Gå til innhold

Overvektige foreldre

Fremhevede innlegg

Gjest Thalassa
Skrevet
Egoistisk å være tjukk?  :overrasket:

ja :) det synes jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet
jeg synes det er farlig å stå på sidelinjen og kikke på. jeg ville sagt ifra. som trådstarter sier, hun er redd for at de skal dø osv, jeg synes folk kan ta litt ansvar å ta vare på kroppen sin, egentlig er det egoistisk å være tjukk utenom hvis man har en spesiell sykdom da. Man vil jo at sine nærmeste skal leve lengst mulig.

Ja, for det har du bestemt, og da må alle andre være enig med deg? Om jeg velger å spise fritert mat resten av mitt liv, så anser jeg det som min rett fordi jeg er et voksent menneske. Det er også min rett å gjøre hva jeg vil med min kropp, fordi jeg blir ansett som et voksent menneske. Bare fordi man bryr seg om de rundt en, er det ikke dermed sagt man kan tro man har rett til å blande seg inn i livene deres.

Vi skal alle dø en dag, og kanskje enkelte mennesker føler for å leve mens de faktisk lever.

Og jeg håper virkelig du ikke snakker slik i det virkelige liv, for da tviler jeg på at du klarer å nå igjennom til så veldig mange.

Gjest Thalassa
Skrevet

er ikke bare jeg som er påståelig i denne tråden her ;)

selvfølgelig er man fri til å gjøre som man vil, men man må vel da ta konsekvensen av sine handlinger.. ?

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

De fleste tar konsekvensen av sine handlinger. Ikke all overvekt er selvforskyldt, og ikke alle overvektige dør av det.

*dette blir for dumt*

Endret av Bellatrix
Skrevet
De fleste tar konsekvensen av sine handlinger. Ikke all overvekt er selvforskyldt, og ikke alle overvektige dør av det.

*dette blir for dumt*

Er det nå blitt dumt å diskutere? På et diskusjonforum?

Gjest Gjest
Skrevet
selvfølgelig er man fri til å gjøre som man vil, men man må vel da ta konsekvensen av sine handlinger.. ?

Og konsekvensen av dårlig kosthold, sykdom, "dårlige" gener, medisinbruk e.l. er mobbing og plaging fra sine nærmeste?

Ja, da lærte jeg noe nytt i dag også...

Gjest Bellatrix
Skrevet

Nei, men det er for dumt å si at overvektige er egoistiske.

Gjest Piper
Skrevet
er ikke bare jeg som er påståelig i denne tråden her  ;)

hvilke konsekvenser? Det du anser som konsekvenser for dine handlinger, er ikke dermed sagt jeg mener det samme. Om jeg legger på meg 10 kg, er det helt og holdent min egen sak. Og om du mener jeg må ta konsekvenser for mine handlinger, vil jeg igjen spørre, hvilke konsekvenser? Skal jeg sette i gang en slankekur, fordi du mener jeg ikke bør veie så mye? Er det det du mener? For da bare fortsetter du på samme galeien, og forstår ikke hva det vil si å være voksen. Du forventer at alle andre skal leve livene sine, etter slik du har bestemt at det skal være.

Når man blir voksne styrer man seg selv, så lenge man holder seg innenfor lovens regler. Ellers er det opp til hver og en å spise det en vil, og drikke det en vil. Og legger en på seg, og ikke trives med dette, så må en jo selvfølgelig gjøre noe med det. Men det igjen er opp til hver og en. Men jeg mener forsatt at man ikke skal fortelle en voksen person, at den personen må gjøre noe med overvekten sin. Om personen ikke ber om hjelp selv

Gjest Piper
Skrevet
Hvorfor er piper alltid så streng :(

Fordi Piper bare sier sin mening :ler: Og skriftlig høres det ofte verre ut, enn om jeg hadde sagt det muntlig. Jeg gidder rett og slett ikke "dikkedere" :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

Rett etter min far ble 60 merket han at helsa ble dårligere. Fram til da hadde han trimmet litt, men han hadde også et veldig dårlig kosthold med mye sjokolade og en stressende livsstil. Han fikk seg en vekker ved at han ble frakta til legevakta med det de da trodde var infarkt. det var heldigvis ikke det, men han fikk seg en vekker. De tok tester av ham og han fikk beskjed om å legge om kostholdet. For menn er det særlig denne ølvommen som er farlig: det er mer helseskadelig å ha fettet samlet på magen mellom andre organene enn på lår/rompe slik vi kvinner får.

