Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er faktisk ikke enig i at Einstein er et dårlig eksempel. Einstein var i aller høyeste grad misforstått tidlig i livet.

Det er en grunn for at han jobbet syv år på patentkontor, og måtte forsøke 2 ganger før han til slutt oppnådde doktorgraden i en alder av (nesten) 27 år (samtidig som han jobbet på patentkontoret).

Hans ideer stred mot klassisk fysikk, og var derfor for ekstreme til at han fikk innpass i det vitenskapelige miljøet.

Fordi han var misforstått og dermed ikke fikk innpass på forskningsanstalter, benyttet han årene ved patentkontoret til å publisere omtrent 20 publikasjoner, deriblant den fotoelektriske effekt som han senere fikk nobelprisen for, den spesielle relativitetsteorien og masse-energigningen (E=MC^2).

At han senere i livet ble flinkere på å snakke til massene, gjør ham ikke til et dårlig eksempel på at intellektet hans ble misforstått i tidlig alder.

Det skal sies at også han ble misforstått på skolebenken; han hadde ikke dårlige resultater slik mange tror, men kravet til å pugge krystallklart kunnskap var ikke noe som motiverte eller interesserte ham. Noe som gjorde at spesielt hans matematikklærer fikk nok og etter sigende bad ham om å slutte. Og det gjorde han. Han fullførte ikke skolen.

Anonymkode: 09d4a...962

Einstein fikk toppkarakter i matte:

https://www.openculture.com/2025/06/albert-einsteins-grades-a-look-at-his-report-cards.htmlkarakter i matte. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, og? Jeg skrev jo at han fikk gode karakterer.

Nei, du skrev at han ikke hadde dårlige resultater. Du skrev også at han ikke fullførte skolen. Det er bare halvveis sant; han droppet ut i München, men fullførte i Aarau i Sveits.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Pawn Hearts skrev (1 minutt siden):

Nei, du skrev at han ikke hadde dårlige resultater. Du skrev også at han ikke fullførte skolen. Det er bare halvveis sant; han droppet ut i München, men fullførte i Aarau i Sveits.

Ok, my bad. Vil du si det påvirker innholdet i svaret jeg ga?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er nok for smart for mine medstudenter. Det gir en ensom studenttilværelse. 

Jeg ser sammenhenger, konsepter, ideér osv som andre ikke ser. Når jeg legger dem frem går det som regel langt over hodet på mine medstudenter. De reagerer med å behandle meg som dum eller riv ruskende gal. Men jeg vet at jeg ikke er det, fordi det innimellom er en eller to medstudenter som er smarte nok og skjønner hva jeg snakker om. 

Skal jeg dumme ned mine bidrag slik at alle forstår? Eller skal jeg fortsette som før og bli behandlet som sprøing?

Anonymkode: aa4b8...00b

Er du på spekteret? Det høres slik ut.

Anonymkode: 0552a...443

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ser sammenhenger, konsepter, ideér osv som andre ikke ser. Når jeg legger dem frem går det som regel langt over hodet på mine medstudenter. De reagerer med å behandle meg som dum eller riv ruskende gal. Men jeg vet at jeg ikke er det, fordi det innimellom er en eller to medstudenter som er smarte nok og skjønner hva jeg snakker om. 

Skal jeg dumme ned mine bidrag slik at alle forstår? Eller skal jeg fortsette som før og bli behandlet som sprøing?

Hva ønsker du å oppnå? Vennskap med medstudentene? Kontakter og nettverk? Faglige diskusjoner? Du må jo oppføre deg på en måte som lønner seg for hva du ønsker å oppnå. Om du ønsker å virke utilnærmelig og rar, så bare fortsett med det. Men hvis du ønsker venner eller nærhet, må du lære deg at du ikke trenger være 100% høylytt deg selv til enhver tid, men at ulike sosiale situasjoner krever tilpassing. Igjen, hva ønsker du å oppnå? Hvordan lønner det seg å formidle egne tanker og verdier og ønsker for å oppnå det?

Anonymkode: d24dc...9e5

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det sies at når det er et gap på 30 IQ- poeng mellom to personer, så tror begge at den andre er dum

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn er det å være intelligent, de fleste andre er ikke på ditt nivå. Og de med rundt 100 i iq forstår ikke at for deg så blir det å samarbeide med dem det samme som om de skulle samarbeidet med noen med Downs syndrom. 

Jeg tror ærlig talt det vil være best for dere alle om du jobber alene. Ellers kommer du til å få middelmådige karakterer.

Anonymkode: b4187...0a8

• Liker 5
Skrevet
lajlaj skrev (12 timer siden):

Du er kanskje smart, men ikke sosialt intelligent. Det er jo dét som gjør deg ensom.

Det vet vi da ingenting om.

• Liker 2
Skrevet
Macro skrev (12 timer siden):

Et tegn på intelligens er å kunne tilpasse informasjon og forklaring slik at alle forstår. Å kunne formulere seg kort og presist også..

Nei, det stemmer ikke nødvendigvis. 

Anonymkode: 83872...566

• Liker 3
Skrevet
Saralie skrev (21 minutter siden):

Det sies at når det er et gap på 30 IQ- poeng mellom to personer, så tror begge at den andre er dum

Nei, den dummeste tror at den andre har har en diagnose og i tillegg at vedkommende har lav sosial intelligens. Slår aldri feil.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, den dummeste tror at den andre har har en diagnose og i tillegg at vedkommende har lav sosial intelligens. Slår aldri feil.

😂

Nesten så jeg må si meg enig med deg der. 

Endret av Saralie
  • Liker 4
Skrevet

Hvis du er så smart, klarer du vel å knekke den sosiale koden også?

Anonymkode: 8bcea...ad3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du er så smart, klarer du vel å knekke den sosiale koden også?

Anonymkode: 8bcea...ad3

Nå ble du visst ufrivillig et godt eksempel på det vi akkurat snakket om over her.. 

Det er en positiv korrelasjon mellom høy intelligens og mellommenneskelig forståelse og sosiale evner.

Med andre ord: Jo høyere du skårer på en IQ-test, desto mer "sosial intelligens" har du (mest sannsynlig). 

Det er ikke rart om hun ikke gidder å bruke mye tid på å innynde seg hos dem som tror hun må mangle sosiale evner fordi hun er faglig sterk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det stemmer ikke nødvendigvis. 

Derav uttrykket "Ingen regel uten unntak". 

Skrevet
Macro skrev (12 minutter siden):

Derav uttrykket "Ingen regel uten unntak". 

Det gjelder ikke flertallet en gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det gjelder ikke flertallet en gang.

Det må du gjerne mene. Jeg er uenig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Priblemet ditt er ikke at du er smart. 

Det er jo en positiv ting, og jeg tviler ikke på at du har høy intelligens og er flink til å se gode løsninger. 

Men oroblemet ditt er, at til tross for at du er smart, så er du også for dum til å legge fram ideene dine på en måte andre forstår. 

Du må stoppe opp å spørre deg selv- 

Hva vil di i livet, gå rundt å føle deg som et misforstått geni, eller vil du ha suksrss? 

derdom du vil gå for fullt inn i rollen som misforstått geni, er det bare å fortsette som du gjør. 

Men om du vil ha suksess må du lære deg  hvordan du må legge fram ting annerledes for at andre skal forstå

- lære deg å selge inn ideene dibd slik st abdre også syns det er en god ide, 

Og lære deg å lytte, ta andres persketiver og råd  og jobbe mes samarbeidsevnene dine. 

For det er få jobber der en kan kjøre sitt eget egoløp hele tiden, så du må også se andres ideer og hvordan du kan kombinere med dine egne sllik at alle føler de både  forstår, og er med 

Anonymkode: c1ba3...339

Du vet ingenting om TS utenom det hun har skrevet i hovedinnlegget, og du bør spekulere mindre og utfordre fordommene dine. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du vet ingenting om TS utenom det hun har skrevet i hovedinnlegget, og du bør spekulere mindre og utfordre fordommene dine. 

Kan være sant det 😊

Men jeg tror ikke jeg er mindre fordomsfull en TS som konkluderer med st grunnen til at ingen forstår er at alle andre rundt henne (!) Er dummere en henne. 

Anonymkode: c1ba3...339

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er bevist at de som har begrenset kunnskap på et felt drastisk overvurderer sin egen kompetanse og kunnskap.  så det er jeg helt skråsikker på.  👩‍🔬

Anonymkode: 483db...fb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...