Gå til innhold

Kristne verdier - hva er det?


Gjest Cosette

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Spørsmålet er vel om det er språket som er tungt, eller om det er selve konseptene som er for vanskelig for deg å forstå. Det er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er vel om det er språket som er tungt, eller om det er selve konseptene som er for vanskelig for deg å forstå. Det er to forskjellige ting.

Jaså, en liten frekkas?

Jeg har studert kristendom, så jeg tror jeg har litt greie på det vi snakker om.

Jeg tror kristendommen har et problem hvis vi ikke klarer å kommunisere til folk hva vi står for - og et slikt språk som enkelte bruker her, er ikke akkurat egnet til noen vervekampanje for kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men om så alle hadde brukt Jesu ord i Bibelen som sin rettesnor og leveregel, så hadde vi alle kunnet leve et bedre og tryggere liv.

Da hadde våpenprodusentene vært overflødige, låsesmedene likeså.

Du glemte det beste av alt: vi hadde blitt kvitt alle de ekle prestene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jaså, en liten frekkas?

Jeg har studert kristendom, så jeg tror jeg har litt greie på det vi snakker om.

Jeg tror kristendommen har et problem hvis vi ikke klarer å kommunisere til folk hva vi står for - og et slikt språk som enkelte bruker her, er ikke akkurat egnet til noen vervekampanje for kristendom.

Du er et prakteksemplar da, Tuji :klem: Håper du skjønner at det går en kule varmt på det retoriske når de ekstremkristne provoserer, og at det derfor smitter over på alle som forsvarer kristendommen. Det er ikke nødvendigvis så enøyd tankegang som ligger bak, men når enkelte fremdeles tror jorda er flat og fremmer det som et faktum blir debattnivået litt unyansert.

Det er et speilbilde av verden slik den er i dag :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er så imot hva de kristne tror på, kan du heller dømme hva som står der, jeg er ikke ute etter å krangle med deg, men det skjer uansett for de som har forskjellige livssyn, diskutere er greit, å krangle er dårskap.

Gjesp dårskap, gjesp diskutere, kan jeg krangle oi nå våknet jeg. Dum tankegang, som om resten av verden ikke krangler nok fra før.

Ved diskusjon kommer man til bunns i forskjellige ting.

Kanskje skal jeg tie still siden jeg kjeder deg, men jeg elsker å lære vekk bibelens Ord, og gi deg en mulig åpenbaring av betydningen av ordet.

Hvorfor svarer du ikke når jeg spør om ting? Du kan jo ikke lære meg noe dersom du ikke viser dybden i det du tror på. Og diskutering er ikke krangling. Og jeg er ute etter å diskutere.

Jeg er ikke imot noe.

du gir meg ikke noen åpenbaring av ordet dersom du ikke kan gå mer i dybden på det som sises og hvorfor det sies. Men sitering av blabla kjeder meg. Essens kjeder meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er et prakteksemplar da, Tuji :klem: Håper du skjønner at det går en kule varmt på det retoriske når de ekstremkristne provoserer, og at det derfor smitter over på alle som forsvarer kristendommen.

Jeps, skjønner det!

Håper bare at dere som ikke er kristne skjønner at de fleste kristne er normale, ikke ekstreme gærninger uten kritisk sans.

(og bare for ordens skyld, mente jeg ikke med det at de andre som har uttalt seg i denne tråden er ekstreme gærninger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeps, skjønner det!

Håper bare at dere som ikke er kristne skjønner at de fleste kristne er normale, ikke ekstreme gærninger uten kritisk sans.

(og bare for ordens skyld, mente jeg ikke med det at de andre som har uttalt seg i denne tråden er ekstreme gærninger.)

Det vet vel alle. Og alle (håper jeg) vat at man ikke kan bruke kammen på alle.....

Men det er interessant når ord og tale ikke ser ut til å gå sammen. Dvs når man gjør noe annet selv enn det man prediker. Derfor diskusjon her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden rensad.

Tråden handlar om "Kristne verdier"

/Furstina (moderator)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tråden rensad.

Tråden handlar om "Kristne verdier"

/Furstina (moderator)

Og derfor kan man ikke poste linker til karikaturer som ikke stemmer overens med dette synet? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

:overrasket:

Har ikke fulgt med skikkelig siste døgnet, men noen har tydeligvis tatt den litt ut????

:)

Endret av Cosette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gärna synpunkter på moderering i forumet Ris&Ros.

Religiösa karrikatyrer kan tolkas på många sätt - något som blev väl känt i vintras. Dessa karrikatyrer tog jag bort då jag tolkade dem och inläggen som en väl lång urspårning från temat och trådstarters ursprungliga fråga:

Under valgkampen sist høst snakket vår daværende statsminister (Kjell Magne Bondevik), om at partiet måtte tydeliggjøre de "kristne verdier".

Jeg spør da; Hvilke verdier er det kristne har, som jeg ikke har?

Kan vi försöka få debatten tillbaka på spår igen utan att hamna i personangrepp?

/Furstina (moderator)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som at RPM og Øst mener at ikke kristne lever et tumt liv. et liv avskåret fra det ypperste, og at de vil dømmes og pines senere...

Det er ikke våre meninger du beskriver, det er Guds ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man da så tydelig lese spor av den rådende samfunnsstruktur og etikk i bibelen da?

Alt som er skrevet i bibelen er veldig farget av sin tid og sted det er skrevet. Det som er skrevet i Hellas er f eks ganske anderledes mht homofili bl.a.................

Alt som er skrevet i NT om hvordan vi mennesker bør leve, gjelder like mye i dag som da det ble skrevet.

At vi ikke lever slik i dag, ser vi stadig bedre bl.a.i form av mer sykdom og mer kriminalitet, stadig mer angst og flere med psykiske problemer.

Les hva som står om dette i NT og se om ikke mye elendighet kunne vært unngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke våre meninger du beskriver, det er Guds ord.

Det er sånne uttalelser som bidrar til å øke skillet mellom kristne og ikke-kristne. Det ser ut som du taler på vegne av Gud, at du har en direktelinje som vi andre ikke har.

Og hvordan kan du si at dine meninger = Guds ord og ikke mine meninger? Jeg er også kristen, og jeg vil også si at jeg prøver å leve etter Bibelen. Driver jeg med vranglære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke våre meninger du beskriver, det er Guds ord.

Hm. Ja, jeg glemte at dere ikke har egne meninger, og derfor ikke kan stå for det dere skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som er skrevet i NT om hvordan vi mennesker bør leve, gjelder like mye i dag som da det ble skrevet.

At vi ikke lever slik i dag, ser vi stadig bedre bl.a.i form av mer sykdom og mer kriminalitet, stadig mer angst og flere med psykiske problemer.

Les hva som står om dette i NT og se om ikke mye elendighet kunne vært unngått.

Har du statistikk som viser at dette stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
At vi ikke lever slik i dag, ser vi stadig bedre bl.a.i form av mer sykdom og mer kriminalitet, stadig mer angst og flere med psykiske problemer.

Dette er et produkt av markedskapitalismen, ikke av liberalismen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånne uttalelser som bidrar til å øke skillet mellom kristne og ikke-kristne. Det ser ut som du taler på vegne av Gud, at du har en direktelinje som vi andre ikke har.

Og hvordan kan du si at dine meninger = Guds ord og ikke mine meninger? Jeg er også kristen, og jeg vil også si at jeg prøver å leve etter Bibelen. Driver jeg med vranglære?

Siden du kaller deg kristen, og videre at du prøver å leve etter Guds ord, har du ikke da meninger som harmonerer med Guds ord i kristne spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Ja, jeg glemte at dere ikke har egne meninger, og derfor ikke kan stå for det dere skriver.

Å jo da, det finnes nok av de som har egne meninger som ikke harmonerer med Guds ord. Men min tro er heldigvis basert på Guds ord, så derfor har jeg dekning for det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du statistikk som viser at dette stemmer?

Hvorfor er du så avhengig av hva andre mener og deres statistikker?

Tenkte kanskje at du kunne lese og vurdere selv, og komme fram til DINE EGNE MENINGER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...