjerne fortelle de om noe godt jeg selv har spist, men legger ikke ut i det vide og breie. ← jeg synes det er farlig å stå på sidelinjen og kikke på. jeg ville sagt ifra. som trådstarter sier, hun er redd for at de skal dø osv, jeg synes folk kan ta litt ansvar å ta vare på kroppen sin, egentlig er det egoistisk å være tjukk utenom hvis man har en spesiell sykdom da. Man vil jo at sine nærmeste skal leve lengst mulig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå