Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Snakker ikke om forskning og vitenskapsformidling, men intelligens. Klikker så klart ikke på lenker som går til noe jeg ikke vet hva er. 

Anonymkode: 5d925...104

Så……..når du får kilden du ber om, gidder du ikke klikke på lenken?

Mottatt. Over og ut.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Så……..når du får kilden du ber om, gidder du ikke klikke på lenken?

Mottatt. Over og ut.

Korrekt.

Skjønner for øvrig veldig godt hva trådstarter snakker om etter å ha lest denne tråden, hahaha :laugh: 

Beklager, trådstarter, men det er dessverre sånn det er, og det blir også verre og verre med årene. Nå for tiden kan alle ta høyere utdannelse, så det i seg selv er ingen garanti.

Det sagt, det finnes fag hvor mindre smarte ikke henger med i det hele tatt. Snakker da om store deler av naturvitenskapelige og tekniske fag, matematikk og logikk. Vet ikke hva de heter lengre, det er noen år siden jeg studerte. Så spørs det om det er fag du kan tenke deg å studere eller behøver for din fremtid?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Korrekt.

Skjønner for øvrig veldig godt hva trådstarter snakker om etter å ha lest denne tråden, hahaha :laugh: 

Beklager, trådstarter, men det er dessverre sånn det er, og det blir også verre og verre med årene. Nå for tiden kan alle ta høyere utdannelse, så det i seg selv er ingen garanti.

Det sagt, det finnes fag hvor mindre smarte ikke henger med i det hele tatt. Snakker da om store deler av naturvitenskapelige og tekniske fag, matematikk og logikk. Vet ikke hva de heter lengre, det er noen år siden jeg studerte. Så spørs det om det er fag du kan tenke deg å studere eller behøver for din fremtid?

Realfag.

Anonymkode: 0ed32...d7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Korrekt.

Enig. Det er nettopp det som ble litt artig med denne tråden - den viser nøyaktig hvordan det er 😅 en utrolig god beskrivelse i seg selv på problemstillingen.

Anonymkode: 09d4a...962

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Realfag.

Anonymkode: 0ed32...d7f

Ja, jeg tenkte på hvordan fagene og studiene er lagt opp. I min tid het de grunnfag og hovedfag og jeg tror man var mer fri til å sette sammen fag enn man er per i dag. Det var dette jeg siktet til.

Ellers er jo realfag riktig. Eller STEM, som vel mange kaller det nå, som alt er på engelsk :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg tenkte på hvordan fagene og studiene er lagt opp. I min tid het de grunnfag og hovedfag og jeg tror man var mer fri til å sette sammen fag enn man er per i dag. Det var dette jeg siktet til.

Ellers er jo realfag riktig. Eller STEM, som vel mange kaller det nå, som alt er på engelsk :) 

Kan legge til at evnen til vitenskapsformidling blir lagt mye større vekt på i dag, enn hva det gjorde før, la oss si for ti eller tjue år siden, i alle fall når det gjelder å oppnå doktorgrad, i alle fall innen realfag. Men det betyr jo ikke at forståelsen av faget er enda mye mer viktig og det grunnleggende for at det i det hele tatt finnes noe å formidle. Dessuten er det ikke alt som skal formidles til alle.

Men det kan være lurt å skrive seg bak øret at det også er lurt å øve seg på, om ikke overfor de du studerer sammen med nå, så overfor venner eller familie.

Jeg personlig synes det er veldig gøy når min egen far (79) eller min niese (15) finner ting i eget liv som de kunne løst med min utdanning. Da har de forstått hva jeg driver med. Da har jeg formidlet hva det er jeg gjør. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Enig. Det er nettopp det som ble litt artig med denne tråden - den viser nøyaktig hvordan det er 😅 en utrolig god beskrivelse i seg selv på problemstillingen.

Jepp :)  

Skrevet

Problemet ditt er kanskje at du tror du er bedre enn andre.

Anonymkode: 71205...39d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trådstarter er nok bedre enn andre :) 

Neida.

Blir bare så oppgitt av tanken om at alle er like, eller late som de er der, når man så åpenbart ikke er det.

Noen av de smarteste menneskene jeg har møtt i mitt liv er attpåtil svært attraktive eller vellykkede på andre områder. De er slanke, pene, rike, fra en god familie, sosialt flinke, praktisk anlagt, jobber som gründer, eventyrer, designer, influenser, modell, er lykkelig gift, har mange sunne og smarte og fremgangsrike barn, etc. De har tid og overskudd til familie og venner, de sjonglerer mellom helikoptertimer og landsteder og seilbåter, de lager mat fra bunnen med råvarer fra sin egen hage. Ikke minst har flere av disse flere doktorgrader.

Jeg er ikke en av de altså, jeg er kun halvsmart. Men at de menneskene finnes som er «bedre enn jeg», det vet jeg jo at det gjør. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har antageligvis en verdensforståelse som ikke er riktig, tipper du mener en del konspirasjonsteorier stemmer

Anonymkode: af397...c5e

Google 25 konspirasjoner som var sanne

Ordet konspirasjoner er funnet opp for og kneble sannheter som ikke tåler  dagens lys

Stå på TS Di fleste forstod ikke Einstein heller.Slik er det og være oversmart

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er kanskje en del av det.

Men på et laveregradstudium kan det også reelt sett være stor forskjell i intelligens. Og noen må være smartest.

MEN det ligger i kortene at det ikke nytter å si ting som "hvis du ikke forstår hva jeg mener er du mye dummere enn meg", det gjør jo folk bare sinte og hjelper dem ikke å forstå. Folk har også ulik personlighet som påvirker hvordan de legger fram et argument og forstår andres argumenter. OG hvis man legger som premiss at intelligens er normalfordelt i ei befolkning og til dels også blant studenter, så må en forholde seg til det, og "oversette" slik at også folk med lavere intellligens enn en selv kan forstå noe.

Pippi Langstrømpe sa: "Den som er veldig sterk må være veldig klok", og for å parafrasere kan man si at den som har høy IQ, i enda større grad enn andre bør ha plikt til å utvikle også sin EQ, for å forvalte denne intelligensen til nytte for seg selv og andre.

Anonymkode: ecbef...3c1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Om 95% ikke forstår:

Hvordan skal du klare formidle ideene/resultatene dine til arbeidsgiver eller det relevante publikum?

Du er helt sikkert veldig smart, men - kanskje du må jobbe med formidlingen? 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Da er din største utfordring kanskje å bli smart også på det sosiale, men skuespill i hverdagen (dumme deg ned) bør du ikke gjøre for mye av, det blir slitsomt i lengden. Så er det også slik at de fleste studenter er smarte på noe, selv om det kan være noe annet enn studiene. Prøv å finn ut hva de har av hobbyer/idretter og se om du kan lære noe av det. Eller så har du rett og slett havnet på feil studium? Hvis det er viktig for deg å være på bølgelengde med dine medstudenter, kan du ta et studieår et annet sted? Utlandet? Bytte studie? Kan du prøve å oppnå bra kontakt med foreleserne/professorene og hinte om at studiet gir deg for små utfordringer. Da vil de kanskje veilede deg inn i retninger/oppgaver som passer deg bedre. Eller at du finner hobbyer som utfordrer deg mer.

Anonymkode: af574...fb6

• Liker 2
Skrevet
Vibelator skrev (9 minutter siden):

Stå på TS Di fleste forstod ikke Einstein heller.Slik er det og være oversmart

Albert Einstein hadde en fabelaktig evne til å popularisere sin grensesprengende forskning, så dette var et lite talende eksempel.

Men jeg håper for TS og for verden at TS vil prestere på Einsteins nivå. Ingenting vil gjøre meg mer glad!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Snok1 skrev (47 minutter siden):

Albert Einstein hadde en fabelaktig evne til å popularisere sin grensesprengende forskning, så dette var et lite talende eksempel.

Men jeg håper for TS og for verden at TS vil prestere på Einsteins nivå. Ingenting vil gjøre meg mer glad!

Ok dårlig eksempel

Men når noen har sky høy IQ så vil ikke vanlige folk forstå alt men sier og mener

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snok1 skrev (48 minutter siden):

Det er selvfølgelig det viktigste her i verden, gjøre en mann glad. Da vil han typisk si at du er smart og gi deg viktige jobber rett foran nesen på andre kvinner.

Det er riktignok en type smart som, når du bikker 35, ikke lengre er ;) 

Neida, det var tøys. Klarte bare ikke dy meg…for det er litt alvor også…om ikke akkurat når det gjelder Snok1.

Skrevet

Ser at mange her er opptatt av at trådstarter skal gjøre seg forstått.

Men trådstarter er student, ikke lærer, og da er det er jo ikke bare hun som skal gjøre seg forstått. Da skal hun også føle at det er klangbunn i de rundt og som en likeverdig. Hun skal ikke bli den som lærer de andre opp, hun skal selv bli lært opp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vibelator skrev (8 minutter siden):

Ok dårlig eksempel

Men når noen har sky høy IQ så vil ikke vanlige folk forstå alt men sier og mener

Her vil jeg referere til lenken min lenger opp om Nobelprisvinneren Richard Feynman og hans metode for å kommunisere komplekse budskap uten å trivialisere betydningen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vibelator skrev (1 time siden):

Ok dårlig eksempel

Jeg er faktisk ikke enig i at Einstein er et dårlig eksempel. Einstein var i aller høyeste grad misforstått tidlig i livet.

Det er en grunn for at han jobbet syv år på patentkontor, og måtte forsøke 2 ganger før han til slutt oppnådde doktorgraden i en alder av (nesten) 27 år (samtidig som han jobbet på patentkontoret).

Hans ideer stred mot klassisk fysikk, og var derfor for ekstreme til at han fikk innpass i det vitenskapelige miljøet.

Fordi han var misforstått og dermed ikke fikk innpass på forskningsanstalter, benyttet han årene ved patentkontoret til å publisere omtrent 20 publikasjoner, deriblant den fotoelektriske effekt som han senere fikk nobelprisen for, den spesielle relativitetsteorien og masse-energigningen (E=MC^2).

At han senere i livet ble flinkere på å snakke til massene, gjør ham ikke til et dårlig eksempel på at intellektet hans ble misforstått i tidlig alder.

Det skal sies at også han ble misforstått på skolebenken; han hadde ikke dårlige resultater slik mange tror, men kravet til å pugge krystallklart kunnskap var ikke noe som motiverte eller interesserte ham. Noe som gjorde at spesielt hans matematikklærer fikk nok og etter sigende bad ham om å slutte. Og det gjorde han. Han fullførte ikke skolen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er faktisk ikke enig i at Einstein er et dårlig eksempel. Einstein var i aller høyeste grad misforstått tidlig i livet.

Det er en grunn for at han jobbet syv år på patentkontor, og måtte forsøke 2 ganger før han til slutt oppnådde doktorgraden i en alder av (nesten) 27 år (samtidig som han jobbet på patentkontoret).

Hans ideer stred mot klassisk fysikk, og var derfor for ekstreme til at han fikk innpass i det vitenskapelige miljøet.

Fordi han var misforstått og dermed ikke fikk innpass på forskningsanstalter, benyttet han årene ved patentkontoret til å publisere omtrent 20 publikasjoner, deriblant den fotoelektriske effekt som han senere fikk nobelprisen for, den spesielle relativitetsteorien og masse-energigningen (E=MC^2).

At han senere i livet ble flinkere på å snakke til massene, gjør ham ikke til et dårlig eksempel på at intellektet hans ble misforstått i tidlig alder.

Det skal sies at også han ble misforstått på skolebenken; han hadde ikke dårlige resultater slik mange tror, men kravet til å pugge krystallklart kunnskap var ikke noe som motiverte eller interesserte ham. Noe som gjorde at spesielt hans matematikklærer fikk nok og etter sigende bad ham om å slutte. Og det gjorde han. Han fullførte ikke skolen.

Krystallisert

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...