AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:00 #1 Skrevet lørdag kl. 12:00 Mener ikke bagatellisere følelsen av å være ensom. Vi er sosiale dyr, det ligger i vår natur å søke fellesskap. Men… Det er så mange som er ensomme, sies det. For meg går ikke dette regnestykket opp. For hvis mange er ensomme og disse ønsker å finne fellesskap, så er det jo bare å sette i gang og bli kjent. Én pluss én er to, to pluss to er fire, og før man vet ordet av det er man ikke ensom lengre og man kan ikke si at det finnes så mange ensomme lengre. Jamen…! …sier kanskje du, og mener det er noe - en faktor X - som gjør at dette ikke kan skje. Og det er greit. Men da er det det andre - faktor X - som er problemet, og ikke ensomhet i seg selv. Så hva er faktor X? Hva er det som gjør at mennesker er ensomme og i stedet for at de gjør noe med det, fortsetter å være det? Anonymkode: 60125...218 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:02 #2 Skrevet lørdag kl. 12:02 For noen virker det å være viktigere å klage og synes synd på seg selv og finne feil med alle forslag de får enn å faktisk gjøre noe med ensomheten de har. Anonymkode: ea0de...d31 12 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:11 #3 Skrevet lørdag kl. 12:11 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For noen virker det å være viktigere å klage og synes synd på seg selv og finne feil med alle forslag de får enn å faktisk gjøre noe med ensomheten de har. Anonymkode: ea0de...d31 Trådstarter her. Dette er min tanke også. Eller at man kun vil gå sammen med den og den, men ikke med den og den. Har tidvis vært mange som vil gå sammen med akkurat meg, men ikke med noen andre. Hvorfor de vil det, er ikke godt å si, men det har nå vært sånn. Og nå er jeg der at jeg selv kan føle ensomhet i blant. Da vet jeg jo at da må jeg oppsøke mennesker selv, de kommer ikke på døren. Og jeg må ta til takke med de som har lyst, jeg kan ikke velge og vrake hvem som skal bli med. Jeg kan så klart tenke at neivel hvis Per og Kari er de som vil, da vil ikke jeg likevel, for jeg liker ikke de to. Og det er greit. Men da kan jeg ikke samtidig klage på ensomhet. Anonymkode: 60125...218 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:17 #4 Skrevet lørdag kl. 12:17 Selv om man er rundt folk kan man føle seg ensom. Folk som er ensomme har gjerne ingen skikkelige gode relasjoner med folk. Det er ikke lett å få til det hvis man ikke har en god familie eller venner/kjæreste. Anonymkode: 08568...859 14 9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:25 #5 Skrevet lørdag kl. 12:25 Jeg har ingen ønsker om å ha venner. Liker å være alene. Anonymkode: 77fb9...a7b 6
mommyaka Skrevet lørdag kl. 12:27 #6 Skrevet lørdag kl. 12:27 Vel...man kan faktisk være gift og føle seg ensom. Og hadde det vært så lett...som du skriver..å BARE finner venner..da, hadde ikke så mange vært ensomme. Men det er ikke lett...og jeg vet vi er mange. Er 42 år og ingen venner..og jeg har prøvd..men p komme inn i en annen venne sirkel er ikke lett. Mange slutter nok p prøve å da mange blir stengt ute eller at de ikke e god nok Jeg selv er ikke A4 person og har kronisk sykdom... ikke lett for meg p finne noe som passer meg...og som passer inn med at jeg også har barn Det finnes mange der ute som er ensomme...noe kanskje ikke vil prøve..noe tør ikke...noen vil..men finner ikke sinne venner 8 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:27 #7 Skrevet lørdag kl. 12:27 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Mener ikke bagatellisere følelsen av å være ensom. Vi er sosiale dyr, det ligger i vår natur å søke fellesskap. Men… Det er så mange som er ensomme, sies det. For meg går ikke dette regnestykket opp. For hvis mange er ensomme og disse ønsker å finne fellesskap, så er det jo bare å sette i gang og bli kjent. Én pluss én er to, to pluss to er fire, og før man vet ordet av det er man ikke ensom lengre og man kan ikke si at det finnes så mange ensomme lengre. Jamen…! …sier kanskje du, og mener det er noe - en faktor X - som gjør at dette ikke kan skje. Og det er greit. Men da er det det andre - faktor X - som er problemet, og ikke ensomhet i seg selv. Så hva er faktor X? Hva er det som gjør at mennesker er ensomme og i stedet for at de gjør noe med det, fortsetter å være det? Anonymkode: 60125...218 Er ikke bare å finne noe, man må ha kjemi med de og. Ellers er man like ensom. Ensomhet er ikke bare å være sammen med noen men å føle tilhørighet med noen man trivs sammen med. Anonymkode: 075b6...c5e 12 1 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:30 #8 Skrevet lørdag kl. 12:30 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Trådstarter her. Dette er min tanke også. Eller at man kun vil gå sammen med den og den, men ikke med den og den. Har tidvis vært mange som vil gå sammen med akkurat meg, men ikke med noen andre. Hvorfor de vil det, er ikke godt å si, men det har nå vært sånn. Og nå er jeg der at jeg selv kan føle ensomhet i blant. Da vet jeg jo at da må jeg oppsøke mennesker selv, de kommer ikke på døren. Og jeg må ta til takke med de som har lyst, jeg kan ikke velge og vrake hvem som skal bli med. Jeg kan så klart tenke at neivel hvis Per og Kari er de som vil, da vil ikke jeg likevel, for jeg liker ikke de to. Og det er greit. Men da kan jeg ikke samtidig klage på ensomhet. Anonymkode: 60125...218 Kan jeg peke ut hvem du skal være venner med? Fint,og da skal du være venner med de jeg bestemmer og hva du syns om de er uviktig! Slik mener du? Anonymkode: 075b6...c5e 4 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:47 #9 Skrevet lørdag kl. 12:47 mommyaka skrev (18 minutter siden): Er 42 år og ingen venner..og jeg har prøvd..men p komme inn i en annen venne sirkel er ikke lett. Trådstarter her. Dette er hva jeg mener at blir feil. Det å først bestemme seg for hvem man skal bli venn med og så gi opp hvis man ikke kan bli venn med akkurat den eller de. Skal man få venner må man jo se etter andre ensomme, ikke prøve å komme inn i en allerede bestående klikk eller gjeng. Anonymkode: 60125...218 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:49 #10 Skrevet lørdag kl. 12:49 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kan jeg peke ut hvem du skal være venner med? Fint,og da skal du være venner med de jeg bestemmer og hva du syns om de er uviktig! Slik mener du? Anonymkode: 075b6...c5e Trådstarter her. Ja, noe slikt. Ikke du personlig, men jeg må jo pent finne meg i at ikke alle er på vennemarkedet samtidig som jeg. Det er som hvis jeg vil kjøpe et hus eller en leilighet, da må jeg sjekke hvem som skal selge. Jeg kan ikke bare begynne å ønske meg et hvilket som helst hus og så bli skuffet over at eierne ikke vil selge. Anonymkode: 60125...218 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:49 #11 Skrevet lørdag kl. 12:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trådstarter her. Dette er hva jeg mener at blir feil. Det å først bestemme seg for hvem man skal bli venn med og så gi opp hvis man ikke kan bli venn med akkurat den eller de. Skal man få venner må man jo se etter andre ensomme, ikke prøve å komme inn i en allerede bestående klikk eller gjeng. Anonymkode: 60125...218 Så de som allerede har venner kan ikke få flere? Dummeste jeg har hørt! Anonymkode: 075b6...c5e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:52 #12 Skrevet lørdag kl. 12:52 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så de som allerede har venner kan ikke få flere? Dummeste jeg har hørt! Anonymkode: 075b6...c5e Trådstarter her. Jo hvis de vil kan de det. Men i stor grad er det det det stopper opp. De som har venner har ofte akkurat passe mange eller gjengen har en fin balanse. Så kommer noen ensomme og forsøker å bryte seg inn i den gjengen og kreve å være med akkurat de og de. Anonymkode: 60125...218 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:53 #13 Skrevet lørdag kl. 12:53 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trådstarter her. Ja, noe slikt. Ikke du personlig, men jeg må jo pent finne meg i at ikke alle er på vennemarkedet samtidig som jeg. Det er som hvis jeg vil kjøpe et hus eller en leilighet, da må jeg sjekke hvem som skal selge. Jeg kan ikke bare begynne å ønske meg et hvilket som helst hus og så bli skuffet over at eierne ikke vil selge. Anonymkode: 60125...218 Men du forstår det ikke enda? Er jeg venner med noen jeg ikke har kjemi med som jeg kan stole på og som vil det samme som meg så forblir jeg liker ensom. Kan ha to venner men har man ikke kjemi og den riktige forbindelse så er man ensom likevel. De beste vennene er de som dukker opp uventa,jeg går aldri og leter etter dem. Anonymkode: 075b6...c5e 3 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:54 #14 Skrevet lørdag kl. 12:54 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du forstår det ikke enda? Er jeg venner med noen jeg ikke har kjemi med som jeg kan stole på og som vil det samme som meg så forblir jeg liker ensom. Kan ha to venner men har man ikke kjemi og den riktige forbindelse så er man ensom likevel. De beste vennene er de som dukker opp uventa,jeg går aldri og leter etter dem. Anonymkode: 075b6...c5e Men nå antar du bare at du ikke kommer til å få kjemi med dem, også gir du opp før du har prøvd. Anonymkode: ea0de...d31
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:54 #15 Skrevet lørdag kl. 12:54 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er ikke bare å finne noe, man må ha kjemi med de og. Ellers er man like ensom. Ensomhet er ikke bare å være sammen med noen men å føle tilhørighet med noen man trivs sammen med. Anonymkode: 075b6...c5e Trådstarter her. Ja, og det er en del av problemet. En del ensomme klarer ikke føle tilhørighet hvis de ikke er sammen med de mest populære og de som allerede har venner nok fra før. De ser ikke at kjemien er enveis, og at hvis den hadde vært toveis så hadde man allerede vært venner. Anonymkode: 60125...218 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:54 #16 Skrevet lørdag kl. 12:54 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trådstarter her. Jo hvis de vil kan de det. Men i stor grad er det det det stopper opp. De som har venner har ofte akkurat passe mange eller gjengen har en fin balanse. Så kommer noen ensomme og forsøker å bryte seg inn i den gjengen og kreve å være med akkurat de og de. Anonymkode: 60125...218 Kreve? Vennegjeng er mest for fjortiser, ikke mange voksne jeg kjenner har vennegjeng. De gjør ting sammen to eller tre stk, det er det vanlige. Anonymkode: 075b6...c5e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:55 #17 Skrevet lørdag kl. 12:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du forstår det ikke enda? Er jeg venner med noen jeg ikke har kjemi med som jeg kan stole på og som vil det samme som meg så forblir jeg liker ensom. Kan ha to venner men har man ikke kjemi og den riktige forbindelse så er man ensom likevel. De beste vennene er de som dukker opp uventa,jeg går aldri og leter etter dem. Anonymkode: 075b6...c5e Trådstarter her. Handler ikke om å ikke forstå. Handler om at jeg synes enkelte er kresne for sitt eget beste. Anonymkode: 60125...218 1
Daria Skrevet lørdag kl. 12:55 #18 Skrevet lørdag kl. 12:55 Jeg tror ikke TS helt har skjønt hvordan hverken ensomhet eller vennskap fungerer... 19 7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:55 #19 Skrevet lørdag kl. 12:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men nå antar du bare at du ikke kommer til å få kjemi med dem, også gir du opp før du har prøvd. Anonymkode: ea0de...d31 Nei? Hvor har jeg sagt det? Kjemi merker man ganske fort,det er derfor man blir venner. Anonymkode: 075b6...c5e 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:56 #20 Skrevet lørdag kl. 12:56 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kreve? Vennegjeng er mest for fjortiser, ikke mange voksne jeg kjenner har vennegjeng. De gjør ting sammen to eller tre stk, det er det vanlige. Anonymkode: 075b6...c5e Trådstarter her. Det spiller ingen rolle. Anonymkode: 60125...218
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå