Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på bilferie i Norge og sto i innsjekkingskø på et overnattingssted i Lofoten. Det var en TV bak resepsjonen, og der var det ekstra nyhetssending om eksplosjon i Oslo. De videre hendelsene utover ettermiddagen føles fremdeles helt uvirkelige. 

Anonymkode: e61b5...75a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på jobb i Oslo sentrum ikke langt fra regjeringskvartalet. Det smalt no inn i helvete og det var glass overalt. Husker egentlig ikke så mye av det nå men har et greit arr på låret da. Var student i Oslo på den tiden. Flyttet hjem rett etterpå og har ikke vært i Oslo siden.

Anonymkode: 9af4e...e80

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sto i billettluken på en festival sammen med et par stykker.

Det jeg husker best var at folk i køen plutselig begynte å hylgrine. Jeg forsto jo etterhvert som vi selv fikk mulighet å sjekke nyhetene at det var nyhetene de hadde lest eller hørt. 

Anonymkode: 4ee4e...050

Skrevet

Det var dårlig vær på Utøya. Skulle egentlig dit, men måtte droppe det da jeg var student på Sørlandet, og mine foreldre ikke kunne kjøre meg til kaia. Jeg var ikke så gira å dra dit i drittvær.

Tilfeldighetene gjorde at jeg ikke var på Utøya den dagen, siden jeg alltid var der.

Jeg fulgte med på Facebook og fikk beskjed fra både folk som overlevde og som ble drept. Jeg mistet mange venner den dagen. 

Jeg var i telefonen med en som ble drept, og ble "vitne" til drapet. 

Det som skjedde 22. juli er fremdeles er traume for meg.

• Liker 1
  • Hjerte 22
AnonymBruker
Skrevet

I Sverige og lette etter overnatting på det stedet hvor ferja til Finland skulle gå etterpå. En resepsjonist fortalte oss hva som skjedde.

Jeg hadde små barn den gangen, det var de som var fokuset så vi kunne ikke reagere som vi kanskje hadde gjort uten noe ansvar.

Anonymkode: e7260...b9c

Skrevet

Var på ferie i utlandet på café da en nordmann kom halsende inn og ba betjeningen skru på TV.

Senere på kvelden så jeg en melding på Twitter fra en slektning som var på Utøya: «Vi gjemmer oss på toalettet i kafébygget. Ikke ring meg!». Da ble det veldig nært. 
Han ble heldigvis ikke fysisk skadd.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde akkurat mellomlanda i Oslo på tur til Kr.sand. vi hadde gått ut av første flyet, inn på siste, boarding complete og så fikk vi beskjed om forsinkelser uten oppgitt grunn. Husker noen hadde en blackberry og en annen en ipad (?) og så så vi nyhetsvarselet. Da kom kapteinen på høytalerannlegget og informerte at det var en eksplosjon i Oslo som de pr nå trodde var en bombe og det da var usikkert om luftrommet ble stengt. 

Husker ikke hvor lenge vi venta, men husker at sønnen på 4 plutselig annonserte "æ må bæsj! Nu!" Han hadde fått druer og jeg tenkte ikke over at mange fører til løs mage. Flyvertinna lot han få bruke toalettet. Da vi tok av var det ikke skjedd noe på Utøya, men da vi landa og vi ble henta av familie hørte vi det på radioen. 

Venninna mi skulle møte en kompis rett ved regjeringskvartalet cirka når bomba gikk av, men han ringte en time før og sa at noen hadde kjørt på bilen hans bakfra så han kunne ikke komme. Flaks tenker jeg. 

Anonymkode: efcf8...79a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i Bergen hos mine svigerforeldre med mann og barn i alderen 5-15... Trodde først det var et uhell da svigerfar sa det var en eksplosjon i regjeringskvartalet, så måtte jeg ringe min mor og sjekke at hun ikke var der (var før jeg sjekket hvor det var, hun jobbet i et departement da). Vi lot tv´en stå på, for vi tenkte at dette kommer barna på en eller annen måte til å få med seg uansett, og vi får bare svare dem og snakke med dem mens det står på.... Bedre at de fikk det fra oss enn fra forsiden på aviser feks...

Da tallene fra Utøya etter hvert kom var det mer vantro og sjokk... Og etter hvert som man skjønte hva som hadde foregått der også... Graden av ondskap, liksom....

Dro på Torgalmenningen og la ned blomster dagen etter.... Reiste hjem til Østlandet noen dager etterpå....

Sitter fortsatt i meg kjenner jeg, den dagen der... Kan bare forestille meg hvordan det var for de berørte, eller de som kjente noen osv.... En bekjent av meg var på Utøya og overlevde, det er det nærmeste for meg personlig. Men allikevel sitter det godt i...

Anonymkode: 7adcd...185

AnonymBruker
Skrevet

Lånte huset til et familiemedlem. Ferie. Mann og tre barn. Ble utsatt for sterk psykisk og materiell vold den dagen. Husker vi så regjeringskvartalet på tv, og det grufulle gikk opp for oss, samtidig som jeg var rystet innvendig pga det jeg gikk gjennom personlig selv. 

Anonymkode: 91933...ce5

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var student og var på jobb på sommerjobben min da det skjedde. Satt klistret til TV da jeg kom hjem. 

Anonymkode: 5ad24...091

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker jeg var på jobb på Mix. En dame kom inn og spurte om jeg hadde sett hva som hadde skjedd. Jeg hadde ikke det og deretter sa hun " De utlendingene har gjort det igjen. Det har vært et terrorangrep i Oslo".

Fordommene er der, men man skal ikke dømme før man får fasiten.

Anonymkode: 1c54f...168

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg, mannen og den yngste (12 år) var på ferie i et svært tynt befolket strøk på trøndelagskysten. Men NRK TV hadde vi. Været var litt ruskete, så vi var innendørs da alt startet.

Den eldste (20  år) var i Oslo og sendte meg melding om at hun og kjæresten var OK etter at bomben ble omtalt på nyhetene.

Så kom det "ubekreftede meldinger om skyting på Utøya". Da sa jeg noe sånt som at der er det alltid deltakere fra land som er langt mindre fredelige enn Norge. Nå har sikkert alle fått beskjed om bomben i Regjeringskvartalet - kanskje er det én av dem som har med seg et slags våpen og har fått panikk.

Mannen min svarte noe i retning av eller det kan være noen som ikke liker Arbeiderpartiet.

Det flirte vi litt av. Akkurat da.

Anonymkode: 4ee91...ea4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke hvor jeg var da nyheten kom eller hva jeg gjorde. 

Anonymkode: 57f33...7bd

AnonymBruker
Skrevet

Var på jobb i Oslo, et godt stykke unna Regjeringskvartalet. Det høljregnet den dagen, så jeg trodde det braket som kom var torden. En stund senere så jeg de første bildene på nett, og tenkte nå blir ting aldri det samme igjen. Var redd vi skulle få et politisamfunn med sikkerhetskontroller over alt. Det at det bare var en person bak, bidro heldigvis til at det ikke ble sånn.

Husker folk kikket litt ekstra på hverandre på vei hjem den dagen, første gang det ikke føltes helt trygt å reise kollektivt. Man husker jo også angrepene i London. Heldigvis har vi ikke fått sånne tilstander som der, hvor man hele tiden oppfordres til å ringe myndighetene hvis man ser noe som "doesn't look right" eller "unusual". Sånt er jeg veldig lite tilhenger av, at man skal skule på hverandre i hverdagen. 

Da jeg kom hjem den dagen snakket de om skyting på Utøya, som i starten virket ganske udramatisk sammenlignet med Regjeringskvartalet. Så viste det seg jo etter hvert at det var mye verre på øya. Det var først snakk om 5-7 skutt, så forsto man at det var noe helt annet da man fikk de første vitneutsagn fra folk som hadde sett ham gå rundt og skyte alle han så. Og så dagen etter våknet man til 80 døde på Utøya. Det var nattsvart. Viste seg jo at det var litt færre, men bare det at det var så mange at man kom ut av tellingen, sa jo sitt.

Anonymkode: f316e...c67

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Var hjemme i Oslo, hadde besøk av ei venninne på ferie. Vi var fyllesyke og lå og sov. Våknet av masse sirener , og gikk ut på verandaen og så en lang rekke sykebiler farte forbi.  Så slo vi på nyhetene på tv da. 
 jeg husker der vi var redde for først hva jo hva som skulle komme… ei venninne som har samboer i politiet ringte meg meg og sa « du må ikke gå ut, du må ikke gå på senter eller offentlig transport «. Det var meningen min gjest skulle reise med tog hjem så det ble utsatt. 
tror det gikk litt tid før jeg skjønte omfanget, flere dager før jeg visste at jeg kjente en av de drepte  og ikke flere. Mener vi var redde i flere dager, fordi man ikke fikk oversikt om Brevik var alene eller om det var mer i vente. 

Anonymkode: 36e58...f6d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Var hjemme og satt på KG mens jeg ventet på noen som skulle komme på besøk. Skvatt av at det tordnet så uvanlig kraftig når det ikke var en sky på himmelen. Noen få minutter etterpå så jeg tråden på KG.  

Hun som skulle komme på besøk var ved Grensen og endte med å løpe til langt forbi Majorstua i ren panikk.

Anonymkode: b7961...04a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det høljregnet den dagen,

Det begynte ikke å regne før på kvelden rundt klokken 18–19. På dagen var det skyfri himmel og flott vær. Været var sånn flere dager den sommeren, flott vær på dagtid og regn på kvelden. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var hjemme og satt på KG mens jeg ventet på noen som skulle komme på besøk. Skvatt av at det tordnet så uvanlig kraftig når det ikke var en sky på himmelen. Noen få minutter etterpå så jeg tråden på KG.  

Hun som skulle komme på besøk var ved Grensen og endte med å løpe til langt forbi Majorstua i ren panikk.

Nei? Det var tunge skyer og lett regn den dagen. Det er jo også beskrevet fra Utøya at de spilte fotball i gummistøvler og GHBrundtland som var på besøk tidligere på dagen måtte låne gummistøvler. Selv satt jeg på kjøkkenet sørøst i Oslo og hørte et digert drønn og trodde det var torden (nettopp pga det tunge været), men så var det altså bomben jeg hørte. Vi hentet niesen vår som var på jobb i Islo sentrum og hadde flere venner på besøk og fulgte nyhetssendinger. Helt surrealistisk opplevelse. 

Anonymkode: 5348c...b95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i Split, Kroatia, sammen med ei venninne.

Vi skulle akkurat til å dra på stranden da hun fikk en melding fra kjæresten angående en bilbombe i Oslo. Jeg tenkte ikke noe mer angående det og dro på stranden. Vel hjemme i leiligheten vi lånte tok jeg på CNN. Da kom alt inn. ABB var allerede tatt og bilder av han kom på skjermen. Vi visste da ikke hvor ille det var.

Dagen etter var jeg på en butikk i Split, avisene var fylt med dette. De som jobbet der så jeg så på overskriftene og sa de følte med meg.  

Anonymkode: 7efc4...3ce

AnonymBruker
Skrevet

Var på treningssenter da det skjedde. Var skjerm med nyhetsoppdateringer i lokalet. 

Anonymkode: 439eb...b9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...