Gå til innhold

Kristne verdier - hva er det?


Gjest Cosette

Anbefalte innlegg

Gjest Cosette

Under valgkampen sist høst snakket vår daværende statsminister (Kjell Magne Bondevik), om at partiet måtte tydeliggjøre de "kristne verdier".

Jeg spør da; Hvilke verdier er det kristne har, som jeg ikke har?

Jeg er ikke utro, jeg tenner ikke på naboen, jeg stjeler ikke, jeg respekterer andre mennesker, jeg lyver ikke (bortsett fra noen små hvite), jeg har ikke tenkt å drepe noen. :overrasket:

God "himmelsprett"!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Å beholde dagen i dag som helligdag er å la landet markere den kristne kulturarven sterkere enn om dagen forsvinner. Dagen har en symbolverdi, og kirkene holder gudstjeneste i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Ikke spor av, spurte ikke om dagen i dag....

- Hvilke personlige VERDIER har en kristen som jeg ikke har? :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

De fleste har, eller ønsker å ha en god moral selv om de ikke er kristne. For kristne kommer det kristne nestekjærlighetsbudet i tillegg. Man skal be for sine fiender. Man skal også lære barna sine gudstro.

Forresten, hvis jeg skal gidde å diskutere med deg må du ta en annen tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under valgkampen sist høst snakket vår daværende statsminister (Kjell Magne Bondevik), om at partiet måtte tydeliggjøre de "kristne verdier".

Jeg spør da; Hvilke verdier er det kristne har, som jeg ikke har?

Jeg er ikke utro, jeg tenner ikke på naboen, jeg stjeler ikke, jeg respekterer andre mennesker, jeg lyver ikke (bortsett fra noen små hvite), jeg har ikke tenkt å drepe noen.  :overrasket:

God "himmelsprett"!

:)

Da holder du deg nok ganske bra innenfor rammen av de ti bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har, eller ønsker å ha en god moral selv om de ikke er kristne. For kristne kommer det kristne nestekjærlighetsbudet i tillegg. Man skal be for sine fiender. Man skal også lære barna sine gudstro. 

Forresten, hvis jeg skal gidde å diskutere med deg må du ta en annen tone.

hehehe.. FOR et nestekjærlig svar! :ler:

Jeg mener at de human-etiske verdier er vel så bra jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
Jeg mener at de human-etiske verdier er vel så bra jeg da.

Ja, verdiene er sikkert vel og bra, og de ser fine utenpå mennesket, men innvendig er mennesket gjennomsyret av syndefallet at å ha etiske verdier aldri vil forandre det, om Gud som har skapt oss som jeg tror, får ta bolig i oss, bli født på ny, vil vi bli renset innvendig, først da, vil vi være renset utvendig, for det er ikke det som kommer inn i et menneske som gjør det urent, men det som kommer ut, som Jesus sa til de prektige fariseerne,.

Det var vel Voiltare som i slutten av sitt liv så hvordan hans verdier og filosofier ødela samfunnet han levde i, de var verre enn da prestene og kirkens folk ødela folk med deres makt.

Men Voiltare må tilgis for at han levde i den tid kirkens folk misbrukte sin makt over folket. De skal få sin dom som bibelen sier, i boken jeg leste om voiltare så omvendte han seg til Gud igjen og ba om et tegn. Duden døde i 1778, året før 1777. Tre sju-tal, et fint tegn for de som ser Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, verdiene er sikkert vel og bra, og de ser fine utenpå mennesket, men innvendig er mennesket gjennomsyret av syndefallet at å ha etiske verdier aldri vil forandre det, om Gud som har skapt oss som jeg tror, får ta bolig i oss, bli født på ny, vil vi bli renset innvendig, først da, vil vi være renset utvendig, for det er ikke det som kommer inn i et menneske som gjør det urent, men det som kommer ut, som Jesus sa til de prektige fariseerne,.

For meg var det svaret veldig nedlatende. Og det bekrefter at en del kristne mener at de er bedre enn andre.

Men er ikke det brudd på noen verdier Jesus ga videre?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Det jeg mener er hvor fint kledde vi er utenpå samsvarer ikke med om vi er gode innvendig, fordi jeg er ikledd som "kristen" betyr ikke at jeg er god innvendig, men at Gud får ta bolig i meg, så vil Han virke til det gode som Han er full av, og jeg vil leve et nytt oppbyggende liv jeg vil like og allerede liker. Sier ikke at jeg svever på bekymringsfrie skyer hele tiden, så jeg er nok lik alle andre, bare at jeg tror på Gud som hjelper meg.

Å få ros ifra mennesker om hvor god jeg er, er ikke til å måle seg med den nåde jeg får ifra Gud. Å få skjenn fra folk om hvor teit og dumt jeg lever, kan ikke måle seg med den kjærlighets irettesettelsen jeg får ifra Gud.

Slik tror jeg mennesker kan forandre seg innvendig. Og om de så gjør vil velsignelsen ikke være langt unna, og forandringen vil syne seg, og Guds nærhet vil bli åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Moderne kristendom er i stor grad basert på tanken om straff, altså helvetes-fokus, i motsetning til den norske lutherianske tradisjon med tilgivelse for alle.

Dette fører til en tankegang der man uthever offset mellom det 'gode' og det 'onde', og selvfølgelig plasserer seg selv blant de gode, de som skal komme til himmelen. En slik gruppering av verdier forutsetter at tvil fjernes fra kristendommen, altså at det å tvile på at Gud finnes blir galt.

Dette fremmer en sekterisk type kristendom, som virker ekskluderende.

Man bedømmes på troens styrke og egen 'renhet' i forhold til det å ikke tvile, i stedet for på hva man faktisk gjør, noe som alltid har vært kristendommens grunnpilar; gode gjerninger.

I sin jakt på å komme nærmere himmelen finner man så svake grupper som identifiseres som onde, og bruker dem til å stå på for selv å virke bedre.

Troen på egen ufeilbarlighet og frelse, samt andres synder og feil, er det mest karakteristiske trekk ved moderne kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest King James

De kristne verdier er de verdier Jesus ga. Desvere er det veldig få kristne som faktisk følger disse verdier.

Faktisk så er det flest av de ikke kristne som følger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Moderne kristendom er i stor grad basert på tanken om straff, altså helvetes-fokus, i motsetning til den norske lutherianske tradisjon med tilgivelse for alle.

Dette fører til en tankegang der man uthever offset mellom det 'gode' og det 'onde', og selvfølgelig plasserer seg selv blant de gode, de som skal komme til himmelen. En slik gruppering av verdier forutsetter at tvil fjernes fra kristendommen, altså at det å tvile på at Gud finnes blir galt.

Dette fremmer en sekterisk type kristendom, som virker ekskluderende.

Man bedømmes på troens styrke og egen 'renhet' i forhold til det å ikke tvile, i stedet for på hva man faktisk gjør, noe som alltid har vært kristendommens grunnpilar; gode gjerninger.

I sin jakt på å komme nærmere himmelen finner man så svake grupper som identifiseres som onde, og bruker dem til å stå på for selv å virke bedre.

Troen på egen ufeilbarlighet og frelse, samt andres synder og feil, er det mest karakteristiske trekk ved moderne kristendom.

Jeg tror ikke at det var dette Bondevik hadde i tankene. Det var vel ikke snakk om å sette seg over ikke kristne. Han er for klok til det.

Kristne verdier i dette tilfellet var vel å fortsatt ha kristen opplæring i skolen, da det er vår kulturarv, se alle mennesker utansett religion som likeverdige mennesker, etc. Det er noe annet enn å ha en bekjennende tro på Guds frelse.

Etikk (eks. ikke å stjele og drepe) og verdier er forresten 2 forskjellige ting. Det er lett å blande disse. Det første ligger i alle mennesker, det andre er formet av samfunnets politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket grunnlag har du for å si at de fleste kristne ikke følger kristne verdier, King James?

For å svare på hovedinnlegget: Det er ingen som har sagt at kristne har enerett på såkalt kristne verdier. Mange som ikke er kristne setter disse verdiene høyt, vi vet for eksempel at human-etikere har mange like verdier som kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jeg tror ikke at det var dette Bondevik hadde i tankene. Det var vel ikke snakk om å sette seg over ikke kristne. Han er for klok til det.

Kristne verdier i dette tilfellet var vel å fortsatt ha kristen opplæring i skolen, da det er vår kulturarv, se alle mennesker utansett religion som likeverdige mennesker, etc. Det er noe annet enn å ha en bekjennende tro på Guds frelse.

Etikk (eks. ikke å stjele og drepe) og verdier er forresten 2 forskjellige ting. Det er lett å blande disse. Det første ligger i alle mennesker, det andre er formet av samfunnets politikk.

Nei det stemmer. Bondevik er en gammledags kristen, og baserer sin tro på nettopp den tradisjon som er utviklet i Norge gjennom de siste hundre år.

Krf er imidlertid ikke den førende politiske kraft blant kristne nordmenn i dag, det er Frp og de evangelistiske bevegelser som har overtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
Moderne kristendom er i stor grad basert på tanken om straff, altså helvetes-fokus, i motsetning til den norske lutherianske tradisjon med tilgivelse for alle.

Dette fører til en tankegang der man uthever offset mellom det 'gode' og det 'onde', og selvfølgelig plasserer seg selv blant de gode, de som skal komme til himmelen. En slik gruppering av verdier forutsetter at tvil fjernes fra kristendommen, altså at det å tvile på at Gud finnes blir galt.

Dette fremmer en sekterisk type kristendom, som virker ekskluderende.

Man bedømmes på troens styrke og egen 'renhet' i forhold til det å ikke tvile, i stedet for på hva man faktisk gjør, noe som alltid har vært kristendommens grunnpilar; gode gjerninger.

I sin jakt på å komme nærmere himmelen finner man så svake grupper som identifiseres som onde, og bruker dem til å stå på for selv å virke bedre.

Troen på egen ufeilbarlighet og frelse, samt andres synder og feil, er det mest karakteristiske trekk ved moderne kristendom.

Vel, det er ikke mennesker som får jorden til å spinne, solen til å lyse, vinden til å blåse. Det tror jeg er Guds kraft i sitt skaperverk, underfullt og vakkert.

Og man skal ikke undervurdere Ham, i at Han blir større dess bedre gjerninger de kristne gjør.

Bibelen er den samme, om moderne kristendom viser seg å være langt vekke fra Guds Ord, så er det av egen kraft, og det vil falle for Guds kraft vil være i Guds rettferdighet, og Guds rettferdighet og løfter ligger i Ordet, og i Kristus blir de oppfylt.

Om det er mange svake blant "moderne" kristne, så er det som Guds Ord sier, Han står de stolte imot, jeg skjønner da det om Gud vil hjelpe oss.

Om jeg skulle rose meg, så roser jeg meg av hva Gud har lært meg.

Sånn jeg ser det i Norge nå, så er det så mye synder og vondskap som florerer at det ikke er normalt å gjøre godt, ta avstand fra det onde, at de som gjør det blir sett på som unormale, jeg tør ikke tenke på hva som blir normalt om ti år, hvilken menneskeskapt verden barna vil vokse opp i. De sitter allerede og ser på søppeltv, og tror det er normalt å være sånn. De blir fete og må gå på forskjellige dietter for å overleve, så kommer depresjonen,og de må gå på piller og alkohol resten av deres kortvarige liv.

Men jeg er enig i at det finnes "moderne" kristendom,og de er langt vekke ifra Gud, fordi de elsker noe annet høyere enn Gud, enten det er penger, makten i forførelse til egen opphøyelse, kjødelige lyster som kveler Ordet, men så lenge hjertet deres slår er det ennå tid for tilgivelse og nåde ifra Gud, men straffen kommer fordi,,,,,, skjønn den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er hvor fint kledde vi er utenpå samsvarer ikke med om vi er gode innvendig, fordi jeg er ikledd som "kristen" betyr ikke at jeg er god innvendig, men at Gud får ta bolig i meg, så vil Han virke til det gode som Han er full av, og jeg vil leve et nytt oppbyggende liv jeg vil like og allerede liker. Sier ikke at jeg svever på bekymringsfrie skyer hele tiden, så jeg er nok lik alle andre, bare at jeg tror på Gud som hjelper meg.

Å få ros ifra mennesker om hvor god jeg er, er ikke til å måle seg med den nåde jeg får ifra Gud. Å få skjenn fra folk om hvor teit og dumt jeg lever, kan ikke måle seg med den kjærlighets irettesettelsen jeg får ifra Gud.

Slik tror jeg mennesker kan forandre seg innvendig. Og om de så gjør vil velsignelsen ikke være langt unna, og forandringen vil syne seg, og Guds nærhet vil bli åpenbart.

Her var det masse store ord. Hva betyr det egentlig? Hva betyr og ligger alt i siste setning f eks?

Tror du at personer som jobber humanitært f eks ikke er så gode som de burde være, dersom de ikke er kristne? Tror du at alle andre religioner er hule og tomme, og at kun kristne har et meningsfult liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser det i Norge nå, så er det så mye synder og vondskap som florerer at det ikke er normalt å gjøre godt, ta avstand fra det onde, at de som gjør det blir sett på som unormale,

Da å jeg si at jeg ike lever i din verden. Dersom det ikke hadde vært normalt å gjøre godt, hadde verden vært langt langt værre å leve i enn nå!

Men nå kan det tenkes at du ser på mye rart som ondt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...