Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2026 den 14.04):

Når du havner på plass 50/60/-100 + så er det ikke pga at kravene har økt, men at du ikke klarer få gode nok karakterer for det du ønsker å studere. Da har  man ikke realistisk syn på studier og hva en kan klare. Venteliste plass 1-5 eller noe, men 100 og den ene som skrev plass 236 eller noe. Da er man rett og slett ikke flink nok for den studieretningen en ønsker. 

Anonymkode: f9b8c...c3e

Karakterkravet sier da ikke noe om nivået studiet krever.

Som en her nevnte, alle som søker kom inn på realfag. Det er jo ikke fordi realfag er veldig mye enklere enn sykepleie, det er fordi det er mindre populært. Verken mer eller mindre. 

Anonymkode: 4d16f...497

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du kommer ikke til p se endring på ventelisten før alle har fått svar, og sannsynligvis ikke før svarfristen går ut. Ro ned.

Anonymkode: c909a...4c5

Alle har fått svar.

Skrevet
pårørendesøster skrev (7 timer siden):

Nei, ikke i mitt område som er deltid. Kombinasjonen nettbasert/deltid er visst ikke så mange av.

Det skjønner jeg. Ingen mulighet til å ta det på fulltid?

Anonymkode: 08f6f...421

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skjønner jeg. Ingen mulighet til å ta det på fulltid?

Jeg er ufør, og prøver å finne en vei inn igjen i arbeidslivet. Dessverre har jeg ikke kapasitet per nå til å studere fulltid, men målet er at kapasiteten øker i takt med at barna blir litt eldre

• Hjerte 1
Skrevet
pårørendesøster skrev (2 timer siden):

Jeg er ufør, og prøver å finne en vei inn igjen i arbeidslivet. Dessverre har jeg ikke kapasitet per nå til å studere fulltid, men målet er at kapasiteten øker i takt med at barna blir litt eldre

Ikke alltid så enkelt. Jeg håper du finner en måte ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2026 den 9.41):

Utrolig facinerende å se folk søker seg til studier med høy poengsum for å komme inn så ligger de lant under hva som er kravet, jeg mener når du er på venteliste 50-60-100+, da bør en gå i seg selv og tenke at studiet passer ikke for deg. Vil en inn på et studie så må man jo jobbe for det i forkant og også være litt realistisk

Anonymkode: f9b8c...c3e

Jeg er en av de som står på venteliste. Laaaangt bak. Studiet er helt nytt i år, nettbasert spesialpedagogikk ved UiS. Jeg er ikke ukjent med utdanning og har to bachelorer og en videreutdanning. Ønsker mer kompetanse og har sett etter et nettbasert studie i spesialpedagogikk. Tydeligvis veldig etterlengtet da det kom så mange søkere. Poenggrensen var 62,9 eller noe. 
Studiet passer ikke for meg mener du? Noen studier har mange søkere og folk må få prøve seg uansett. Hva skader det? Skjønner ikke poenget med å komme inn og skape kvalme i en tråd der mange virkelig håper på og komme inn på drømmestudiet.

Jeg blir å ta enkeltemner i spesialpedagogikk så det ordner seg for meg. Men noen ganger kan man tenke seg om to ganger man trykker send.

Anonymkode: f69f7...d17

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor finner du nettbaserte enkeltemner?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kom inn på mitt førstevalg, årsstudium i sosialantropologi. Har en bachelor i histore fra før. 

Anonymkode: b91bc...fae

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg er en av de som står på venteliste. Laaaangt bak. Studiet er helt nytt i år, nettbasert spesialpedagogikk ved UiS. Jeg er ikke ukjent med utdanning og har to bachelorer og en videreutdanning. Ønsker mer kompetanse og har sett etter et nettbasert studie i spesialpedagogikk. Tydeligvis veldig etterlengtet da det kom så mange søkere. Poenggrensen var 62,9 eller noe. 
Studiet passer ikke for meg mener du? Noen studier har mange søkere og folk må få prøve seg uansett. Hva skader det? Skjønner ikke poenget med å komme inn og skape kvalme i en tråd der mange virkelig håper på og komme inn på drømmestudiet.

