AnonymBruker Skrevet 22. juli #81 Skrevet 22. juli Jeg var på campingferie i Sverige med familien og vi hadde akkurat sjekket inn og pakket ut i hytta da noen i følget vårt fortalte hva hun akkurat hadde lest på VG. Vi slet litt med internett på mobilene i utlandet i den tiden, men vi sjekket likevel hele kvelden hvordan det utviklet seg. Vi var sjokkerte og vi snakket også om søsteren min som hadde vært på Utøya selv som ungdom noen år tidligere. Det gjorde det liksom litt nærere på et vis, men var uansett lei oss for alle de faktisk berørte 😧 Anonymkode: 773f1...eae
Andrea59 Skrevet 22. juli #82 Skrevet 22. juli SPOCA skrev (55 minutter siden): Ja? Det har jeg ikke nektet for. Jeg svarte vel egentlig de som hevdet at det var sol og strålende solskinn over hele landet.(..) Mener mine foreldre i Oslo husker det som en blanding av fint og dårlig vær, derav Gros hvite joggesko (og ikke dermed forberedt på øs pøsende regnvær på Utøya). Selv var jeg på sørlandet, og mener det var helt ok vær, men det har jeg egentlig fortrengt. Jeg husker bare jeg hengte meg opp i drittværet på Utøya. Det var muligens en dårlig forsommer også - jeg husker at jeg tenkte at det var skummelt med dem som svømte fra øya (kaldt vann og langt) - selvsagt var det lurt å rømme sett i etterkant, men jeg skjønner at det kan ha vært vanskelig å bestemme seg for å legge på svøm tidlig i forløpet… 1
Andrea59 Skrevet 22. juli #83 Skrevet 22. juli Var på jobb da det startet, kom hjem og fulgte nyhetssendingene langt utover natta, sovnet på sofa og våknet opp tidlige morgentimer til fryktelige og uvirkelige tall.
AnonymBruker Skrevet 22. juli #84 Skrevet 22. juli Var hjemme i Oslo med søsteren min mens foreldrene var bortreist. Slappet av og så på film på pc. Så hørte jeg et skikkelig smell, og trodde det var lynnedslag rett i nærheten. Husker jeg reagerte på at det ikke kom noe lys fra lynet, da det var mørkt i rommet. En halvtime senere kom søsteren min inn og sa det hadde vært eksplosjon i regjeringskvartalet. Resten av kvelden satt vi foran TV-en. Anonymkode: 92207...61b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #85 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Var hjemme og så på Tour De France. Plutselig ble sendingen brutt og en ekstra nyhetssending om bombe i Oslo kom på tv. Levde som normalt den dagen. Skjønte ikke omfanget før dagen etter når vi våkna til «92 drepte» (tallet var for høyt først). Først da kom sjokket og sorgen. Her er for øvrig tråden på kvinneguiden fra rett etter bomben gikk av, rart å lese den og tankene folk her inne hadde nå når vi vet fasiten: Anonymkode: 60d66...316 Det er skremmende å se hvor raskt enkelte plasserte skylden hos ‘de andre’. Anonymkode: 8deda...2aa
SPOCA Skrevet 22. juli #86 Skrevet 22. juli Andrea59 skrev (16 minutter siden): Det var muligens en dårlig forsommer også - jeg husker at jeg tenkte at det var skummelt med dem som svømte fra øya (kaldt vann og langt) - selvsagt var det lurt å rømme sett i etterkant, men jeg skjønner at det kan ha vært vanskelig å bestemme seg for å legge på svøm tidlig i forløpet… Ja, og vannet i Tyrifjorden husker jeg bare som ekstremt kaldt. Jeg forstår godt at det var et vanskelig valg. Noen var jo små også, og ikke nødvendigvis gode svømmere. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #87 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er skremmende å se hvor raskt enkelte plasserte skylden hos ‘de andre’. Anonymkode: 8deda...2aa Akkurat det var ikke så rart, for det var en organisasjon (husker ikke navnet) av den typen som tok på seg "'æren" for angrepet tidlig i forløpet. Selv om det i ettertid har blitt et narrativ om at folk som trodde på dette var rasister. Anonymkode: f316e...c67 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #88 Skrevet 22. juli Hjemme med sykt barn, skulle egentlig til Utøya men spysjuka hindret meg. Takk gud. Anonymkode: 9a23a...301 5
Laraa Skrevet 22. juli #89 Skrevet 22. juli Jeg fikk telefon fra min mor 23 juli. Det var før smarttelefon og jeg hadde ikke fått med meg det som skjedde på Utøya siden jeg ikke hadde telefonen på meg hele kvelden. Det høres merkelig ut i dag, når alle har nyhetene rett i lomma. Den 23 juli tidlig på morgenen leste jeg nyhetene på sol. no og det gikk kaldt nedover ryggen min for det sto alt om Utøya og jeg visste at broren min var der. Ser på telefonen min. 10 eller mer ubesvarte anrop fra min mor. De var noen veldig lange sekunder før hun tok telefonen. Alt hun klarte å si var: Han lever. men har det helt forferdelig. 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli #90 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Akkurat det var ikke så rart, for det var en organisasjon (husker ikke navnet) av den typen som tok på seg "'æren" for angrepet tidlig i forløpet. Selv om det i ettertid har blitt et narrativ om at folk som trodde på dette var rasister. Anonymkode: f316e...c67 Var flere son før noen tok på seg noenting så skrev på FB om at dette måtte være utlendinger ( les muslimer). Mange, jeg ble helt satt it av hvor mange som kom med slikt. At man kan få en tanke om terrorisme fra andre land er en ting, en annen ting er å skrike ut på FB som veldig mange gjorde Anonymkode: e0b50...e97 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #91 Skrevet 22. juli På vei hjem fra bilferie. Kom på nyhetene når vi kom over norgesgrensa. Hørte på radio. Vi forstår ikke helt alvoret i det. Og forstod heller ikke hva som hadde skjedd med det samme. Skal være ærlig så har jeg ikke tenkt sånn mye over det. Er ikke berørt på noen måter. Har bare lest om det. Så man forstår egentlig ikke så mye av det. Ikke kjenner jeg noen som var der. Ikke kjenner jeg noen som har mista noen. Ingen her jeg bor har noen gang vært der. Jeg har ikke hørt om utøya en gang dør set skjedde noe der. Aldri vist at ung arbeiderparti brukt å være der. Anonymkode: 73ada...bd8
AnonymBruker Skrevet 22. juli #92 Skrevet 22. juli Syklet hjem fra jobb. Kom hjem til hybelen og slo på tven. Anonymkode: 92fa7...79e
AnonymBruker Skrevet 22. juli #93 Skrevet 22. juli Norge deltok i den NATO-ledede bombingen av Libya fra 24. mars til 1. august 2011. Norske F -16 gjennomførte en rekke tokt og slapp til sammen rundt 569–588 bomber mot ulike regjeringsmål i Libya, og mange mennesker ble drept. Når de første bildene fra regjeringskvartlet ble publisert på TV var ein sikker på det var ein samanheng. At "1 person " kunne utføre uforstyrret så groteske handlinger utan noen fanget opp noen signal på forhand er ufatteleg . Fortsatt er det mye "hat" overfor AP og flere sentrale personer innenfor regjeringen var på Utøya, men kom deg derifra med livet i behold, slit nok med traumatiske opplevelser som er vansker med å fortrenge. Anonymkode: b8797...bfa
AnonymBruker Skrevet 22. juli #94 Skrevet 22. juli Var på vei hjem fra Ikea på Furuset og hørte om eksplosjonen på radioen. Trodde det var en gasslekkasje. Fulgte med på nyhetene og så kom etterhvert melding om skyting på Utøya. Stod opp midt på natten og fikk da med meg dødstallene. Og bildet av den arresterte. Sov ikke mer den natta. Var redd i flere dager for at han ikke var alene. Leste deler av manifestet, og altfor mye om saken i et forsøk på å føle kontroll gjennom å vite. Måtte til slutt gi meg selv restriksjoner, for det ble for altoppslukende. Anonymkode: d0aa6...016
atropos Skrevet 22. juli #96 Skrevet 22. juli Jeg var hjemme. Fire kvartaler unna regjeringskvartalet og skulle helst ha levert noen bøker på deichmann. Da måtte jeg ha gått over regjeringskvartalet isåfall. Jeg var litt fyllesjuk og bestemte meg for å spise en pizza før jeg dro på biblioteket. Gikk til den lokale pizzasjappa, bestilte og satte meg ned for å vente. Mens jeg ventet gikk bomben av. Lokalet var på andre siden for trykkbølgen, så vinduene knuste ikke, men fikk skikkelig trykk i ørene. Vi visste jo ikke hva det var, og bombe var ganske langt unna tankene mine. Men da jeg var på veg hjem fra pizzaen lurte jeg på om jeg skulle gå opp mot deichmann og se. Da kom det en dame løpende nedover gata med et uttrykk i ansiktet som tilsa at den vegen skulle jeg ikke gå. Dro hjem, sjekket nyhetene, men der sto det ingenting utover at det var hørt et høyt smell. Da de dro sperrebånd så leiligheten min var innenfor sperrebåndene syntes jeg det ble så ubehagelig at jeg evakuerte meg selv til en venninne på sagene. Der hørte vi på radio at det var skyting på utøya. Det ble ikke mye soving den natta. Dagen etterpå dro jeg til bestemoren min på fjellet. Jeg har senere tenkt at det var heldig jeg var fyllesjuk den dagen. Hvis ikke kan jeg ha vært midt på regjeringsplassen da bomben gikk av. 2
Merlin Skrevet 22. juli #97 Skrevet 22. juli Den helgen reiste vi på ferie til Polen. Da jeg fylte bensin i Danmark ble vi kondolert av folk som tok kontakt. I Polen lå vi noen dager på en campingplass . En eldre Tysker som med sine foreldre måtte rømme fra Russerne i 1945 var rasende over beredskapstroppens innsats og jeg måtte gi ham rett. Bildet av tungt bevæpna politifolk i en bitteliten gummibåt med motorstans er en skam for etaten . Det samme er auf leder Eskil Pedersens flukt med stålbåten Thorbjørn mens feriegjester plukker opp livredde ungdommer i sine fritidsbåter. 😖 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #98 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Var flere son før noen tok på seg noenting så skrev på FB om at dette måtte være utlendinger ( les muslimer). Mange, jeg ble helt satt it av hvor mange som kom med slikt. At man kan få en tanke om terrorisme fra andre land er en ting, en annen ting er å skrike ut på FB som veldig mange gjorde Anonymkode: e0b50...e97 Sannsynligheten var såpass mye større for at det var muslimsk terrorisme i stedet for en ensom, helhvit, norsk terrorist, så jeg kan forstå det selv om det selvsagt er idiotisk å fordele skyld før det foreligger noe som helst av informasjon. Anonymkode: 734cb...220
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå