Gå til innhold

Hvor var du fredag den 22 juli 2011.. ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fredag den 22.juli  var ein fin solskinsdag over det meste av landet, og det  var ferietid, og helgafri for mange, men helgen ble ikkje slik  mange hadde forestilt seg. Omlag  kl. 15   sjekket inn på hotell  til  den forestående dansegalla. Følte  behov for å slappe litt av  umiddelbart  etter innsjekking , og  en 3 timers  kjøretur, og "satte meg ned  " foran TV-en.

"Ekstra nyghetsedning" stod det på skjermen, og bildene rullet over skjermen fra  regjeringskvartalet, og  samtidig  ble det opplyst  om "spredt skyting på utøya". Min første  tanke var "terror igjenngjeldelse" fordi norge nyleg hadde tatt  del i bombingen av Libya, og ingen skjønte da hva som foregikk.  Omlag   på same tid som bildene fra regjeringskvartalet rullet over TV- skjermen utspant  deg seg en stor tragedie  blandt ungdomene som  befant seg på Utøya som ingen skjønte omfanget av.

I etterkant av tragedien ble det reist en rekke kritiske spørsmål  overfor politiet sin håndtering av dramaet. Eit helikopter m/ journalister fra TV -2  kretsen over Utøya lenge før politiets ankomst, og hadde  vepnet politi vert  landsett m/ helikopter kunne mange liv vert reddet.

Lørdag morgen satt regjering i krisemøte, og var snakk om sørgedag over hele landet, og  dansegallaer o.l  skulle avlyses, men ble besluttet  syk manns handlinger skulle ikkje slå landet i kne.  Dei fleste arangement rundt om i by -og land ble opprettholdt, men ble markert med 1 minutt stillhet over hele landet.

Anonymkode: b8797...bfa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme

Dagen etter skulle jeg til Danmark med 2 små barn alene. Var en tøff ferie, Norge ble plutselig ikke det samme lengre. Tok lang tid før hverdagen gikk grei igjen.

Må være grusomt å i tilegg ha hatt noen der.

Anonymkode: e0b50...e97

AnonymBruker
Skrevet

Satt og slo ihel tid på kg da folk her begynte å skrive om det, en del her var naboer rundt øya og kunne rapportere lyder av smell og bråk lenge før media kom med det, moderatorene slettet for harde livet men likevel rakk mye info å komme ut før det rakk å bli publisert offentlig. Var en grusom kveld. 

Anonymkode: b30a5...5d1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hjemme, hadde egentlig et ærend i byen rett ved bombestedet, men ombestemte meg. Hørte smellet fra bomben, sjekket vgdebatt og ble sittende å lese tråden «høyt smell i Oslo» gjennom dagen, kvelden og de neste dagene - var gjennom den man fikk nyhetene først. Var helt naglet til pc’n, og fikk ikke gjort noe de neste dagene. 

Anonymkode: 15d57...cd4

Skrevet

Hadde vært en tur på fretex av en eller annen grunn og da jeg kom hjem sa mannen min at en bombe var gått av i Oslo.  Utover kvelden kom nyheten om Utøya.  Koblet ikke de to sammen, men det gjorde vel ingen. 

Skrevet

På Kreta

Skrevet

På vei til Oslo for å være med på utdrikningslag da jeg først fikk vite om dette, uten å egentlig få vite noe særlig håndfast. Vi skulle være i sentrum, men endte opp på et sted langt utenfor sentrum pga usikkerheten. Vi visste egentlig ikke annet enn at det hadde vært et eller flere smell i sentrum. Var først på puben vi dro til vi fikk oppdateringer på hva som hadde skjedd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt i Spania i huset til foreldre mine, sammen med mine foreldre, ektefelle, 10 mnd gammel baby og 3 åring, pluss kusine som var 21 år. 
Vi fikk først med oss bomben i regjeringskvartalet, jeg husket jeg hadde tatt opp babyen fra dupp, og sjekket telefonen mens hun satt og våknet på fanget mitt. Vi byttet på å gå inn og følge med tvn, og være ute med barna, så de ikke skulle få det med seg. Når varslene om det på Utøya kom så raknet alt. Vi fikk heldigvis fort tak i svigermor, som gikk i Frelsesarmeen som hadde lokale ikke langt unna, og hun gikk forbi regjeringskvartalet daglig.  
Så fikk vi beskjed om at tanteungen til broren min var på Utøya. Det var en lang, lang kveld. 

Jeg husker kongen hadde tale på NRK Super, det var nok dagen etterpå, og sa "Vi må holde sammen", og 3 åringen som gikk og sa "Kongen sier vi må holde sammen"
Jeg husker ansiktet på kusina mi som kom ut på verandaen tidlig tidlig neste morgen, der jeg satt med babyen, og vi bare så på hverandre og sa "over 70 personer, det er ikke mulig" 

Anonymkode: 4dcb0...1da

AnonymBruker
Skrevet

På toppen av youngstorget når bomben smalt, ble slått overende av trykkbølgen og hadde undervannshørsel etterpå. Regnet glass og papir og støv. Var som scener fra krig. 

Anonymkode: 1837c...f4e

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Satt på kjøkkenet og fulgte Tour de France, Skrautvål i Valdres 🚲så kom sending/bilder ,helt uvirkelig 😲🥹

Anonymkode: 163c3...f64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i Italia, det var helt uvirkelig bilder vi så på tv-bildene fra Oslo. Vi bor sentralt i Oslo så jeg er veldig glad vi ikke var hjemme.

Anonymkode: 208d7...eb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg satt i Spania i huset til foreldre mine, sammen med mine foreldre, ektefelle, 10 mnd gammel baby og 3 åring, pluss kusine som var 21 år. 
Vi fikk først med oss bomben i regjeringskvartalet, jeg husket jeg hadde tatt opp babyen fra dupp, og sjekket telefonen mens hun satt og våknet på fanget mitt. Vi byttet på å gå inn og følge med tvn, og være ute med barna, så de ikke skulle få det med seg. Når varslene om det på Utøya kom så raknet alt. Vi fikk heldigvis fort tak i svigermor, som gikk i Frelsesarmeen som hadde lokale ikke langt unna, og hun gikk forbi regjeringskvartalet daglig.  
Så fikk vi beskjed om at tanteungen til broren min var på Utøya. Det var en lang, lang kveld. 

Jeg husker kongen hadde tale på NRK Super, det var nok dagen etterpå, og sa "Vi må holde sammen", og 3 åringen som gikk og sa "Kongen sier vi må holde sammen"
Jeg husker ansiktet på kusina mi som kom ut på verandaen tidlig tidlig neste morgen, der jeg satt med babyen, og vi bare så på hverandre og sa "over 70 personer, det er ikke mulig" 

Nå er jo disse barna 17 og 19 år gamle. Og de husker ingenting av det. De kjenner jo historien, vi har snakket mye om det og de har sett bilder fra de dagene i Spania, men de husker jo ikke at det skjedde. 
Spesielt 3 åringen fikk nok med seg litt mer enn det vi egentlig tenkte, selv om vi voksne prøvde å skjerme han så mye som mulig, så var vi 5 voksne og 2 barn i et ikke altfor stort hus. 
Og vi voksne var i sjokk. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Rett ved bussterminalen i Oslo. Skulle på Yongstorget i minibank, men fant en nærmere. Ellers hadde jeg nok vært nær bomba. Samboers bestevenn jobbet i regjeringskvartalet og det tok lang tid før de fant ham hardt skadet men i live. Vi ventet og ventet på om de fant ham, og var ute av oss den kvelden.

Endret av Frøkenfryden
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg befant meg ca 10 km unna Utøya i en bursdag, og der var det overskyet og lett regn. Det hadde regnet endel før på dagen også.

I og med at jeg ikke var hjemme og TV ikke sto på så fikk vi det ikke med oss før et familiemedlem ringte til selskapet og fortalte om det de hadde sett på nyhetene. 

Da kikket vi ut og så rekke på rekke med ambulanser og blålys et stykke unna på veien. Huset ligger litt ifra veien, så vi så det ikke umiddelbart.

Da vi kom hjem og så på nyhetene, gikk det opp for oss hvor omfattende det var, og vi fulgte med utover natten. 

Helt ufattelig 😢

Anonymkode: dda03...2eb

AnonymBruker
Skrevet

Satt på et hotellrom i Asia da det flimret over TV-skjermen "big explosion in Oslo". Satt benket foran tven i mange timer, og trodde som mange andre at dette var muslimske ekstremister som stod bak. Overraskelsen var stor når det viste seg at det var en av våre egne. En taper incel fra Oslo vest. 

Anonymkode: 25b16...52b

AnonymBruker
Skrevet

Var på hytta. Vi hadde vært og handlet og hørte på radio i bilen at det hadde vært en eksplosjon i Oslo sentrum. Tenkte da at det måtte ha vært en gass lekkasje eller noe. Etterpå kom informasjon om Utøya. Vi ble sittende og se på TV og nyheter den dagen og dagen etter. Uka etter dro vi og la på roser foran Domkirka i Oslo.

Anonymkode: d3762...690

AnonymBruker
Skrevet

Hjemme. Jeg var åtte år gammel og var mest interessert i å se Disney-filmer og spille Roblox.

Anonymkode: 37ea8...32b

AnonymBruker
Skrevet

Hjemme etter jobben, som ligger ganske tett på Regjeringskvartalet - det gjør ikke leligheten, men hørte et stort smell og det rista i hele huset...  Tenkte det var en ulykke av noe slag. Ble helt sjokkert da jeg vel 10 minutter etterpå fant ut at et var en eksplosjon så langt borte - tenkte at det måtte være enormt, når det rister i et hus flere kilometer borte... 

... satt spikra til TV hele kvelden og deler av natta. Sjokkert da jeg våknet morgenen etter og hørte om antatt antall offer på Utøya. Var meget spesielt dagen etter - rusla rundt i Oslo sentrum og det var fult av væpna HV-folk. Spesielt i dagene etter også - tok trikken hjem fra Stortorget og der stod det en CNN-reporter og rapportere direkte fra der jeg går til og fra jobben hver dag. 

Ellers ikke noen direkte berørte, bortsett fra en slektning som jobbet i Høyblokka, men hadde gått litt før eksplosjonen. Kjenner en som er onkel til et av ofrene på Utøya. 

Anonymkode: c4c07...aa0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på en campingplass på Vestlandet da jeg sjekket VG på telefonen. Husker det var skikkelig fint vær og jeg var i permisjon med yngstemann og hadde eldste fri fra barnehagen. Mannen min var i nordsjøen så vi brukte sommerdagen på den lokale campingen for å leke og bade. Husker jeg sjekket nyhetene tidlig morgenen etter da de hadde lagt ut bilde av gjerningsmannen, og at jeg hadde nyhetskanalen på store deler av dagen etter. Husker også de filmene som ble delt på youtube kort tid etter, som aldri burde vært offentliggjort. 

Anonymkode: 454a1...f1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fredag den 22.juli  var ein fin solskinsdag over det meste av landet, og det  var ferietid, og helgafri for mange, men helgen ble ikkje slik  mange hadde forestilt seg. Omlag  kl. 15   sjekket inn på hotell  til  den forestående dansegalla. Følte  behov for å slappe litt av  umiddelbart  etter innsjekking , og  en 3 timers  kjøretur, og "satte meg ned  " foran TV-en.

"Ekstra nyghetsedning" stod det på skjermen, og bildene rullet over skjermen fra  regjeringskvartalet, og  samtidig  ble det opplyst  om "spredt skyting på utøya". Min første  tanke var "terror igjenngjeldelse" fordi norge nyleg hadde tatt  del i bombingen av Libya, og ingen skjønte da hva som foregikk.  Omlag   på same tid som bildene fra regjeringskvartalet rullet over TV- skjermen utspant  deg seg en stor tragedie  blandt ungdomene som  befant seg på Utøya som ingen skjønte omfanget av.

I etterkant av tragedien ble det reist en rekke kritiske spørsmål  overfor politiet sin håndtering av dramaet. Eit helikopter m/ journalister fra TV -2  kretsen over Utøya lenge før politiets ankomst, og hadde  vepnet politi vert  landsett m/ helikopter kunne mange liv vert reddet.

Lørdag morgen satt regjering i krisemøte, og var snakk om sørgedag over hele landet, og  dansegallaer o.l  skulle avlyses, men ble besluttet  syk manns handlinger skulle ikkje slå landet i kne.  Dei fleste arangement rundt om i by -og land ble opprettholdt, men ble markert med 1 minutt stillhet over hele landet.

Anonymkode: b8797...bfa

På fjelltur, utenfor dekning. Husker at vi reagerte på alvorlige samtaler mellom gjenger vi møtte, og logget på med en gang vi var i bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...