Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er mye mer emosjonelt smart enn alle jeg kjenner og går ofte med en klump i magen. Det er ensomt å være alene om å forstå. Har vært det siden ungdommen. Å nei, de forstår ikke jeg vet bedre for de vet jo ikke nok til å vite. Å det er stressende, men også greit. Men det er ekstra ensomt når andre ikke forstår din ensomhet. Isolerende. 

Anonymkode: ea0ed...7ab

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke hva som er verre, ditt innlegg nr 49 der du "såkker" på de perfekte Der Fuhrer overklassen som flyter i livet på melk og honning, eller det at du liker "ska sei" - spyr av hele strekningen mellom "ska sei og se det". 

Anonymkode: 42922...06b

Herren la sitt ansikt lyse over deg og gi deg fred O:)

Neida, men jeg tror det er så pass stor korrelasjon mellom høy intelligens og opphav på Sørvestlandet at hvis du ikke liker oss så bør du unngå sånne tråder. 

Anonymkode: 5d925...104

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2026 den 10.18):

Ordsalat. 

Der der er ikke fagdefinisjonen på ordsalat, det hadde du forstått om du hadde hørt reell ordsalat. 

Anonymkode: 83872...566

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2026 den 13.03):

Det er kanskje en del av det.

Men på et laveregradstudium kan det også reelt sett være stor forskjell i intelligens. Og noen må være smartest.

MEN det ligger i kortene at det ikke nytter å si ting som "hvis du ikke forstår hva jeg mener er du mye dummere enn meg", det gjør jo folk bare sinte og hjelper dem ikke å forstå. Folk har også ulik personlighet som påvirker hvordan de legger fram et argument og forstår andres argumenter. OG hvis man legger som premiss at intelligens er normalfordelt i ei befolkning og til dels også blant studenter, så må en forholde seg til det, og "oversette" slik at også folk med lavere intellligens enn en selv kan forstå noe.

Pippi Langstrømpe sa: "Den som er veldig sterk må være veldig klok", og for å parafrasere kan man si at den som har høy IQ, i enda større grad enn andre bør ha plikt til å utvikle også sin EQ, for å forvalte denne intelligensen til nytte for seg selv og andre.

Anonymkode: ecbef...3c1

Det var ikke det Astrid Lindgren sa. Hun sa at den som er sterk også må være snill. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Grensen til Mensa er ikke spesielt høy, 130/132, mange ligger der omkring. De virkelig smarte er godt eller langt over. 

Anonymkode: b4187...0a8

Det stemmer ikke.

Du får google (for å lære noe av det) og få svar på:

Hvor stor andel av befolkningen har en IQ på over 120?

Hvor stor andel av befolkningen har en IQ på over 130?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2026 den 18.56):

Grensen til Mensa er ikke spesielt høy, 130/132, mange ligger der omkring. De virkelig smarte er godt eller langt over. 

Anonymkode: b4187...0a8

Nja, jeg mener ikke at jeg personlig er et geni, men når gjennomsnittet for størstedelen av befolkningen ligger på 100/110, så kan de fleste merke det om man ligger på over 125. Poenget var vel heller at det er samme hva slags IQ du eller noen andre har, det er alltid noe man kan lære av den andre 🙂

Anonymkode: 44c59...929

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er mye mer emosjonelt smart enn alle jeg kjenner og går ofte med en klump i magen. Det er ensomt å være alene om å forstå. Har vært det siden ungdommen. Å nei, de forstår ikke jeg vet bedre for de vet jo ikke nok til å vite. Å det er stressende, men også greit. Men det er ekstra ensomt når andre ikke forstår din ensomhet. Isolerende. 

Anonymkode: ea0ed...7ab

Det høres ikke emosjonelt smart ut å gå rundt med en klump i magen.

Anonymkode: a939d...4a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2026 den 20.52):

ADHD er ikke det samme som høy IQ og du bør passe på å tilpasse argumentet ditt til samtalen før du belærer andre om å passe inn. 

Jeg skrev da ingenting om at ADHD er det samme som høy IQ. Folk med ADHD har da like variert IQ som andre. 

Det jeg skrev er relevant for TS. Lærer TS seg å fungere sosialt (og det innebærer for absolutt alle å tilpasse seg litt) er det ikke et problem å ha et hode som fungerer på andre måter enn hos de fleste. Det kan til og med være en fordel. Vi mennesker trenger ulike hoder. Vi er ikke best tjent med å være helt like. 

Anonymkode: 3f814...b20

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nja, jeg mener ikke at jeg personlig er et geni, men når gjennomsnittet for størstedelen av befolkningen ligger på 100/110, så kan de fleste merke det om man ligger på over 125. Poenget var vel heller at det er samme hva slags IQ du eller noen andre har, det er alltid noe man kan lære av den andre 🙂

Anonymkode: 44c59...929

Snittet ligger ALLTID på eksakt 100. Det er slik IQ- tester er utarbeidet. Når befolkningens IQ endrer seg (og den har gått nedover hos dem født etter 1986), så endres IQ- testene, slik at snittet i befolkningen fremdeles er 100. 

70% av befolkningen har IQ mellom 85 og 115. 

15% av befolkningen har IQ under 85, og 15% over 115. 

Endret av Saralie
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skrev da ingenting om at ADHD er det samme som høy IQ. Folk med ADHD har da like variert IQ som andre. 

Det jeg skrev er relevant for TS. Lærer TS seg å fungere sosialt (og det innebærer for absolutt alle å tilpasse seg litt) er det ikke et problem å ha et hode som fungerer på andre måter enn hos de fleste. Det kan til og med være en fordel. Vi mennesker trenger ulike hoder. Vi er ikke best tjent med å være helt like. 

De har i snitt litt lavere skåre på IQ- tester. Men det antas at dette hos en del kan være sterkt påvirket av utfordringer med konsentrasjon osv. De med høy IQ og ikke- medisinert ADHD vil dermed underpresere noe på slike tester. 

Endret av Saralie
AnonymBruker
Skrevet
Saralie skrev (12 timer siden):

De har i snitt litt lavere skåre på IQ- tester. Men det antas at dette hos en del kan være sterkt påvirket av utfordringer med konsentrasjon osv. De med høy IQ og ikke- medisinert ADHD vil dermed underpresere noe på slike tester. 

Godt mulig, men var ikke jeg som dro inn ADHD.

TS mener at det er et problem med at hun/han har en sosial utfordring på grunn av at hun/han er smartere enn andre, og mitt råd til TS er da å jobbe med og lære seg å fungere sosialt, for det er både mulig og til stor fordel, uansett. Det hjelper lite å være smart om man er dum angående hvordan man oppfører seg ovenfor andre. Da blir man både ensom, og man får gjerne ikke brukt sine evner i like stor grad. Fordi man blir uspiselig og ubehagelig for andre. 

Man kan kanskje komme langt alene også, ved å starte noe for seg selv og gjøre det godt, men å være alene er å være alene, og siden det sosiale er noe ts drar frem som vanskelig ønsker nok ts noe annet enn å være alene. De som trives med å stå utenfor lager nok ikke en slik tråd som dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...