Gå til innhold

Middagstråd - vegetar!


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest mari kontrari

"Meksikansk" risrett. Til og med vegansk. (Helt til jeg hadde et lass med ost på toppen av min porsjon...)

Hvitløk

Chili

Hakket løk

Gulrot i små biter

Blomkål i små buketter (fordi jeg hadde rester som måtte brukes)

Paprika i biter

Steker opp dette i rapsolje, og tilsetter kokt ris og en boks med

bønner, samt avokado i biter. Smaker til med koriander, litt spisskummin, lime eller sitron, salsa eller hakkede tomater avhengig av hva jeg har. Salt, pepper, det som måtte friste fra krydderhyllen...

Godt og varmende, og ideelt å lage som restemat. Ekstra godt med revet ost på toppen, og kanskje en klatt rømme eller yoghurt naturell ved siden av for oss som spiser alt.

Endret av mari kontrari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 måneder senere...

I går hadde vi hjemmelaga pizza. Dagen før var mannen min og jeg ute og spiste på Mogul India i Stavanger. Her spiser vi nesten alltid det samme. Aloo gobi til meg, tarka daal til ham og hvitløksnaan på deling. Fantastisk!

I dag blir det litt sop-i-hop av forskjellige grønnsaker som jeg finner i kjøleskapet. Sannsynligvis blomkålstappe med bønneburgere og wokede grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I går laget jeg min egenkomponerte sterke chiligryte med ris, salat og hjemmelaga grove, cheddarrundstykker. Utrolig godt ble den :)

I dag skal vi ha nøttesteik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sojapølser og urteburgere i dag. Avslutning på skolen til eldstegutt.

Jeg leste "sjøpølser" og undret meg litt et øyeblikk der. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til iPhone brukere:

Jeg har funnet noen fantastiske vegetar apps! Den ene heter Vegetarian Recipes og inneholder 3-4000 ulike vegetarretter. Den andre heter Happy Cow, og hvis man skal reise kan man finne ulike vegetarrestauranter i byen man skal til. (Mange som ikke finnes i guidebøker, for eksempel!)

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Til iPhone brukere:

Jeg har funnet noen fantastiske vegetar apps! Den ene heter Vegetarian Recipes og inneholder 3-4000 ulike vegetarretter. Den andre heter Happy Cow, og hvis man skal reise kan man finne ulike vegetarrestauranter i byen man skal til. (Mange som ikke finnes i guidebøker, for eksempel!)

:)

Takk for tips :)

I dag har vi hatt blomkål karbonader, diverse grønnsaker (dampa), poteter og hvit saus. Ganske godt faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det tortillalefse med bønnestuing, salsa, rømme og grønnsaker. Bønnestuingen: Stekt champinjong, løk, hvitløk, aubergine og squash, med kidneybønner og hjemmelaget tacokrydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det pitapizza :)

Smurte hummus med soltørket tomat på 2 pitabrød som "base". Toppet med ost, grønn paprika, ananas og rødløk. Krydret med litt diverse. Veldig godt og utrolig mettende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det pitapizza :)

Smurte hummus med soltørket tomat på 2 pitabrød som "base". Toppet med ost, grønn paprika, ananas og rødløk. Krydret med litt diverse. Veldig godt og utrolig mettende!

Det må jeg prøve en gang. Hørtes veldig godt ut!

Vi hadde stekte nudler med kål, rødløk, chili, gulrøtter, brokkoli og mais i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde absolutt prøve det ja. Veldig kjapt og enkelt å lage også :)

Her er oppskrift på hummusen forresten. Den hummusen med soltørket tomat er rett og slett helt fantastisk. Har spist hjemmelagd knekkebrød med denne hummusen + paprika på hver eneste dag i ei uke nå :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Badabing

Oi, har ikke lagt ordentlig merke til denne tråden før nå! Genial.

I forigårs spiste vi lenthil dhal etter denne oppskriften:

http://www.taste.com.au/recipes/14107/lentil+dhal

Veldig god! Hadde selvfølgelig nanbrød, ris og raita ved siden av.

I går laget vi Gobi Manchurian og vietnamesiske vårruller med sweet chili og raita ved siden av. Ingen hverdagsmiddag, men veldig godt til lørdagskos!

Kan forøvrig anbefale en bok som heter Bønner og linser, tror den er laget av Camilla Jensen (?). Har laget mye god mat fra den boka, og begynner å bli mer bevandret i bønneverdenen.

Nå har jeg kjøpt en ny kokebok som simpelthen heter Vegetarmat, skal legge ut her om jeg får til noe bra og spennende fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg har oppskrift på nøttesteik. Kanskje du kan bytte ut nøttene med kikerter?

NØTTESTEIK:

1 SS SMØR/ OLJE

1 STOR FINHAKKET LØK

2 SS SETERRØMME

200 GR COTTAGE CHEESE

4 DL GROVHAKKEDE MANDLER/ NØTTER (ER BEST MED VALNØTTER, HASSELNØTTER, MANDLER OG PECANNØTTER)

1 SS SITRONSAFT

150 GR REVET CHEDDAR

2-3 STENGER FINHAKKET STANGSELLERI

3 LETTPISKEDE EGG

1 1/2 TS SENNEP( OM DU VIL)

1 SS BULJONG PULVER

SALT ETTER SMAK (OBS! DET ER SALT I BULJONGPULVERET OG)

PEPPER

STEKES I BRØDFORM MED BAKEPAPIR I.

175*C I CA 45-60 MIN. JEG SKRUR OPP VARMEN OG SETTER PÅ GRILL DE SISTE TI MINUTTENE FOR Å FÅ SKIKKELIG BRUN STEKESKORPE.

Denne skal jeg teste ut en av dagene mens jeg forbereder julemiddag! Jeg har aldri laget nøttestek før, så dette kan bli spennende. Dette ser i alle fall veldig godt ut! Tar gjerne i mot tips om tilbehør, andre julemiddager etc også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skal jeg teste ut en av dagene mens jeg forbereder julemiddag! Jeg har aldri laget nøttestek før, så dette kan bli spennende. Dette ser i alle fall veldig godt ut! Tar gjerne i mot tips om tilbehør, andre julemiddager etc også :)

Den er fantastisk! Jeg spiser resten av den til alt etterpå. Favoritten er som pålegg på brødskive.

Tilbehøret vi bruker er hjemmelaget fløte/peppersaus, rosenkål, gulrøtter, brokkoli og blomkål, amadinepoteter med rapsolje, chili, litt gurkemeie, havsalt og nykvernet pepper stekt hele i ovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...