Lisasn Skrevet 20 timer siden #81 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er jo 16.. Hun er ikke en baby lenger.. Har troa på at du skjønner det. Anonymkode: d3420...01a Hun oppfører seg jo som hun er 18 og bestemmer selv. Det er hun jo ikke. Hun er kanskje ingen baby, men hun er en tenåring som trenger hjelp. Ta fra henne penger, telefon og mulighet til å være en del av omverdenen dersom hun ikke kan følge enkle regler og ha respekt for voksne rundt seg. 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #82 Skrevet 20 timer siden Hun kan jo ikke sette grenser for festing, skal hun binde fast ungen? Det hun kan sette grenser for er å være privatsjåfør midt på natten. Skru av mobilen din og la 16-åringen få erfare ekte konsekvenser av sine valg. Bare sånn lærer hun Anonymkode: 40efd...3e0 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #83 Skrevet 20 timer siden Lisasn skrev (7 minutter siden): Hun oppfører seg jo som hun er 18 og bestemmer selv. Det er hun jo ikke. Hun er kanskje ingen baby, men hun er en tenåring som trenger hjelp. Ta fra henne penger, telefon og mulighet til å være en del av omverdenen dersom hun ikke kan følge enkle regler og ha respekt for voksne rundt seg. Det hjelper ikke hvis ikke tenåringen vil ha hjelp selv og bare ødelegger. Du kan ikke hjelp en som ikke vil hjelpe seg selv. Det er klart som mor har ansvar men det hjelper lite. Toget har gått for lenge siden. Anonymkode: d3420...01a 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #84 Skrevet 19 timer siden I kveld er det mange KG brukere som får stjerner i øynene av dette innlegget. Enkelte kjenner at de «lever» når de får angrepet noen som er fortvilt og nede. Adrenalinet pumper og 3-4 timer av lørdagskvelden er reddet. Skam dere!! kjære ts. Dette er veldig fortvilt og jeg forstår godt du er veldig sliten. Jeg har egentlig ikke noen gode råd, annet enn at du må hente henne når hun ikke kommer seg hjem. At du snakker med henne i fredstid når hun ikke er oppfarende. Det er en helvetes alder den tenåringstiden Anonymkode: d3aac...230 2 2 2
kjærring Skrevet 19 timer siden #85 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har en tenåring på 16 år. Det er laaaaaang historie men hun får behandling av Bup og utredes muligens for emosjonell ustabil personlighetsforstyrelse. Hverdagen med henne er vanvittig krevende. Jeg har tidligere prøvd alt, barnevern, politi osv. Har fler barn en henne også. I sommer har hun gitt blanke f i oss og vært rundt om hos diverse gutter, røyket og festet. Jeg har vært hennes privat sjåfør mer eller mindre. Men jeg har fått så nok. Av hun gang på gang ringer å vekker meg på natta for å bli henta. For hun har glemt å ta toget helt til aller siste tog , hun har all verdens unnskyldninger for hvorfor hun ikke kan ta toget hjem i tide. Hun bruker ofte emosjonell utpressing for å oppnå det hun vil, som for eksempel at hun haiker og da blir hun voldtatt hvis jeg ikke henter. I kveld har jeg fått det helt opp i halsen. Har bedt henne dra til besteforeldre som bor rett ved togstasjonen istedenfor at jeg nok en gang må være slaven hennes på bekostning av meg selv og søsken, bare for å bli kaldt bitch og hore hele tiden.. hun gjør INGENTING hjemme og forventer at alt skjer på hennes måte. Jeg har kjempet i tre år med dette, hun møter ikke opp når jeg avtaler timer til terapi osv. Hadde dere allikevel dratt å hentet henne??? Føler meg helt maktesløs. Anonymkode: 0af03...cae Absolutt ikke. Hadde ikke hentet henne. Hun er 16 år for svarte. Hun er myndig om to år. Hun får ta ansvar selv 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #86 Skrevet 19 timer siden kjærring skrev (8 minutter siden): Absolutt ikke. Hadde ikke hentet henne. Hun er 16 år for svarte. Hun er myndig om to år. Hun får ta ansvar selv 2 år til det. Nå er hun et barn. Hun er heller ikke helt frisk. Anonymkode: d3aac...230 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #87 Skrevet 17 timer siden Å oppdra ett psykisk sykt barn krever helt andre metoder enn man normalt bruker og kjenner til. Det ser jeg svært få i tråden forstår og kjenner til. ts- det er jeg som skrev om positive og negative konsekvenser tidligere i tråden. Får helt vondt når jeg leser hva folk skriver. Håper du klarer se forbi det og at du får hjelp. Som sagt har det hos oss hjulpet enormt med fullt fokus på å bygge ungdommen opp igjen, og en lang periode fjerne konsekvenser jeg leser andre her ville gitt. Ungdommen har sikkert lav selvfølelse og selvtillit, og mye kan bedres gjennom å styrke denne. Men da MÅ man se gjennom fingrene med mye. Anonymkode: c1985...214 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #88 Skrevet 17 timer siden Jeg har svart deg før ts. Jeg tenker og at du trenger hjelp til å oppdra en som har disse komplekse problemene. Be om hjelp og ikke gi deg. Det er helt sikkert grunner til at hun har blitt slik og det er en slags rop om hjelp når hun setter seg i sånne situasjoner gang på gang. Jeg tror og at hun lett kan utnyttes og gjøre ting som hun senere vil angre på og "brenne broer" hos venner som egentlig er gode og verdt å satse på. Jeg tror at hun trenger å få positive ting inn i livet sitt enten det er jobb, hobbyer eller skole, ting som kan gi henne gode opplevelser, mestring og noe å strekke seg etter. Jeg nevnte tidligere det med teater, det å drive med drama er jo en måte å få utløp for mye og det høres jo ut som om hun allerede er et naturtalent her. Også idrett, kanskje noe som er litt "farlig" som klatring, surfing eller vannsport. Kontakt med dyr kan kanskje og være noe som er positivt. Anonymkode: e661e...9f0
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #89 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har ikke så mye trøst å gi deg. Det kommer antagelig til å bli verre, før det blir bedre. Min erfaring er at det ikke er så mye hjelp å få, så lenge de ikke vil ha det selv. Du må sette grenser for deg og resten av familien. Det er vanskelig, når hun manipulerer så hardt som hun gjør. Min ringte barnevernsvakta selv, når jeg ikke hentet. Det var et forbanna sirkus mellom 16-18 år. Bit tenna sammen, finn dine grenser og stå i dem, selv om du føler deg som verdens verste mor. Det er mitt råd. Hun må på et eller annet tidspunkt lære seg å ta ansvar for eget liv, diagnoser eller ikke. Anonymkode: 6ac4b...c88 Er det mulig å bruke et annet ord enn «hvis de ikke vil ha hjelp»? Jeg synes det blir utrolig feil å si, unge med så alvorlige diagnoser ønsker selvfølgelig hjelp! Men det er avhengig av trygge voksne rundt seg, har de ikke det så kan mye skadelig skje på veldig kort tid. Dette er kritisk Anonymkode: d377d...34f
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #90 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det var det som skjedde her og ! Datteren min ble avvist flere ganger av bupa. Det er ikke bare bare å få hjelp....:( Datteren min kom i puberteten som 11 åring så ting begynnte å skeie ut allerede da, så har jo vært fem år i hormonhelvete. Hun fikk skolevegring I 8 klasse og jeg maste på hvert møte om at hun MÅTTE komme i terapi, eller noen form for behandling. Det tok ett og ett halvt år før bupa og skolelos kom i bildet som var de to tingene jeg ville ha på plass, det var etter en vanskelig tid med ubrukelig barnevern og telefoner til politi på natten osv. Det er snakk om at hun skulle begynne på DBT men det vil ikke jenta selv så hun unngår å komme på møte med dem:( Jeg har måtte slutte å jobbe denne sommeren fordi hun skal begynne på VGS. Jeg ser for meg at jeg må bli hjemme ett år for å få henne på skolen, minst. Ikke har jeg egentlig råd til det men men.... Ts Anonymkode: 0af03...cae Når du ikke kan jobbe har det virkelig gått altfor langt. Anonymkode: f3774...650 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #91 Skrevet 9 timer siden Hvorfor spør dere som om at TS har gitt henne lov til å dra på festene? "Hvorfor får hun lov til å dra...?" er faktisk et helt annet spørsmål enn "hvilke krav er satt, og hva har du gitt beskjed om?". Helt sinnssykt at enkelte ikke ser at det er ladet å spørre "hvorfor får hun lov". Hun får jo slettest ikke lov, men hun manipulerer seg jo dit likevel, og vi snakker om en mor som er sliten, er alene med flere barn. Det er ikke skyldfølelse hun trenger, hun trenger råd. Anonymkode: e313b...c85 2 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #92 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ok, det at barnevern har hentet ungdommer her i kommunen vet jeg med sikkerhet. Da har de kanskje antatt at ungdom i deres varetekt er tilstede på den festen. Det har stått om det i lokal avis at både politi og barnevern har dratt til en ungdomsfest som har tatt helt av og hentet ungdom under 18 år. Politiet vet jeg gjør det flere ganger i året, det står ofte på politiloggen som hvem som helst kan lese. Det har også stått av ungdommen ble sendt hjem og politiet har snakket med foreldrene i løpet av natten. Noen få ganger står det også at barnevernet vil kobles inn. Anonymkode: 918ff...f29 Jeg svarte på følgende: "Jeg vet om ungdommer som har blitt hentet av både politi og barnevern for så å bli kjørt til avtalte timer innen helse.Det blir flaut for henne å bli hentet på skolen og tvunget inn i en politibil eller barnevern" Fest er noe annet. Anonymkode: 33806...a1d
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #93 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.8.2026 den 1.02): Har en tenåring på 16 år. Det er laaaaaang historie men hun får behandling av Bup og utredes muligens for emosjonell ustabil personlighetsforstyrelse. Hverdagen med henne er vanvittig krevende. Jeg har tidligere prøvd alt, barnevern, politi osv. Har fler barn en henne også. I sommer har hun gitt blanke f i oss og vært rundt om hos diverse gutter, røyket og festet. Jeg har vært hennes privat sjåfør mer eller mindre. Men jeg har fått så nok. Av hun gang på gang ringer å vekker meg på natta for å bli henta. For hun har glemt å ta toget helt til aller siste tog , hun har all verdens unnskyldninger for hvorfor hun ikke kan ta toget hjem i tide. Hun bruker ofte emosjonell utpressing for å oppnå det hun vil, som for eksempel at hun haiker og da blir hun voldtatt hvis jeg ikke henter. I kveld har jeg fått det helt opp i halsen. Har bedt henne dra til besteforeldre som bor rett ved togstasjonen istedenfor at jeg nok en gang må være slaven hennes på bekostning av meg selv og søsken, bare for å bli kaldt bitch og hore hele tiden.. hun gjør INGENTING hjemme og forventer at alt skjer på hennes måte. Jeg har kjempet i tre år med dette, hun møter ikke opp når jeg avtaler timer til terapi osv. Hadde dere allikevel dratt å hentet henne??? Føler meg helt maktesløs. Anonymkode: 0af03...cae Nope,hun får gå!Sett ned foten,vær bestemt. Anonymkode: 08ee8...5da
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #94 Skrevet 5 timer siden Du trenger hjelp, og vet du hva? Det er ingen skam å be om hjelp. Du ber om hjelp av kjærlighet til din datter. Det vil hun sette pris på senere i livet. Anonymkode: 037e8...cde
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #95 Skrevet 4 timer siden Hvor er far ? har hun vokst opp uten grenser og opplæring til å vise empati ? Anonymkode: 33ee6...4a4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #96 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvor er far ? har hun vokst opp uten grenser og opplæring til å vise empati ? Anonymkode: 33ee6...4a4 Manglende evne til empati kommer av den psykiske sykdommen som er en cluster B diagnose og ikke oppdragelsen. Mor setter ned foten og nekter henne å dra på fest og hun bare hånler mor i ansiktet og er fæl mot storebror. Dette er ikke enkelt. Dere kan ikke sammenligne en med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse med deres egne friske barn. Anonymkode: 66cef...207 3
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #97 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.8.2026 den 6.23): Stakkars jenta har skikkelige problemer, og så er mor en del av problemene hennes i tillegg Anonymkode: bb071...4ef Det er så lett å sitte på sin høye hest med diagnosefrie barn og klappe seg selv på skulderen. Anonymkode: 09aa6...6a5 1 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #98 Skrevet 2 timer siden Jeg hadde hentet for å holde henne trygg. Men også sagt at siden du ikke klarer å ta ansvar for hjemreise helt selv ennå, så vil jeg bestemme når du skal hjem, og hente deg tidligere på kvelden før jeg legger meg. Så vil du få ny mulighet til å prøve deg på å ha ansvaret selv om litt, og da se om du klarer å legge en plan for hjemreise før du drar, avtale med meg, og gjennomføre. De må få så mye ansvar som de klarer å håndtere, og få prøve seg. Så ta et steg tilbake om det baller seg. Anonymkode: 087c3...3b0
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #99 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde hentet for å holde henne trygg. Men også sagt at siden du ikke klarer å ta ansvar for hjemreise helt selv ennå, så vil jeg bestemme når du skal hjem, og hente deg tidligere på kvelden før jeg legger meg. Så vil du få ny mulighet til å prøve deg på å ha ansvaret selv om litt, og da se om du klarer å legge en plan for hjemreise før du drar, avtale med meg, og gjennomføre. De må få så mye ansvar som de klarer å håndtere, og få prøve seg. Så ta et steg tilbake om det baller seg. Anonymkode: 087c3...3b0 Ville bare legge til at slik har jeg gjort med mitt diagnosebarn. Barnet har blitt sint over dette, men så roet seg og akseptert etter et par dager. Det hjelper å vite at man får ny sjanse, og får lov å bli stor og selvstendig, i passe porsjoner. Anonymkode: 087c3...3b0
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #100 Skrevet 2 timer siden Hvis hun kan passe sommerjobb, kan hun også klare seg alene en nat. Hun misser det siste tog med vilje for å plage moren. Hadde slått varsler fra etter kl. 23. Anonymkode: 572bc...544
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå