Gå til innhold

Datter med store krav

Fremhevede innlegg

Skrevet

Foresten skal ikke ungdommer under 18 drikke alkohol og røyke. 

Anonymkode: 66cef...207

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jøss såpass! Bordeline ja. Det skal man ikke kimse av. Jeg skjønner godt at du er helt utmattet og ikke har det bra som mor og stakkars søsken. Her trengs det profesjonelle. 

Det finnes vist en folkehøyskole hvor man kan sende ungdommer for to år fra de er 16 år gamle hvor fagene fokuserer på livsmestring. Den ligger i Trøndelag. Den er spesielt for ungdommer med utfordringer. 

jeg regner med far er en dust som ikke stiller opp. 

Bordeline er en personlighetsforstyrrelse og bipolar er IKKE en personlighetsfotstyrrelse. Det finnes svært mange sympatiske bipolare som er i jobb og har familie. De er ofte kreative. Ny betegnelse for bordeline er emosjonelt ustabil pf 

Anonymkode: 66cef...207

Får håpe dette kan være en god mulighet for jenta 🤞

Skrevet

Hun har ikke store krav, hun har enormt store problemer. 
Jeg ville nok henta, men skjønner jeg ikke helt kan sette meg inn i det, klart det gir deg og resten av familien enormt store problemer også. 
Håper hun og du kan få noe hjelp! Det er vel helsevesenet som er veien å gå, men ikke lett det der. Har dere godt samarbeid med skolen?  Og fortsetter ikke samarbeidet med barnevern og politi? 

Anonymkode: 3d82f...8f4

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville gjort det jeg kunne for å unngå at hun dro ut. Antar at det da mest sannsynlig vil bli bråk hjemme, så mulig det ikke er et godt råd.

Kanskje best du ber om hjelp fra barnevernet; for hun gjør jo valg og har en livsstil som er til fare for henne selv.

Anonymkode: 562fc...94a

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville gjort det jeg kunne for å unngå at hun dro ut. Antar at det da mest sannsynlig vil bli bråk hjemme, så mulig det ikke er et godt råd.

Kanskje best du ber om hjelp fra barnevernet; for hun gjør jo valg og har en livsstil som er til fare for henne selv.

Anonymkode: 562fc...94a

Bråk vil det bli uansett...

Hadde tenkt det samme. Det verste som kan skje er at hun rømmer, men det bør ikke være til hinder for å sette grenser, for det trenger hun.

Endret av Strigiformes
  • Liker 2
Skrevet

Med mindre man selv har barn / ungdommer som skrever med psykisk uhelse og/eller personlighetsforstyrrelser så tror jeg ikke man kan sette seg inn i hvor vanskelig, krevende og utmattende det er. Å tenke at bare man oppdrar bedre, gir etter oftere, er en bedre mor osv. så blir ungdommen "normal" igjen er meningsløst.

Den største utfordringen er ofte mangel på adekvat helsehjelp, både til foreldre og ungdommen. Foreldre kan ikke behandle eller reparere sine barn, verken fra fysisk eller psykisk sykdom. Dersom ungdommen til TS hadde knekt en arm ville man ikke tenkt eller sagt at bare hun var en bedre mor så ville ungdommen blitt frisk.

Jeg ville hentet ungdommen. Hennes utfordringer gjør at hun evner ikke å planlegge, regulere seg og organisere. Forstår at du er utmattet, frustrert og lei, men å hente ungdommen er noe vi alle gjør. Det er fint at ungdommene våger å ringe hjem når de har drete på draget og det skal være trygt å både ringe hjem, og komme hjem. 

TS: Ta kontakt med fastlegen din for hjelp for deg selv. Du har flere barn å ta vare på, du trenger å ta vare på deg selv og ungdommen din trenger deg også. For meg høres det ut som du er på randen til å rakne litt. og da kommer det både sinne og frustrasjon. Noe som er helt forståelig. Du er bare et menneske.

Du kan også ta kontakt med NKS Veiledningssenter for pårørende. Det er et fint tilbud for pårørende. 

Anonymkode: 33806...a1d

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg skjønner at du er kjempesliten. Å skulle starte å sette mer grenser nå er tøffere enn om du hadde vært hard på grenser tidligere. Ungdom trenger å ha grenser og å lære at atferd får konsekvenser, men du bør være forberedt, og få litt hjelp og veiledning, for å starte med dette kommer til å bli enda tøffere en stund før det blir bedre. Jeg forstår at dette har vært veldig utfordrende siden du er alene, så jeg håper du får hjelp. Snakk med lege, lavterskeltilbud på psykolog eller lignende. Er det mulig å dra på et behandlingssted, hele familien? Jeg har familie som har hatt godt utbytte av det. Har dere et tilbud som fact? De kommer hjem til dere, tar med ungdommen på ting og kan stille opp på ulike måter. 

Min datter har også vært til behandling hos BUP, og det har vært veldig mange kamper og mye å stå i vedrørende grensesetting for festing osv. allerede fra hun var 14 år. Det har vært beintøft, men det har gradvis gått bedre, og det går mye bedre nå når hun er 16 år. 

Jeg kan fortelle om et heftig tilfelle. Min datter ville være sammen med masse ungdommer utover natta, alle de andre fikk lov fordi det var utendørs, så de trodde visst at ungdommene ikke hadde alkohol da... Vi nektet henne å være der lenger enn til kl.23, da dette var en typisk festnatt. Hun maste veldig masse og prøvde alt, men vi ga oss ikke. Hun kom ikke til avtalt tid, så vi kjørte og hentet henne, som vi hadde sagt at vi skulle. Det ble ropt masse skjellsord, kjefting og hylgråt, og det endte med at vi måtte kjøre henne til legevakta fordi vi ble redd for hva hun kunne gjøre med seg selv. Hun måtte da ha en samtale med lege for å klare og roe seg ned, og det ble vurdert innleggelse. Det er heftig når det eskalerer slik, men det ville også vært en åpning for mulig behandling om dette hadde vært din datter. Å stå i disse stormene, og gi ungdommen konsekvenser hver gang de gjør noe, vil være med på å holde ungdommen trygg og på å rettlede henne slik at hun på sikt skal klare å fungere i samfunnet. Vi har gradvis løst opp på grenser etter hvert som hun har vist at vi kan stole på henne, og hun har erfart at ved å være ærlig og ved å holde på avtaler får hun mer godvilje fra oss enn ved løgn, ikke si hvor hun er og ved å ikke holde avtaler. En 16-åring skal jo få lov til mer enn en 14-åring, men de skal også måtte ta hensyn til resten av familien og at du trenger søvn. Ei på 16 forstå også mye, så jeg ville tatt en lang prat med henne, forklart at du er veldig glad i henne, men at dette ikke går an lenger. Forklar hva du er er redd for at skal skje med henne, forklar hva det gjør med deg, og si at dere er nødt til å skaffe hjelp og behandling nå. Barnevern må kanskje kobles inn for veiledning med mer.

Jeg har vært livredd mange ganger for å sette grenser for min datter, da hun har dype daler og en del problematikk som jeg er redd for å forverre ved å «gjøre hennes liv vanskeligere». Det har også betydd samtaler med lege på telefon om natta og turer til legevakta, men det er noe vi har vært nødt til å komme oss gjennom, og som jeg mener at på sikt har hjulpet henne å komme seg gjennom det vanskelige. Å la henne få gjøre som hun vil for at hun skal slippe å kjenne mer på de vanskelige følelsene og på motgang, hun som har hatt så mye tøft i livet allerede, har vært fristende, men det hadde jo ikke vært det beste for henne. Så jeg har vært så redd, men nå er hun sterkere og jeg kan puste litt ut. Jeg er fortsatt redd for henne og hva hun kan gjøre mot seg selv, men jeg ser at det gradvis blir bedre, og det går lengre tid mellom de tøffe periodene.

Det er beintøft å oppdra tenåringer med litt mer i bagasjen enn andre, og jeg skjønner at det er ekstra tøft når du er alene. Jeg ønsker deg masse lykke til. Jeg forstår fortvilelsen din.

Anonymkode: 9e035...6a9

• Liker 3
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stakkars jenta har skikkelige problemer, og så er mor en del av problemene hennes i tillegg :( 

Anonymkode: bb071...4ef

Nei det er virkelig ikke sikkert. Jeg har en jente som minner veldig om dette i min omgangskrets. Hun har store problemer slik som ts beskriver, alltid hatt, og foreldrene har alltid stått på hodet for å få hjelp. Bup kom ikke inn i bildet før ungdomsskolen, ikke fordi foreldrene eller lærerne ikke forsøkte, men fordi de ble avvist. 

Jeg aner virkelig ikke hvordan man griper sånt an. Akkurat som hos ts, så nekter bare jentene å stille til timer med hjelpeapparatet.

Anonymkode: a0c25...54c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg og brukerdebatt, samt innlegg tilknyttet dette.

veronica<3, mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har en tenåring på 16 år. Det er laaaaaang historie men hun får behandling av Bup og utredes muligens for emosjonell ustabil personlighetsforstyrelse.

Hverdagen med henne er vanvittig krevende. Jeg har tidligere prøvd alt, barnevern, politi osv.

Har fler barn en henne også.

I sommer har hun gitt blanke f i oss og vært rundt om hos diverse gutter, røyket og festet. Jeg har vært hennes privat sjåfør mer eller mindre. Men jeg har fått så nok. Av hun gang på gang ringer å vekker meg på natta for å bli henta. For hun har glemt å ta toget helt til aller siste tog , hun har all verdens unnskyldninger for hvorfor hun ikke kan ta toget hjem i tide. Hun bruker ofte emosjonell utpressing for å oppnå det hun vil, som for eksempel at hun haiker og da blir hun voldtatt hvis jeg ikke henter.

I kveld har jeg fått det helt opp i halsen. Har bedt henne dra til besteforeldre som bor rett ved togstasjonen istedenfor at jeg nok en gang må være slaven hennes på bekostning av meg selv og søsken, bare for å bli kaldt bitch og hore hele tiden.. hun gjør INGENTING hjemme og forventer at alt skjer på hennes måte. Jeg har kjempet i tre år med dette, hun møter ikke opp når jeg avtaler timer til terapi osv.

Hadde dere allikevel dratt å hentet henne??? Føler meg helt maktesløs.

Anonymkode: 0af03...cae

Du kan ikke kaste henne ut. Men jeg synes synd på deg og henne. Hun er jo tenåring. Prøv å få all hjelp du trenger ❤️ 

Skrevet

Jeg ville kontaktet fastlege og sagt at nå er strikken på bristepunktet. Be han få dere inn på bup snarest og hun plikter å møte opp. Jeg vet om ungdommer som har blitt hentet av både politi og barnevern for så å bli kjørt til avtalte timer innen helse.Det blir flaut for henne å bli hentet på skolen og tvunget inn i en politibil eller barnevern. Kontakt barnevern og hør hva de kan tilby av hjelp. Hvis du kan få hjelp av barnevernet, så si dette til datteren din. Enten må hun ta seg sammen eller så kobler du inn barnevernet. Da har hun ett valg og velger hun å fortsette i samme tralten, så kobler du inn barnevernet.

Hvor er far i bildet? Flere har spurt om det, men ikke fått svar. Er han helt ute av bildet så kan du jo bare si det, da vet vi du står alene om ansvaret. Er han i bildet, så be henne flytte dit om det er noe tak i ham.

Jeg tviler ikke på at du har prøvd å sette grenser for henne, men det må tydeligvis strammes enda mer. Nekt å betale for mobilregning, nekt henne nye klær om det ikke er veldig påkrevet. Hun må ikke ha nye klær bare for å få noe nytt. Fjern alt hun har hvor hun kan være på sosial medier for en periode, inkl mobilen. Ikke gi henne noe som helst av penger før hun tar ansvar hjemme eller aksepterer dine grenser. 

Gi klare beskjeder om at hun skal hjem senest midnatt og holder hun ikke det så blir det ikke mer festing. Truer hun med at hun kan bli voldtatt om hun haiker, så ikke la deg vippe av pinnen. Det er psykisk hersketeknikk. Stygt sagt, men godt ment - hvis hun sier at hun haiker og kan bli voldtatt hvis du ikke henter, så er det ett valg hun selv utsetter seg for. Jeg ønsker for all del ikke at hun skal voldtas eller utsettes for andre ting, men du har gitt ett klokkeslett du kan hente senest og det bør hun overholde. Her kan du også spørre politi om hjelp, har de tid og kjennskap til situasjonen så har de ofte hjulpet med å hente barn hjem fra fester. Hun er 16 år og har ikke lov å hverken røyke eller drikke alkohol, der er polititet fine å få hjelp av.

Jeg skjønner svært godt at du er sliten av dette, det er sikkert søsknene hennes også. Får håpe de ikke tar etter henne når de ser hvor langt du tøyer strikken for henne. 

Anonymkode: 918ff...f29

• Liker 6
Skrevet

Altså, noen er jo helt uutholdelig krevende samme hvor mye rett man gjør.

Det er åpenbart riktig å virkelig anerkjenne psykisk sykdom og ta det alvorlig. Folk som mener alle psykisk syke bare bør skjerpe seg er, i tillegg til rasshøl, fullstendig kunnskapsløse.

Det er samtidig like kunnskapsløst å behandle all psykisk sykdom som om den enten er traumerespons eller skyldes at mor/far ikke har gjort jobben sin. En del psykisk sykdom er genetisk, en del oppstår spontant, og mye vet man rett og slett ikke hvorfor dukker opp. TS trenger ikke ha gjort noen verdens ting galt. 

Så hadde jeg, for å besvare spørsmålet til TS, dratt og hentet henne. Hun er 16, det er for tidlig å kutte ut den «men jeg kan alltid be om hjelp når jeg trenger den». En datter på 30 som pådro seg forbruksgjeld hver måned og ventet at du ryddet opp er noe annet.

Så er det klart at denne typen hjelp ikke egentlig er det man mener, når hun tydelig spekulerer i å drite i å komme seg hjem, men for det endelige utfallet av det her er det nok riktig å hente. Så håper jeg du på et eller annet vis klarer å få begrenset antall utsvevende kvelder, men du har selvfølgelig forsøkt det også. 

Anonymkode: 009be...634

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet om ungdommer som har blitt hentet av både politi og barnevern for så å bli kjørt til avtalte timer innen helse.Det blir flaut for henne å bli hentet på skolen og tvunget inn i en politibil eller barnevern

Dette er faktisk ikke lovlig, med mindre man skal fremstilles på legevakta når det er fare for liv og helse eller har rømt fra lukket avdeling, men ungdommer legges i liten grad inn på tvang. Eller at ungdommen frivillig samtykker til å bi hentet av barnevernstjenesten, noe vi i liten grad har tid til og kjøre ungdommer hit og dit. 

Helsehjelp er frivillig.

Hilsen ansatt i barnevernstjenesten/barnevernsvakta

Anonymkode: 33806...a1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du fikk min støtte over her, men jeg har et par tilleggsspørsmål. )(Ikke kritikk).

Hvor får hun penger fra til å røyke og feste?

Hva skjer om du nekter henne å dra ut så ofte? Rømmer hun da?

Kjører du henne til toget når hun skal ut? Om jeg forstår det rett, så må hun ta tog, og det er et stykke dit.

Hvordan går det med henne på skolen? Kan hun fullføre vgs?

Er hun like frekk med småsøsken som med deg?

Er det en far med i bildet? Om dere er skilt, er det noen mulighet for at hun kan flytte til ham?

Altså, legger du tilrette for at hun skal leve sånn? For da må du slutte med det. Det er ikke sånn at en 16-åring har rett til å dra på fest mange ganger i uka/mnd.

Anonymkode: 1b2c1...051

Det som er greia med henne er at hun egentlig er utrolig selvstendig, hun har hatt to sommerjobber i år. Det startet bra men så fikk hun sparken fra den ene for hun gikk lei og skulket etterhvert, den andre jobben var hun heldig for de lot henne komme og gå, men der fikk hun penger til ferien. Også er hun utrolig vakker så hun får det hun vil av gutter....

Jeg er alene med dem og faren er veldig ustabilt i hennes liv. Jeg har annen familie, men hun vil overhode ikke noe sted som hun anser som kjedelig.

Hvis hun vil noe sted og jeg sier nei så ler hun meg bare opp i trynet og går, så det har jeg gitt opp.

For to år siden tok jeg selv kontakt med bv for å få hjelp til å håndtere alt. På den tiden klarte jeg å gjennomføre å ta telefonen hennes på natta blant annet, men de ba meg slutte med det sånn at det ikke skulle bli "konflikt". Hun gønnet da på med "hvis jeg ikke får lov til det og det sladrer jeg til bv" veldig uheldig.... fikk henne etter mye mas inn i bupa og de så heldigvis alt det jeg så og har vært gode medspillere...

Hun KAN være grei med småsøsken,  når hun gidder, da kan hun være så kjærlig og snill, men ikke mot storebror. Han har jo fått nok han og dessverre,  og han klarer ikke å tilgi henne 😰 jeg vet jo at det ikke er hennes feil, men det er så vanskelig å leve med.. jeg føler at vi alle lever i ett forhold med en narcissist som vi allikevel ikke kan gi opp... :(

ts

• Liker 1
  • Hjerte 9
Skrevet

Virker ikke som folk i denne tråden ikke forstår at en som er under utredning for en sånn type personlighetsforstyrrelse (narsissisme basically) ikke er som en vanlig litt trøblete tenåring 🙄

TS; jeg hadde kanskje gitt beskjed til bv og fastlege at nå kan ikke du ha ansvar for henne lenger. Jeg hadde ikke hentet. Du kommer til å bruke hele livet ditt på å rydde opp etter henne.

Anonymkode: af44e...258

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei det er virkelig ikke sikkert. Jeg har en jente som minner veldig om dette i min omgangskrets. Hun har store problemer slik som ts beskriver, alltid hatt, og foreldrene har alltid stått på hodet for å få hjelp. Bup kom ikke inn i bildet før ungdomsskolen, ikke fordi foreldrene eller lærerne ikke forsøkte, men fordi de ble avvist. 

Jeg aner virkelig ikke hvordan man griper sånt an. Akkurat som hos ts, så nekter bare jentene å stille til timer med hjelpeapparatet.

Anonymkode: a0c25...54c

Det var det som skjedde her og ! Datteren min ble avvist flere ganger av bupa. Det er ikke bare bare å få hjelp....:( 

Datteren min kom i puberteten som 11 åring så ting begynnte å skeie ut allerede da, så har jo vært fem år i hormonhelvete. Hun fikk skolevegring I 8 klasse og jeg maste på hvert møte om at hun MÅTTE komme i terapi, eller noen form for behandling. Det tok ett og ett halvt år før bupa og skolelos kom i bildet som var de to tingene jeg ville ha på plass, det var etter en vanskelig tid med ubrukelig barnevern og telefoner til politi på natten osv. Det er snakk om at hun skulle begynne på DBT men det vil ikke jenta selv så hun unngår å komme på møte med dem:(

Jeg har måtte slutte å jobbe denne sommeren fordi hun skal begynne på VGS. Jeg ser for meg at jeg må bli hjemme ett år for å få henne på skolen, minst. Ikke har jeg egentlig råd til det men men....

Ts

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke gidd.... Jeg har oppdratt henne. Hun har persoblighetsforstyrrelse som grenser mot bipolar.  Jeg har fått nok av måten hun behandler familien på og er frustrert. 

Selvsagt gidder jeg , det er du som lager innlegg her

Anonymkode: 79c7a...72d

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg ville kontaktet fastlege og sagt at nå er strikken på bristepunktet. Be han få dere inn på bup snarest og hun plikter å møte opp. Jeg vet om ungdommer som har blitt hentet av både politi og barnevern for så å bli kjørt til avtalte timer innen helse.Det blir flaut for henne å bli hentet på skolen og tvunget inn i en politibil eller barnevern. Kontakt barnevern og hør hva de kan tilby av hjelp. Hvis du kan få hjelp av barnevernet, så si dette til datteren din. Enten må hun ta seg sammen eller så kobler du inn barnevernet. Da har hun ett valg og velger hun å fortsette i samme tralten, så kobler du inn barnevernet.

Hvor er far i bildet? Flere har spurt om det, men ikke fått svar. Er han helt ute av bildet så kan du jo bare si det, da vet vi du står alene om ansvaret. Er han i bildet, så be henne flytte dit om det er noe tak i ham.

Jeg tviler ikke på at du har prøvd å sette grenser for henne, men det må tydeligvis strammes enda mer. Nekt å betale for mobilregning, nekt henne nye klær om det ikke er veldig påkrevet. Hun må ikke ha nye klær bare for å få noe nytt. Fjern alt hun har hvor hun kan være på sosial medier for en periode, inkl mobilen. Ikke gi henne noe som helst av penger før hun tar ansvar hjemme eller aksepterer dine grenser. 

Gi klare beskjeder om at hun skal hjem senest midnatt og holder hun ikke det så blir det ikke mer festing. Truer hun med at hun kan bli voldtatt om hun haiker, så ikke la deg vippe av pinnen. Det er psykisk hersketeknikk. Stygt sagt, men godt ment - hvis hun sier at hun haiker og kan bli voldtatt hvis du ikke henter, så er det ett valg hun selv utsetter seg for. Jeg ønsker for all del ikke at hun skal voldtas eller utsettes for andre ting, men du har gitt ett klokkeslett du kan hente senest og det bør hun overholde. Her kan du også spørre politi om hjelp, har de tid og kjennskap til situasjonen så har de ofte hjulpet med å hente barn hjem fra fester. Hun er 16 år og har ikke lov å hverken røyke eller drikke alkohol, der er polititet fine å få hjelp av.

Jeg skjønner svært godt at du er sliten av dette, det er sikkert søsknene hennes også. Får håpe de ikke tar etter henne når de ser hvor langt du tøyer strikken for henne. 

Anonymkode: 918ff...f29

Hun har tidligere flyttet til faren i omtrent seks måneder. Han bor i utlandet, og er ikke så aktiv i deres liv, men de har dratt på ferier dit tidligere. Jeg kommer veldig godt overens med hans nye kone også så vi prøvde det en stund, men hun gjorde så mye rart der at de ikke taklet det (ting som kan være farlig i det landet de bor i) 

Problemet er at hun lyver over en lav sko. Hun kan virke kjempe søt eller oppriktig uskyldig for de som ikke kjenner henne, men hun lyver sånn at det er veldig lett å tro henne, så viser det seg at det ikke stemmer....

Ts

• Hjerte 5
Skrevet

Det er selvsagt tøft å stå i , om du tenker du ikke klarer å ha henne mer så før du ringe bv å si det da 

Anonymkode: 79c7a...72d

• Liker 2
Skrevet

Jeg endte opp med å hente henne i går. Klokken var litt over 1, hun hadde nesten ikke batteri på mobilen igjen og mente da hun ikke kunne bruke kartet til å finne frem til besteforeldrenes hus. De har nettopp flyttet så usikker på om det er sant at hun ikke vet helt hvor huset ligger eller ikke (hun har vært der flere ganher) og hennes trussel denne gangen var "jeg vil jo ikke sove ute/føler meg dårlig fordi jeg tror jeg har røyket dårlig weed"

Konsekvensen når jeg da kom hjem igjen våknet småsøsken og holdt det gående til over kl 4 så ikke veldig god søvn i natt på oss....

ts

• Hjerte 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...