AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:10 #21 Skrevet tirsdag kl. 11:10 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg bruker chat gpt til å regne ut hvor mye jeg må betale i boliglån når renten stiger med 0,25 prosent, og jeg tar det for gitt at svaret jeg får er riktig Anonymkode: fba57...be9 For en idiotisk ting å bruke ki til. Det kan du bruke vanlige kalkulatorer til. Alle nettbanker har kalkulatorer for dette. Anonymkode: 444fe...e58 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:11 #22 Skrevet tirsdag kl. 11:11 Nei. All Ai er programert for å fremme det politiske korrekte. Derfor kan du ikke stole på at alt det den sier er sannhet. Anonymkode: bf97c...5bb
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:12 #23 Skrevet tirsdag kl. 11:12 Nei, men jeg bruker AI mest til inspirasjon, eller til hvor jeg kan lese mer om saken. Ofte spør jeg både Google sin og ChatGPT omtrent det samme spørsmålet, og så spiller jeg dem mot hverandre. Bruker det aldri til noe vesentlig eller viktig, da. Da sjekker jeg heller et oppslagsverk eller faglitteratur. Anonymkode: 77e2e...796
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:14 #24 Skrevet tirsdag kl. 11:14 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. All Ai er programert for å fremme det politiske korrekte. Derfor kan du ikke stole på at alt det den sier er sannhet. Anonymkode: bf97c...5bb Med den innstillingen du har der gir du inntrykk av at du generelt sliter med tillit. Anonymkode: 89f2d...a3d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:21 #25 Skrevet tirsdag kl. 11:21 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Når man googler noe og det foreslåtte KI-svaret ligger øverst, er det jo ofte så på jordet at det ikke frister å bruke KI aktivt. Foreløpig, jeg er helt sikker på at det vil utvikle seg raskt og bli mer pålitelig. Men så langt er det like meningsløst som å spørre på kvinneguiden om feriepengeregler eller skatteoppgjøret. Folk ønsker å vise at de vet svaret selv om de ikke gjør det, og KI (som har lært av folk) er ofte like påståelig. Anonymkode: 50151...7d8 Her snakker du om brukerfeil, og ikke nødvendigvis har svaret om ChatGPT. Man kan aldri dømme ChatGPT/Gemini osv på generelt grunnlag basert på KI-svaret på et kort google-søk. Anonymkode: cab48...13a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:09 #26 Skrevet tirsdag kl. 15:09 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For en idiotisk ting å bruke ki til. Det kan du bruke vanlige kalkulatorer til. Alle nettbanker har kalkulatorer for dette. Anonymkode: 444fe...e58 Idiotisk fordi chat gpt regner feil? Anonymkode: fba57...be9
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:14 #27 Skrevet tirsdag kl. 15:14 Bruker ikke Chatgpt, men Gemini og Claude. Begge gjør/svarer feil innimellom. Så man skal aldri stole blindt på KI, den kan misforstå noe i prompten din, hallusinere pga stor mengde kontekst eller pga at den ikke er trent på nyere data osv. Anonymkode: 2972c...986
Anonymbruker*** Skrevet tirsdag kl. 15:17 #28 Skrevet tirsdag kl. 15:17 Nei det gjør jeg ikke. Jeg har brukt den for å få anbefalinger for historier som ligger på nett. Bare der kommer den med en del som ikke passer til det jeg spør om. Med ett Google-søk på ting man lurer på kan man evaluere kildene man får opp selv, og det er generelt en kjekk søkemotor. Hvordan er det lettere å bruke Chat-GPT når man må drive å utfordre den, veilede den og spissformulere problemstillingen for å få rettest mulig svar?? Spesielt når det uansett ikke er noen garanti for at svaret den tilslutt gir er riktig.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:17 #29 Skrevet tirsdag kl. 15:17 Jeg bruker den mye til råd og veiledning til ting jeg ikke har så god peiling på- men jeg stoler ikke 100% på den. Syns også den alltid er så positiv og enig med meg om alt, men da sier jeg at jeg vil ha kritiske svar og får det- syns det er helt topp å få tips fra den. Anonymkode: cbf83...f95 1
Anonymbruker*** Skrevet tirsdag kl. 15:18 #30 Skrevet tirsdag kl. 15:18 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei. All Ai er programert for å fremme det politiske korrekte. Derfor kan du ikke stole på at alt det den sier er sannhet. Anonymkode: bf97c...5bb Du kan jo bruke Grok? Da får du kanskje svar som blidgjør deg.
UnknownUser0 Skrevet tirsdag kl. 15:23 #31 Skrevet tirsdag kl. 15:23 Jeg stoler ikke blindt på hverken mennesker eller AI.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:25 #32 Skrevet tirsdag kl. 15:25 Hvordan man spør har alt å si for svaret. Så nei, den stoler jeg ikke på. Men er brukendes til enkle ting hvis man spør på rett måte. Anonymkode: 4b5e3...d0f
Callisto83 Skrevet tirsdag kl. 15:28 #33 Skrevet tirsdag kl. 15:28 Nei, det gjør jeg ikke. Den er programmert til å gi deg et svar, ikke nødvendigvis et riktig svar. Jeg har sett flere eksempler på dette.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:42 #34 Skrevet tirsdag kl. 15:42 Forresten, er det flere enn meg som føler man får mer vettuge svar dersom man spør på engelsk? Er det pga større data mengder, eller fordi oversettelse til norsk blir knotete? Litt som når man bruker google translate. Fra norsk blir det bare tull, men fra engelsk mye mer fornuftig. Anonymkode: 77e2e...796
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:57 #35 Skrevet tirsdag kl. 15:57 AnonymBruker skrev (20 timer siden): For å stole på ChatGPT så må du prompte problemstillingen din riktig. Gjør du ikke det kan du få konfliktende svar, eller at den "jatter med" deg. Og det er typisk brukerfeil. Ergo, at du opplever ChatGPT dårlig ligger på måten du formulerer deg, hva du ber om og hvor dypt du ber om ting. Du må utfordre ChatGPT på riktig måte for å få best mulig svar. Bruker du ChatGPT riktig så kan du stole på det mer enn du stoler på andre mennesker rundt deg. Men kan du stole 100% på ChatGPT? Nei. Det kan du ikke med noe eller noen i dag. Ikke bestevennen din. Ikke foreldrene dine. Ikke legen din. Om du gjør det så er du naiv. Og for å si det på en annen måte: siden jeg prompter verktøyet ChatGPT riktig, så stoler jeg mer på den enn mine venner, foreldre og legen. For ChatGPT graver alltid dypere etter sannheten, er alltid mer oppdatert enn mennesker og kan på et emosjonelt eller kunnskapsmessig vis aldri svikte deg slik mennesker kan. Anonymkode: cab48...13a Fortell hvordan man gjør det riktig da? Anonymkode: 74d46...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #36 Skrevet 21 timer siden Nei, på ingen måte. Den bare finner på ting. Har opplevd så utrolig mange ganger at den svarer feil på helt banalt enkle spørsmål som "hva er hovedstaden i X?", osv. LLMs er ikke ment å bli brukt på den måten. De er og blir en samtalepartner, eller en litt mer avansert auto-correct. Det eneste den er god på er å gjette det neste ordet i en setning. Å kalle det AI er ganske misvisende, da det ikke er det den er. Anonymkode: 3bb38...bba 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #37 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 7.7.2026 den 17.42): Forresten, er det flere enn meg som føler man får mer vettuge svar dersom man spør på engelsk? Er det pga større data mengder, eller fordi oversettelse til norsk blir knotete? Litt som når man bruker google translate. Fra norsk blir det bare tull, men fra engelsk mye mer fornuftig. Anonymkode: 77e2e...796 Ja, samme erfaring Anonymkode: afc2f...a81
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå