frøkenvilikke Skrevet 22. juli #161 Skrevet 22. juli (endret) Enig! Vi heier på deg 😊😊 Du kan jo kanskje også prøve å ta et enkeltemne slik at du får påbegynt om du har kapasitet til det. Endret 22. juli av frøkenvilikke 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #162 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, jeg tenkte også at det kanskje kommer nye medisiner. Fastlegen var negativ og sa at når jeg ikke har klart å finne en måte å leve med dette på til nå (har vært syk i femten år), så skjer det ingen mirakler på et år. Og man kan vel bare reservere studieplassen i ett år? Jeg ble lei meg av at fastlegen var så negativ, så dette er en kjip dag. Så takk til dere her inne som skriver hyggelig❤️ Anonymkode: 70819...cfc Helt ærlig så forstår jeg det. En mulighet er jo å takke ja til plassen, selv om du vet det ikke vil gå. Men da kan du få rettigheter når du stryker, slik at du kan prøve igjen neste år. Men du må jo vurdere sannsynligheten for at det vil gå. Hvis du har vært for syk til å studere i 15 år, hva er sannsynligheten for at det plutselig vil komme nye medisiner som virker det neste året? Hvis du tar plassen, og du vet det ikke vil gå, vet du jo også at det er en annen person som kunne fullført som ikke får begynt. Så det er flere sider her. Men tenk deg godt om før du takker nei. Anonymkode: bf6ec...215
Iia Skrevet 23. juli #163 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, jeg tenkte også at det kanskje kommer nye medisiner. Fastlegen var negativ og sa at når jeg ikke har klart å finne en måte å leve med dette på til nå (har vært syk i femten år), så skjer det ingen mirakler på et år. Og man kan vel bare reservere studieplassen i ett år? Jeg ble lei meg av at fastlegen var så negativ, så dette er en kjip dag. Så takk til dere her inne som skriver hyggelig❤️ Anonymkode: 70819...cfc Aldri gi opp. Store endringer kan skje, selv om de ikke er sannsynlige ❤️ Jeg ville prøvd dr dropin - de er kommersielle og sier oftere ja enn fastleger (noe jeg ikke liker i prinsippet, men her håper jeg du får hjelp) 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #164 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (På 17.7.2026 den 20.05): Psykologi UiO - 68.2. Den høyeste noensinne (?). Sikkert på grunn av at opptaksreglene endres om et år, så da blir flere desperate. Anonymkode: eca57...3e8 Antageligvis. Det høyeste noen gang var vel under koronaårene, da mener jeg poengsummen var oppi 68,4, eller 68,5. (2023). Men det har økt fra i fjor. Anonymkode: f64f9...eb7
AnonymBruker Skrevet 23. juli #165 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Helt utrolig at fastlegen er negativ til det. Men du? Jeg synes du bør få en second opinion. Det er ikke noe krav om at det er fastlegen som uttaler seg. Ikke dumt å prøve digilege eller Dr Dropin, som noen foreslo tidligere! Anonymkode: 3bb8d...bb4 Fastlegen er ikke negativ, men realistisk. Fastlegen kjenner ts sin sykehistorie over svært mange år, og baserer sin medisinskfaglige vurdering på det. En oppegående lege i det private skriver ikke denne typen erklæringer nettopp pga manglende informasjon om medisinsk historie. Hvis ts har vært dårlig i 15 år og nå er verre, så er det ikke realistisk at hun skal ta et fulltidsstudium med start nest år, og heller ikke gjennomføre det på noenlunde normert tid. Det er lov å være lei seg over det selvfølgelig, men hun må også innse at det er tilfellet. Anonymkode: c909a...4c5 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli #166 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Antageligvis. Det høyeste noen gang var vel under koronaårene, da mener jeg poengsummen var oppi 68,4, eller 68,5. (2023). Men det har økt fra i fjor. Anonymkode: f64f9...eb7 UiO - 68,2 og 67,4 (vår) NTNU - 65,8 UiB - 65,6 UiT - 65,2 UiS - 65,0 UiA - 64,9 Hvis man tar en beregning slik: 5,35 rent snitt på Vitnemålet, noe som betyr at det er litt flere 5-ere på Vitnemålet enn 6-ere, supplert med 8 alderspoeng, 1,5 språkpoeng og 2 tilleggspoeng for 60 beståtte studiepoeng, så kom man inn på UiS og UiA med denne beregningen: 5,35 x 10 = 53,5 + 8 + 1,5 + 2 = 65,0 konkurransepoeng. I hovedsak er det Oslo (UiO) som "lager problemer" med tanke på høye poenggrenser, mens alle andre skiller seg ut og er lettere å komme inn på. Latterlig at man måtte rive ned hele opptakssystemet fordi UiO presser opp poengene på noen svært få studier. Med tanke på mannlige søkere i og med at UiT, UiB og NTNU har 1 kjønnspoeng bare, mens UiS og UiA har ikke det en gang, så er det rimelig å estimere at man ikke trenger høyere snitt enn 5,35 for UiT, UiB og NTNU heller. Som sagt, det er bare UiO som "lager problemer" med tanke på poenggrenser. Det har vært lenge en falsk myte om at man må ha "6-ere" på alt, når ikke engang medisin i Oslo krever det. Medisin ved UiO endte på 69, så det betyr følgende beregning: 5,50 i snitt som er akkurat halvparten 5-ere og halvparten 6-ere på Vitnemålet + 8 alderspoeng + 2 tilleggspoeng + 4 realfags- og språkpoeng gir 14, og det er 55 + 14 = 69. Flere andre steder i landet kan man komme inn på medisin (utenfor Oslo) med 5,35 i rent snitt som gir 53,5 poeng, og supplerer man det med 8 alders + 2 tilleggs + 4 realfags- og språkpoeng, så er man oppe i 67,5 ganske raskt. Med 5,35 i rent snitt på Vitnemålet, så betyr det at man verken trenger 6-ere på alt, og heller ikke mer enn halvparten av Vitnemålet med 6-ere hvis man absolutt må studere ved UiO, men i de fleste tilfellene holder det med et FLERTALL av 5-ere på Vitnemålet kombinert med et MINDRETALL av 6-ere på Vitnemålet. Retards som laget det nye opptakssystemet har bommet fullstendig, for det kommer ikke til å føre til at flere starter tidligere. Det som kommer til å skje er at folk vil måtte unødvendig "pusse opp" en 5-er til 6-er i stedet og vil ellers manipulere seg mer frem til hvilke fag det lønner seg å ta poengmessig, så de vil unngå realfag fremover i enda større grad, med mindre de er helt nødvendige for medisin, men ikke noe utover minstekravet. Anonymkode: bf06e...36b 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #167 Skrevet 23. juli Vet noen om det er mulig å komme inn medisin høy når man står på venteliste 53? Eller er den løpet kjørt Anonymkode: ede81...0ee
AnonymBruker Skrevet 23. juli #168 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet noen om det er mulig å komme inn medisin høy når man står på venteliste 53? Eller er den løpet kjørt Anonymkode: ede81...0ee Ingen her vet det. Du får se hva som skjer i supplereingsopptaket. Lykke til! Anonymkode: 3bb8d...bb4 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #169 Skrevet 23. juli Jeg var skikkelig impulsiv i går kveld og søkte på studie på restplass. Litteratur og norsk, nettbasert. Jeg har tidligere tatt 80% av BA i historie, også nettbasert. Men det var fulltid, nå søkte jeg deltid. Der er skikkelig optimistisk, med tanke på at jeg fortsatt har 1 hjemmeboende barn med spesielle behov hjemme, og forhåpentligvis og kanskje greier skole nå til høsten, og jeg har en mann som nesten døde i vinter og fortsatt har ettervirkninger og alltid kommer til å være kronisk syk med masse behov for behandling, og jeg selv er ufør. Men - Jeg trenger å føle at jeg bruker vettet til NOE. Og det er et mindre hjemmeboende barn med spesielle behov enn hva jeg hadde da jeg tok historie. Og der hadde jeg jo i hovedsak A på alt. Og håper og tror at deltid hjelper på, en eksamen i semestret isteden for 3 kan jo ikke være dumt. Jeg vil jo en eller annen gang fullføre historie BA, og jeg har ingen anelse om jeg noen gang greier å jobbe, og jeg er 45 år gammel, men den som intet våger, intet vinner. Men nå er jeg spent på hvor lang tid det tar før man får svar. Anonymkode: ea6c1...b3d 1 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli #170 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (På 22.7.2026 den 11.54): Nei, jeg har kronisk migrene og har kanskje 1 dag i måneden hvor jeg hadde klart studier, så det går jo ikke. Det er så kjipt. Anonymkode: 70819...cfc Jeg var selv veldig plaget i mange år, men har blitt mye bedre med årene. Så selv om det kanskje ikke er så stort håp om bedring på kort sikt, så ville jeg i hvert fall prøvd om det var mulig å utsette. Anonymkode: 6aa57...a95 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #171 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg var skikkelig impulsiv i går kveld og søkte på studie på restplass. Litteratur og norsk, nettbasert. Jeg har tidligere tatt 80% av BA i historie, også nettbasert. Men det var fulltid, nå søkte jeg deltid. Der er skikkelig optimistisk, med tanke på at jeg fortsatt har 1 hjemmeboende barn med spesielle behov hjemme, og forhåpentligvis og kanskje greier skole nå til høsten, og jeg har en mann som nesten døde i vinter og fortsatt har ettervirkninger og alltid kommer til å være kronisk syk med masse behov for behandling, og jeg selv er ufør. Men - Jeg trenger å føle at jeg bruker vettet til NOE. Og det er et mindre hjemmeboende barn med spesielle behov enn hva jeg hadde da jeg tok historie. Og der hadde jeg jo i hovedsak A på alt. Og håper og tror at deltid hjelper på, en eksamen i semestret isteden for 3 kan jo ikke være dumt. Jeg vil jo en eller annen gang fullføre historie BA, og jeg har ingen anelse om jeg noen gang greier å jobbe, og jeg er 45 år gammel, men den som intet våger, intet vinner. Men nå er jeg spent på hvor lang tid det tar før man får svar. Anonymkode: ea6c1...b3d Åå, det høres lurt ut å prøve. Det er viktig å få gjøre noe for sin egen del også 💞 Anonymkode: 08f6f...421 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #172 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Åå, det høres lurt ut å prøve. Det er viktig å få gjøre noe for sin egen del også 💞 Anonymkode: 08f6f...421 Ja, og kjenner også på at det var helt riktig å droppe det i september i fjor, når jeg kjente at det ble for mye å ta de siste emnene + skrive oppgave. Og det ble iallfall riktig når mannen ble liggende på sykehus i 3 mnd, og i 6-7 av de ukene svevde mellom liv og død. Men nå tror jeg ting begynner å lande, og jeg trenger å være noe mer enn mamma og omsorgsperson, selv om jeg elsker det. Og er jeg heldig får jeg 3-4 timer hver ukedag uten barn hjemme, det har jeg ikke hatt på mange, mange år. Og som jeg sa til ungen, jeg har sånn trua på ny skole, at jeg har meldt meg opp på studier igjen. Og håper det gjør noe med trua ting ungen også. Så er bare å tvinne tommeltotter noen dager, haha. Anonymkode: ea6c1...b3d 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli #173 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (21 timer siden): UiO - 68,2 og 67,4 (vår) NTNU - 65,8 UiB - 65,6 UiT - 65,2 UiS - 65,0 UiA - 64,9 Hvis man tar en beregning slik: 5,35 rent snitt på Vitnemålet, noe som betyr at det er litt flere 5-ere på Vitnemålet enn 6-ere, supplert med 8 alderspoeng, 1,5 språkpoeng og 2 tilleggspoeng for 60 beståtte studiepoeng, så kom man inn på UiS og UiA med denne beregningen: 5,35 x 10 = 53,5 + 8 + 1,5 + 2 = 65,0 konkurransepoeng. I hovedsak er det Oslo (UiO) som "lager problemer" med tanke på høye poenggrenser, mens alle andre skiller seg ut og er lettere å komme inn på. Latterlig at man måtte rive ned hele opptakssystemet fordi UiO presser opp poengene på noen svært få studier. Med tanke på mannlige søkere i og med at UiT, UiB og NTNU har 1 kjønnspoeng bare, mens UiS og UiA har ikke det en gang, så er det rimelig å estimere at man ikke trenger høyere snitt enn 5,35 for UiT, UiB og NTNU heller. Som sagt, det er bare UiO som "lager problemer" med tanke på poenggrenser. Det har vært lenge en falsk myte om at man må ha "6-ere" på alt, når ikke engang medisin i Oslo krever det. Medisin ved UiO endte på 69, så det betyr følgende beregning: 5,50 i snitt som er akkurat halvparten 5-ere og halvparten 6-ere på Vitnemålet + 8 alderspoeng + 2 tilleggspoeng + 4 realfags- og språkpoeng gir 14, og det er 55 + 14 = 69. Flere andre steder i landet kan man komme inn på medisin (utenfor Oslo) med 5,35 i rent snitt som gir 53,5 poeng, og supplerer man det med 8 alders + 2 tilleggs + 4 realfags- og språkpoeng, så er man oppe i 67,5 ganske raskt. Med 5,35 i rent snitt på Vitnemålet, så betyr det at man verken trenger 6-ere på alt, og heller ikke mer enn halvparten av Vitnemålet med 6-ere hvis man absolutt må studere ved UiO, men i de fleste tilfellene holder det med et FLERTALL av 5-ere på Vitnemålet kombinert med et MINDRETALL av 6-ere på Vitnemålet. Retards som laget det nye opptakssystemet har bommet fullstendig, for det kommer ikke til å føre til at flere starter tidligere. Det som kommer til å skje er at folk vil måtte unødvendig "pusse opp" en 5-er til 6-er i stedet og vil ellers manipulere seg mer frem til hvilke fag det lønner seg å ta poengmessig, så de vil unngå realfag fremover i enda større grad, med mindre de er helt nødvendige for medisin, men ikke noe utover minstekravet. Anonymkode: bf06e...36b Jeg er for endringene i opptakssystemet, for alderspoengene (8!!!) ga en helt vanvittig fordel for eldre studenter. Så fort man kom over i ordinær kvote var man sjanseløs hvis man ikke hadde max alderspoeng. For øvrig er jeg helt enig i at mange overdriver hvor gode karakterer man egentlig trenger for å studere medisin. Anonymkode: bf6ec...215 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #174 Skrevet 24. juli Er det slik at alderspensjon faller 2027 eller er det 2028? Leste jeg feil om at det bare er 23/5 regelen som faller 2027? Anonymkode: ede81...0ee
AnonymBruker Skrevet 24. juli #175 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er for endringene i opptakssystemet, for alderspoengene (8!!!) ga en helt vanvittig fordel for eldre studenter. Så fort man kom over i ordinær kvote var man sjanseløs hvis man ikke hadde max alderspoeng. For øvrig er jeg helt enig i at mange overdriver hvor gode karakterer man egentlig trenger for å studere medisin. Anonymkode: bf6ec...215 Medisin kan man studere i utlandet, så igjen, hvis medisin var "førende" og særlig UiO og Oslo for at man ønsker å bryte ned dagens opptakssystem som har fungert meget fint i mange år, så er det grunnen til at jeg er uenig i noen av de nye reglene. Siden du nevner det at man måtte vente til det året man fyller 23 år for å få 8 alderspoeng. Nå er ironien komplett siden førstegangskvoten utvides til 23 år og øker antallet studieplasser som er "reservert" til 65%, mens ordinærkvoten går ned til 35% av studieplassene. I praksis har førstegangskvoten nå i ferd med å absorbere fremtidige 23-åringer som er henholdsvis 21 år gamle nå eller yngre. Selv om jeg kan forstå til en viss grad kritikken av alderspoeng, så vil en usynlig kvote nå dukke opp fra og med 2028 og den kvoten kan du kalle for "oppussing av 5-ere til 6-ere", for nå har man laget regler som belønner kun VGS-karakterer fra og med 2028, mens alderspoeng, det å velge fremmedspråk (språkpoeng) og det å bestå 60 studiepoeng eller å ta ett år på folkehøyskole teller absolutt ingenting fremover. Alt som teller fremover eller fra og med 2028 blir å sitte der og pusse opp 5-ere til 6-ere, og det er i praksis en usynlig kvote det også siden man må sysle med et eller annet mens man pusser opp 5-ere til 6-ere på samme måte som man syslet med et eller annet om man begynte å samle alderspoeng. Medisin-folket har aldri trengt å vente på at de får 8 alderspoeng, fordi en rekke av disse studiene som krever høy sum av konkurransepoeng har alltid hatt utlandet som et alternativ, og det gjelder særlig medisin og odontologi. Jeg er veldig glad for at man kan fortsatt ta opp fag fra VGS og det bør selvsagt ikke være noe begrensninger på det området, men problemet er at "belønningssystemet" til det nye opptakssystemet har nå erklært at alder, fremmede språk, folkehøyskole og 60 studiepoeng ved universitetet teller absolutt ingenting fremover, og kun fag på VGS er det som gir utelling fremover. Så det betyr at, ironisk nok, når man prøvde å redusere antallet privatister, så vil det føre til at antallet "forbedringsprivatister" øker. Akkurat nå er det slik at 83% av privatistene er førstegangsprivatister. https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-videregaende-skole/analyser/2025/flere-privatisteksamener-i-202425/ Mest sannsynlig vil antallet "forbedringsprivatister" gå en del opp fremover. Det er ikke rart med et nytt opptakssystem som kommer til å favorisere fag på VGS-nivå der ingenting annet teller fra og med 2028. Anonymkode: bf06e...36b 3 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #176 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det slik at alderspensjon faller 2027 eller er det 2028? Leste jeg feil om at det bare er 23/5 regelen som faller 2027? Anonymkode: ede81...0ee Alderspoeng går bort fra og med 2028. Så neste år er siste mulighet for å få noe uttelling for dette. https://www.samordnaopptak.no/universitet-og-hogskole/aktuelt/nye-regler-for-opptak-til-hoyere-utdanning.html Men det er også regler som gjelder allerede fra neste år (2027), og de kan du lese om i linken. Anonymkode: bf06e...36b 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #177 Skrevet 24. juli Tusen takk for oppmuntring og positive ord! Nå har jeg takket ja til studieplassen, og har bestilt ny time hos fastlegen for å be om legeerklæring igjen. Prøver fastlegen en gang til før jeg prøver Dr Dropin. Tusen takk for at dere har troa på meg❤️ Hilsen hun med kronisk migrene Masse lykke til til alle som står på venteliste❤️ Anonymkode: 70819...cfc 2 10
AnonymBruker Skrevet 24. juli #178 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for oppmuntring og positive ord! Nå har jeg takket ja til studieplassen, og har bestilt ny time hos fastlegen for å be om legeerklæring igjen. Prøver fastlegen en gang til før jeg prøver Dr Dropin. Tusen takk for at dere har troa på meg❤️ Hilsen hun med kronisk migrene Masse lykke til til alle som står på venteliste❤️ Anonymkode: 70819...cfc Så bra at du gir det en sjanse! Ønsker deg all lykke til! Og gi oss gjerne en oppdatering til høsten Anonymkode: 3bb8d...bb4 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #179 Skrevet 24. juli Karakterinflasjonen fra corona-tiden har åpenbart ikke gitt seg. Den har blitt verre. Vidergående elever som en for generasjon siden ville fått karakter 4 fikk 6 under korona. Nå får alle 6 bare de møter opp. Glad jeg var under utdanning i en tid da man faktisk fikk utbytte av å være flink elev, og ikke bare en i mengden. Anonymkode: 1ddbf...156 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #180 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Karakterinflasjonen fra corona-tiden har åpenbart ikke gitt seg. Den har blitt verre. Vidergående elever som en for generasjon siden ville fått karakter 4 fikk 6 under korona. Nå får alle 6 bare de møter opp. Glad jeg var under utdanning i en tid da man faktisk fikk utbytte av å være flink elev, og ikke bare en i mengden. Anonymkode: 1ddbf...156 «Nå får alle 6 bare de møter opp» 🙄 For en drøy påstand! Det stemmer overhodet ikke. Anonymkode: 3bb8d...bb4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå