Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
Macro skrev (Akkurat nå):

Nei, her overtolker du. Jeg tar ansvar for min egen kritiske lesning og valg av kilder. Sånn er jeg, og så kan du be om å få ting servert. I blant vil du få et nei. Personlig trenger ikke jeg kilder fra deg. Jeg sa du måtte finne selv dersom du synes kilder er viktig.

Jeg setter ikke likehetstrekk mellom gode språkevner og faget pedagogikk. Mulig det er feil av meg.

Ordsalat. 

Anonymkode: 5d925...104

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ordsalat. 

Ok

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er nok for smart for mine medstudenter. Det gir en ensom studenttilværelse. 

Jeg ser sammenhenger, konsepter, ideér osv som andre ikke ser. Når jeg legger dem frem går det som regel langt over hodet på mine medstudenter. De reagerer med å behandle meg som dum eller riv ruskende gal. Men jeg vet at jeg ikke er det, fordi det innimellom er en eller to medstudenter som er smarte nok og skjønner hva jeg snakker om. 

Skal jeg dumme ned mine bidrag slik at alle forstår? Eller skal jeg fortsette som før og bli behandlet som sprøing?

Anonymkode: aa4b8...00b

Priblemet ditt er ikke at du er smart. 

Det er jo en positiv ting, og jeg tviler ikke på at du har høy intelligens og er flink til å se gode løsninger. 

Men oroblemet ditt er, at til tross for at du er smart, så er du også for dum til å legge fram ideene dine på en måte andre forstår. 

Du må stoppe opp å spørre deg selv- 

Hva vil di i livet, gå rundt å føle deg som et misforstått geni, eller vil du ha suksrss? 

derdom du vil gå for fullt inn i rollen som misforstått geni, er det bare å fortsette som du gjør. 

Men om du vil ha suksess må du lære deg  hvordan du må legge fram ting annerledes for at andre skal forstå

- lære deg å selge inn ideene dibd slik st abdre også syns det er en god ide, 

Og lære deg å lytte, ta andres persketiver og råd  og jobbe mes samarbeidsevnene dine. 

For det er få jobber der en kan kjøre sitt eget egoløp hele tiden, så du må også se andres ideer og hvordan du kan kombinere med dine egne sllik at alle føler de både  forstår, og er med 

Anonymkode: c1ba3...339

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Spør igjen, hva studerer du?

• Liker 1
Skrevet
Macro skrev (29 minutter siden):

Et tegn på intelligens er å kunne tilpasse informasjon og forklaring slik at alle forstår. Å kunne formulere seg kort og presist også..

Jeg støtter deg på denne. Å kunne kommunisere kort og presist, samt tilpasse. Men det koster. 

og det er ikke rart om ts føler utfordringer i kommunikasjonen om de opererer på et mer avansert nivå. Det er vanlig å kjenne på isolasjon og å kommunisere i sirup om intelligens forskjellen er betydelig. 

det betyr ikke at ts er sosialt tilbakestående, har lav eq eller i forlengelsen jamfør tråden er gal. 

det er heller ikke rart at ts ønsker å utfolde seg på studiet, når det kommer til læring, refleksjoner, det er ikke det samme som hvordan man samhandler på volleyball trening. 

Anonymkode: 633f1...aca

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Veldig mange her mener at det "bare" er å gjøre forklaringene mer tilpasset publikumet. Jeg er helt enig i teorien. Men jeg vet også av erfaring at det er vanskelig når ens egen tankegang ikke er lineær og "steg for steg", å forstå hva andre ikke forstår før man har gjort seg en del erfaringer. Det du tenker er helt intuitivt og som eksisterer som et selvfølgelig premiss, er kanskje steg 2 og 3 i forklaringne dine medstudenter har behov for.

Mitt råd er å bruke tid og krefter på å forstå lineær/steg-for-steg tankegang (lytt til medstudenter når de diskuterer og ta inn over deg logikken de bruker). Ut over det, så tok jeg selv initiativ til å bli venner med andre grupper studenter. Folk som tenkte likt fant hverandre på min studieplass, uavhengig av studie (i alle fall innad på samme fakultet). Å ha likesinnede gjør alt mye bedre.

Anonymkode: 09d4a...962

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er nok for smart for mine medstudenter. Det gir en ensom studenttilværelse. 

Jeg ser sammenhenger, konsepter, ideér osv som andre ikke ser. Når jeg legger dem frem går det som regel langt over hodet på mine medstudenter. De reagerer med å behandle meg som dum eller riv ruskende gal. Men jeg vet at jeg ikke er det, fordi det innimellom er en eller to medstudenter som er smarte nok og skjønner hva jeg snakker om. 

Skal jeg dumme ned mine bidrag slik at alle forstår? Eller skal jeg fortsette som før og bli behandlet som sprøing?

Anonymkode: aa4b8...00b

Men hvis ingen forstår de så er det vel du som er problemet og ikke alle andre? 

Anonymkode: 07f64...ed6

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Den som tenker klart, er også i stand til å snakke klart. En som stadig føler seg misforstått, og som ikke evner å formidle sine idéer og  oppfatninger slik at andre forstår det, er ikke smart, men snarere mentalt forstyrret.

Anonymkode: de23a...12d

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

De reagerer med å behandle meg som dum eller riv ruskende gal. Men jeg vet at jeg ikke er det, fordi det innimellom er en eller to medstudenter som er smarte nok og skjønner hva jeg snakker om. 

Eller kanskje du virkelig er dum eller gal, og de folka som bygger deg opp, er like spik, spenna gærne som deg?

Anonymkode: 4d508...ae2

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke om du er usedvanlig smart. Men du er nok uvanlig abstrakt. Og litt opptatt av om du har rett? 

Anbefaler deg å rette fokus mot dine sosiale evner. "How to win friends and influence people" og slikt. Du må forstå bedre hvordan andre tenker, om du vil påvirke dem.

Anonymkode: ecbef...3c1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den som tenker klart, er også i stand til å snakke klart. En som stadig føler seg misforstått, og som ikke evner å formidle sine idéer og  oppfatninger slik at andre forstår det, er ikke smart, men snarere mentalt forstyrret.

Anonymkode: de23a...12d

Det er drøyt å si, og feil.

Anonymkode: ecbef...3c1

• Liker 5
Skrevet

Er du som Sheldon i Big Bang Theory? 

Eller kanskje du er på feil studie? Hvis du f eks tar en bachelor i sykepleie som strengt talt er et praktisk fag, så er trolig dine medstudenter mer interessert i medmenneskelighet, holisme og grunnleggende anatomi enn de avanserte, molekylære prosessene og interaksjonene til eventuelle medikamenter dere lærer om.

Håper du har maxxet ut realfag og kan bli prosessingeniør eller noe annet strikt teoretisk.

Anonymkode: 0ed32...d7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er også en overhengende sannsynlighet for at du har Aspergers.

Men liten vits i å sykeliggjøre noen så lenge de klarer å peile seg inn på rett kurs faglig og sosialt.

Anonymkode: 0ed32...d7f

• Liker 1
Skrevet

Vitenskapelig kilde på dette, takk!

Du er den andre som forsøker på denne her, på tide å komme med noe som kan underbygge deres påstander. 

Nobelprisvinneren Richard Feynman la stor vekt på vitenskapelig klarhet og presis kommunikasjon av komplekse konsepter.

https://share.google/DRA4ruA8b5izhlggg

Dette er velkjent for mange at å tilgjengeliggjøre kompleks forskning krever presis tenking og og gode kommunikative evner.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg støtter deg på denne. Å kunne kommunisere kort og presist, samt tilpasse. Men det koster. 

og det er ikke rart om ts føler utfordringer i kommunikasjonen om de opererer på et mer avansert nivå. Det er vanlig å kjenne på isolasjon og å kommunisere i sirup om intelligens forskjellen er betydelig. 

det betyr ikke at ts er sosialt tilbakestående, har lav eq eller i forlengelsen jamfør tråden er gal. 

det er heller ikke rart at ts ønsker å utfolde seg på studiet, når det kommer til læring, refleksjoner, det er ikke det samme som hvordan man samhandler på volleyball trening. 

Anonymkode: 633f1...aca

Enig, godt forklart.

Andre muligheter TS kan være at du rett og slett skriver/prater deg ut av tema og problemstillingen. Det har jeg vært borti noen ganger. Folk som eskalerer og forstørrer problemet og så blir de frustrerte når andre prøver å begrense. Det handler ikke om at man ikke forstår hvor vedkommende vil, det handler om at det ikke er relevant for besvarelsen.

• Liker 5
Skrevet
Snok1 skrev (7 minutter siden):

Nobelprisvinneren Richard Feynman la stor vekt på vitenskapelig klarhet og presis kommunikasjon av komplekse konsepter.

https://share.google/DRA4ruA8b5izhlggg

Dette er velkjent for mange at å tilgjengeliggjøre kompleks forskning krever presis tenking og og gode kommunikative evner.

Snakker ikke om forskning og vitenskapsformidling, men intelligens. Klikker så klart ikke på lenker som går til noe jeg ikke vet hva er. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er doktorgradsstipendiat, og har dermed gått hele den akademiske løypa. Med både smarte og velformulerte og smarte og "rotete" medstudenter. Veldig få dumme. Noen er smarte på å se sammenhenger, andre er smarte på å se problemstillinger og å være kritisk. Noen er flinke til å skrive mens andre er flinke til å være disiplinerte. Også er det jo de som bare skal gjennom og bestå. Nå er mine kollegaer førsteamanuenser og professorer.

Når det kommer til fellessakp, det å være ensom og det å være sammen henger det svært sjeldent sammen med akademisk smarthet. Det handler om sosiale evner. En person kan være smartest i rommet, alltid komme med utfordrende kommentarer og alltid tenke på noe annet enn det vi andre tenker på uten å være på utsiden sosialt, fordi vedkommende er flink sosialt. 

Så at du er ensom har like med smarthet å gjøre, men mye med sosiale evner. 

Anonymkode: 7cd8f...7be

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakker ikke om forskning og vitenskapsformidling, men intelligens. Klikker så klart ikke på lenker som går til noe jeg ikke vet hva er. 

Så vil du ha kilder eller ikke? Kanskje du heller skal finne frem kilden selv som jeg først foreslo? Å be om kilder for så å nekte å se på lenker er jo helt håpløst.

Hvilket ord brukte du tidligere....ordsalat?

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Før vi tar det for god fisk at du har mye høyere IQ enn dine medstudenter.. kan du gi oss eksempler på noe du forstår men som går over hode på dem? 

kanskje du burde jobbe med å forberede EQ, det er en fin egenskap om du skal jobbe med mennesker 😊

Anonymkode: c6efa...a7f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Rucula skrev (1 time siden):

Det er ikke noe korrelasjon mellom høy intelligens og pedagogiske evner. Det dreier seg om forskjellige typer intelligens 

Macro skrev (1 time siden):

Et tegn på intelligens er å kunne tilpasse informasjon og forklaring slik at alle forstår. Å kunne formulere seg kort og presist også..

Slik jeg leser det hevder ikke @Macro at ts eller de som mangler evne til å «tilpasse informasjon» - ikke er smart, men at det i seg selv er ett tegn på i intelligens å ha denne evnen.

Ellers enig i at det er ulike former for intelligens. Evnen til å kommunisere går vel under det å være emosjonelt smart, og evnen til å for eksempel utvikle energi fra ett element (bare første jeg kom på) - er en annen type intelligens. (Kognitiv?)

Jeg jobber i ett miljø med mange av sistnevnte kaliber uten å være slik selv, min kvalitet er nok at jeg er emosjonelt smart. Begge deler er nødvendig på en arbeidsplass eller arena hvor utvikling og samhandling skjer. Jeg kan si såpass at for de som havner i sistnevnte kategori og kanskje dermed mangler noe av den emosjonelle intelligensen så kan det være veldig sårt, mest sannsynlig vanskeligere enn for de som meg, som leser «publikumet» og dermed kan operere litt mer sosialt smidig men aldri vil nærme meg den (kognitive?) intelligensen til mine kollega.

ts: jeg velger å tro deg at du sikkert er veldig smart og mange av dine medstudenter henger kanskje ikke med. Du spør om du skal dumme deg ned, om det betyr at det går på bekostning av din egen utvikling og integritet så er svaret nei. Det kan dog være du må rett og slett lære deg sosial koding på en annen måte enn vis bruk av din emosjonelle intelligens, eksempler på det kan være at du spør om noe konkret og hyggelig hos hver enkelt medelev og «følger opp» relasjonelle/sosiale historier, ikke fordi du nødvendigvis finner dette meningsfullt eller interessant men fordi det gir deg sosial aksept (eksempel: spør hvordan det går med den syke huden de har fortalt om, hvordan konserten i helgen var, faliliedelskapet de dro på, osv) - og å lære seg å gi andre tid (flere av de jeg jobber med kan rett og slett bli frustrerte når omgivelsene ikke «henger med» eller forstår) 

Til slutt: det aller beste (og smarteste) er når ett miljø bestående av ulike typer mennesker med ulike typer ferdigheter klarer å spille hverandre sterke og gode. Dine medstudenter har garantert gode kvaliteter de også, selv om de ikke er lik dine. De fleste arena her i Livet; Det er ikke en konkurranse, men heller ett samarbeid :) 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...