Gå til innhold

Overvektige foreldre

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_lille meg_*
Skrevet

Begge mine foreldre, som er tidlig i 60åra, er temmelig tjukke. Jeg blir rett og slett redd for at dette skal føre til flere sykdommer og en tidligere død osv! Synes det er vanskelig å si noe rett ut...Har sagt flere ganger at man MÅ trimme litt....

Noen tips??

Jeg er voksen, bor ikke sammen m dem

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Har de målt blodtrykk, kolesterol og blodsukker? Overvekt trenger ikke føre til sykdom, men du kan jo spørre om de kontrollerer det når de er hos legen uten å nevne overvekten.

Skrevet

Jeg synes ikke noe om å legge seg bort i voksne mennesker livsstil, enten det dreier seg om overvekt, at de røyker eller hva det måtte være. Gjelder det noen som står en nær kan man kanskje tillate seg noen små kommentarer, men jeg må si at jeg hadde ikke likt det hvis andre skulle påpekt at jeg burde endre livsstil.

Gjest Thalassa
Skrevet (endret)

hadde det vært mine foreldre hadde jeg sagt det til dem. Men med glimt i øyet, "ja jeg ser godstolen er blitt rimelig utslitt nå".. "hva er det her da?" *mens jeg tar litt i flesket på sidene dems og ler e.l*

men det er jo mange som ikke tåler å høre slike ting da..

Du kan jo spørre dem om de vil bli med deg å gå tur, en sånn sosial ting, fordi du har lyst til å ta vare på din og dems helse f.eks. pass på å sleng med noen kommentarer om hjerte og kar sykdommer i samme slengen.

Endret av Thalassa
Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg synes ikke noe om å legge seg bort i voksne mennesker livsstil, enten det dreier seg om overvekt, at de røyker eller hva det måtte være. Gjelder det noen som står en nær kan man kanskje tillate seg noen små kommentarer, men jeg må si at jeg hadde ikke likt det hvis andre skulle påpekt at jeg burde endre livsstil.

Enig. Er de overvektige, så vet de det nok selv.

Gjest Gjest
Skrevet
hadde det vært mine foreldre hadde jeg sagt det til dem. Men med glimt i øyet, "ja jeg ser godstolen er blitt rimelig utslitt nå".. "hva er det her da?" *mens jeg tar litt i flesket på sidene dems og ler e.l*

men det er jo mange som ikke tåler å høre slike ting da...

Jeg ville ikke sagt/gjort noe sånt. Synes mobbing er en uting uansett om det er egne foreldre det går utover.

Gjest Gjest1
Skrevet

men det er jo mange som ikke tåler å høre slike ting da..

Det hadde jeg aldri gjort mot noen! Man har da ikke rett til å såre noen selv om man er i familie med dem, og det der hadde såret de fleste tror jeg.

Tror ikke jeg ville sagt noe. Folk velger selv hvordan de vil leve.

Gjest Thalassa
Skrevet
Det hadde jeg aldri gjort mot noen! Man har da ikke rett til  å såre noen selv om man er i familie med dem, og det der hadde såret de fleste tror jeg.

ja som sagt så tåler nok de fleste ikke slike komentarer. jeg vil ikke kalle slikt mobbing hvis det blir sagt en gang, da er det erting. man vil vel at foreldrene ens skal leve lengst mulig..

jeg kunne sagt slik til faren min f.eks, men ikke til mamma.. det avhenger av personen.

Skrevet

Hva er så ille med å si noe sånt?

Hvis foreldrene virkelig er overvektige i og verste fall kan få sykdommer av det er det da mye bedre å si det før det er for sent enn å sitte å se på at foreldrene spiser eller slapper seg av til døds.

Hadde mine foreldre vært overvektige hadde jeg ikke tvilt et sekund. Man er glad i foreldrene sine, men man kan begynne å lure på dere om dere er det hvis dere velger å ikke si noe. Det er dårlig det.

Gjest Gjest1
Skrevet
Hva er så ille med å si noe sånt?

Hvis foreldrene virkelig er overvektige i og verste fall kan få sykdommer av det er det da mye bedre å si det før det er for sent enn å sitte å se på at foreldrene spiser eller slapper seg av til døds.

Hadde mine foreldre vært overvektige hadde jeg ikke tvilt et sekund. Man er glad i foreldrene sine, men man kan begynne å lure på dere om dere er det hvis dere velger å ikke si noe. Det er dårlig det.

Så du tror ikke de vet om det selv hvis de er overvektige da?

Skrevet
Det hadde jeg aldri gjort mot noen! Man har da ikke rett til  å såre noen selv om man er i familie med dem, og det der hadde såret de fleste tror jeg.

Enig, synes dette er rimelig hårreisende.

Hva om foreldrene hadde vært røykere, hadde dere kommet med kommentarer som: "Ja, jeg hører røykhosten er ekstra kraftig i dag." eller "Hvordan går det med lungene dine, kjenner du det begynnende emfysemet/kreften?" "Hva er dette her da, brune tenner og gusten hud?" mens man peker og humrer litt.

Skrevet (endret)
Så du tror ikke de vet om det selv hvis de er overvektige da?

Jo det kan godt hende, men at mange eldre ikke vet skadevirkningene av det tror jeg faktisk ikke. ;)

Endret av Sexy C
Gjest Thalassa
Skrevet

Hva om foreldrene hadde vært røykere, hadde dere kommet med kommentarer som:  "Ja, jeg hører røykhosten er ekstra kraftig i dag." eller "Hvordan går det med lungene dine, kjenner du det begynnende emfysemet/kreften?" "Hva er dette her da, brune tenner og gusten hud?" mens man peker og humrer litt.

ja det hadde jeg sagt, det gjør jeg faktisk også.

Gjest Gjest1
Skrevet
Jo det kan godt hende, men at mange eldre ikke vet skadevirkningene av det tror jeg faktisk ikke. ;)

:ler: Du har jammen ikke mye tro på foreldregenerasjonens intelligens og evnet til å holde seg informert.

Skrevet

Hva om foreldrene hadde vært røykere, hadde dere kommet med kommentarer som:  "Ja, jeg hører røykhosten er ekstra kraftig i dag." eller "Hvordan går det med lungene dine, kjenner du det begynnende emfysemet/kreften?" "Hva er dette her da, brune tenner og gusten hud?" mens man peker og humrer litt.

Jeg hadde ikke sagt det på den måten i det hele tatt.

jeg hadde ikke gitt "stikk" eller gått rundt grøten. Jeg hadde sagt det som det var: Mamma du spiser usunt. Du må skjerpe deg f.eks, eller: du røyker så mye. det er ikke bra. du burde trappe ned eller kutte ut.

Skrevet
:ler: Du har jammen ikke mye tro på foreldregenerasjonens intelligens og evnet til å holde seg informert.

jeg fikk mamma til å lese en bok om kosthold.

hun fikk mildt sagt sjokk. hun visste ikke at mat kunne gjøre så mye for å skade ens indre og ytre.

nå går boka på rundgang i både vennekretsen og i familien. tolk det som du vil.

Gjest Thalassa
Skrevet

jeg hadde ikke gitt "stikk" eller gått rundt grøten. Jeg hadde sagt det som det var: Mamma du spiser usunt. Du må skjerpe deg f.eks, eller: du røyker så mye. det er ikke bra. du burde trappe ned eller kutte ut.

jeg mener iallefall at folk som røyker inne burde få høre at andre synes røyken er kvalm å få i lungene. det sier jeg ofte ifra om når jeg er hjemme.

Gjest Gjest1
Skrevet
jeg fikk mamma til å lese en bok om kosthold.

hun fikk mildt sagt sjokk. hun visste ikke at mat kunne gjøre så mye for å skade ens indre og ytre.

nå går boka på rundgang i både vennekretsen og i familien. tolk det som du vil.

Det tror jeg har mer med miljøet man vanker i enn alder å gjøre.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det er mange måter å si ting på. Det går an å oppfordre til et sunnere kosthold uten å såre folk.

Gjest Thalassa
Skrevet
Det er mange måter å si ting på. Det går an å oppfordre til et sunnere kosthold uten å såre folk.

gi oss et eksempel da.. som nevnt ovenfor synes jeg humor er bra siden det tar brodden av ting. Det er ikke som man går til en person på gata og sier Du var jaggu feit! sånt gjør man jo ikke.. synes folk virker veldig hårsåre her inne... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...