Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes du generaliserer veldig. Her i huset er det jeg som vasker det meste av klær, hender en skjelden gang at hun starter en maskin. Vasker det meste i huset, hun har i praksis ansvar for et bad. Klipper plenen, måker snø. Vedlikeholder huset og må ta all oppussing når det trengs. Vedlikeholder bilene inkludert vask utvendig og innvendig selv på hennes bil. Tar også mye ansvar for barna, spesielt da de var mindre. Alt dette i tillegg til krevende jobb.

Forstår at jeg har funnet feil kone, men av den grunn går jeg ikke ut å påstår at kvinner er slike.

Anonymkode: b5726...54d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes du generaliserer veldig. Her i huset er det jeg som vasker det meste av klær, hender en skjelden gang at hun starter en maskin. Vasker det meste i huset, hun har i praksis ansvar for et bad. Klipper plenen, måker snø. Vedlikeholder huset og må ta all oppussing når det trengs. Vedlikeholder bilene inkludert vask utvendig og innvendig selv på hennes bil. Tar også mye ansvar for barna, spesielt da de var mindre. Alt dette i tillegg til krevende jobb.

Forstår at jeg har funnet feil kone, men av den grunn går jeg ikke ut å påstår at kvinner er slike.

Anonymkode: b5726...54d

Det er i sjeldnere tilfeller slik du har det

Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvor lite selvrespekt en del damer har. Jeg skal love at dersom jeg eller en av kompisene mine hadde oppført seg slik det beskrives i denne tråden, hadde vi øyeblikkelig fått huden full og et ultimatum dersom kjeften ikke hadde umiddelbar effekt.

Oppførsel som dette er kun mulig fordi dere lar det skje. Selvsagt er det ikke deres skyld at mannen ikke virker, men det er deres skyld at han ikke blir reparert. For de fleste menn dette gjelder kan. De gidder bare ikke fordi de får lov til det. Og dersom dere har prøvd og han fortsatt ikke virker, er det fordi han ikke respekterer dere. Og da gjør dere det slutt.

Men hvorfor er det damene som skal reparere han? Hvorfor kan ikke han bare slutte å oppføre seg respektløst? De damene som lar han som du snakker om gjør det jo fordi de ikke orker furting og surmuling 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
HMK skrev (På 31.7.2026 den 11.24):

Jeg gidder ikke sånne kjerringer som hater sine egne unger på denne måten. Som syns det er så jævlig å håndtere sitt eget avkom at hun måler på sekundet hvor lenge hun har måttet være sammen med ungene og hvor mye mer sliiiiitsomt det er for henne enn partneren. 

Slutt. Du har satt unger til verden. Det er ingen konkurranse i å ha det verst i familielivet. Dette er noen få år av livet, så er det over og du er gammel og kan tenke på deg selv. 

"Takk for at du tok gangen. Kan du ta, over her en stund, då jeg kan få tatt meg en god dusj og få fikset meg litt? Skal vi ta en tur ut sammen etterpå? Kjøpe noe thai-mat i ettermiddag?" 

Kan ikke svare på vegne av ts, men jeg er en sånn som fint kunne blitt irritert i samme situasjon. Men da hadde det vært fordi jeg feks alltid må multitaske og holde på med oppgabæver, mat og unger samtidig, HVER DAG. Kommer mannen da å fisker etter skryt for å ha gjort en oppgave i fred og ro.. Da hadde jeg blitt frustrert ja. Handler ikke bare om den ene situasjonen, men helheten som bygger seg opp. 

Mannen har vel forrrsten vært med å satt ungene til verden. Det er et delt ansvar. Men dersom den ene parten føler at det bare er én sitt ansvar, så er det jo forståelig at det oppstår gnisninger

Endret av Tauriela
Skrevet
HMK skrev (På 31.7.2026 den 12.07):

Så det du sier er at om en mann ikke følger den allmektige kvinnens lister, ordre og bestemmelser om hva som skal gjøres så er det likegyldighet, hat og null kjærlighet. Det må jeg si er en spenstig konklusjon på jævlig tynt grunnlag. 

Er vel bare trist når initiativet til mannen er så dårlig at hun ender opp med å lage lister i forsøk på å få han til å bidra..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Godt forsøk, men den går jeg ikke på.

Jeg tenker og vet det finnes menn som tar ansvar for det som må gjøres på sin måte og ikke trenger en prosjektleder bak ryggen.

Jeg vet også det finnes menn som gradvis gir opp da det de gjør aldri ansees som godt nok. Det er også forståelig.

Det jeg snakker om er at når man lever sammen så må man også kunne snakke sammen og avklare forventninger.

Ikke forvente at den andre vet hva du går å tenker på.

Anonymkode: 97527...c93

Er helt klart en del damer som er litt i overkant kravstore, men her sa jo ts at hun hadde forsøkt å kommunisere med mannen mange ganger

Skrevet
Maleficenta skrev (33 minutter siden):

Men hvorfor er det damene som skal reparere han? Hvorfor kan ikke han bare slutte å oppføre seg respektløst? De damene som lar han som du snakker om gjør det jo fordi de ikke orker furting og surmuling 

Det er jo det jeg skriver. Si fra, så reparerer de fleste seg selv. Den delen som ikke repareres mer eller mindre umiddelbart er det bare å skrote. For de er ødelagt.

Skrevet
Brunello skrev (6 timer siden):

Det er jo det jeg skriver. Si fra, så reparerer de fleste seg selv. Den delen som ikke repareres mer eller mindre umiddelbart er det bare å skrote. For de er ødelagt.

Hun skriver jo at hun har sagt i fra ,- mange ganger til og med😤

Anonymkode: 52b2d...ebe

Skrevet
Maleficenta skrev (På 1.8.2026 den 22.08):

Ja skyld på damene liksom. Er hennes feil at voksne mannen oppfører seg som en tenåring fordi hun lar han? Nei vettu hva. Det er et valg han selv tar. Er ikke en kvinnes jobb å oppdra en voksen mann. En voksen mann må skjønne slik selv og lære seg slik selv akkurat som hun har måttet. Selv tenåringsjenter kan ha blitt skjemt bort hjemme og aldri vasket et eneste plagg før etter hun flyttet hjemmefra. Likevel lærer de seg helt selv å ta ansvar for slike ting. Da kan man forvente det samme av gutter/ menn.

Og det morsomme er om det er en voksen dame som oppfører seg som en tenåring i forholdet så er det aldri fordi mannen har behandlet henne slik

Jeg sier ikke at det er kvinnens feil. Men en kvinne har også ansvar for å sette grenser i hva hun finner seg i. 

Er mannen en bortskjemt tenåring som ikke vokser opp? Spark han ut. Vasker han ikke klærne? La han gå i skitne klær! Er han ikke oppdratt til å vise respekt? Send han i retur til foreldrene... 

En kvinne har ikke ansvar for å oppdra mannen sin. Men hun har ett ansvar for å sette en tydelig grense for hva hun akseptere. 

Jeg tuppa eksen ut fordi han oppførte seg som en tenåring, og sutret om han måtte vaske sine egne klær eller støvsuge. Jeg gidder ikke oppdra en guttunge, og han giddet ikke være voksen. Aner ikke om han lærte seg vaske klær til slutt, eller om han fant en ny dame som aksepterte det, men det er ikke mitt problem lengre. 

Anonymkode: 2af2e...8e1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2026 den 9.48):

Min samboer må ha fått utdelt noen korte sosiale antenner. I dag sto han opp etter nok en natt hvor han sov uforstyrret og alene, tok seg en lang dusj og brukte lang tid på påkledning. Jeg har blitt vekket flere ganger og sto opp svett og trøtt med alle barna i god tid før han. Han går ned for å støvsuge gangen og jeg sier den også må vaskes. Han går selvfølgelig ned alene og gjør ting i fred og ro, tar seg god tid. Jeg blir overlatt med barna, frokostlaging, klesvask og oppvask. Mens jeg står og henger opp klesvasken kommer han tydelig stolt over hvordan han har støvsuget og vasket gangen uten noe som helst tanke på hva han etterlot til meg. Takk for meg

Anonymkode: 84a7a...d15

Han er en mann. Og du har skapt dette selv. Som 90% av alle andre kvinner. Hilsen kvinne.

Anonymkode: 285cc...a9f

Skrevet

Dette var ikke lett å forstå. Du ber han om å vaske gangen - og blir sur for at han gjorde det?

Anonymkode: 63ec0...261

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2026 den 9.48):

Min samboer må ha fått utdelt noen korte sosiale antenner. I dag sto han opp etter nok en natt hvor han sov uforstyrret og alene, tok seg en lang dusj og brukte lang tid på påkledning. Jeg har blitt vekket flere ganger og sto opp svett og trøtt med alle barna i god tid før han. Han går ned for å støvsuge gangen og jeg sier den også må vaskes. Han går selvfølgelig ned alene og gjør ting i fred og ro, tar seg god tid. Jeg blir overlatt med barna, frokostlaging, klesvask og oppvask. Mens jeg står og henger opp klesvasken kommer han tydelig stolt over hvordan han har støvsuget og vasket gangen uten noe som helst tanke på hva han etterlot til meg. Takk for meg

Anonymkode: 84a7a...d15

Jeg forstår at du er sliten og føler at du står med hovedansvaret. Men akkurat i denne situasjonen ba du ham faktisk om å vaske gangen. Så gjorde han det.

Menn er ikke biologisk ute av stand til å se husarbeid, men mennesker legger ofte best merke til det de vanligvis har ansvar for. Den som alltid holder oversikten over barn, mat, klær og oppvask, oppdager automatisk alt som må gjøres. Den andre kan trenge å ta mer ansvar og lære seg å se helheten.

Men han kan fortsatt ikke forventes å forstå at «vask gangen» egentlig betyr «ikke vask gangen, ta barna og lag frokost». Da må du si hva du trenger.

Det kan godt hende arbeidsfordelingen deres er skjev, men eksempelet du bruker, viser først og fremst dårlig kommunikasjon. Du ga ham én oppgave og ble irritert fordi han ikke skjønte at du egentlig ønsket at han skulle gjøre noe annet.

Anonymkode: 97527...c93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...