Gå til innhold

Stoler dere på chatgpt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får forskjellige svar derfra når jeg spør noe

Anonymkode: cdeae...4c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På ingen måte, alt for mye vås derfra. Man kan også få helt motstridende svar bare ved å formulere seg bittelitt annerledes.

Anonymkode: 50151...7d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, den kan svare feil så det gjlr jeg ikke

Anonymkode: aac2b...b70

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Fordi jeg spørr den bare om inspirasjon til for eksempel steder å se, restauranter å prøve og slike ting. 
Aldri om fakta eller ting der den er eneste kilde.

Anonymkode: 7114b...781

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På ingen måte, alt for mye vås derfra. Man kan også få helt motstridende svar bare ved å formulere seg bittelitt annerledes.

Takk. Kunne du gir noen eksempler?

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer da helt an på hva den sier..

Anonymkode: e3abf...b6f

AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: afc2f...a81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk. Kunne du gir noen eksempler?

Spurte en gang om åpningstider, og svaret hørtes feil ut. Når jeg da spør er ikke dette feil, så svarer den joda, det er feil. Virker som den alltid prøver å svare det den tror du vil høre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spurte en gang om åpningstider, og svaret hørtes feil ut. Når jeg da spør er ikke dette feil, så svarer den joda, det er feil. Virker som den alltid prøver å svare det den tror du vil høre. 

Takk. Ja virker sånn. 

AnonymBruker
Skrevet

For å stole på ChatGPT så må du prompte problemstillingen din riktig. Gjør du ikke det kan du få konfliktende svar, eller at den "jatter med" deg. Og det er typisk brukerfeil. Ergo, at du opplever ChatGPT dårlig ligger på måten du formulerer deg, hva du ber om og hvor dypt du ber om ting. Du må utfordre ChatGPT på riktig måte for å få best mulig svar. 

Bruker du ChatGPT riktig så kan du stole på det mer enn du stoler på andre mennesker rundt deg. 

Men kan du stole 100% på ChatGPT? Nei. Det kan du ikke med noe eller noen i dag. Ikke bestevennen din. Ikke foreldrene dine. Ikke legen din. Om du gjør det så er du naiv. 

Og for å si det på en annen måte: siden jeg prompter verktøyet ChatGPT riktig, så stoler jeg mer på den enn mine venner, foreldre og legen. For ChatGPT graver alltid dypere etter sannheten, er alltid mer oppdatert enn mennesker og kan på et emosjonelt eller kunnskapsmessig vis aldri svikte deg slik mennesker kan.

Anonymkode: cab48...13a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei har bare fått feil svar fra den. 

Anonymkode: c8764...9e8

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Ikke spesifikt på ChatGPT, men på språkmodeller generelt. Jeg kvalitetssikrer selvsagt alltid arbeidet og bruker selvfølgelig ikke ChatGPT/Gemini/Claude som oppslagsverk for å finne informasjon.

Problemet er ikke at Aai er upålitelig, men at enkelte ikke skjønner at dette er verktøy for spesifikke oppgaver, og som all annen teknologi har egenskaper og begrensninger.

Språkmodeller er ikke ment for å erstatte nettsøk, være leksikon eller psykolog.

Anonymkode: eb09f...e5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og det å bruke de enkleste modellene som Sonnet og Gemini Flash er bortkastet tid til de aller fleste formål. Det er store forskjell på de enkle og mer avanserte modellene.

Anonymkode: eb09f...e5f

AnonymBruker
Skrevet

Nei😂😂

Anonymkode: a445a...bc0

Skrevet

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker chat gpt til å regne ut hvor mye jeg må betale i boliglån når renten stiger med 0,25 prosent, og jeg tar det for gitt at svaret jeg får er riktig

Anonymkode: fba57...be9

AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke. Jeg har fått så mye feilinformasjon gjennom ChatGPT og KI generelt.

Anonymkode: 5f5f5...ae4

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det.  som andre sier har jeg fått så mye feilinormasjon gjennom ChatGPT og andre KI-modeller, at jeg er veldig tilbakeholden med bruken.

Det mest komiske var da jeg sa til ChatGPT at jeg trodde jeg ikke var en "KI-person", og hvorfor (jeg foretrekker menneskelig interaksjon, refleksjoner, reaksjoner, og spørsmål fremfor analyser og "fasitsvar"), og responsen jeg fikk var en personlig analyse og konklusjon om hvorfor jeg tok feil :ler:

Anonymkode: 512bf...c2a

AnonymBruker
Skrevet

Når man googler noe og det foreslåtte KI-svaret ligger øverst, er det jo ofte så på jordet at det ikke frister å bruke KI aktivt. Foreløpig, jeg er helt sikker på at det vil utvikle seg raskt og bli mer pålitelig. Men så langt er det like meningsløst som å spørre på kvinneguiden om feriepengeregler eller skatteoppgjøret. Folk ønsker å vise at de vet svaret selv om de ikke gjør det, og KI (som har lært av folk) er ofte like påståelig.

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke, den tippen at jeg er 50, jeg er 30.

Anonymkode: 8844e...6c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...