Gå til innhold

Vis hensyn armbånd

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det varierer vel om man kan ta med seg flere, men det er vel uansett en grense, stort sett? Det som faktisk er både ganske upraktisk og litt trist for barnet, er når en søskenflokk må splittes opp fordi man ikke kan ha med seg flere. Pluss at for meg ville det vært helt umulig å få tatt noe med barnet med spesielle behov om ikke yngre søsken kunne vært med. 

Anonymkode: d1c09...7dd

Akkurat dette er vel ikke noe å problematisere?? 
Alle familier opplever jo at man ikke alltid kan få med hele søskenflokken på alle attraksjoner og lignende. 
Det er helt normalt å dele seg for å ta hensyn til barnas behov. 

Anonymkode: 32ca1...801

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så lei av dette! For enkelt å få tak på. Mange kunne stått i kø som alle andre.

Anonymkode: 78040...da6

Kunne ikke vært mer enig. Men når 99% av folkene som kommenterer her inne fint oppfyller slike krav. Inkludert deg som på et eller annet fantastisk vis klarer stille diagnoser på mennesker og avgjøre hva de trenger eller ikke. 

Missunner deg virkelig den egenskapen.

Anonymkode: 8ad15...6cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, de har mindre rett.

Anonymkode: 6c454...ce6

Selvfølgelig har de ikke de. 

Du vet ingenting om hvorfor de er der som voksne i stedet for barn. Du vet ingenting om hva som feiler folk. 

Anonymkode: 3faa6...a51

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig har de ikke de. 

Du vet ingenting om hvorfor de er der som voksne i stedet for barn. Du vet ingenting om hva som feiler folk. 

Men hvorfor tror du at andre folk egentlig bryr seg og er interessert? Voksne bør ikke snike foran barn i kø i solsteiken. Uansett diagnoser

Anonymkode: 586a0...fd3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hvorfor tror du at andre folk egentlig bryr seg og er interessert? Voksne bør ikke snike foran barn i kø i solsteiken. Uansett diagnoser

Jeg bryr meg. 

Tydeligvis andre som gjør det også, siden de båndene eksisterer. 

At du mangler empati er ikke andre voksnes skyld. Verken med eller uten diagnoser. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får ta ansvar, og bruke de andre 11 månedene på å lære barnet selvregulering og turtaking. Samt bruke verktøy som støydempere. Lei av at man alltid må tilrettelegge for de med særskilte behov. Og jeg er spesped🙃

Barnet bør lære seg mestringsstrategier for å mestre meltdowns.

Anonymkode: 319f3...d58

Og jeg stod på bussen opp karl Johan på søndag... 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bryr meg. 

Tydeligvis andre som gjør det også, siden de båndene eksisterer. 

At du mangler empati er ikke andre voksnes skyld. Verken med eller uten diagnoser. 

Vær så god. Men man kan ikke kreve det, syns jeg. Dette er noe enkelte organisasjoner har presset gjennom. Ikke noe befolkningen er enig med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men du og lignende Karens har jo null omtanke for andre barn. Dere presser dere frem som om dere er de eneste i verden fordi dere har kjøpt et jævla solsikke bånd. Det skal jeg også neste år gitt. Og tipse alle jeg kjenner. Så får dere konkurranse 

Håper virkelig ungene dine ikke en dag får en diagnose som påvirker livskvaliteten til dem og de rundt dem.

Karen's er nettopp sånne som deg.

Folk uten livserfaring og empati som kun ser seg seg selv og sine egne behov.

Jeg har et barn, et BARN, som vil trenge tilrettelagt bolig og assistanse resten av livet. Han vil mest sannsynlig aldri få seg en kjæreste, høyere utdanning eller et "normalt" liv.

Du, Karen, vil aldri forstå sorgen det innebærer for en mor. Å vite at jeg aldri vil se sønnen min vokse opp og bli uavhengig.

Så ja. Jeg tar spesialskole, TT kort, ledsager bevis, "snike i køer", hjelpemidler og det som trengs for at han skal få best mulig livskvalitet og opplevelser i livet.

Føkk you Karen.

Anonymkode: 1939c...f73

• Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg tenker også at det bør være en balanse her. Jeg har stor sympati for at mange barn trenger slik tilrettelegging, og jeg unner dem det. I utgangspunktet har jeg ikke noe imot at mine barn må vente litt lenger, og tar det som en mulighet til opplæring i empati. 
Men jeg synes likevel det bør være begrensinger på antall turer og på antall personer man kan ta med seg. Som hovedregel synes jeg ikke man skal få ha med mer enn to. I tillegg synes jwg det er vanskelig når det alltid kommer barn med armbånd som tar den frelste vognen i toget. Mine barn har stått og siklet på dette og håpet at de kommer i posisjon til å ta den fremste plassen. En sjelden gang blir det slik at de er først i køen til en ny tur, og øynene lyser av gleden. Og så i siste liten kommer det noen inn fra sidekøen som tar nettopp den plassen.. jeg synes derfor at de som er vakter først bør spørre barnet som står først i køen om de ønsker det fremste toget, før de slipper inn vis hensyn-køen.

Anonymkode: 5d893...115

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes slike tiltak at flott for de som trenger det. Men det er ikke lett å forklare 4 og 6 åringen hvorfor de må stå i kø, mens store barn (12-16-åringer) kan løpe rett på ny runde, igjen og igjen. 
Opplevde det på Jungelbob i Dyreparken i fjor, tror disse to søsknene vi så hadde 4-5 runder mens vi stod i kø for den ene vi rakk den dagen. 
Og tilsvarene på Tusenfryd i år. 
Forsøker forklare at ikke alle utfordringer er synlige, men synes også det burde vært en begrensing på antall turer man fikk gå foran køene. Evt kunne de kanskje ventet 5-10 min, når andre står 30-40 min. Trenger kanskje ikke komme med aller første tur hver gang. 

Anonymkode: 9c426...ee6

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker også at det bør være en balanse her. Jeg har stor sympati for at mange barn trenger slik tilrettelegging, og jeg unner dem det. I utgangspunktet har jeg ikke noe imot at mine barn må vente litt lenger, og tar det som en mulighet til opplæring i empati. 
Men jeg synes likevel det bør være begrensinger på antall turer og på antall personer man kan ta med seg. Som hovedregel synes jeg ikke man skal få ha med mer enn to. I tillegg synes jwg det er vanskelig når det alltid kommer barn med armbånd som tar den frelste vognen i toget. Mine barn har stått og siklet på dette og håpet at de kommer i posisjon til å ta den fremste plassen. En sjelden gang blir det slik at de er først i køen til en ny tur, og øynene lyser av gleden. Og så i siste liten kommer det noen inn fra sidekøen som tar nettopp den plassen.. jeg synes derfor at de som er vakter først bør spørre barnet som står først i køen om de ønsker det fremste toget, før de slipper inn vis hensyn-køen.

Vi har kjøpt "gå forbi kø" og brukt "solsikke bånd". Ingen av dem har garantert første vogn. 

Bare så det er sagt. Da er det tilfeldig i forhold til hvordan parken har prioritert.

Mht at en familie får videre sammen så handler det for oss foreldre at barna ønsker det. Vi hadde vært lykkelige om vi kunne sitter utenfor og sendt dem avgårde alene.

Det er barna som ønsker å dele opplevelsen sammen med oss og søskenet med spesielle behov.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har kjøpt "gå forbi kø" og brukt "solsikke bånd". Ingen av dem har garantert første vogn. 

Bare så det er sagt. Da er det tilfeldig i forhold til hvordan parken har prioritert.

Mht at en familie får videre sammen så handler det for oss foreldre at barna ønsker det. Vi hadde vært lykkelige om vi kunne sitter utenfor og sendt dem avgårde alene.

Det er barna som ønsker å dele opplevelsen sammen med oss og søskenet med spesielle behov.

‘Vi’ og ‘våre barn’ er det eneste du tenker på. Ikke ta for gitt at andre bryr seg, og tål at andre himler med øynene. For den oppførselen dere driver med er kvalm. 

• Nyttig 4
Skrevet

Jada skjønner det, men det er som en annen påpekte helt vanlig å måtte dele seg. Våre barn har f.eks. helt forskjellig toleransegrense for hva som er for skummelt. Selv om de egentlig ønsker å være sammen med hele familien, deler vi oss da opp slik det passer seg. Det samme må man gjøre hvis man har et barn som er over 120 cm og et som er under.

i deres tilfelle kan dere jo bare bytte litt på hvem som kjører sammen. Hvis begrensingene var tre personer, så går du, barnet og et søsken sammen den ene turen, mens pappa og det andre barnet blir med på neste tur.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes slike tiltak at flott for de som trenger det. Men det er ikke lett å forklare 4 og 6 åringen hvorfor de må stå i kø, mens store barn (12-16-åringer) kan løpe rett på ny runde, igjen og igjen. 
Opplevde det på Jungelbob i Dyreparken i fjor, tror disse to søsknene vi så hadde 4-5 runder mens vi stod i kø for den ene vi rakk den dagen. 
Og tilsvarene på Tusenfryd i år. 
Forsøker forklare at ikke alle utfordringer er synlige, men synes også det burde vært en begrensing på antall turer man fikk gå foran køene. Evt kunne de kanskje ventet 5-10 min, når andre står 30-40 min. Trenger kanskje ikke komme med aller første tur hver gang. 

Enig i at en bør ha restriksjoner på hvor mange ganger på rad en kan ta.

Mht forståelse på hvorfor barn med spesielle behov kommer forbi køen kan en lære ungene. 

Derav hvordan brødrene og vennene deres har forståelse på at eldste ser verden litt annerledes og har null problemer med å ta hensyn. På lik linje som at han også selvsagt må inne at han ikke er Sentrum av Universet. Som ingen er. Inkludert brødrene.

Verden er hard og brutal og vi må tilpasse oss.

Men heldigvis har vi noen små fordeler når vi ikke passer inn i A4 boksen som gjør at de som trenger det har muligheten til å nyte det vi "nevro typiske" tar for gitt.

• Liker 3
Skrevet

Vi elsker denne ordningen. Hadde ikke blitt noen tur til de ulike parkene ellers. 

Både jeg og mitt barn har utfordringer folk flest ikke har. Så, vi begge får slike bånd. 

Og det aller beste, synes jeg da, er blikkene og kommentarene fra folk som deg. Da godter jeg meg ekstra mye. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

‘Vi’ og ‘våre barn’ er det eneste du tenker på. Ikke ta for gitt at andre bryr seg, og tål at andre himler med øynene. For den oppførselen dere driver med er kvalm. 

Kom tilbake når du har et barn med spesielle behov og vet hva det innebærer.

• Liker 2
Skrevet

Sutrete foreldre til funksjonsfriske barn er såpass usympatisk at det er kvalmende.

Dere vet ingenting om hvilke kamper barn med spesielle behov, og deres foreldre, står i hver bidige dag. 

Å vente noen minutter ekstra, det tåler faktisk både Karen og lille Sander.

Denne tråden er så stygg at den er kullsort.

Anonymkode: e8c46...be4

• Nyttig 7
Skrevet

Hvorfor er det lov å bruke ledsager/vis hensyn/ når det er mest kø i disse parkene? Det er for meg en gåte. 

Anonymkode: 9f644...0ab

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor er det lov å bruke ledsager/vis hensyn/ når det er mest kø i disse parkene? Det er for meg en gåte. 

Det er en gåte for deg at parker beregnet for barn har eget opplegg for barn med spesielle behov?

Sier vel mer om deg som menneske.

Null empati og medfølelse.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man har jo ferie samtidig, så at man bruker de i juli, forstår jeg.
Men en type begrensing i høysesong kunne de hatt. I normal kø får en jo ikke tatt alt i løpet av en dag, og det man tar får man ofte kun tatt en gang. 
Mens noen steder kan man kjøre igjen og igjen med bare sekunders venting, om en har slikt armbånd.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...