AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:26 #41 Skrevet onsdag kl. 19:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): I det hele tatt, er det riktig at det dere kaller funksjonsfriske barn (som også sliter med varmen, som har like liten tålmodighet og forståelse, ikke vil ha på solkrem, får raptuser osv) skal stå dobbelt så lang tid i kø og se på at noen hele tiden kommer inn fra sidelinjen? For det er ikke bare den ene voksne, det er flere pr «runde», det er ikke bare din voksen, men den og den og den og den også. Anonymkode: 78040...da6 «Det dere kaller funksjonsfriske barn»? Hva f*%# snakker du om?!? Jeg skal love deg at de av oss som har barn med spesielle behov ville ha gitt alt vi eier og har for å ha et funksjonsfriskt barn. Du har ingen anelse om hvor krevende det er å ha barn med autisme, ADHD, eller andre diagnoser. Anonymkode: e8c46...be4 5 2 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:34 #42 Skrevet onsdag kl. 19:34 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er selvfølgelig synd at noen misbruker det. Men min unge med autisme sliter i lang kø. Vi kan fint vente en stund(noe som har kostet heftige meltdowns, kloring, biting, slag, spark, lugging osv), men mer enn 20 min gjør at det blir overload for han. Så da velger vi visse rides vivil sette pris på som ikke koster oss og to andre barn som ønsker å dele opplevelsen sammen med han med "Vis hensyn" bånd. Og ærlig talt tror jeg ikke mennesker som deg forstår hvordan det er å leve med barn med spesielle behov og utfordringene det innebærer. Så give us a fucking break når det kommer til ferier og fornøyelsesparker der ungene våre kan få oppleve nye og artige ting uten at det dreper opplevelsen for oss foreldre og søsken. For tro meg. Ville heller stått i den køen med funksjonsfriske barn enn med et jævla "Vis hensyn armbånd" Anonymkode: 1939c...f73 Du får ta ansvar, og bruke de andre 11 månedene på å lære barnet selvregulering og turtaking. Samt bruke verktøy som støydempere. Lei av at man alltid må tilrettelegge for de med særskilte behov. Og jeg er spesped🙃 Barnet bør lære seg mestringsstrategier for å mestre meltdowns. Anonymkode: 319f3...d58 3 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:40 #43 Skrevet onsdag kl. 19:40 Det er alt for lett å få disse båndene, og det skulle enten vært mye strengere eller bare avskaffet så man kan booke tid som alle andre. Rett før sommeren var det mammaen til en gutt i klassen som sendte melding; Lars har fått vis hensyn armbånd så er det noen som vil være med han på Tusenfryd? De slipper å stå i kø!! Vel, Lars har og moren har jeg kjent siden barnehagen og det er jammen ikke mye som skal til. Han har ekstra leseopplæring, ellers drar han alene på stranda, til Tusenfryd osv. De er 12 år nå, så passer fint å ordne seg litt. Han er garantert ikke den eneste…. Anonymkode: 42723...46a 5 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:47 #44 Skrevet onsdag kl. 19:47 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du får ta ansvar, og bruke de andre 11 månedene på å lære barnet selvregulering og turtaking. Samt bruke verktøy som støydempere. Lei av at man alltid må tilrettelegge for de med særskilte behov. Og jeg er spesped🙃 Barnet bør lære seg mestringsstrategier for å mestre meltdowns. Anonymkode: 319f3...d58 Er du spesial pedagog så er du en skamplett for yrket ditt. Så nei, du er ikke en spesial pedagog. Du er et patetisk troll som har null peiling. Jeg har nok kontakt med Habilitering senter, Rikshospitalet, BUP, PPT og lest meg opp på både autisme og ADHD og generell spesial pedagogikk, samt bestevenninnen min som ER spesial pedagog(+20 år) at når noen kommer med en kommentar som du akkurat gjorde så har du null peiling på hva du snakker om. Anonymkode: 1939c...f73 3 1 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:48 #45 Skrevet onsdag kl. 19:48 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er alt for lett å få disse båndene, og det skulle enten vært mye strengere eller bare avskaffet så man kan booke tid som alle andre. Rett før sommeren var det mammaen til en gutt i klassen som sendte melding; Lars har fått vis hensyn armbånd så er det noen som vil være med han på Tusenfryd? De slipper å stå i kø!! Vel, Lars har og moren har jeg kjent siden barnehagen og det er jammen ikke mye som skal til. Han har ekstra leseopplæring, ellers drar han alene på stranda, til Tusenfryd osv. De er 12 år nå, så passer fint å ordne seg litt. Han er garantert ikke den eneste…. Anonymkode: 42723...46a Igjen så er det forskjell på de som UTNYTTER systemet og de som TRENGER det. Og det å dømme de som faktisk trenger slike bånd er patetisk. Anonymkode: 1939c...f73 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:49 #46 Skrevet onsdag kl. 19:49 Ungen til noen i nær relasjon har fått ledsagerbevis, har derfor vis hensyn armbånd. Barnet skulle verken ha hatt ledsagerbevis eller vis hensyn armbånd. Han har en skjelden sykdom ja, som går utover barnet noe fysisk, men en mild grad. Når jeg har flere ganger vært med barnet i en uke i noe lengre tid i strekk ser jeg ingen forskjell på det hverken det fysiske eller psykiske på dette barnet og mitt barn. Like aktiv, like "sliten" på kveldene etter mye aktivitet, tipp topp, klar for ny dag dagen etter. Så ja, det irriterer meg at de har både ledsagerbevis og vis hensyn armbånd når barnet ikke krever en ekstra voksen eller ikke klarer å stå i kø, for dette barnet klarer køen veldig fint! Forstår veldig godt at noen barn har stort behov for både vis hensyn armbånd og ledsagerbevis, men skjønner at systemet blir "misbrukt" av noen, da de kun "har krav" på det fordi barnet har en diagnose "skrevet i panna" og ikke hvordan barnet faktisk fungerer i hverdagen. Anonymkode: aa468...dc9 4 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:56 #47 Skrevet onsdag kl. 19:56 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så lei av dette! For enkelt å få tak på. Mange kunne stått i kø som alle andre. Anonymkode: 78040...da6 Du aner jo ikke hva det vil si å slite med diverse, så tar ikke dette innlegget særlig seriøst… Anonymkode: 9399c...407 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:03 #48 Skrevet onsdag kl. 20:03 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så lei av dette! For enkelt å få tak på. Mange kunne stått i kø som alle andre. Anonymkode: 78040...da6 Så lei av mennesker som deg, håper du ikke har barn Anonymkode: 18226...508 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:04 #49 Skrevet onsdag kl. 20:04 Det irriterer meg når det er kjempelang kø på hovedattraksjonene så kommer noen med et slikt bånd og tar med seg 3 barn og 3 voksne. Det ene barnet med en voksen, helt ok men resten klarer å stå i kø. Man trenger ikke utnytte systemet. Anonymkode: 31a4a...6e8 4 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:05 #50 Skrevet onsdag kl. 20:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er så enig med deg! Det verste er at de med disse armbåndene får tatt alle de populære attraksjonene, mens andre må velge ut et par av dem. Det er fortvilende for alle barn å stå lenge, lenge i kø, telle seg frem til at NÅ er det endelig min tur, og så kommer det noen og sniker foran i køen. Det er heller ikke «lov» å stå i kø for barna sine, så en treåring må stå i timevis for å ta en attraksjon, det er jo forferdelig vanskelig for et lite barn. Anonymkode: ce640...cd3 De sniker ikke🤦🏻♀️ Anonymkode: 18226...508 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:06 #51 Skrevet onsdag kl. 20:06 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du får ta ansvar, og bruke de andre 11 månedene på å lære barnet selvregulering og turtaking. Samt bruke verktøy som støydempere. Lei av at man alltid må tilrettelegge for de med særskilte behov. Og jeg er spesped🙃 Barnet bør lære seg mestringsstrategier for å mestre meltdowns. Anonymkode: 319f3...d58 😂du er alldeles ikke spes ped Anonymkode: 18226...508 1 6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:13 #52 Skrevet onsdag kl. 20:13 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det irriterer meg når det er kjempelang kø på hovedattraksjonene så kommer noen med et slikt bånd og tar med seg 3 barn og 3 voksne. Det ene barnet med en voksen, helt ok men resten klarer å stå i kø. Man trenger ikke utnytte systemet. Anonymkode: 31a4a...6e8 Vi er to voksne og 3 barn. De to uten spesielle behov ønsker å DELE opplevelsen med storebror med spesielle behov og oss foreldre. Så ja, NOEN attraksjoner tar vi samlet som en familie fordi BARNA får glede av det. Vi foreldre hadde fint kunne satt oss et sted og sendt ungene alene da vi har lite behov for disse attraksjonene. De to yngste kan vi sende avgårde uten stress. Men med eldste så går det faktisk ikke. Han trenger 1:1 tilsyn 24/7. Derav spesial skole og avlastningsbolig. Men jeg elsker at brødrene hans ønsker å dele opplevelser sammen med han og oss. Så har NULL dårlig samvittighet for å gå forbi køen så ungene får en nydelig opplevelse sammen med de som betyr mest for dem. Anonymkode: 1939c...f73 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:16 #53 Skrevet onsdag kl. 20:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): Viser at du har null forståelse for empati og lærer barna dine det samme. Som vi ALLE vet så SUGER det å stå i kø! Men det er forskjell mellom funksjonsfriske mennesker og mennesker med spesielle behov. Hjernene våre fungerer forskjellig. Jeg synes det er fascinerende at jeg har 2 barn på 8 og 10 som har mer forståelse på det med deres bror på 11 med autisme enn et voksent menneske. Shame on you. Anonymkode: 1939c...f73 Skifter stadig alder de der ungene dine. Jeg er helt enig med Ts. Utrolig irriterende at noen sniker i køen. Dere kan dra dit i april. Da er det lite kø. Anonymkode: 586a0...fd3 6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:18 #54 Skrevet onsdag kl. 20:18 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skifter stadig alder de der ungene dine. Jeg er helt enig med Ts. Utrolig irriterende at noen sniker i køen. Dere kan dra dit i april. Da er det lite kø. Anonymkode: 586a0...fd3 Du kan dra i april da, om det plager deg sånn. Ungene mine er alltid mellom 7-11. Anonymkode: 1939c...f73 1 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:20 #55 Skrevet onsdag kl. 20:20 Jeg er mamma til et barn med spesielle behov. Barnet fikk en alvorlig hodeskade for noen år siden, som førte til dårlig balanse, har div kognitive vansker og blir lett forvirret, har problemer med motorikk generelt, og blir veldig fort sliten. For å nevne noen av de mange problemene barnet har. Etter mye opptrening over år, kan barnet nå gå relativt upåfallende bortover på et slett underlag, barnet ser normalt ut ved første øyekast. (Men vi leier stort sett når vi er ute, for å spare barnet for krefter som brukes på balansen.) Har ingen melt downs, er veldig positiv som type. Men barnet har egen assistent på skolen og har stort sett med seg en voksen på fritiden når h*n skal dra steder, med mindre det er snakk om å gå en kort tur i gata vi bor i. Men barnet blir fort slitent, har problemer med varme og mye lyder og folk. Osv. Jeg har brukt vis hensyn-bånd en gang tidligere, og på de to eller tre attraksjonene barnet orket å ta, måtte jeg bære barnet i vis hensyn-køen pga barnet ble så slitent. Far måtte da ta med seg barnet til hotellet etter dette mens jeg fullførte dagen i parken med søsken. Men den opplevelsen av å stå i vis hensyn-køen, syns jeg var såpass ubehagelig at jeg helst unngår slike parker. Ingen sa noe, men det var så mange oppgitte blikk og stønning. Om barnet hadde vært tydelig utviklingshemmet eller satt i rullestol, er sikkert det eneste folk i den vanlige køen ville «godtatt». Så prøvde vi oss i en park igjen i sommer, men jeg tenkte vi kunne prøve uten bånd denne gangen. Det er et mindre sted hvor man også kan gjøre noen morsomme ting som ikke har kø. Men jeg innså at det bare var for slitsomt, de to køene vi stod i (var snakk om 20 min på de køene). Og jeg så et par barn med vis hensyn-armbånd, som ved første øyekast så piggere ut enn mitt barn (men der kan det være jeg tar kraftig feil, for det vet jeg ikke). Og det slo meg hvor mye bedre opplevelse barnet mitt ville fått med bånd i slike parker. Så nå skal vi i en større park med mye kø, og jeg skal bare tåle evt blikk, så barnet får en god opplevelse. Og vi trenger ikke være der så lenge, men likevel få gjort noen attraksjoner. Nå syns jeg det er bra at det er noen begrensninger på antall turer osv, da det vil være veldig dumt hvis noen tenker at disse barna får faktiske fordeler foran vanlige barn. Noen begrensninger fører kanskje til mindre oppgitthet blant de vanlige familiene, og færre blikk for oss som føler på ubehaget ved å gå forbi køen. Og så er det mitt livs sorg at jeg har et barn som lever med varige funksjonsnedsettelser. Det blir på en måte litt absurd at noen er «misunnelige» på en tilrettelegging som fører til at disse barna kan få være med på noen av de samme aktivitetene som andre barn. Anonymkode: d1c09...7dd 1 3 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:23 #56 Skrevet onsdag kl. 20:23 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan dra i april da, om det plager deg sånn. Ungene mine er alltid mellom 7-11. Anonymkode: 1939c...f73 Men du og lignende Karens har jo null omtanke for andre barn. Dere presser dere frem som om dere er de eneste i verden fordi dere har kjøpt et jævla solsikke bånd. Det skal jeg også neste år gitt. Og tipse alle jeg kjenner. Så får dere konkurranse Anonymkode: 586a0...fd3 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:23 #57 Skrevet onsdag kl. 20:23 Dette er en vanskelig balansegang tenker jeg. Jeg mener at det bør tilrettelegges slik at alle barn kan bruke attraksjonene i parkene, absolutt! Samtidig så skjønner jeg frustrasjonen for barna som står i eviglange køer mens de ser en familie med 3 barn og to voksne som får gå forbi dem opptil flere ganger mens de står i kø. Synd at noen utnytter systemet, det ødelegger for alle andre. Anonymkode: 32ca1...801 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:24 #58 Skrevet onsdag kl. 20:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke snakket om barn, her har du misoppfattet. Anonymkode: 78040...da6 Ingen misoppfatter noe, du unnlot å informere at det gjaldt voksne. Du må lære deg å kommunisere bedre. Anonymkode: 24396...e76 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:24 #59 Skrevet onsdag kl. 20:24 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det irriterer meg når det er kjempelang kø på hovedattraksjonene så kommer noen med et slikt bånd og tar med seg 3 barn og 3 voksne. Det ene barnet med en voksen, helt ok men resten klarer å stå i kø. Man trenger ikke utnytte systemet. Anonymkode: 31a4a...6e8 Det varierer vel om man kan ta med seg flere, men det er vel uansett en grense, stort sett? Det som faktisk er både ganske upraktisk og litt trist for barnet, er når en søskenflokk må splittes opp fordi man ikke kan ha med seg flere. Pluss at for meg ville det vært helt umulig å få tatt noe med barnet med spesielle behov om ikke yngre søsken kunne vært med. Anonymkode: d1c09...7dd
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:26 #60 Skrevet onsdag kl. 20:26 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor? I alle barneparker jeg har vært, Hunderfossen, Dyreparken, Foldvik - skjønner ikke spørsmålet ditt. Det er voksne ja. Anonymkode: 78040...da6 Det er ingen kø og attraksjoner for voksne på Foldvik. Sjeldent kø på noe der i det hele tatt forutenom kioskene. Attraksjonene er mest for barn. Anonymkode: 63c2e...951 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå