AnonymBruker Skrevet 15. juli #41 Skrevet 15. juli Jeg tenker også at det bør være en balanse her. Jeg har stor sympati for at mange barn trenger slik tilrettelegging, og jeg unner dem det. I utgangspunktet har jeg ikke noe imot at mine barn må vente litt lenger, og tar det som en mulighet til opplæring i empati. Men jeg synes likevel det bør være begrensinger på antall turer og på antall personer man kan ta med seg. Som hovedregel synes jeg ikke man skal få ha med mer enn to. I tillegg synes jwg det er vanskelig når det alltid kommer barn med armbånd som tar den frelste vognen i toget. Mine barn har stått og siklet på dette og håpet at de kommer i posisjon til å ta den fremste plassen. En sjelden gang blir det slik at de er først i køen til en ny tur, og øynene lyser av gleden. Og så i siste liten kommer det noen inn fra sidekøen som tar nettopp den plassen.. jeg synes derfor at de som er vakter først bør spørre barnet som står først i køen om de ønsker det fremste toget, før de slipper inn vis hensyn-køen. Anonymkode: 5d893...115 5 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli #42 Skrevet 15. juli Jeg synes slike tiltak at flott for de som trenger det. Men det er ikke lett å forklare 4 og 6 åringen hvorfor de må stå i kø, mens store barn (12-16-åringer) kan løpe rett på ny runde, igjen og igjen. Opplevde det på Jungelbob i Dyreparken i fjor, tror disse to søsknene vi så hadde 4-5 runder mens vi stod i kø for den ene vi rakk den dagen. Og tilsvarene på Tusenfryd i år. Forsøker forklare at ikke alle utfordringer er synlige, men synes også det burde vært en begrensing på antall turer man fikk gå foran køene. Evt kunne de kanskje ventet 5-10 min, når andre står 30-40 min. Trenger kanskje ikke komme med aller første tur hver gang. Anonymkode: 9c426...ee6 4 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #43 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker også at det bør være en balanse her. Jeg har stor sympati for at mange barn trenger slik tilrettelegging, og jeg unner dem det. I utgangspunktet har jeg ikke noe imot at mine barn må vente litt lenger, og tar det som en mulighet til opplæring i empati. Men jeg synes likevel det bør være begrensinger på antall turer og på antall personer man kan ta med seg. Som hovedregel synes jeg ikke man skal få ha med mer enn to. I tillegg synes jwg det er vanskelig når det alltid kommer barn med armbånd som tar den frelste vognen i toget. Mine barn har stått og siklet på dette og håpet at de kommer i posisjon til å ta den fremste plassen. En sjelden gang blir det slik at de er først i køen til en ny tur, og øynene lyser av gleden. Og så i siste liten kommer det noen inn fra sidekøen som tar nettopp den plassen.. jeg synes derfor at de som er vakter først bør spørre barnet som står først i køen om de ønsker det fremste toget, før de slipper inn vis hensyn-køen. Anonymkode: 5d893...115 Vi har kjøpt "gå forbi kø" og brukt "solsikke bånd". Ingen av dem har garantert første vogn. Bare så det er sagt. Da er det tilfeldig i forhold til hvordan parken har prioritert. Mht at en familie får videre sammen så handler det for oss foreldre at barna ønsker det. Vi hadde vært lykkelige om vi kunne sitter utenfor og sendt dem avgårde alene. Det er barna som ønsker å dele opplevelsen sammen med oss og søskenet med spesielle behov. Anonymkode: 1939c...f73 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #44 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har kjøpt "gå forbi kø" og brukt "solsikke bånd". Ingen av dem har garantert første vogn. Bare så det er sagt. Da er det tilfeldig i forhold til hvordan parken har prioritert. Mht at en familie får videre sammen så handler det for oss foreldre at barna ønsker det. Vi hadde vært lykkelige om vi kunne sitter utenfor og sendt dem avgårde alene. Det er barna som ønsker å dele opplevelsen sammen med oss og søskenet med spesielle behov. Anonymkode: 1939c...f73 ‘Vi’ og ‘våre barn’ er det eneste du tenker på. Ikke ta for gitt at andre bryr seg, og tål at andre himler med øynene. For den oppførselen dere driver med er kvalm. Anonymkode: 586a0...fd3 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli #45 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har kjøpt "gå forbi kø" og brukt "solsikke bånd". Ingen av dem har garantert første vogn. Bare så det er sagt. Da er det tilfeldig i forhold til hvordan parken har prioritert. Mht at en familie får videre sammen så handler det for oss foreldre at barna ønsker det. Vi hadde vært lykkelige om vi kunne sitter utenfor og sendt dem avgårde alene. Det er barna som ønsker å dele opplevelsen sammen med oss og søskenet med spesielle behov. Anonymkode: 1939c...f73 Jada skjønner det, men det er som en annen påpekte helt vanlig å måtte dele seg. Våre barn har f.eks. helt forskjellig toleransegrense for hva som er for skummelt. Selv om de egentlig ønsker å være sammen med hele familien, deler vi oss da opp slik det passer seg. Det samme må man gjøre hvis man har et barn som er over 120 cm og et som er under. i deres tilfelle kan dere jo bare bytte litt på hvem som kjører sammen. Hvis begrensingene var tre personer, så går du, barnet og et søsken sammen den ene turen, mens pappa og det andre barnet blir med på neste tur. Anonymkode: 5d893...115 8
AnonymBruker Skrevet 15. juli #46 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes slike tiltak at flott for de som trenger det. Men det er ikke lett å forklare 4 og 6 åringen hvorfor de må stå i kø, mens store barn (12-16-åringer) kan løpe rett på ny runde, igjen og igjen. Opplevde det på Jungelbob i Dyreparken i fjor, tror disse to søsknene vi så hadde 4-5 runder mens vi stod i kø for den ene vi rakk den dagen. Og tilsvarene på Tusenfryd i år. Forsøker forklare at ikke alle utfordringer er synlige, men synes også det burde vært en begrensing på antall turer man fikk gå foran køene. Evt kunne de kanskje ventet 5-10 min, når andre står 30-40 min. Trenger kanskje ikke komme med aller første tur hver gang. Anonymkode: 9c426...ee6 Enig i at en bør ha restriksjoner på hvor mange ganger på rad en kan ta. Mht forståelse på hvorfor barn med spesielle behov kommer forbi køen kan en lære ungene. Derav hvordan brødrene og vennene deres har forståelse på at eldste ser verden litt annerledes og har null problemer med å ta hensyn. På lik linje som at han også selvsagt må inne at han ikke er Sentrum av Universet. Som ingen er. Inkludert brødrene. Verden er hard og brutal og vi må tilpasse oss. Men heldigvis har vi noen små fordeler når vi ikke passer inn i A4 boksen som gjør at de som trenger det har muligheten til å nyte det vi "nevro typiske" tar for gitt. Anonymkode: 1939c...f73 3
Abra Skrevet 15. juli #47 Skrevet 15. juli Vi elsker denne ordningen. Hadde ikke blitt noen tur til de ulike parkene ellers. Både jeg og mitt barn har utfordringer folk flest ikke har. Så, vi begge får slike bånd. Og det aller beste, synes jeg da, er blikkene og kommentarene fra folk som deg. Da godter jeg meg ekstra mye. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #48 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ‘Vi’ og ‘våre barn’ er det eneste du tenker på. Ikke ta for gitt at andre bryr seg, og tål at andre himler med øynene. For den oppførselen dere driver med er kvalm. Anonymkode: 586a0...fd3 Kom tilbake når du har et barn med spesielle behov og vet hva det innebærer. Anonymkode: 1939c...f73 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #49 Skrevet 15. juli Sutrete foreldre til funksjonsfriske barn er såpass usympatisk at det er kvalmende. Dere vet ingenting om hvilke kamper barn med spesielle behov, og deres foreldre, står i hver bidige dag. Å vente noen minutter ekstra, det tåler faktisk både Karen og lille Sander. Denne tråden er så stygg at den er kullsort. Anonymkode: e8c46...be4 7
AnonymBruker Skrevet 15. juli #50 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så lei av dette! For enkelt å få tak på. Mange kunne stått i kø som alle andre. Anonymkode: 78040...da6 Åh gud. Hva feiler det deg? Er for mange av deg i verden Anonymkode: f6587...b21 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #51 Skrevet 15. juli Innen det sykelige adhd/ autisme miljøet lager de jo sånne bånd selv og selger. Latterlig opplegg. Og parker burde ikke ta hensyn til hva enkelte foreldre mener. Anonymkode: 586a0...fd3 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #52 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Innen det sykelige adhd/ autisme miljøet lager de jo sånne bånd selv og selger. Latterlig opplegg. Og parker burde ikke ta hensyn til hva enkelte foreldre mener. Anonymkode: 586a0...fd3 Ja, jeg som forelder MENER jeg at éne ungen min har autisme og derav har han krav på ledsager bevis, TT kort, hjelpemidler, hjelpestønad, spesialskole, avlastningsbolig, tilrettelagt bolig når han blir myndig er fordi at JEG har sterkt behov for å "snike" i køer i fornøyelsesparket vi knapt gidder én gang i året!. You got me! Anonymkode: 1939c...f73 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #53 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er så enig med deg! Det verste er at de med disse armbåndene får tatt alle de populære attraksjonene, mens andre må velge ut et par av dem. Det er fortvilende for alle barn å stå lenge, lenge i kø, telle seg frem til at NÅ er det endelig min tur, og så kommer det noen og sniker foran i køen. Det er heller ikke «lov» å stå i kø for barna sine, så en treåring må stå i timevis for å ta en attraksjon, det er jo forferdelig vanskelig for et lite barn. Anonymkode: ce640...cd3 Hm? Fungerer ikke sånn overalt. Vi har vært på Tusenfryd. Barnet mitt bruker rullestol og har vansker med å holde seg oppreist. Elsker Huri Huri, det er eneste berg- og dalbane han er sterk nok i nakken til å ta. Får maks lov til å ta den to ganger. Synes det er absurd at det klages på disse armbåndene. Det er så sykt lett å ha funksjonsfriske barn i forhold. Framfor å hjelpe med pustemaskin hele natten, sikre ved epilepsianfall osv. Har selv ei i slekta med autisme, og mitt barn med rullestol er enklere å passe på. Folk som har unger med autisme gjør en ekstremt heftig jobb, og den er også veldig usynlig. Anbefaler boka til Olaug Nilssen da jeg ser flere her har veldig lite kunnskap. Anonymkode: 9b78a...0e1 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #54 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har en nesten voksen datter med ME. Hun var med på Hunderfossen forrige uke, fordi hun for første gang på 4 år klarte å være med ut på en større tur. Hun ville dele opplevelsen med sin kusine på 4 år, som hun nesten ikke har vært sammen med fordi hun selv har vært for syk. Hun fikk et «hvis hensyn» bånd, men turte ikke å bruke det i frykt for at sånne som trådstarter skulle kommentere det. Gratulerer - din holdning til mennesker med usynlig sykdom fører nok til at mange som trenger det kvier seg for å bruke de hjelpemidlene som finnes . Anonymkode: c0cd0...aeb ❤️ Anonymkode: ccadb...388 1
Astilbe Skrevet 16. juli #55 Skrevet 16. juli Har lest gjennom denne tråden nå, og får helt vondt i magen av hvordan enkelte lirer av seg. Utrolig trist å lese innlegg av voksne mennesker- og mest sannsynlig foreldre, som har så stor mangel på empati og forståelse for at andres situasjon kan være annerledes enn deres egen. Bruk heller energien deres på å være takknemlig for at dere har friske barn. Det er ingen selvfølge ❤️ 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli #56 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ser at man må ha legeerklæring eller ledsagerbevis for å få dette. Så da blir vel dette i samme kategori som "jeg synes ikke kollegaen min burde fått sykemelding". Anonymkode: f9dcf...8a1 Nei det stemmer ikke, de kan kjøpes mange steder, f.eks. under Tons of Rock ble de solgt i en bod. Der var det overraskende mange i samme sjanger med disse båndene, type ikke-binær med fargerike hår og tilsvarende klesstil, gjerne med revehale. Men det er det forsåvidt ingen sånn type kø som Tusenfryd da. Anonymkode: 1b8d0...7b8 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #57 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, jeg som forelder MENER jeg at éne ungen min har autisme og derav har han krav på ledsager bevis, TT kort, hjelpemidler, hjelpestønad, spesialskole, avlastningsbolig, tilrettelagt bolig når han blir myndig er fordi at JEG har sterkt behov for å "snike" i køer i fornøyelsesparket vi knapt gidder én gang i året!. You got me! Anonymkode: 1939c...f73 Men alle kan kjøpe solsikke bånd på amatørmessige nettsider. Ville jo få mer ut av inngangsbilletten hvis man slapp vente på folk som sniker hele dagen Anonymkode: 586a0...fd3 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #58 Skrevet 16. juli Det som forunder meg er at det florerer så ekstremt mye diagnosebarn over alt. Det går inflasjon i adha, autisme osv. Det kan jo ikke stemme at det er SÅ mange barn dette gjelder. Jeg synes "vis hensynd" bånd er fint om det ikke er så ufattelig mange. Og klart det at faktumet at noen tusker til seg armbånd uten å egentlig trenge det ødelegge for de barna som faktisk har behov. Og, ja de som faktisk har behov skal få ekstra unntak fra køer og sånt, men de bør ikke få bli VIP-barn som kan kjøre hundre ganger før mine har fått kjøre en eneste. ALLE barn synes kø er kjedelig. Mine er helt normalt og svær dårlige på kø. Takk og lov for familieslusen i sikkerhetskontrollen på gardermoen for å si det sånn! Anonymkode: 8b0d5...efb 3 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli #59 Skrevet 16. juli Jeg er enig i at man etter 2 turer burde ha en karantenetid på 2-3 timer etterpå, men utover det er det supert med vis hensyn. Det er akkurat dette båndet som gjør at barna kan ha en dag med ferie sammen med familien. Har nå en voksen sønn med asperger og tourettes. Da han var veldig liten, og før vi visste om disse båndene, var fornøyelsesparker et mareritt både før, under og i etterkant. Begeret hans var rett og slett overfylt i løpet av kort tid og forventingen da til neste park var totalt ødelagt. Han brukte båndet over de neste årene helt til han fikk blikkene fra foreldre og andre barn. Voksne som sa høyt i fra at han fikk stå i kø sånn som deres barn og som sa høyt til barna sine at han snek i køen. Han sluttet å ville gå i parkene og nektet helt og holdent å bli med til fornøyelsesparker etterhvert. Om vi klarte å få han med pga søsken, så ville han bare sitte på en benk utenfor attraksjonene og ikke bli med. Han syntes det var ekkelt å bli uglesett og alle kommentarene slik at han kunne gå en hel dag uten å ta en eneste attraksjon. Jeg har et funksjonsfriskt barn som fint står i kø. Når han ser at andre kommer inn via vis hensyn så minner jeg barnet på hvor heldig det er som slipper å ha slike funksjonshemninger og hvor vanskelig broren har hatt det. Han viser heldigvis både empati og forståelse for at andre trenger slike bånd for å ha en bedre dag. Det er noen motbydelige meninger som pipler opp til overflaten her, inklusive den fra HI. Dere aner ikke hvor mye akkurat den dagen for det barnet og familien betyr. Takket være kommentarene og blikkene fra personer som dere så vil ikke min sønn ha ferie utenfor husets fire vegger. En hver dag "ut" er en stor utfordring og han vil heller ikke ha en støttekontakt. Noen kan se på han rart eller komme med kommentarer. Jeg håper at barna deres har bedre tanker og meninger enn de som kommer frem i denne tråden! Anonymkode: fd825...25b 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #60 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (20 timer siden): Så lei av dette! For enkelt å få tak på. Mange kunne stått i kø som alle andre. Anonymkode: 78040...da6 Min 14 åring har dette båndet. Vi har ledsagerbevis. Han har autisme. Uten dette kunne vi ikke gått i parker da han får angst av mye kø. Slutt å døm før du vet hvorfor noen har dette!! Anonymkode: 9a026...eb8 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå