AnonymBruker Skrevet i går, 11:33 #61 Skrevet i går, 11:33 Og så hadde jeg for guds skyld sørget for at hun gikk på prevensjon. Ikke p-piller, de roter hun sikkert til. P-stav eller noe med lang virkning og ingen mulighet for brukerfeil. Anonymkode: 38156...749 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:20 #62 Skrevet i går, 12:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er det noe annet det skorter på, bl.a forståelse for at dette ikke er svart/hvitt og at TS gjør det beste hun kan med en ungdom som tydeligvis manipulerer og gjør som hun selv vil uansett. Anonymkode: e313b...c85 Det er vel heller du som gjør dette svart-hvitt. Jeg har ikke skrevet at TS er en dårlig mor eller at situasjonen er enkel. Jeg stilte et helt konkret spørsmål fordi hovedinnlegget ikke sier noe om hva TS faktisk har gjort eller sagt om festingen på forhånd. At ungdommen er vanskelig å håndtere og gjør som hun vil, utelukker ikke at det er relevant å spørre hvilke grenser som er satt rundt festing, alkohol og røyking. Det er faktisk ganske stor forskjell på å stille et spørsmål og å dømme TS. Anonymkode: d137e...762 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:01 #63 Skrevet i går, 13:01 Jeg forstår det slik at ungdommen har innrømmet at hun røyker weed. Driver hun med sterkere stoffer? Her må det muligens sterke tiltak til. Anonymkode: 66cef...207
AnonymBruker Skrevet i går, 13:28 #64 Skrevet i går, 13:28 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ser en utslitt mor her, som kanskje ikke får tilstrekkelig hjelp av helsevesenet og kjemper alene med alt. Anonymkode: 1b2c1...051 Enig! Skulle likt å se hvor mange som bebreider ts hadde klart å stå i en sånn situasjon i årevis uten å noen sinne miste smilet eller bli utbrent og sliten. Anonymkode: a01c1...48f 3 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:00 #65 Skrevet i går, 15:00 Men hun får jo ikke lov til å dra på disse festene, men det er faktisk fint lite man kan gjøre med denne typen oppførsel. Man kan ikke snakke fornuft med en psykisk syk person, for man kan gå ut i fra at jenta blir ikke utredet for moro skyld. Oppførselen er ekstrem nok til å utredes, det burde faktisk si litt... Ts, er jenta en fare for seg selv og andre? I såfall kan du få henne tvangsinnlagt og ja, politiet vil da hente henne... Alternativ kan du be BV ta over omsorgen. Begge deler høre sikkert ganske ekstremt ut, men jeg har hatt omsorg for en psykisk syk tenåring selv og noen ganger må man bare gjøre det man må gjøre... Anonymkode: d61da...06a 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:07 #66 Skrevet i går, 15:07 Synes noen her er harde mot mor. Foreldre er også mennesker, og det går faktisk an å bli helt utslitt og få nok, selv om det er barnet ditt. Mor har prøvd å hjelpe henne lenge. At datteren sliter psykisk kan forklare mye av oppførselen hennes, men det betyr ikke at hun skal få grønt lys til å gjøre akkurat som hun vil, eller at alle rundt henne skal tåle alt. Hun er snart voksen, og det å lære at andre mennesker også har grenser er viktig. Å nekte å hente henne en kveld, når hun faktisk har et trygt alternativ hos besteforeldrene, synes jeg ikke er å svikte henne. Noen ganger er det også hjelp å sette grenser. Anonymkode: f1c0f...00e 5 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:12 #67 Skrevet i går, 15:12 Ut fra tilleggsopplysningene så tror jeg institusjon er beste alternativ. Anonymkode: 562fc...94a 2 3
AnonymBruker Skrevet i går, 15:49 #68 Skrevet i går, 15:49 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ut fra tilleggsopplysningene så tror jeg institusjon er beste alternativ. Anonymkode: 562fc...94a Enig Anonymkode: 66cef...207 2
Kaisa10 Skrevet i går, 16:16 #69 Skrevet i går, 16:16 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva er hensikten din med det første innlegget? Hva lurer du på? Og hva slags svar forventer du egentlig? Anonymkode: 0b99a...7bb Lurer du egentlig på det du spør om? Eller spør du for egentlig for å være kjip? Det å stå i denne situasjonen utløser for den det gjelder en masse spm! Kanskje hun lurer på om det er det beste for datteren at hun alltid henter, hva om hun ikke gjør det- kanskje datteren lærer av det.. Antar at TS har 1000 ubesvarte spm i hodet og må bare må lufte litt. For det store spørsmålet er- hvordan håndterer mann et sånt barn- for nå og for barnets beste i fremtiden?! Endret i går, 16:18 av Kaisa10 2 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:19 #70 Skrevet i går, 16:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo nettopp det som er poenget, Jeg stilte et helt vanlig spørsmål ut fra det som faktisk står i hovedinnlegget. At du velger å tolke et spørsmål som en påstand, og deretter argumentere mot noe jeg aldri har sagt, er ikke mitt problem. Jeg trenger heller ikke få en hel forelesning hver gang jeg stiller et spørsmål på KG. Hvis du ikke klarer å forstå forskjellen på å spørre hvorfor får hun dra på disse festene? og å påstå TS lar henne dra på fest uten å sette grenser, så får det nesten stå for din egen regning. Det er faktisk lov å stille spørsmål om det som mangler i et innlegg. Det er ikke min jobb å formulere hvert eneste spørsmål på en måte som gjør at du ikke klarer å misforstå det. Anonymkode: d137e...762 Det er ikke meg du har hatt denne diskusjonen med. Sjekk Anonymkode Ts har sagt at jenta bare ler når hun nekter henne å gå ut. Hun har sagt at hun har stengt igjen pengekranen. Foreslår at du går videre nå. Anonymkode: e661e...9f0 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:27 #71 Skrevet i går, 16:27 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke meg du har hatt denne diskusjonen med. Sjekk Anonymkode Ts har sagt at jenta bare ler når hun nekter henne å gå ut. Hun har sagt at hun har stengt igjen pengekranen. Foreslår at du går videre nå. Anonymkode: e661e...9f0 Jeg har fått med meg det TS har skrevet, og jeg vet godt hva som står i tråden. Det endrer likevel ikke spørsmålet jeg stilte. Jeg spurte fordi jeg ikke så noe konkret om hvilke grenser eller tiltak som var satt rundt selve festingen, utover at hun hadde sagt at jenta ikke fikk gå ut og at pengene var stoppet. Det kan godt hende TS har prøvd alt mulig, og jeg har heller aldri påstått noe annet. Men det er faktisk lov å stille spørsmål om det som ikke kommer frem i innlegget uten å få en hel diskusjon om hvor dårlig man angivelig har forstått situasjonen. Og ja, jeg kan godt gå videre nå. Men det hadde vært fint om du gjorde det samme, i stedet for å fortsette å forklare meg hva jeg egentlig mente. Anonymkode: d137e...762
AnonymBruker Skrevet i går, 16:35 #72 Skrevet i går, 16:35 I stedet for å mase på ts om hva hun har prøvd (sikkert så du kan kritisere at det ikke er nok eller er for mye...) SÅ kan du vel heller si hva DU ville gjort med dine psykisk syke, manipulerende, lyvende datter som ikke bryr seg om ev konsekvenser, har egne penger og sannsynligvis bare stikker av? Jeg regner med om du har noen fungere metoder som ikke innebærer å binde ungen fast og låse døra, så er vi sikkert mange som ønsker å høre om den.... Anonymkode: d61da...06a 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:45 #73 Skrevet i går, 16:45 Ville absolutt hentet henne, men så ville jeg nektet henne å gå ut og sagt at neste gang kommer jeg ikke. Noen konsekvenser må det bli. Anonymkode: 8a3f9...e72
AnonymBruker Skrevet i går, 16:48 #74 Skrevet i går, 16:48 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I stedet for å mase på ts om hva hun har prøvd (sikkert så du kan kritisere at det ikke er nok eller er for mye...) SÅ kan du vel heller si hva DU ville gjort med dine psykisk syke, manipulerende, lyvende datter som ikke bryr seg om ev konsekvenser, har egne penger og sannsynligvis bare stikker av? Jeg regner med om du har noen fungere metoder som ikke innebærer å binde ungen fast og låse døra, så er vi sikkert mange som ønsker å høre om den.... Anonymkode: d61da...06a Helt ærlig, jeg skjønner ikke hvorfor dere skal gjøre dette så utrolig vanskelig. Jeg stilte et helt enkelt og konkret spørsmål, Hva har TS faktisk forsøkt når det gjelder å sette grenser rundt festingen? Det var hele spørsmålet. I stedet for å bare svare på det, har dere klart å gjøre det til en diskusjon om at jeg angivelig ikke forstår situasjonen, at jeg mener ts ikke har prøvd nok, at jeg forventer at hun skal kunne kontrollere en 16-åring, og nå skal jeg til og med komme med en egen «løsning» på problemet. Alt dette er ting dere selv har lagt inn i spørsmålet mitt. Hvis svaret er at ts har prøvd alt mulig, men at datteren gjør akkurat som hun vil uansett, så er det jo et helt greit svar. Da har jeg fått vite det jeg lurte på. Hvis ts har skrevet mer om dette senere i tråden, kunne dere også bare ha sagt hva hun faktisk har skrevet. Det hadde tatt to minutter. Men nei, i stedet skal et enkelt spørsmål analyseres, tolkes og diskuteres i det uendelige. Det er ganske spesielt. Jeg har ikke kritisert ts for at hun ikke har en magisk løsning. Jeg har ikke sagt at hun skal låse inne datteren. Jeg har ikke sagt at hun er en dårlig mor. Jeg har stilt et spørsmål fordi det var noe jeg ikke syntes kom tydelig frem. Så kanskje dere kan slutte å diskutere hva dere tror jeg egentlig mener, og heller forholde dere til det jeg faktisk skriver. Det er ikke jeg som gjør dette vanskelig. Jeg stilte spørsmålet for lenge siden det er dere som har valgt å gjøre et enkelt spørsmål til en hel diskusjon. Anonymkode: d137e...762 1
LilleMy_09 Skrevet i går, 17:15 #75 Skrevet i går, 17:15 Ryddet for brukerdebatt samt innlegg knyttet til dette Lillemy_09;mod
AnonymBruker Skrevet i går, 17:17 #76 Skrevet i går, 17:17 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ut fra tilleggsopplysningene så tror jeg institusjon er beste alternativ. Anonymkode: 562fc...94a Da jeg slet med min sønn og ba BV om hjelp,- fikk jeg tilsvar at eneste muligheten de hadde var å plassere han på institusjon, hvor det var det garantert at han ville begynne med stoff! Det er fryktelige slitsomt å stå situasjon som TS - en er faktisk helt maktesløs som foreldre. Å be om hjelp er som å stange hodet i fjellveggen - en får kun kraftig hodepine. Ungen er " voksen " nok til å selv avgjøre om den vil ha hjelp iflg helsevesenet, men ikke voksen nok til å klare seg selv . Har desverre ingen gode råd til hvordan løse situasjonen, men hold ut, ungdommen vokser til og de aller fleste blir veldig ålreite voksne, med dårlig samvittighet overfor mor - og gir tilbake. ( Det gjør min sønn 🥰) Anonymkode: 45980...e29 3 1
Lisasn Skrevet i går, 17:25 #77 Skrevet i går, 17:25 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har en tenåring på 16 år. Det er laaaaaang historie men hun får behandling av Bup og utredes muligens for emosjonell ustabil personlighetsforstyrelse. Hverdagen med henne er vanvittig krevende. Jeg har tidligere prøvd alt, barnevern, politi osv. Har fler barn en henne også. I sommer har hun gitt blanke f i oss og vært rundt om hos diverse gutter, røyket og festet. Jeg har vært hennes privat sjåfør mer eller mindre. Men jeg har fått så nok. Av hun gang på gang ringer å vekker meg på natta for å bli henta. For hun har glemt å ta toget helt til aller siste tog , hun har all verdens unnskyldninger for hvorfor hun ikke kan ta toget hjem i tide. Hun bruker ofte emosjonell utpressing for å oppnå det hun vil, som for eksempel at hun haiker og da blir hun voldtatt hvis jeg ikke henter. I kveld har jeg fått det helt opp i halsen. Har bedt henne dra til besteforeldre som bor rett ved togstasjonen istedenfor at jeg nok en gang må være slaven hennes på bekostning av meg selv og søsken, bare for å bli kaldt bitch og hore hele tiden.. hun gjør INGENTING hjemme og forventer at alt skjer på hennes måte. Jeg har kjempet i tre år med dette, hun møter ikke opp når jeg avtaler timer til terapi osv. Hadde dere allikevel dratt å hentet henne??? Føler meg helt maktesløs. Anonymkode: 0af03...cae Hvorfor er denne jenta på fest og får lov til å være ute til sent på natt? Hun trenger jo åpenbart tydelige rammer, og har heller ikke opparbeidet seg noe tillit som gjør at hun fortjener at du er privatsjåfør. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:28 #78 Skrevet i går, 17:28 Lisasn skrev (1 minutt siden): Hvorfor er denne jenta på fest og får lov til å være ute til sent på natt? Hun trenger jo åpenbart tydelige rammer, og har heller ikke opparbeidet seg noe tillit som gjør at hun fortjener at du er privatsjåfør. Hun er jo 16.. Hun er ikke en baby lenger.. Har troa på at du skjønner det. Anonymkode: d3420...01a 2
Lisasn Skrevet i går, 17:30 #79 Skrevet i går, 17:30 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er jo 16.. Hun er ikke en baby lenger.. Har troa på at du skjønner det. Anonymkode: d3420...01a Hun oppfører seg jo som hun er 18 og bestemmer selv. Det er hun jo ikke. Hun er kanskje ingen baby, men hun er en tenåring som trenger hjelp. Ta fra henne penger, telefon og mulighet til å være en del av omverdenen dersom hun ikke kan følge enkle regler og ha respekt for voksne rundt seg. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:33 #80 Skrevet i går, 17:33 Hun kan jo ikke sette grenser for festing, skal hun binde fast ungen? Det hun kan sette grenser for er å være privatsjåfør midt på natten. Skru av mobilen din og la 16-åringen få erfare ekte konsekvenser av sine valg. Bare sånn lærer hun Anonymkode: 40efd...3e0 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå