AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #101 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): De fleste barn , eller alle , hadde vel blitt slitne etter seks timer i en aktivitets park uten å få en diagnose på det Anonymkode: 92367...596 Det spørs jo hvordan sliten Ene her med epilepsi var det snakk om max 2 timer i parker eller lignende med mye folk og lyd. Ho ble sliten og det igjen kunne trigge anfall. En av årsakene til at vi heler valgte å dra på steder med mindre folk, og folk som ikke glodde. Og var ikke barn som var værst det var voksene som var mest spydige og uhøflig hvis et anfall kom Så våre barn dro vi heler på gårdsbesøk, fjellet, båt tur museer, gruve vandring. En å dra på fornøyelse parker der mange var sure og grettene som ikke så at noen ganger er det greit en får gå først. Anonymkode: 8158a...51a 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #102 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Når man har stått tålmodig og kjeda seg i radiobilkøen en laaaang stund er det oppriktig talt litt vanskelig å ikke bli innvendig irritert over ungdomsgjenger(!) på 5-6 stykker som kutter køen og kjører igjen og igjen og igjen slik at kapasiteten for de uten armbånd i den 50 meter lange køen blir redusert til under halvparten 🥴 Det burde være en grense på antall turer man totalt kan droppe køen (f.eks. samme antall som armbåndsfrie barn typisk får til i løpet av en dag, køståing inkludert), på at man må vente en minimumstid før neste runde på samme attraksjon, og at ikke hele guttegjengen kan telle som ledsager. Anonymkode: 3265b...cd7 er visst en velkjent taktikk / guttestrek at noen i gjengen spiller mer skadet enn de er for å sikre seg sånt bånd ved inngangen Anonymkode: 92367...596 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #103 Skrevet 14 timer siden Jeg var i dyreparken og vi sto i køen til jungel bob. Det kom et barn med 4 voksne og en ungdom! Barnet tok boben med en voksen og to voksne delte. Ungdommen ville absolutt ta den alene for han var vel 13-14 og tydeligvis for kul til å ta den sammen med noen. Og det var visst ok. Så den siste voksne tok en til alene. 4 kjelker. Mens det var laang kø. Da er det vanskelig å ikke bli irritert og det er ikke greit. Og jeg har høy toleranse for slikt. Anonymkode: 31a4a...6e8 4
Callisto83 Skrevet 14 timer siden #104 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg var i dyreparken og vi sto i køen til jungel bob. Det kom et barn med 4 voksne og en ungdom! Barnet tok boben med en voksen og to voksne delte. Ungdommen ville absolutt ta den alene for han var vel 13-14 og tydeligvis for kul til å ta den sammen med noen. Og det var visst ok. Så den siste voksne tok en til alene. 4 kjelker. Mens det var laang kø. Da er det vanskelig å ikke bli irritert og det er ikke greit. Og jeg har høy toleranse for slikt. Anonymkode: 31a4a...6e8 Det skjønner jeg godt. De brøt reglene enkelt og greit. På jungel bob skal denne ordningen kun gjelde for personen med Vis Hensyn armbåndet og 1 ledsager. Resten skal stå i ordinær kø. 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #105 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er enig i at man etter 2 turer burde ha en karantenetid på 2-3 timer etterpå, men utover det er det supert med vis hensyn. Det er akkurat dette båndet som gjør at barna kan ha en dag med ferie sammen med familien. Har nå en voksen sønn med asperger og tourettes. Da han var veldig liten, og før vi visste om disse båndene, var fornøyelsesparker et mareritt både før, under og i etterkant. Begeret hans var rett og slett overfylt i løpet av kort tid og forventingen da til neste park var totalt ødelagt. Han brukte båndet over de neste årene helt til han fikk blikkene fra foreldre og andre barn. Voksne som sa høyt i fra at han fikk stå i kø sånn som deres barn og som sa høyt til barna sine at han snek i køen. Han sluttet å ville gå i parkene og nektet helt og holdent å bli med til fornøyelsesparker etterhvert. Om vi klarte å få han med pga søsken, så ville han bare sitte på en benk utenfor attraksjonene og ikke bli med. Han syntes det var ekkelt å bli uglesett og alle kommentarene slik at han kunne gå en hel dag uten å ta en eneste attraksjon. Jeg har et funksjonsfriskt barn som fint står i kø. Når han ser at andre kommer inn via vis hensyn så minner jeg barnet på hvor heldig det er som slipper å ha slike funksjonshemninger og hvor vanskelig broren har hatt det. Han viser heldigvis både empati og forståelse for at andre trenger slike bånd for å ha en bedre dag. Det er noen motbydelige meninger som pipler opp til overflaten her, inklusive den fra HI. Dere aner ikke hvor mye akkurat den dagen for det barnet og familien betyr. Takket være kommentarene og blikkene fra personer som dere så vil ikke min sønn ha ferie utenfor husets fire vegger. En hver dag "ut" er en stor utfordring og han vil heller ikke ha en støttekontakt. Noen kan se på han rart eller komme med kommentarer. Jeg håper at barna deres har bedre tanker og meninger enn de som kommer frem i denne tråden! Anonymkode: fd825...25b Karantenetid på to timer? Mitt barn holder ikke ut så lenge i en park som funksjonsfriske. Vi pleier å måtte dele opp et besøk over to dager pga fatigue. Anonymkode: 9b78a...0e1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #106 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når man har stått tålmodig og kjeda seg i radiobilkøen en laaaang stund er det oppriktig talt litt vanskelig å ikke bli innvendig irritert over ungdomsgjenger(!) på 5-6 stykker som kutter køen og kjører igjen og igjen og igjen slik at kapasiteten for de uten armbånd i den 50 meter lange køen blir redusert til under halvparten 🥴 Det burde være en grense på antall turer man totalt kan droppe køen (f.eks. samme antall som armbåndsfrie barn typisk får til i løpet av en dag, køståing inkludert), på at man må vente en minimumstid før neste runde på samme attraksjon, og at ikke hele guttegjengen kan telle som ledsager. Anonymkode: 3265b...cd7 Det er ikke sånn at hele guttegjengen kan telle som ledsager. Da må det ha vært et treff i en diagnose-gruppe eller noe sånt. Hos oss har vi en ledsager som får gå sammen med barnet. Han får gå først i køen. Det er også fordi han ikke kommer seg inn den vanlige køen siden det er for trangt. Han får pga det aldri ta noe med kjæresten sin for eksempel. Føler han gjør så altfor mye med en av oss foreldre. Sist vi var på konsert satt han i et eget område med oss, mens vennene hans stod og vinket fra et annet sted. Disse ungene har så få fortrinn og går glipp av så enormt mye her i livet, dere aner ikke. Om de skulle ha bittelitt fortrinn en dag i året i en park, så jammen unner jeg dem det. Anonymkode: 9b78a...0e1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #107 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke sånn at hele guttegjengen kan telle som ledsager. Da må det ha vært et treff i en diagnose-gruppe eller noe sånt. Hos oss har vi en ledsager som får gå sammen med barnet. Han får gå først i køen. Det er også fordi han ikke kommer seg inn den vanlige køen siden det er for trangt. Han får pga det aldri ta noe med kjæresten sin for eksempel. Føler han gjør så altfor mye med en av oss foreldre. Sist vi var på konsert satt han i et eget område med oss, mens vennene hans stod og vinket fra et annet sted. Disse ungene har så få fortrinn og går glipp av så enormt mye her i livet, dere aner ikke. Om de skulle ha bittelitt fortrinn en dag i året i en park, så jammen unner jeg dem det. Anonymkode: 9b78a...0e1 Jeg refererer bare hva som skjedde, og da er din "det er ikke sånn at" litt bom. Parkene (i dette tilfellet Tusenfryd) burde se på ordningen og finne en løsning som treffer bedre, også til det bedre for din sønn. Anonymkode: 3265b...cd7 1 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #108 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.7.2026 den 18.53): Jeg har en nesten voksen datter med ME. Hun var med på Hunderfossen forrige uke, fordi hun for første gang på 4 år klarte å være med ut på en større tur. Hun ville dele opplevelsen med sin kusine på 4 år, som hun nesten ikke har vært sammen med fordi hun selv har vært for syk. Hun fikk et «hvis hensyn» bånd, men turte ikke å bruke det i frykt for at sånne som trådstarter skulle kommentere det. Gratulerer - din holdning til mennesker med usynlig sykdom fører nok til at mange som trenger det kvier seg for å bruke de hjelpemidlene som finnes . Anonymkode: c0cd0...aeb Så fint da! Da klarer hun jo å stå i kø og trenger ikke det der snike armbåndet! Anonymkode: dd262...1ce 2 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #109 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Skikkelig ledsagerbevis (altså den man får fra kommunen) må man ha legeerklæring på jo!! Anonymkode: 9a026...eb8 Ja men ikke solsikkebånd! Det kan hvem som helst kjøpe Anonymkode: 1b8d0...7b8
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #110 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Så fint da! Da klarer hun jo å stå i kø og trenger ikke det der snike armbåndet! Anonymkode: dd262...1ce Nei, hun klarte ikke det. Hun gikk glipp av det pga holdninger som du har. Anonymkode: c0cd0...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #111 Skrevet 3 timer siden Var på Tusenfryd nylig. Forklarte barna mine enkelt hvorfor de med solsikkene kunne gå i en annen raskere kø. De syns det var en fin ordning. Plaget ikke oss noen gang at noen få fikk gå raskere. Glad for at jeg kan lære barna at det er hyggelig å gi forståelse og aksept Anonymkode: 547e1...744 3
LilleMy_09 Skrevet 32 minutter siden #112 Skrevet 32 minutter siden Ryddet for avsporing/ brukerangrep Lillemy_09;mod
AnonymBruker Skrevet 8 minutter siden #113 Skrevet 8 minutter siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja men ikke solsikkebånd! Det kan hvem som helst kjøpe Anonymkode: 1b8d0...7b8 Og det fungerer ikke som ledsagerbevis. Og det er Og det fleste steder krever at en viser for å få det egene båndet i parker osv Anonymkode: 8158a...51a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå