Gå til innhold

Vis hensyn armbånd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det som forunder meg er at det florerer så ekstremt mye diagnosebarn over alt. Det går inflasjon i adha, autisme osv. Det kan jo ikke stemme at det er SÅ mange barn dette gjelder. Jeg synes "vis hensynd" bånd er fint om det ikke er så ufattelig mange. Og klart det at faktumet at noen tusker til seg armbånd uten å egentlig trenge det ødelegge for de barna som faktisk har behov. 
Og, ja de som faktisk har behov skal få ekstra unntak fra køer og sånt, men de bør ikke få bli VIP-barn som kan kjøre hundre ganger før mine har fått kjøre en eneste. ALLE barn synes kø er kjedelig. Mine er helt normalt og svær dårlige på kø. Takk og lov for familieslusen i sikkerhetskontrollen på gardermoen for å si det sånn! 

Anonymkode: 8b0d5...efb

• Liker 3
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at man etter 2 turer burde ha en karantenetid på 2-3 timer etterpå, men utover det er det supert med vis hensyn. Det er akkurat dette båndet som gjør at barna kan ha en dag med ferie sammen med familien.

Har nå en voksen sønn med asperger og tourettes. Da han var veldig liten, og før vi visste om disse båndene, var fornøyelsesparker et mareritt både før, under og i etterkant. Begeret hans var rett og slett overfylt i løpet av kort tid og forventingen da til neste park var totalt ødelagt. Han brukte båndet over de neste årene helt til han fikk blikkene fra foreldre og andre barn. Voksne som sa høyt i fra at han fikk stå i kø sånn som deres barn og som sa høyt til barna sine at han snek i køen. Han sluttet å ville gå i parkene og nektet helt og holdent å bli med til fornøyelsesparker etterhvert. Om vi klarte å få han med pga søsken, så ville han bare sitte på en benk utenfor attraksjonene og ikke bli med. Han syntes det var ekkelt å bli uglesett og alle kommentarene slik at han kunne gå en hel dag uten å ta en eneste attraksjon. Jeg har et funksjonsfriskt barn som fint står i kø. Når han ser at andre kommer inn via vis hensyn så minner jeg barnet på hvor heldig det er som slipper å ha slike funksjonshemninger og hvor vanskelig broren har hatt det. Han viser heldigvis både empati og forståelse for at andre trenger slike bånd for å ha en bedre dag. Det er noen motbydelige meninger som pipler opp til overflaten her, inklusive den fra HI. Dere aner ikke hvor mye akkurat den dagen for det barnet og familien betyr. Takket være kommentarene og blikkene fra personer som dere så vil ikke min sønn ha ferie utenfor husets fire vegger. En hver dag "ut" er en stor utfordring og han vil heller ikke ha en støttekontakt. Noen kan se på han rart eller komme med kommentarer. 

Jeg håper at barna deres har bedre tanker og meninger enn de som kommer frem i denne tråden!

Anonymkode: fd825...25b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Så lei av dette! For enkelt å få tak på. Mange kunne stått i kø som alle andre.

Anonymkode: 78040...da6

Min 14 åring har dette båndet. Vi har ledsagerbevis. Han har autisme. Uten dette kunne vi ikke gått i parker da han får angst av mye kø. Slutt å døm før du vet hvorfor noen har dette!!

Anonymkode: 9a026...eb8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det er umulig å oppdra barn med autisme etc? De skal bare få gjøre som de vil og alle andre skal tilrettelegge?

Anonymkode: 586a0...fd3

Absolutt ikke. Mine 2 med autisme er svært veloppdragne! Men har bånd pga mye angst og at de takler enkelte situasjoner dårlig. Har det med dårlig oppdragelse å gjøre?? Håper ikke du er seriøs. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det stemmer ikke, de kan kjøpes mange steder, f.eks. under Tons of Rock ble de solgt i en bod. Der var det overraskende mange i samme sjanger med disse båndene, type ikke-binær med fargerike hår og tilsvarende klesstil, gjerne med revehale. Men det er det forsåvidt ingen sånn type kø som Tusenfryd da.

Anonymkode: 1b8d0...7b8

Skikkelig ledsagerbevis (altså den man får fra kommunen) må man ha legeerklæring på jo!!

AnonymBruker
Skrevet

Håper mange som er misunnelige i denne tråden kan prøve å sette seg inn i oss foreldre som har barn med diagnoser. Jeg vil selvfølgelig ikke endre barna mine. Men vet dere hvor mye jobb som ligger bak? Tror dere man får hjelpestønad sats 3 f.eks fordi det er litt arbeid å ha en med autisme? Å vaske en 14 åring etter dobesøk fordi det er gøy? Eller skifte bleier på en 10-11 åring? Søvnløse netter selv når de er tenåringer. MYE tilrettelegging, tonnevis av samarbeidsmøter gjennom året, generelt mye arbeid. Også sitter dere å lirer av dere noe sånt? Fy fader. Tror dere ikke innerst inne man skulle sluppet det og stått i kø som alle andre? Da er dere bare dumme om dere tror vi NYTER å "snike" og dere fortjener alle å tråkke på Lego. Jævla idioter!

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er alt for lett å få disse båndene, og det skulle enten vært mye strengere eller bare avskaffet så man kan booke tid som alle andre. Rett før sommeren var det mammaen til en gutt i klassen som sendte melding; Lars har fått vis hensyn armbånd så er det noen som vil være med han på Tusenfryd? De slipper å stå i kø!! Vel, Lars har og moren har jeg kjent siden barnehagen og det er jammen ikke mye som skal til. Han har ekstra leseopplæring, ellers drar han alene på stranda, til Tusenfryd osv. De er 12 år nå, så passer fint å ordne seg litt. Han er garantert ikke den eneste….

Anonymkode: 42723...46a

Man kan fint ha ulike diagnoser som er tøffe uten at man har 1:1-undervisning i skolen.

Anonymkode: e8b84...ff8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er alt for lett å få disse båndene, og det skulle enten vært mye strengere eller bare avskaffet så man kan booke tid som alle andre. Rett før sommeren var det mammaen til en gutt i klassen som sendte melding; Lars har fått vis hensyn armbånd så er det noen som vil være med han på Tusenfryd? De slipper å stå i kø!! Vel, Lars har og moren har jeg kjent siden barnehagen og det er jammen ikke mye som skal til. Han har ekstra leseopplæring, ellers drar han alene på stranda, til Tusenfryd osv. De er 12 år nå, så passer fint å ordne seg litt. Han er garantert ikke den eneste….

Anonymkode: 42723...46a

Det er vel bare en voksen eller over 15 år som kan være ledsager? ikke andre barn. Og hvor mange ledsagere kan et barn ha?

Anonymkode: 26bca...efd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mine to ungdommer er voksne. Kan ikke se på de at de har autisme eller andre diagnoser. Begge to blir veldig overstimulerte ved mye folk, varme, solkrem, annerledes klær (prøv å få en shorts på eldste). Men de elsker også å ha det gøy. Og særlig eldste elsker karuseller. Jo verre, jo bedre. Det er ingen av oss som tør å følge ham på alle han vil ta. Men om han hadde måttet stå i vanlig kø hadde han blitt for overstimulert. Og det at han kommer raskere fram til aktiviteten hjelper yngste som slipper å vente så lenge på broren. Hun tar ikke så mange karuseller selv, så det blir mye ventetid.

Vi hadde en nydelig dag på Tusenfryd i år. De holdt ut i 6 timer! Eldste fikk ta alle karusellene hjertet hans begjærte, og yngste fikk ta alle hun var komfortabel med (inkl et par som hun utfordret seg selv med). Vi fikk spist is og kjøpt nok et kosedyr til den voksende haugen hjemme.

Dagen etter ble tilbragt i en stille, kjølig leilighet hvor de stort sett isolerte seg på rommene sine og knapt stakk nesa ut for litt mat. Og dette er det dere ikke ser, dere som klager på at så mange har vis hensyn-armbånd: tilretteleggingsbehovet før, under og etter en aktivitet som deres funksjonsfriske barn ikke har. 

Anonymkode: cdce3...f55

De fleste barn , eller alle , hadde vel blitt slitne etter seks timer i en aktivitets park uten å få en diagnose på det

Anonymkode: 92367...596

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei det stemmer ikke, de kan kjøpes mange steder, f.eks. under Tons of Rock ble de solgt i en bod. Der var det overraskende mange i samme sjanger med disse båndene, type ikke-binær med fargerike hår og tilsvarende klesstil, gjerne med revehale. Men det er det forsåvidt ingen sånn type kø som Tusenfryd da.

Du får ikke ledsagerbevis uten legeerklæring.  Du må sende inn til kommunen, kommunen kan ta kontakt med legevom mer info i forholdet til behovet hvis legeerklæring ikke er bra nok. Hos oss er det tildelingskontorer som leverer dette ut. Og er da bilde av personen, navn og gyldighet på kortet. Og om det gjelder for 1 eller 2 ledsagere.

Så det er ikke det samme som de armbåndene du skriver om.

Dette kortet må du ha med og vise for å få de andre bånd/biletter rundt om

Anonymkode: 8158a...51a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du får ta ansvar, og bruke de andre 11 månedene på å lære barnet selvregulering og turtaking. Samt bruke verktøy som støydempere. Lei av at man alltid må tilrettelegge for de med særskilte behov. Og jeg er spesped🙃

Barnet bør lære seg mestringsstrategier for å mestre meltdowns.

Anonymkode: 319f3...d58

Du er spesped? Du kan ikke være en spesielt god spesped, i tilfelle. Fikk du med deg noe som helst da du studerte? 

Sier du det samme til foreldrene til barn som sitter i rullestol, også? Dere må bare bruke de andre 11 månedene i året til å øve på å gå? Det er viktig å lære seg mestringsstrategier som å gå, vet du. 

Herregud hvor kort og uempatisk går det an å være? 

Anonymkode: 8b1fe...900

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste barn , eller alle , hadde vel blitt slitne etter seks timer i en aktivitets park uten å få en diagnose på det

Å være sliten som autist, og å være sliten som et funksjonsfriskt barn, det er noe HELT annet. Det kan overhode ikke sammenlignes. 
Hilsen mamma til ett barn med autisme, og to funksjonsfriske barn 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men alle kan kjøpe solsikke bånd på amatørmessige nettsider. Ville jo få mer ut av inngangsbilletten hvis man slapp vente på folk som sniker hele dagen

Anonymkode: 586a0...fd3

Man kommer  ikke foran i køen på Tusenfryd med solsikkebånd, vet du. Det skal mye mer til enn det. Du må ha ledsagerbevis, noe som krever søknad til kommunen og legeattest som bekrefter behovet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De kan ikke kjøpes nei. De båndene du snakker om er bånd som skal fortelle omverdenen at «jeg strever med noe, vær så snill å ha empati/tålmoldighet med meg».

De gir ikke rettigheter som ledsagerbeviset gjør. De deles kun ut av kommunen iht en søkeprosess hvor diagnoser må dokumenteres.

Anonymkode: bf7f8...bb2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er rart at det bare er køen som tydeligvis trigger alle disse "Fuck you Karen" svarene folk kommer med til kritikere av denne ordningen. Jeg har vært vitne til at en person med spesielle behov fikk FULL panikk og angstanfall midt under en aktivitet, og det var veldig skremmende fra et sikkerhetsperspektiv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man har stått tålmodig og kjeda seg i radiobilkøen en laaaang stund er det oppriktig talt litt vanskelig å ikke bli innvendig irritert over ungdomsgjenger(!) på 5-6 stykker som kutter køen og kjører igjen og igjen og igjen slik at kapasiteten for de uten armbånd i den 50 meter lange køen blir redusert til under halvparten 🥴

Det burde være en grense på antall turer man totalt kan droppe køen (f.eks. samme antall som armbåndsfrie barn typisk får til i løpet av en dag, køståing inkludert), på at man må vente en minimumstid før neste runde på samme attraksjon, og at ikke hele guttegjengen kan telle som ledsager. 

Anonymkode: 3265b...cd7

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn, og de er helt greie å ha med i parker og stå i kø. De (eller jeg) har aldri reagert på at noen får gå foran i køen. 

jeg har selv nylig fått ledsagerbevis, og kjenner jeg blir helt matt av enkelte kommentarer her inne. 

man må ha legeerklæring og søke kommunen om å få ledsagerbevis. I min kommune måtte man fylle ut en søknad om hvorfor man trengte det.

INGEN ser på meg at jeg trenger ledsagerbevis eller om jeg hadde tatt vis hensyn armbånd i en park. Men det hadde spart meg for fatigue og smerter den dagen og dagene etter. 

Anonymkode: e5897...a43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jøye meg, du har virkelig ikke skjønt det. Les litt om autisme, så vet du hva det dreier seg om neste gang du havner i en lignende diskusjon. Det handler ikke om å bli sliten på vanlig måte.

Anonymkode: 56666...4bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet at autisme kommer av dårlig oppdragelse?

Det virker som om du leser mitt innlegg som et angrep på barn med autisme eller deres foreldre, men det er det absolutt ikke. La meg derfor være helt tydelig på at diagnose ikke er det samme som dårlig oppdragelse; autisme er en nevrobiologisk tilstand, og det har jeg aldri påstått noe annet om.

Mitt poeng er derimot at foreldre har et ANSVAR og en viktig ROLLE i å gi barna strategiene og verktøyene de trenger for å navigere i verden, uavhengig av funksjonsvariasjon. Enten det handler om å vente på tur, regulere følelser eller håndtere sosiale situasjoner. Mener du på alvor at barn med ASD aldri skal tilpasse seg sine omgivelser, at det alltid skal tilrettelegges for DEM? Mener du at foreldre til barn med ASD ikke har et ansvar for å lære barna ferdigheter eller mestringsstrategier?

Det finnes metodikker og tilnærminger der barn med ASD kan lære seg ferdigheter og kompetanse som turtaking, perspektivtaking, sosial og emosjonell kompetanse etc. 

Jeg står fortsatt på mitt at barn med særskilte behov ikke skal ha første prioritet i kø. De bør vente som andre. 

Anonymkode: 319f3...d58

Og det gjør selvfølgelig de fleste foreldre uavhengig om barna har diagnose eller ei.

Det kommer jo klinkende klart frem i innlegget ditt at har null peiling på barn med spesielle behov, så gidder ikke en gang å diskutere med en som er så kunnskapsløs og uviten.

Anonymkode: 1939c...f73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, de har mindre rett.

Anonymkode: 6c454...ce6

Hvorfor? Jeg er 42 og kjenner til flere på min alder som aldri har opplevd fornøyelsesparker eller lignende aktiviteter fordi det ikke var tilpasset da de voks opp.

Både de og deres pårørende fortjener slike minner og opplevelser på lik linje med barn i mine øyne. Det er MYE mer krevende å ha med en voksen med store utfordringer på slike opplevelser enn et barn man omtrent bare kan løfte opp og fjerne fra situasjonen ved behov. Prøv det med 185 høye Per 42 med fem diagnoser liksom.

Anonymkode: 6d5cd...454

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...