Gå til innhold

Kristne verdier - hva er det?


Gjest Cosette

Anbefalte innlegg

Siden du kaller deg kristen, og videre at du prøver å leve etter Guds ord, har du ikke da meninger som harmonerer med Guds ord i kristne spørsmål?

Jo, jeg håper da det. Men du om jeg er uenige i en sak, og begge med Bibelen i hånden hevder å ha rett, hva da? Du vet jo godt at det er ulike tolkninger av Bibelen.

Det er noe med måten du ordlegger deg på, det skader ikke å være litt ydmyk for andres syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er du så avhengig av hva andre mener og deres statistikker?

Tenkte kanskje at du kunne lese og vurdere selv, og komme fram til DINE EGNE MENINGER.

Jeg vet hva jeg mener og tør stå for det. Men jeg har ikke nødvendigvis noen fasit. Derfor diskutere. Det er det man gjør på et diskusjonsforum?

Nå har du kommet med en påstand, men er det hold i den spør jeg?.. Hvordan kan du vite at det du sier der stemmer? Hvordan vet du at det er mer vold og psykiske lidelser nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jo da, det finnes nok av de som har egne meninger som ikke harmonerer med Guds ord. Men min tro er heldigvis basert på Guds ord, så derfor har jeg dekning for det jeg skriver.

takk for at du viser at det jeg trodde var rett.

Å være skeptisk er vel djevelens verk?! Og du tar ALT i bibelen bokstavelig, for det er jo Guds ord?! Samme om det er skrevet av mennesker, farget av kultur og omgivelser, og skrevet mange hundre år etter at hendelsene beskrevet skjedde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva jeg mener og tør stå for det. Men jeg har ikke nødvendigvis noen fasit. Derfor diskutere. Det er det man gjør på et diskusjonsforum?

Nå har du kommet med en påstand, men er det hold i den spør jeg?.. Hvordan kan du vite at det du sier der stemmer? Hvordan vet du at det er mer vold og psykiske lidelser nå?

Mine påstander er basert på hva de sakkyndige sier på nyhetene bl.a.i NRK og TV 2. Jeg regner med at de taler sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden rensad från personangrepp

/Furstina (moderator)

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine påstander er basert på hva de sakkyndige sier på nyhetene bl.a.i NRK og TV 2. Jeg regner med at de taler sant.

Hvilke da? Hva har de uttalt? er det i forhold til for tiår siden eller hundrer av år siden? eller hva?

Bl.a vet vi at det i antikken var krig og vold i omrtrent alle verdensdeler.

Endret av storebror*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet jo godt at det er ulike tolkninger av Bibelen.

Det er faktisk utrolig mange veldig forskjellige tolkninger... For meg er det et problem.. Det viser at vi ikk en gang kan gjøre _det_ (tro på samme gud) uten å ty til konflikt og uenighet.

Kristne verdier er jo ikke kristne verdier så lange kristne er så uenige om hva kristne verdier er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig og vold i historien hulter til bulter:

Vikinger som dro ut i verden.

Vikinger og kristning av Norge...

Columbus

Djengis Kahn

Aleksander den store

Romerne og erobring av Europa

Egypterne og krig i nord-Afrika

Stammekriger i Afrika

Japan, Ninjaer og Samuraier

to verdenskriger

midtøstens historie...

Stalin

historiens diktatorer

Erobring av den tredje verden og imperialismen (England og Frankrike bla.a)

Slavehandel

Jeg er derfor ikke sikker på at vi har mer uro nå. Vi vet hva som skjer over alt i verden, derfor kan det virke mye. På femtitallet visste vi jo knapt hva som skjedde i Sverige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for at du viser at det jeg trodde var rett.

Å være skeptisk er vel djevelens verk?! Og du tar ALT i bibelen bokstavelig, for det er jo Guds ord?! Samme om det er skrevet av mennesker, farget av kultur og omgivelser, og skrevet mange hundre år etter at hendelsene beskrevet skjedde...

Hvor har du det fra at Bibelen er skrevet mange hundre år etter hendelsene?

Arkeologer har funnet beviser for at menneskene kunne skrive 1000 år før Moses ble født. Derfor er det ingen ting i veien for at hendelsene ble nedtegnet etterhvert som de skjedde.

Vi vet jo fra historiebøkene at spesielt konger hadde egne skrivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke da? Hva har de uttalt? er det i forhold til for tiår siden eller hundrer av år siden? eller hva?

Bl.a vet vi at det i antikken var krig og vold i omrtrent alle verdensdeler.

Det de taler om er selvfølgelig den utviklingen som stadig skjer i våre dager, fra måned til måned, og fra år til år.

Det du har lest om fra antikken, som du kaller det, er vel stort sett fra kriger som har herjet landene, og ikke i hverdagssamfunnene hvor det ikke har vært krig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk utrolig mange veldig forskjellige tolkninger...  For meg er det et problem.. Det viser at vi ikk en gang kan gjøre _det_ (tro på samme gud) uten å ty til konflikt og uenighet.

Kristne verdier er jo ikke kristne verdier så lange kristne er så uenige om hva kristne verdier er...

Jeg satt engang med de samme tankene som du legger fram her, så jeg bestemte meg for selv å studere Bibelen, for å se om den virkelig var så vanskelig å forstå.

Jeg fant da ut at mye av det jeg hadde hørt av andre tidligere, måtte være basert på tolkninger etter eget ønske og behov.

Jeg tror at mange har en tendens til å ville tolke Bibelen slik de ønsker at den skal fremstå. Men jeg mener at mesteparten av skriftene bør leses og forståes slik det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Under valgkampen sist høst snakket vår daværende statsminister (Kjell Magne Bondevik), om at partiet måtte tydeliggjøre de "kristne verdier".

Jeg spør da; Hvilke verdier er det kristne har, som jeg ikke har?

Jeg er ikke utro, jeg tenner ikke på naboen, jeg stjeler ikke, jeg respekterer andre mennesker, jeg lyver ikke (bortsett fra noen små hvite), jeg har ikke tenkt å drepe noen.  :overrasket:

God "himmelsprett"!

:)

Et godt eksempel på dette er de fra fagbevegelsen som meklet fred i Midt-Østen for ca. 13-14 år siden. Mona Juul og Terje Rød Larsen, samt Uri Savir og Abu Ala fra henholdsvis israelerne og palestinerne.

Gode mennesker som utførte en kristen gjerning: skape fred i et område som har opplevd nesten bare vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden är stängd på grund av upprepade personangrepp och avspårningar.

/Furstina (moderator)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...