AnonymBruker Skrevet i går, 08:32 #41 Skrevet i går, 08:32 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg endte opp med å hente henne i går. Klokken var litt over 1, hun hadde nesten ikke batteri på mobilen igjen og mente da hun ikke kunne bruke kartet til å finne frem til besteforeldrenes hus. De har nettopp flyttet så usikker på om det er sant at hun ikke vet helt hvor huset ligger eller ikke (hun har vært der flere ganher) og hennes trussel denne gangen var "jeg vil jo ikke sove ute/føler meg dårlig fordi jeg tror jeg har røyket dårlig weed" Konsekvensen når jeg da kom hjem igjen våknet småsøsken og holdt det gående til over kl 4 så ikke veldig god søvn i natt på oss.... ts Anonymkode: 0af03...cae Føler med deg. Ville bedt barnevernet om hjelp. Evt la henne flytte på institusjon Anonymkode: 2d376...285 5
AnonymBruker Skrevet i går, 08:36 #42 Skrevet i går, 08:36 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men hvorfor la henne dra på disse festen hun er jo uansett ikke gammel nok til drikking og røyking Anonymkode: d137e...762 Leser du hva TS skriver? 🙄 Anonymkode: af44e...258 4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:42 #43 Skrevet i går, 08:42 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Dette er faktisk ikke lovlig, med mindre man skal fremstilles på legevakta når det er fare for liv og helse eller har rømt fra lukket avdeling, men ungdommer legges i liten grad inn på tvang. Eller at ungdommen frivillig samtykker til å bi hentet av barnevernstjenesten, noe vi i liten grad har tid til og kjøre ungdommer hit og dit. Helsehjelp er frivillig. Hilsen ansatt i barnevernstjenesten/barnevernsvakta Anonymkode: 33806...a1d Ok, det at barnevern har hentet ungdommer her i kommunen vet jeg med sikkerhet. Da har de kanskje antatt at ungdom i deres varetekt er tilstede på den festen. Det har stått om det i lokal avis at både politi og barnevern har dratt til en ungdomsfest som har tatt helt av og hentet ungdom under 18 år. Politiet vet jeg gjør det flere ganger i året, det står ofte på politiloggen som hvem som helst kan lese. Det har også stått av ungdommen ble sendt hjem og politiet har snakket med foreldrene i løpet av natten. Noen få ganger står det også at barnevernet vil kobles inn. Anonymkode: 918ff...f29 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:44 #44 Skrevet i går, 08:44 Føler med deg ts. Er det andre voksne som kan være til støtte for jenta? Hva med faren til de yngre søsknene? jeg ville ikke gitt meg med å be om hjelp, og jeg tror og at hennes oppførsel er et tegn på at hun ikke har det bra. Dette går ikke over av seg selv. Slik hun oppfører seg så vil hun og bli et lett offer for utnytting og hun vil nok ikke ende opp med den omgangskretsen som du sikkert øsnker for henne, da mener jeg gode og stødige venner. Anonymkode: e661e...9f0 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:49 #45 Skrevet i går, 08:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Føler med deg ts. Er det andre voksne som kan være til støtte for jenta? Hva med faren til de yngre søsknene? jeg ville ikke gitt meg med å be om hjelp, og jeg tror og at hennes oppførsel er et tegn på at hun ikke har det bra. Dette går ikke over av seg selv. Slik hun oppfører seg så vil hun og bli et lett offer for utnytting og hun vil nok ikke ende opp med den omgangskretsen som du sikkert øsnker for henne, da mener jeg gode og stødige venner. Anonymkode: e661e...9f0 Ja jeg gir meg ikke det er derfor jeg nå har måtte slutte å jobbe selvom jeg elsket jobben.... Det er den praten jeg har med henne ofte, at hun utsetter seg for ting hun vil angre på I fremtiden. Det er veldig typisk for hennes diagnose at relasjoner er veldig vanskelig. Det har vært ett evig problem i hele hennes skoleløp. Alltid drama, hun har også byttet skole flere ganger. Hver gang hun treffer ungdom jeg synes virker hyggelige og tenker yessss så går det noen uker også gidder hun ikke de fordi de er "for kjedelige ". Hun søker spenning hele tiden. Ts Anonymkode: 0af03...cae 1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 08:52 #46 Skrevet i går, 08:52 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Leser du hva TS skriver? 🙄 Anonymkode: af44e...258 Ja??🙄🙄🙄🙄🙄 Anonymkode: d137e...762
AnonymBruker Skrevet i går, 08:59 #47 Skrevet i går, 08:59 Hvor mange barn har du egentlig? Forskjellige fedre? Siden dette går utover alle de andre barna, så hadde jeg latt bv tatt over omsorgen. Skal 1 person ødelegge en hel familie? Anonymkode: b753c...f56 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:01 #48 Skrevet i går, 09:01 Er jeg den eneste som faktisk har lest innlegget? Det står jo ingen verdens ting om at TS faktisk har diskutert disse festene med henne eller satt noen grenser rundt det. Det som står, er hovedsakelig om at hun drar på fest og at TS blir ringt på natta for å hente henne. Da er det vel ikke så rart at man stiller spørsmål ved hvorfor hun får dra på disse festene i utgangspunktet. Det betyr ikke at jeg påstår at TS ikke har prøvd å sette grenser, men det står faktisk ingenting om det i innlegget. Anonymkode: d137e...762 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:02 #49 Skrevet i går, 09:02 Jeg har ikke så mye trøst å gi deg. Det kommer antagelig til å bli verre, før det blir bedre. Min erfaring er at det ikke er så mye hjelp å få, så lenge de ikke vil ha det selv. Du må sette grenser for deg og resten av familien. Det er vanskelig, når hun manipulerer så hardt som hun gjør. Min ringte barnevernsvakta selv, når jeg ikke hentet. Det var et forbanna sirkus mellom 16-18 år. Bit tenna sammen, finn dine grenser og stå i dem, selv om du føler deg som verdens verste mor. Det er mitt råd. Hun må på et eller annet tidspunkt lære seg å ta ansvar for eget liv, diagnoser eller ikke. Anonymkode: 6ac4b...c88 3
AnonymBruker Skrevet i går, 09:04 #50 Skrevet i går, 09:04 Du skriver ikke noe om hvilken avtale dere hadde og hvilke grenser dere har i hverdagen? Når skulle hun vært hjemme? Når pleier hun å ha innetid? Blir så overraska over folk skriver etter diagnoser og oppfølging gif vanlig ungdomsproblematikk. Får diagnoser og medisinerer barna og forstår ikke hvorfor det går galt. Hverken medisinene eller oppfølgingen er noe bra, og fører stort sett til videre problemer. Jobb først og fremst med relasjonen og grenser. Bra du hentet henne 🙂 Anonymkode: f2e1e...313
AnonymBruker Skrevet i går, 09:13 #51 Skrevet i går, 09:13 Ts har skrevet at hun utredes for alvorlig diagnose blant annet fordi hun lyver og manipulerer. Og til det som sier at hun skal ha grenser, det er ikke så lett og hindre en 16 åring i å dra på fest eller gå ut av huset. Skal hun fysisk holde henne igjen? Anonymkode: e661e...9f0 6
AnonymBruker Skrevet i går, 09:15 #52 Skrevet i går, 09:15 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Oi føler med deg. Jeg har sagt hele veien, bare jeg får de igjennom tenårene, er jeg fornøyd. Og det kan inbebære å hente på natten. Og sånt ee slitsomt. Men også en del av pakka. Det er ofte mer slitsomt med tenåringer enn 3 åringer. Og søvnen like dårlig. Du må ikke gi deg med å si fra til henne ang folkeskikk. Jeg satte grenser til min bonus. Det ble endel konflikter. Mora orket ikke det. Og nå er hun voksen. Og skjønner ikke helt hvorfor mora tillot ditt og datt. Så tro på deg selv, stol på deg seøv. Bit tenne sammen, legg opp livet til å takle jævlig hver dag. Så kan det gå. Bare ikke gi deg. Og øs pøs på med klemmer og kjærlige ord Klem Anonymkode: 9daf4...6c8 Skriver under på denne. Stol på deg selv og sett grenser!! Avtal på forhånd at hun kan sove over hos besteforeldrene (hvis det er ok for besteforeldrene) og hold fast på avtalen. Ikke gi henne penger før etter at hun har gjort oppgave A og B hjemme. Små oppgaver = litt penger, store oppgaver = mer penger. Så kan hun velge hvor mye hun ønsker å tjene. Anonymkode: 87909...de0
AnonymBruker Skrevet i går, 09:28 #53 Skrevet i går, 09:28 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du skriver ikke noe om hvilken avtale dere hadde og hvilke grenser dere har i hverdagen? Når skulle hun vært hjemme? Når pleier hun å ha innetid? Blir så overraska over folk skriver etter diagnoser og oppfølging gif vanlig ungdomsproblematikk. Får diagnoser og medisinerer barna og forstår ikke hvorfor det går galt. Hverken medisinene eller oppfølgingen er noe bra, og fører stort sett til videre problemer. Jobb først og fremst med relasjonen og grenser. Bra du hentet henne 🙂 Anonymkode: f2e1e...313 Innetid funker ikke. Har skrevet flere innlegg nå og. Problematikken rundt grensesetting. Hun får ikke lommepenger og har fått minimalt med det det siste året. Hun har jobbet litt selv her og der. Hvis du leser en gang til så ser du at det ikke er normal ungdomsproblematikk.... langt fra.... Ts Anonymkode: 0af03...cae 4 3
AnonymBruker Skrevet i går, 09:30 #54 Skrevet i går, 09:30 Er det en mulighet å finne noe som gir spenning på en positiv måte. Klatre, drive med noe som kan gi henne kick eller store opplevelser? En eller annen idrett. Slik du beskriver henne så høres det ut som om hun er et "dramatisk" talent og kanskje har hun faktisk anlegg for å spille teater? nå tenker jeg bare høyt her. Poenget er at det hun leter etter må være mulig å finne uten å bli utsatt for rus og eldre ungdommer som helt sikkert vil kunne utnytte henne. Anonymkode: e661e...9f0
AnonymBruker Skrevet i går, 09:32 #55 Skrevet i går, 09:32 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke gidd.... Jeg har oppdratt henne. Hun har persoblighetsforstyrrelse som grenser mot bipolar. Jeg har fått nok av måten hun behandler familien på og er frustrert. Anonymkode: 0af03...cae Først skriver du hun skal utredes for muligens personlighetsforstyrrelse... men du har konkludert med at hun har? Før hun er utredet? Det er ikke så bra. Ville som en annen sa hentet henne, og sluttet med maktkamp med barnet ditt. Mange henter barna etter fest i den alderen med omsorg og godt humør. Om hun fra dag 1 har kjent på din motvilje mot henting kan dere like gjerne ha låst dere i en maktkamp ingen vinner, som at hun har en personlighetsforstyrrelse. Ser ikke problemet med å hente etter fest, det er faktisk en veldig fin måte å vise tenåringen at du fortsatt stiller opp og bryr deg, hvilket de 100% trenger. Så når det sitter så langt inne hos deg så skjønner jeg jo at dette ikke fungerer så bra mellom dere. Og kunne ikke besteforeldrene være et fint sted å ende opp etter fest om man ikke rekker toget? Kanskje til og med ønsket fra begge parter? Snakk med dem om det er greit for dem? Er besteforeldrene kjedelig får hun indre motivasjon til å rekke toget. Den delen er jo grei. At tenåringer er lut lei familien sin og tror de er universets sentrum er jo ikke uvanlig i det hele tatt. Egentlig slik det skal være, de skal jo løsrive seg. Man kan bare ikke la de helt enda fordi de fortsatt er barn. Så å vise omsorg og kjærlighet på deres arenaer, uansett hvor uenig man måtte være i de arenaene (med noe unntak for narkotikamisbruk og kriminalitet), er faktisk ingen dårlig ide. Det holder på båndet mellom deg og barnet, og det virker til å henge i en veldig tynn tråd, siden hun gikk inn i tenårene og ikke lenger var den du tenkte hun burde være. Tenk over det. Og båndet mellom oss barna er en voksenting å vite at finnes og at det må vedlikeholdes og jobbes med. Så det er vårt ansvar å ta tak i, ikke barnets. Anonymkode: 7125e...dad 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:36 #56 Skrevet i går, 09:36 Hos oss har oppførsel en konsekvens uansett; positiv eller negativ. Har selv ett barn med psykiske utfordringer og diagnoser som påvirker hele familien. Og jeg er alene med mine barn. Føler så veldig med deg. Jeg kjører positive konsekvenser for god oppførsel og negative konsekvenser for dårlig oppførsel. Utfordringen er jo bare med disse barna at de gjerne ikke har utviklet høy grad av empati enda og mangler det kompasset vi andre har, slik at de ikke forstår hva som er god og hva som er dårlig oppførsel. I tillegg er de vant med masse kjeft og kritikk fra folk rundt, som ikke evner forstå hva de eller familien står i. Men som likevel mener de burde uttale seg, og helst kritisk, nedlatende og belærende. Jeg kuttet en periode helt negative konsekvenser, men hadde fullt fokus på positive konsekvenser. Måtte nullstille helt. Gå på skolen en dag = positiv konsekvens. Spise middag uten å slenge dritt = positiv konsekvens. Dekke av egen tallerken = positiv konsekvens. Komme hjem i tide = positiv konsekvens. Pusse tenner = positiv konsekvens. Alt «normale» mennesker gjør og forstår uten utfordringer, forstår ikke ungdommer med denne typen problemer. Og når de er vant til å kun få negativ tilbakemeldinger, kritikk og kjeft, kan det fort forsterke diagnosen. Igjen, føler veldig med deg. Din jobb er å holde barnet ditt trygt og unna utfordringer som kan ha varige konsekvenser så lenge det er mulig. Samtidig som du skal sørge for dine andre barns psykiske og fysiske helse. Ikke rart man blir utbrent, fortvilet og desperat. Anbefaler veldig å be om hjelp. BUP kan feks kjøre opplæring av øvrige barn, slik at de forstår diagnosen bedre. Det kan ha god effekt. Barnevernet kan stille med sparring og mulige ressurser. Og så finnes gjerne enkelte lokale initiativer som kan bidra. Hang in there! Det er beintøft. Det er en periode. Det blir bedre. Datteren din er heldig som har en mamma som deg Anonymkode: c1985...214 3 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:40 #57 Skrevet i går, 09:40 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Først skriver du hun skal utredes for muligens personlighetsforstyrrelse... men du har konkludert med at hun har? Før hun er utredet? Det er ikke så bra. Ville som en annen sa hentet henne, og sluttet med maktkamp med barnet ditt. Mange henter barna etter fest i den alderen med omsorg og godt humør. Om hun fra dag 1 har kjent på din motvilje mot henting kan dere like gjerne ha låst dere i en maktkamp ingen vinner, som at hun har en personlighetsforstyrrelse. Ser ikke problemet med å hente etter fest, det er faktisk en veldig fin måte å vise tenåringen at du fortsatt stiller opp og bryr deg, hvilket de 100% trenger. Så når det sitter så langt inne hos deg så skjønner jeg jo at dette ikke fungerer så bra mellom dere. Og kunne ikke besteforeldrene være et fint sted å ende opp etter fest om man ikke rekker toget? Kanskje til og med ønsket fra begge parter? Snakk med dem om det er greit for dem? Er besteforeldrene kjedelig får hun indre motivasjon til å rekke toget. Den delen er jo grei. At tenåringer er lut lei familien sin og tror de er universets sentrum er jo ikke uvanlig i det hele tatt. Egentlig slik det skal være, de skal jo løsrive seg. Man kan bare ikke la de helt enda fordi de fortsatt er barn. Så å vise omsorg og kjærlighet på deres arenaer, uansett hvor uenig man måtte være i de arenaene (med noe unntak for narkotikamisbruk og kriminalitet), er faktisk ingen dårlig ide. Det holder på båndet mellom deg og barnet, og det virker til å henge i en veldig tynn tråd, siden hun gikk inn i tenårene og ikke lenger var den du tenkte hun burde være. Tenk over det. Og båndet mellom oss barna er en voksenting å vite at finnes og at det må vedlikeholdes og jobbes med. Så det er vårt ansvar å ta tak i, ikke barnets. Anonymkode: 7125e...dad Dette er ikke en tenåring med vanlig tenåringsproblemer.. les alle innleggene til ts en gang til. Anonymkode: e661e...9f0 6 2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:05 #58 Skrevet i går, 11:05 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja??🙄🙄🙄🙄🙄 Anonymkode: d137e...762 Da er det noe annet det skorter på, bl.a forståelse for at dette ikke er svart/hvitt og at TS gjør det beste hun kan med en ungdom som tydeligvis manipulerer og gjør som hun selv vil uansett. Anonymkode: e313b...c85 5 3
AnonymBruker Skrevet i går, 11:32 #59 Skrevet i går, 11:32 Det store problemet ditt er at du ikke setter grenser tydelig nokså det holder ikke bare å si, du må gjennomføre. Hun må få kjenne konsekvenser av egne valg. Noe sier meg at du har vært tafatt på grensesetting tidligere! Anonymkode: 40efd...3e0 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:32 #60 Skrevet i går, 11:32 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ville hentet om hun ringte. Skjønner at det er dritslitsomt, men hun trenger å vite at du er der for henne. Men jeg hadde strammet kraftig inn på andre ting. Ingen lommepenger om hun ikke hjelper til hjemme. Redusert internett om hun kaller deg bitch og hore. Ingen favorittmat i kjøleskapet om hun ikke gidder å følge opp terapitimer. Og forklart ved hvert konfliktpunkt at du er glad i henne, men at dårlig oppførsel får konsekvenser. Anonymkode: c0916...2ed Dette. Jeg hadde hentet, for hun har rett i at hun kan bli voldtatt etc hvis hun finner andre måter å komme seg hjem på. Men andre privilegier kan man ta bort hvis atferden er dårlig. Anonymkode: 38156...749 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå