Gå til innhold

Krever 3 barn mye overskudd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes helt ærlig at nr 3 var som ei pølse i slaktetida. 

Våre var 5 og 2 da nr 3 kom. 

Nå har vi straks tre tenåringer.

Anonymkode: e6205...693

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo vanskelig å svare på. Det kommer både an på barna og deg. Jeg har 2 barn, ene kunne jeg hatt 10 av, og det ville gått fint, andre ville jeg hatt maks 2 av. Jeg har en venninne med 4 barn, ca 3 år mellom de. Hun ser alltid strålende ut, og full av energi. Og der er hun og en del alene med barna. 

Og de fleste klarer det jo, jeg ble 100% alene med mine 2, uten noe hjelp fra familie. Ene med flere diagnoser. Men jeg klarte det veldig bra. Og koste meg mye mer, enn jeg var sliten.

Anonymkode: 487e4...430

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Gikk helt fint da de var små (3 år i mellom dem), mye adm org når de ble tenåringer.

Aktiviteter er en ting, men så var det korona og skolevegring og bup og greier i ungdomsskoletida (med det ene barnet). Samtidig som vi skulle følge opp to ulike idretter og skole med de andre to. 

Men jeg er glad vi fikk barn da vi var unge og hadde overskudd. Var 24 med første og 30 med siste. Hadde aldri greid det i 40 årene. 

Anonymkode: 3668e...56b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ca 4 og 8 år.

Anonymkode: 8aedd...d32

Da slipper dere flere å bære på samtidig da. Lettere med litt alder mellom, men husk du vet aldri hvirdan neste barn blir, kolikk eller andre ting.  Sover de du har no? Om far ikke har helsen i behold og kan ta vare på de andre blir det tøft for deg når neste kommer om det blir lite søvn, eller generelt. Hvor gamle er dere? 

Anonymkode: 7f3d3...2d0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ca 4 og 8 år.

Jeg kunne ikke tenkt meg tre, og i hvert fall ikke med den aldersforskjellen.

Hvis du blir gravid nå, så vil de to andre være 5 og 9. Når den eldste blir eldre er gjerne fritidsaktiviter, dugnader og besøk senere på kvelden. Når den eldste er 14 år, vil den yngste være 5. «Alt» 14 åringen foretar seg vil krasje med eller skje etter leggetid til 5 åringen, og du må enten leie barnevakt, tvinge 5 åringen til å være lenge våken, droppe å stille opp eller nekte 14 åringen å delta på det de andre får delta på.

Anonymkode: 18f32...3ec

• Nyttig 6
Skrevet

Synes overgangen 2-3 var større enn 1-2 men det var definitivt overkommelig! Det krever bare litt mer planlegging😅 Vil ikke påstå hverken jeg eller mannen min er noe spesielt overskuddsmennesker å regne, vi er introverter som liker å ta livet med ro🤭 har 2 år mellom hver av de tre første, så får vi nummer 4 når nummer 3 er 1,5 år på nyåret🫶🏼 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du blir gravid nå, så vil de to andre være 5 og 9. Når den eldste blir eldre er gjerne fritidsaktiviter, dugnader og besøk senere på kvelden. Når den eldste er 14 år, vil den yngste være 5. «Alt» 14 åringen foretar seg vil krasje med eller skje etter leggetid til 5 åringen, og du må enten leie barnevakt, tvinge 5 åringen til å være lenge våken, droppe å stille opp eller nekte 14 åringen å delta på det de andre får delta på.

Det var hva aldersforskjell vil bli jeg mente :)

Tjoheiii skrev (2 minutter siden):

Synes overgangen 2-3 var større enn 1-2 men det var definitivt overkommelig! Det krever bare litt mer planlegging😅 Vil ikke påstå hverken jeg eller mannen min er noe spesielt overskuddsmennesker å regne, vi er introverter som liker å ta livet med ro🤭 har 2 år mellom hver av de tre første, så får vi nummer 4 når nummer 3 er 1,5 år på nyåret🫶🏼 

Så bra dere opplevde det positivt 🤍

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere?

God økonomi?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så bra dere opplevde det positivt 🤍

Ja, absolutt :) mine er jo små enda så jeg kan ikke snakke for hvordan livet med tre tenåringer er, men tenker det er litt hva man legger opp til selv også. Hvis alle tre barna skal gå på tre fritidsaktiviteter hver blir det jo sikkert hektisk😅 men synes det er flott med en liten flokk, jeg🥰

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn på 6 mnd, 2 år og 4 år. Mannen jobber offshore i perioder, som disse to ukene, og jeg er helt utslitt. Personlig syns jeg det tøffeste er kombinasjonen baby og småbarn. Når alle blir småbarn har de samme «gjøremål» og eldste blir mer selvstendig. 

Vil jeg anbefale det? Usikker. Angrer jeg? Absolutt ikke ❤️🥰

Anonymkode: b9f7b...bfe

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men herregud en 14(!)åring kommer seg jo rundt selv med buss eller sykkel. Hva i all verden skulle en så stor ungdom trenge foreldre til sånn logistikkmessig?? 🤯

Anonymkode: 7a1ec...d89

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte tenkt at 2 hadde vært nok for oss. Føler at lasset veltet når vi fikk tredje barnet. Ville aldri vært uten minstemann selvsagt, men det er stor forskjell på å ha 2 og 3 barn for oss. Vi har både økonomi og overskudd, men livet hadde bare vært så mye enklere om vi ga oss etter to barn...

Anonymkode: a5f07...d00

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men herregud en 14(!)åring kommer seg jo rundt selv med buss eller sykkel. Hva i all verden skulle en så stor ungdom trenge foreldre til sånn logistikkmessig?? 🤯

Ehh, nei? En fjortenåring trenger også foreldrene sine! Mange vil jo stille opp og være tilstede for tenåringene sine. De er jo ikke voksne på mange år ennå.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det er helt overkommelig, men gruer meg til sistemann også skal gjøre lekser. 

er alene i periodevis, og da er det ofte veeeeldig tidlig seng for meg også for å hente meg inn mest mulig. Når begge er hjemme så finnes det små pusterom i hverdagen, og de er gull verdt

Anonymkode: 333bc...249

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ehh, nei? En fjortenåring trenger også foreldrene sine! Mange vil jo stille opp og være tilstede for tenåringene sine. De er jo ikke voksne på mange år ennå.

Jeg flyttet ut da jeg var 16 😂 Enig at man skal stille opp for tenåringen altså, men vil si en 14 åring klarer mye selv. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg flyttet ut da jeg var 16 😂 Enig at man skal stille opp for tenåringen altså, men vil si en 14 åring klarer mye selv. 

Selvsagt klarer de mye selv. Men om man da får en telefon om at tenåringen har drukket alkohol og ikke kommer seg hjem så er det kanskje ikke så gøy å være hjemme alene og føle at man ikke kan hente fordi de andre barna sover.. for eksempel! Selvsagt ikke alle 14-åringen som er sånn.. Men da jeg vokste opp og var rundt 14 så hadde mamma og pappa hendene fulle med lillebrødre på 6 og 3 år. Jeg følte liksom ikke at jeg kunne ringe om det var noe.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men herregud, du skjønner vel at ikke alle bor slik til at buss eller sykkel er et reelt alternativ, selv ikke for en voksen? 🤡

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt klarer de mye selv. Men om man da får en telefon om at tenåringen har drukket alkohol og ikke kommer seg hjem så er det kanskje ikke så gøy å være hjemme alene og føle at man ikke kan hente fordi de andre barna sover.. for eksempel! Selvsagt ikke alle 14-åringen som er sånn.. Men da jeg vokste opp og var rundt 14 så hadde mamma og pappa hendene fulle med lillebrødre på 6 og 3 år. Jeg følte liksom ikke at jeg kunne ringe om det var noe.

Det er jeg enig i. ☺️ Hadde nok ikke flyttet ut så tidlig hadde foreldrene mine hatt mer tid og interesse for meg heller. Så ærlig må jeg være.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tull, ikke alle steder det lar seg gjøre og noen har diagnoser eller annet og krever mer enn andre, det vet man aldri!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tull, ikke alle steder det lar seg gjøre og noen har diagnoser eller annet og krever mer enn andre, det vet man aldri!

Og tenk sjalusien om du aldri følger opp 14åringen bare minstemann..

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...