AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Så lei av dette! For enkelt å få tak på. Mange kunne stått i kø som alle andre. Anonymkode: 78040...da6 6 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli Du vet ikke alt im barnet/ungdommen. Vi har brukt det svært sjeldent,men har innimellom brukt. Vi så da vi var i hunderfossen der brukte vi det litt. Andre klarer å være i parken hele dagen. Vårt barn var så sliten etter ca 2.time at vi dro hjem. Ved at vi hadde båndet fikk barnet gjort noen av aktivitetene det hadde gledet seg til uten å måtte stå lenge. Men vi har altid sett ann bruken. For vi har og vært opptatt av at barnet ska stå litt i kø for å lære å stå i kø som alle andre. Vi har og hatt regel at barnet fikk aldri ta samme ting rett etterhverandre pga andre og ska kunne bruke aktivitetene . Men en ser og friske barn som er rimlig frekke snikker i køen, dytter bort andre fordi de brøyter seg frem og ikke i det hele tatt tar hensyn Så vi har vært svært lite i parker fordi det ble for mye. Anonymkode: 8158a...51a 2 6 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli Det er jo ikke synlig på de. Min sønn med autisme, ser helt vanlig ut. Og på Tusenfryd så orker han kanskje å ta 3 karuseller med dette båndet. Uten hadde han ikke dratt dit. Og på Tusenfryd får de bare ta en tur på de populære. Anonymkode: b2d93...0d9 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #5 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet ikke alt im barnet/ungdommen. Vi har brukt det svært sjeldent,men har innimellom brukt. Vi så da vi var i hunderfossen der brukte vi det litt. Andre klarer å være i parken hele dagen. Vårt barn var så sliten etter ca 2.time at vi dro hjem. Ved at vi hadde båndet fikk barnet gjort noen av aktivitetene det hadde gledet seg til uten å måtte stå lenge. Men vi har altid sett ann bruken. For vi har og vært opptatt av at barnet ska stå litt i kø for å lære å stå i kø som alle andre. Vi har og hatt regel at barnet fikk aldri ta samme ting rett etterhverandre pga andre og ska kunne bruke aktivitetene . Men en ser og friske barn som er rimlig frekke snikker i køen, dytter bort andre fordi de brøyter seg frem og ikke i det hele tatt tar hensyn Så vi har vært svært lite i parker fordi det ble for mye. Anonymkode: 8158a...51a Jeg snakker ikke om barn. Barneparker er selvsagt for barn, og barn er barn. Anonymkode: 78040...da6
AnonymBruker Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli Ser at man må ha legeerklæring eller ledsagerbevis for å få dette. Så da blir vel dette i samme kategori som "jeg synes ikke kollegaen min burde fått sykemelding". Anonymkode: f9dcf...8a1 6 11
AnonymBruker Skrevet 15. juli #7 Skrevet 15. juli Mine to ungdommer er voksne. Kan ikke se på de at de har autisme eller andre diagnoser. Begge to blir veldig overstimulerte ved mye folk, varme, solkrem, annerledes klær (prøv å få en shorts på eldste). Men de elsker også å ha det gøy. Og særlig eldste elsker karuseller. Jo verre, jo bedre. Det er ingen av oss som tør å følge ham på alle han vil ta. Men om han hadde måttet stå i vanlig kø hadde han blitt for overstimulert. Og det at han kommer raskere fram til aktiviteten hjelper yngste som slipper å vente så lenge på broren. Hun tar ikke så mange karuseller selv, så det blir mye ventetid. Vi hadde en nydelig dag på Tusenfryd i år. De holdt ut i 6 timer! Eldste fikk ta alle karusellene hjertet hans begjærte, og yngste fikk ta alle hun var komfortabel med (inkl et par som hun utfordret seg selv med). Vi fikk spist is og kjøpt nok et kosedyr til den voksende haugen hjemme. Dagen etter ble tilbragt i en stille, kjølig leilighet hvor de stort sett isolerte seg på rommene sine og knapt stakk nesa ut for litt mat. Og dette er det dere ikke ser, dere som klager på at så mange har vis hensyn-armbånd: tilretteleggingsbehovet før, under og etter en aktivitet som deres funksjonsfriske barn ikke har. Anonymkode: cdce3...f55 4 9
AnonymBruker Skrevet 15. juli #8 Skrevet 15. juli Jeg har en nesten voksen datter med ME. Hun var med på Hunderfossen forrige uke, fordi hun for første gang på 4 år klarte å være med ut på en større tur. Hun ville dele opplevelsen med sin kusine på 4 år, som hun nesten ikke har vært sammen med fordi hun selv har vært for syk. Hun fikk et «hvis hensyn» bånd, men turte ikke å bruke det i frykt for at sånne som trådstarter skulle kommentere det. Gratulerer - din holdning til mennesker med usynlig sykdom fører nok til at mange som trenger det kvier seg for å bruke de hjelpemidlene som finnes . Anonymkode: c0cd0...aeb 6 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli #9 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er selvfølgelig synd at noen misbruker det. Men min unge med autisme sliter i lang kø. Vi kan fint vente en stund(noe som har kostet heftige meltdowns, kloring, biting, slag, spark, lugging osv), men mer enn 20 min gjør at det blir overload for han. Så da velger vi visse rides vivil sette pris på som ikke koster oss og to andre barn som ønsker å dele opplevelsen sammen med han med "Vis hensyn" bånd. Og ærlig talt tror jeg ikke mennesker som deg forstår hvordan det er å leve med barn med spesielle behov og utfordringene det innebærer. Så give us a fucking break når det kommer til ferier og fornøyelsesparker der ungene våre kan få oppleve nye og artige ting uten at det dreper opplevelsen for oss foreldre og søsken. For tro meg. Ville heller stått i den køen med funksjonsfriske barn enn med et jævla "Vis hensyn armbånd" Anonymkode: 1939c...f73 Jeg har ikke snakket om barn, her har du misoppfattet. Anonymkode: 78040...da6 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #10 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har ikke snakket om barn, her har du misoppfattet. Anonymkode: 78040...da6 Men nå har vel voksne nøyaktig de samme vanskene. Min sønn er 19 år, med autisme. Og han klarte mye mer da han var 10 år, enn hva han klarer i dag. Anonymkode: b2d93...0d9 5 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #11 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men nå har vel voksne nøyaktig de samme vanskene. Min sønn er 19 år, med autisme. Og han klarte mye mer da han var 10 år, enn hva han klarer i dag. Anonymkode: b2d93...0d9 Det har de helt sikkert, men de trenger kanskje ikke være i barneparker. Anonymkode: 78040...da6 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #12 Skrevet 15. juli I det hele tatt, er det riktig at det dere kaller funksjonsfriske barn (som også sliter med varmen, som har like liten tålmodighet og forståelse, ikke vil ha på solkrem, får raptuser osv) skal stå dobbelt så lang tid i kø og se på at noen hele tiden kommer inn fra sidelinjen? For det er ikke bare den ene voksne, det er flere pr «runde», det er ikke bare din voksen, men den og den og den og den også. Anonymkode: 78040...da6 12 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli #13 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så lei av dette! For enkelt å få tak på. Mange kunne stått i kø som alle andre. Anonymkode: 78040...da6 Ja, for dette vet jo du 😂 Anonymkode: 74d26...159
AnonymBruker Skrevet 15. juli #14 Skrevet 15. juli Du kan jo ikke bestemme eller vite om noen «ikke trenger det». Jeg skal skaffe ledsagerbevis, og dermed rett på vis hensyn-bånd til mitt barn på ni år med autisme, ADHD og Tourette. Han går på forsterket avdeling på skolen (kun en håndfull av flere tusen skolebarn i kommunen gjør det), sier det seg noe om behovet? Aner du hvor slitne vi foreldre er, og hvor mye MER hverdagen krever av både han og oss enn det gjør for normaltfungerende barn og deres foreldre? Utad ser vi ressurssterke og normale ut. Sannheten er at vi holder på å drukne. Barnet vårt kan kanskje se normalt ut, også. Fram til du begynner å snakke med ham, han får masse ticks, eller total meltdown. Dessverre er det mange voksne som mangler både empati, folkeskikk og IQ. Anonymkode: 8b1fe...900 3 5 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #15 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I det hele tatt, er det riktig at det dere kaller funksjonsfriske barn (som også sliter med varmen, som har like liten tålmodighet og forståelse, ikke vil ha på solkrem, får raptuser osv) skal stå dobbelt så lang tid i kø og se på at noen hele tiden kommer inn fra sidelinjen? For det er ikke bare den ene voksne, det er flere pr «runde», det er ikke bare din voksen, men den og den og den og den også. Anonymkode: 78040...da6 Men nå får du gi deg! Om dette plager deg så jævlig så får dere vel finne på noe annet da! Leke med de store bilene i gata, f.eks. Anonymkode: 23f2a...938 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #16 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I det hele tatt, er det riktig at det dere kaller funksjonsfriske barn (som også sliter med varmen, som har like liten tålmodighet og forståelse, ikke vil ha på solkrem, får raptuser osv) skal stå dobbelt så lang tid i kø og se på at noen hele tiden kommer inn fra sidelinjen? For det er ikke bare den ene voksne, det er flere pr «runde», det er ikke bare din voksen, men den og den og den og den også. Anonymkode: 78040...da6 Deres liv er 100 ganger enklere enn livet til mitt barn. Så om denne ene tingen kan gjøre det ene besøket på Tusenfryd mulig for mitt barn, så ja. Det er ikke sånn at det er «urettferdig» for ditt funksjonsfriske barn. Det som er urettferdig, er at mitt barn må slite sånn pga diagnosene han ikke kan noe for. Det kan jeg dessverre ikke gjort noe med. Jeg skulle byttet alle såkalte «fordeler» i hele verden hvis jeg bare kunnet tatt bort diagnosene. Inkludert huset jeg bor i, bilene vi eier, hytta, alle eiendeler. Gladelig. Men det kan jeg ikke. Du kan ikke på ramme alvor sammenligne et utålmodig funksjonsfriskt barn med et barn med autisme, PU, alvorlig ADHD, tunge epilepsidiagnoser +++. Hvis du tror det, sier det bare hvor lite kunnskap du har. Anonymkode: 8b1fe...900 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #17 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har ikke snakket om barn, her har du misoppfattet. Anonymkode: 78040...da6 Nei. MENNESKER med spesielle behov, UAVHENGIG av alder skal SELVFØLGELIG ha LIKE muligheter til å oppleve ting som for oss "normale" mennesker er et selvfølge. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men nå har vel voksne nøyaktig de samme vanskene. Min sønn er 19 år, med autisme. Og han klarte mye mer da han var 10 år, enn hva han klarer i dag. Anonymkode: b2d93...0d9 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det har de helt sikkert, men de trenger kanskje ikke være i barneparker. Anonymkode: 78040...da6 Aner du hva det innebærer å ha SPESIELLE BEHOV? Tydeligvis ikke, for da hadde du ikke vært så blåst at du kommer med en så idiotosk kommentar. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): I det hele tatt, er det riktig at det dere kaller funksjonsfriske barn (som også sliter med varmen, som har like liten tålmodighet og forståelse, ikke vil ha på solkrem, får raptuser osv) skal stå dobbelt så lang tid i kø og se på at noen hele tiden kommer inn fra sidelinjen? For det er ikke bare den ene voksne, det er flere pr «runde», det er ikke bare din voksen, men den og den og den og den også. Anonymkode: 78040...da6 Ja, faktisk. Har 3 barn. Én med autisme(,går på spesialskole). Og han sliter skikkelig med lange køer. Mine to andre, som er funksjonsfriske synes SELVFØLGELIG, som oss aller andre, at det er dørgende kjedelig å stå i kø! Men selv de, på 7-10 nå, ser forskjellen på dem og han. At for han er det annerledes nettopp fordi han han opplever verden annerledes enn oss, at han har andre behov. Hvorfor de to kan krangle om de teiteste ting, men at med broren med autisme, så viser de en helt annen omsorg og empati. Han er eldst, men de viser han kjærlighet og "storebror" følelser på et helt annet nivå enn med hverandre, tross at de er yngre. Han med autisme er verdens blideste, snilleste og empatiske de fleste noensinne vil møte på. Men visse settinger vil gjøre han ekstra sliten og ville dra hjem asap. Vi ønsker at han skal få oppleve nye ting og utfordre han. Og om vi innimellom må dra "Vis hensyn" og "Spesielle behov" kortet for at han skal få de opplevelsene. Well, føkk uvitende og dømmende VOKSNE mennesker. Selv 7 åringen vår forstår hvorfor vår 11 åring trenger tilrettelegging. Anonymkode: 1939c...f73 4 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli #18 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så lei av dette! For enkelt å få tak på. Mange kunne stått i kø som alle andre. Anonymkode: 78040...da6 Har ingen jeg kjenner som trenger slike hensyn, men er likevel drita lei idioter som deg! Skam deg! Anonymkode: c0952...c66 5 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #19 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (55 minutter siden): I det hele tatt, er det riktig at det dere kaller funksjonsfriske barn (som også sliter med varmen, som har like liten tålmodighet og forståelse, ikke vil ha på solkrem, får raptuser osv) skal stå dobbelt så lang tid i kø og se på at noen hele tiden kommer inn fra sidelinjen? For det er ikke bare den ene voksne, det er flere pr «runde», det er ikke bare din voksen, men den og den og den og den også. Anonymkode: 78040...da6 Jeg er så enig med deg! Det verste er at de med disse armbåndene får tatt alle de populære attraksjonene, mens andre må velge ut et par av dem. Det er fortvilende for alle barn å stå lenge, lenge i kø, telle seg frem til at NÅ er det endelig min tur, og så kommer det noen og sniker foran i køen. Det er heller ikke «lov» å stå i kø for barna sine, så en treåring må stå i timevis for å ta en attraksjon, det er jo forferdelig vanskelig for et lite barn. Anonymkode: ce640...cd3 7 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli #20 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er så enig med deg! Det verste er at de med disse armbåndene får tatt alle de populære attraksjonene, mens andre må velge ut et par av dem. Det er fortvilende for alle barn å stå lenge, lenge i kø, telle seg frem til at NÅ er det endelig min tur, og så kommer det noen og sniker foran i køen. Det er heller ikke «lov» å stå i kø for barna sine, så en treåring må stå i timevis for å ta en attraksjon, det er jo forferdelig vanskelig for et lite barn. Anonymkode: ce640...cd3 Viser at du har null forståelse for empati og lærer barna dine det samme. Som vi ALLE vet så SUGER det å stå i kø! Men det er forskjell mellom funksjonsfriske mennesker og mennesker med spesielle behov. Hjernene våre fungerer forskjellig. Jeg synes det er fascinerende at jeg har 2 barn på 8 og 10 som har mer forståelse på det med deres bror på 11 med autisme enn et voksent menneske. Shame on you. Anonymkode: 1939c...f73 5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå