AnonymBruker Skrevet 16. juli #81 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når man har stått tålmodig og kjeda seg i radiobilkøen en laaaang stund er det oppriktig talt litt vanskelig å ikke bli innvendig irritert over ungdomsgjenger(!) på 5-6 stykker som kutter køen og kjører igjen og igjen og igjen slik at kapasiteten for de uten armbånd i den 50 meter lange køen blir redusert til under halvparten 🥴 Det burde være en grense på antall turer man totalt kan droppe køen (f.eks. samme antall som armbåndsfrie barn typisk får til i løpet av en dag, køståing inkludert), på at man må vente en minimumstid før neste runde på samme attraksjon, og at ikke hele guttegjengen kan telle som ledsager. Anonymkode: 3265b...cd7 Det er ikke sånn at hele guttegjengen kan telle som ledsager. Da må det ha vært et treff i en diagnose-gruppe eller noe sånt. Hos oss har vi en ledsager som får gå sammen med barnet. Han får gå først i køen. Det er også fordi han ikke kommer seg inn den vanlige køen siden det er for trangt. Han får pga det aldri ta noe med kjæresten sin for eksempel. Føler han gjør så altfor mye med en av oss foreldre. Sist vi var på konsert satt han i et eget område med oss, mens vennene hans stod og vinket fra et annet sted. Disse ungene har så få fortrinn og går glipp av så enormt mye her i livet, dere aner ikke. Om de skulle ha bittelitt fortrinn en dag i året i en park, så jammen unner jeg dem det. Anonymkode: 9b78a...0e1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #82 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke sånn at hele guttegjengen kan telle som ledsager. Da må det ha vært et treff i en diagnose-gruppe eller noe sånt. Hos oss har vi en ledsager som får gå sammen med barnet. Han får gå først i køen. Det er også fordi han ikke kommer seg inn den vanlige køen siden det er for trangt. Han får pga det aldri ta noe med kjæresten sin for eksempel. Føler han gjør så altfor mye med en av oss foreldre. Sist vi var på konsert satt han i et eget område med oss, mens vennene hans stod og vinket fra et annet sted. Disse ungene har så få fortrinn og går glipp av så enormt mye her i livet, dere aner ikke. Om de skulle ha bittelitt fortrinn en dag i året i en park, så jammen unner jeg dem det. Anonymkode: 9b78a...0e1 Jeg refererer bare hva som skjedde, og da er din "det er ikke sånn at" litt bom. Parkene (i dette tilfellet Tusenfryd) burde se på ordningen og finne en løsning som treffer bedre, også til det bedre for din sønn. Anonymkode: 3265b...cd7 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #83 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (På 15.7.2026 den 18.53): Jeg har en nesten voksen datter med ME. Hun var med på Hunderfossen forrige uke, fordi hun for første gang på 4 år klarte å være med ut på en større tur. Hun ville dele opplevelsen med sin kusine på 4 år, som hun nesten ikke har vært sammen med fordi hun selv har vært for syk. Hun fikk et «hvis hensyn» bånd, men turte ikke å bruke det i frykt for at sånne som trådstarter skulle kommentere det. Gratulerer - din holdning til mennesker med usynlig sykdom fører nok til at mange som trenger det kvier seg for å bruke de hjelpemidlene som finnes . Anonymkode: c0cd0...aeb Så fint da! Da klarer hun jo å stå i kø og trenger ikke det der snike armbåndet! Anonymkode: dd262...1ce 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #84 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): Skikkelig ledsagerbevis (altså den man får fra kommunen) må man ha legeerklæring på jo!! Anonymkode: 9a026...eb8 Ja men ikke solsikkebånd! Det kan hvem som helst kjøpe Anonymkode: 1b8d0...7b8
AnonymBruker Skrevet 17. juli #85 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Så fint da! Da klarer hun jo å stå i kø og trenger ikke det der snike armbåndet! Anonymkode: dd262...1ce Nei, hun klarte ikke det. Hun gikk glipp av det pga holdninger som du har. Anonymkode: c0cd0...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #86 Skrevet 17. juli Var på Tusenfryd nylig. Forklarte barna mine enkelt hvorfor de med solsikkene kunne gå i en annen raskere kø. De syns det var en fin ordning. Plaget ikke oss noen gang at noen få fikk gå raskere. Glad for at jeg kan lære barna at det er hyggelig å gi forståelse og aksept Anonymkode: 547e1...744 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #88 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja men ikke solsikkebånd! Det kan hvem som helst kjøpe Anonymkode: 1b8d0...7b8 Og det fungerer ikke som ledsagerbevis. Og det er Og det fleste steder krever at en viser for å få det egene båndet i parker osv Anonymkode: 8158a...51a
LilleMy_09 Skrevet 17. juli #89 Skrevet 17. juli ryddet for nedsettende kommentarer/avsporing samt innlegg knyttet til dette Lillemy_09;mod
AnonymBruker Skrevet 18. juli #90 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (På 17.7.2026 den 6.18): Så fint da! Da klarer hun jo å stå i kø og trenger ikke det der snike armbåndet! Anonymkode: dd262...1ce Det virker som noen tror det kun er de som ikke er i fysisk stand til å stå i kø, som bør få sånne bånd. At de knekker sammen i beina av å stå noen minutter. Slike personer vil jo gjerne sitte i rullestol. Men det man ofte snakker om, er de som blir så slitne av å stå i kø, at de må gå hjem etter kort tid. Eller at de presser seg så langt at de får en elendig opplevelse, som de kan ta flere dager å hente seg inn fra. AnonymBruker skrev (På 17.7.2026 den 6.49): Ja men ikke solsikkebånd! Det kan hvem som helst kjøpe Anonymkode: 1b8d0...7b8 Du kan ikke kjøpe solsikkebånd, nei. Det gir heller ingen rettigheter i Norge. Man kan heller ikke kjøpe vis-hensyn-bånd. Sist vi fikk et sånt bånd, måtte vi først til legen og få en erklæring, som vi så måtte ha med til kommunen. Anonymkode: d1c09...7dd
AnonymBruker Skrevet 18. juli #91 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (På 16.7.2026 den 14.14): De fleste barn , eller alle , hadde vel blitt slitne etter seks timer i en aktivitets park uten å få en diagnose på det Anonymkode: 92367...596 Det er STOR forskjell på sliten og overstimulert, shut down, autistisk utbrenthet osv. Anonymkode: 9399c...407
AnonymBruker Skrevet 18. juli #92 Skrevet 18. juli Jeg måtte iallfall vise en legeerklæring for å få kjøpt billett jeg kunne «snike» i kø. Hjalp ikke med bare solsikkeband. Anonymkode: 9399c...407
AnonymBruker Skrevet 18. juli #93 Skrevet 18. juli Er jeg den eneste som ikke har peiling på hva slags armbånd det er snakk om? Tipper for øvrig at det heter "Vis hensyn-armbånd". Anonymkode: 9c07b...d3e
AnonymBruker Skrevet 18. juli #94 Skrevet 18. juli Jeg er delvis enig med ts. Jeg synes det er helt ok at noen med spesielle behov «sniker» i køen en gang for en attraksjon av gangen, men ikke at de kan ta samme attraksjon igjen og igjen foran andre. Etter en tur bør det være sånn at man enten må gjøre noe annet eller stille seg i køen. Andre barn og foreldre har betalt billetter og reise, evt også overnatting for å komme inn i parkene, og bør selvsagt få ha det gøy de også. Anonymkode: e59fe...e9e 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå