Gå til innhold

Kristne verdier - hva er det?


Gjest Cosette

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Kristne verdier betyr at man ikke drikker alkohol, ikke danser, ikke kysser noen, ikke har sex, og vender sin neste sitt andre kinn til, for å bli slått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristne verdier betyr at man ikke drikker alkohol, ikke danser, ikke kysser noen, ikke har sex, og vender sin neste sitt andre kinn til, for å bli slått.

Hvem skrev det? RPM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Ja her er det mange store ord fra kristne forsvarere!!

Mest overraskende (egentlig ikke), er at det i dagens moderne samfunn fremdeles er personer som til de grader lar seg styre av en 2000 år gammel bok!! :overrasket:

Den norske kirke er slik jeg ser det en etat full av fordommer og lite toleranse ovenfor mennesker som ikke deler kirkens syn.

Men, tilbake til mitt spørsmål; Hva gjør en kristen til en bedre person enn meg?

Så langt i diskusjonen er ikke dette synliggjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Ja det har de, - tatt i mot "ordet" eller noe sånt?? Mange ville faktisk kalle det hjernevasking! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

njepp njepp njepp njepp. at det er så mye ondt ja, tenker mye på den verden tven viser da, det å gjøre godt, det vil kritiseres, og det å gjøre ondt, vil roses.

Vi lar Gud dømme oss, men først og fremst dømme oss selv.

Hva synes du trådstarter da, er kristne bedre enn deg, eller er du bedre enn dem?

Ordene dine vil dømme deg, derfor sier jeg ingenting uten at Gud har det nedskrevet, så Gud står for det jeg skriver, så kan du ikke dømme meg, men min tro. Jeg tror bare Gud vil sette Sin autoritet der den hører hjemme, og knuse de stoltes ansikt, fordi de hever seg over Gud, men Gud har aldri sagt at vi skal hevne oss, fordi hevnen vil Gud ta seg av.

Det er visdom å frykte Herren. Det vil si, skjønne hvor stor Han er, men først å fremst vil Han frelse oss fra døden.

Unnskyld om jeg er nedlatende, er bare trøtt og forsvarstaggene står opp.

Jeg ønsker bare ditt beste.

Gud velsigne deg, og Guds fred!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

njepp njepp njepp njepp. at det er så mye ondt ja, tenker mye på den verden tven viser da, det å gjøre godt, det vil kritiseres, og det å gjøre ondt, vil roses.

Det er jo bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Kristne verdier betyr at man ikke drikker alkohol, ikke danser, ikke kysser noen, ikke har sex, og vender sin neste sitt andre kinn til, for å bli slått.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her er det mange store ord fra kristne forsvarere!!

Mest overraskende (egentlig ikke), er at det i dagens moderne samfunn fremdeles er personer som til de grader lar seg styre av en 2000 år gammel bok!! :overrasket:

At noe er gammelt trenger ikke å bety at det ikke er sant. Tvert om, vil jeg nesten si. At Bibelens tekster har klart å leve så lenge mener jeg er et tegn på at det som står der er så viktig at det overlever alt. Men selvfølgelig leser vi ikke Bibelen på samme måte som for hundrevis av år siden. Man må tolke tekstene ut fra tiden de ble skrevet. Forresten er mye av Bibelen eldre enn 2000 år.

Den norske kirke er slik jeg ser det en etat full av fordommer og lite toleranse ovenfor mennesker som ikke deler kirkens syn.

Det synet er det mange som deler med deg. I noen tilfeller stemmer det, og det er gjerne disse intolerante personene som stikker seg mest fram. Men de aller fleste som jobber i kirken (jeg regner med det er disse du mener når du beskriver DnK) er helt vanlige mennesker - jeg tror du ville blitt positivt overrasket hvis du var flue på veggen på et gjennomsnittlig menighetskontor.

Men, tilbake til mitt spørsmål; Hva gjør en kristen til en bedre person enn meg?

Så langt i diskusjonen er ikke dette synliggjort!

Nei, det er ikke synliggjort, fordi ingen kristne har påstått at de er bedre mennesker enn deg. Dette er en mening du har tillagt kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor sier jeg ingenting uten at Gud har det nedskrevet, så Gud står for det jeg skriver, så kan du ikke dømme meg, men min tro.

er ikke det å ikke ta ansvar for sine meninger? Er ikke det å slippe å tenke selv? Er ikke det å gi slipp på mye av det essensielle i mennesket, nemlig fri og egen vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke synliggjort, fordi ingen kristne har påstått at de er bedre mennesker enn deg. Dette er en mening du har tillagt kristne.

Hm. Det er vel minst to her som ser ut til å mene at kristne lever et bedre og riktigere liv enn oss andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
er ikke det å ikke ta ansvar for sine meninger? Er ikke det å slippe å tenke selv? Er ikke det å gi slipp på mye av det essensielle i mennesket, nemlig fri og egen vilje?

Om du hadde vært min venn, og vi hadde sittet i samme rom, hadde jeg uttrykt mine meninger som ikke samsvarer med bibelen, jeg er da som alle andre, et menneske. Men for dere vil jeg skrive hva som står i bibelen, siden det er den som kristne tror på, vi kunne da kranglet så busta fyker vi om hverandres meninger, men hva fører det til?

Jak 3.5

Slik er det også med tungen. Den er en liten kroppsdel, men kan skryte av sin store makt. Ja, en liten ild kan sette den største skog i brann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Det er vel minst to her som ser ut til å mene at kristne lever et bedre og riktigere liv enn oss andre...

Jeg mener likevel ikke det er det samme som å si at kristne er bedre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moderne kristendom er i stor grad basert på tanken om straff, altså helvetes-fokus, i motsetning til den norske lutherianske tradisjon med tilgivelse for alle.

Dette fører til en tankegang der man uthever offset mellom det 'gode' og det 'onde', og selvfølgelig plasserer seg selv blant de gode, de som skal komme til himmelen. En slik gruppering av verdier forutsetter at tvil fjernes fra kristendommen, altså at det å tvile på at Gud finnes blir galt.

Dette fremmer en sekterisk type kristendom, som virker ekskluderende.

Man bedømmes på troens styrke og egen 'renhet' i forhold til det å ikke tvile, i stedet for på hva man faktisk gjør, noe som alltid har vært kristendommens grunnpilar; gode gjerninger.

I sin jakt på å komme nærmere himmelen finner man så svake grupper som identifiseres som onde, og bruker dem til å stå på for selv å virke bedre.

Troen på egen ufeilbarlighet og frelse, samt andres synder og feil, er det mest karakteristiske trekk ved moderne kristendom.

Hva mener du med moderne kristendom?

Kristendom er uforanderlig ifølge Jesus, som har gitt oss ord for dette.

Dette kan og skal aldri bli en motesak.

Det står det samme i Bibelen, uansett hva menneskene sier og gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her er det mange store ord fra kristne forsvarere!!

Mest overraskende (egentlig ikke), er at det i dagens moderne samfunn fremdeles er personer som til de grader lar seg styre av en 2000 år gammel bok!! :overrasket:

Den norske kirke er slik jeg ser det en etat full av fordommer og lite toleranse ovenfor mennesker som ikke deler kirkens syn.

Men, tilbake til mitt spørsmål; Hva gjør en kristen til en bedre person enn meg?

Så langt i diskusjonen er ikke dette synliggjort!

For det første så er det ikke slik at kristne lar seg styre av en bok, men heller av en hellig overbevisning om hva som er rett og galt.

Dette tror jeg ligger latent i oss alle, slik at vi til enhver tid kan føle om vi gjør noe galt. Og om vi skulle være i tvil om noe, så kan vi få klarhet i Bibelen.

Men om så alle hadde brukt Jesu ord i Bibelen som sin rettesnor og leveregel, så hadde vi alle kunnet leve et bedre og tryggere liv.

Da hadde våpenprodusentene vært overflødige, låsesmedene likeså.

For det andre, og til ditt hovedspørsmål.

Du kan ikke spørre en kristen om hva som gjør denne bedre enn deg. Det er det bare Gud som kan svare på.

Mange som ikke er kristne kan fungere som et mye bedre medmenneske i mange tilfeller enn en kristen person, men Jesus forlanger at vi skal tro på ham, og at han er Guds sønn for at vi skal komme inn i Guds rike.

Det er dette som er forskjellen, ikke hvor gode vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde vært min venn, og vi hadde sittet i samme rom, hadde jeg uttrykt mine meninger som ikke samsvarer med bibelen, jeg er da som alle andre, et menneske. Men for dere vil jeg skrive hva som står i bibelen, siden det er den som kristne tror på, vi kunne da kranglet så busta fyker vi om hverandres meninger, men hva fører det til?

Jak 3.5

Slik er det også med tungen. Den er en liten kroppsdel, men kan skryte av sin store makt. Ja, en liten ild kan sette den største skog i brann!

Hva tror du at du oppnår med å skrive svulstig, kunnstig og fullt av bilder og lignelser, iblandet med en haug sitater? Og ingen er dine ord...

Jo, du opnår gjesp og kjedsommhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener likevel ikke det er det samme som å si at kristne er bedre mennesker.

For meg virker det som at RPM og Øst mener at ikke kristne lever et tumt liv. et liv avskåret fra det ypperste, og at de vil dømmes og pines senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med moderne kristendom?

Kristendom er uforanderlig ifølge Jesus, som har gitt oss ord for dette.

Dette kan og skal aldri bli en motesak.

Det står det samme i Bibelen, uansett hva menneskene sier og gjør.

Hvorfor kan man da så tydelig lese spor av den rådende samfunnsstruktur og etikk i bibelen da?

Alt som er skrevet i bibelen er veldig farget av sin tid og sted det er skrevet. Det som er skrevet i Hellas er f eks ganske anderledes mht homofili bl.a.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

om du er så imot hva de kristne tror på, kan du heller dømme hva som står der, jeg er ikke ute etter å krangle med deg, men det skjer uansett for de som har forskjellige livssyn, diskutere er greit, å krangle er dårskap.

Gjesp dårskap, gjesp diskutere, kan jeg krangle oi nå våknet jeg. Dum tankegang, som om resten av verden ikke krangler nok fra før.

Ved diskusjon kommer man til bunns i forskjellige ting.

Kanskje skal jeg tie still siden jeg kjeder deg, men jeg elsker å lære vekk bibelens Ord, og gi deg en mulig åpenbaring av betydningen av ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som at RPM og Øst mener at ikke kristne lever et tumt liv. et liv avskåret fra det ypperste, og at de vil dømmes og pines senere...

For å være helt ærlig har jeg ikke orket å lese innleggene deres, fordi det er så tungt og stort språk at jeg ikke skjønner noe av det. De har selvfølgelig rett til å mene det de vil, men jeg tror ikke majoriteten av kristne i Norge tror at ikke-kristne går en evig pine i møte når de dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...