Jeg ville rådet foreldrene til å ta en rutinemessig test hos legen. Min far gjør det nå en gang i året. Han opplevde den skrantende helsa midt i Fedon-debatten, så han la om kostholdet etter hans ideer. Han gikk ned en del kilo og hele ølvommen forsvant. Han ser jo mye yngre ut uten denne magen.

Jeg ser ikke noe galt i å snakke med foreldrene om sånt. De har diktert oss i 18 år til både det ene og det andre pga foreldrerollen, så da synes jeg ikke det er noe galt å bry seg om sine foreldre tilbake.

I utgangspunktet er jeg skeptisk til å presse andre til å slanke seg. Det kan jo føre til spiseforstyrrelser osv. men faren er nok mindre for at en 60-åring som har levd en stund skal få det enn en tenåring. Problemet må uansett presenteres med vekt på helsetilstand. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter her! Oi, skal si dette tok av! Bra! Godt å høre alle meningene deres! Takk!

Kinkig, dette her. Man vil jo ikke såre noen, foreldre eller ei. De VET at de er for tjukke. Likevel ser jeg med engstelse på all majonesen, stekt mat samt sausmengde de bruker. Jeg HAR jo ikke noe med det, hva de gjør, men jeg tenker i mitt stille sinn på tette blodårer, for å si det sånn!

Har jo lyst til at de får oppleve mine barn en dag og. De trengs der som besteforeldre!

Gjest Thalassa
Skrevet
Og konsekvensen av dårlig kosthold, sykdom, "dårlige" gener, medisinbruk e.l. er mobbing og plaging fra sine nærmeste?

Ja, da lærte jeg noe nytt i dag også...

jeg har aldri mobbet eller plaget mine nærmeste.. men klart man sier ifra. mobbing er noe som skjer over tid, og hvor man vil den andre vondt.

bella: hvorfor er det dumt å si at de er egoistiske? nei klart er ikke sikkert man dør av overvekt direkte.. men det finnes da mange dødelige sykdommer man kan få hvor fett er direkte årsak.

Piper:jeg mener bare man må tåle å høre at man er tjukk når man er tjukk. Selvfølgelig skal folk få lov til å gjøre som de vil.

Skrevet
Har jo lyst til at de får oppleve mine barn en dag og. De trengs der som besteforeldre!

Det er jo også et argument du kan komme med til dine foreldre. :)

Gjest Gjest1
Skrevet
gi oss et eksempel da.. som nevnt ovenfor synes jeg humor er bra siden det tar brodden av ting. Det er ikke som man går til en person på gata og sier Du var jaggu feit! sånt gjør man jo ikke.. synes folk virker veldig hårsåre her inne... :sjenert:

Om man er overvektig, eller undervektig for den saks skyld, skal det kanskje ikke så mye til før man blir såret. Dette gjelder både når man er foreldre og ellers.

Spydigheter er ikke en fin måte å si fra om noe som helst på.

Gjest Gjest
Skrevet
bella: hvorfor er det dumt å si at de er egoistiske? nei klart er ikke sikkert man dør av overvekt direkte.. men det finnes da mange dødelige sykdommer man kan få hvor fett er direkte årsak.

Er det egoistisk å dø? Eller å være/bli syk? :forvirret:

Gjest Thalassa
Skrevet
Er det egoistisk å dø? Eller å være/bli syk?  :forvirret:

nei har jeg sagt det?

Gjest Gjest
Skrevet
nei har jeg sagt det?

Eh, ja. Du sier det er egoistisk å være overvektig, og begrunner det med "...det finnes da mange dødelige sykdommer man kan få hvor fett er direkte årsak."

Dersom jeg tolker deg feil, må du gjerne forklare hva du egentlig mente med denne begrunnelsen.

Gjest Thalassa
Skrevet
Eh, ja. Du sier det er egoistisk å være overvektig, og begrunner det med "...det finnes da mange dødelige sykdommer man kan få hvor fett er direkte årsak."

Dersom jeg tolker deg feil, må du gjerne forklare hva du egentlig mente med denne begrunnelsen.

jeg mener det er egoistisk å være tjukk fordi man faktisk kan forhindre å få disse sjukdommene ved å slanke seg litt og legge om kosten. Det å være sjuk i seg selv er jo ikke ego, men kan man forhindre det men ikke gjør det mener jeg man er egoistisk ja. Noe mer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...