Jeg blir å ta enkeltemner i spesialpedagogikk så det ordner seg for meg. Men noen ganger kan man tenke seg om to ganger man trykker send.

Anonymkode: f69f7...d17

Master? Jeg gikk Master i Tilpasset Opplæring, fordypning Spesialpedagogikk ved Nord Universitet, campus Levanger (2023-2025). Det var nett og samlingsbasert. Tror det var en konsekvens etter covid. Jeg var nesten ikke på fysisk samlinger i det hele tatt, bor i Trondheim. Var kun en skriftlig eksamen, resten mappevurdering, muntlig eksamen og hjemmeeksamen.

Vet det var flere som gikk samme master fra Oslo-området der.

Anonymkode: 0e51d...8de

• Hjerte 1
Skrevet

Takket være alderspoengene kom jeg inn på det studiet jeg alltid har hatt lyst til å ta. Men må takke nei pga kronisk sykdom som har forverret seg, og jeg er så lei meg. Når alderspoengene fjernes vil jeg ikke komme inn, så selv hvis jeg skulle være så heldig å få bedre helse så får jeg aldri gått dette studiet. 

Anonymkode: 70819...cfc

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takket være alderspoengene kom jeg inn på det studiet jeg alltid har hatt lyst til å ta. Men må takke nei pga kronisk sykdom som har forverret seg, og jeg er så lei meg. Når alderspoengene fjernes vil jeg ikke komme inn, så selv hvis jeg skulle være så heldig å få bedre helse så får jeg aldri gått dette studiet. 

Hjelper det ikke å få tilpasset utdanningsløp heller? Det er så dumt og trist at du må si nei til studieplassen 😕 

• Hjerte 1
Skrevet
Anonymeeee skrev (5 minutter siden):

Hjelper det ikke å få tilpasset utdanningsløp heller? Det er så dumt og trist at du må si nei til studieplassen 😕 

Nei, jeg har kronisk migrene og har kanskje 1 dag i måneden hvor jeg hadde klart studier, så det går jo ikke. Det er så kjipt. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvilket studie? Kan du reservere plassen til neste år i tilfelle bedring?

• Liker 1
Skrevet
frøkenvilikke skrev (3 minutter siden):

Hvilket studie? Kan du reservere plassen til neste år i tilfelle bedring?

Da må jeg ha legeerklæring og fastlegen svarte nei fordi det ikke er utsikter til bedring.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det mulig å utsette starten et år ved legeattest? Unnskyld om det er et dårlig forslag. Vil bare hjelpe. 

- Så nå at du har vært hos fastlegen. Hva med å prøve Dr Dropin i tillegg? Kanskje får du det til neste år, kanskje du kan redusere belastninger ellers slik at det går? Og hvem vet om det kommer nye medisiner på markedet som hjelper deg?

Endret av Iia
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen som vet om de overfyller nettstudie i innlandet - organisasjon og ledelse?

Skrevet
Iia skrev (4 timer siden):

Er det mulig å utsette starten et år ved legeattest? Unnskyld om det er et dårlig forslag. Vil bare hjelpe. 

- Så nå at du har vært hos fastlegen. Hva med å prøve Dr Dropin i tillegg? Kanskje får du det til neste år, kanskje du kan redusere belastninger ellers slik at det går? Og hvem vet om det kommer nye medisiner på markedet som hjelper deg?

Ja, jeg tenkte også at det kanskje kommer nye medisiner. Fastlegen var negativ og sa at når jeg ikke har klart å finne en måte å leve med dette på til nå (har vært syk i femten år), så skjer det ingen mirakler på et år.  Og man kan vel bare reservere studieplassen i ett år?

Jeg ble lei meg av at fastlegen var så negativ, så dette er en kjip dag. Så takk til dere her inne som skriver hyggelig❤️

• Hjerte 4
Skrevet

Ja, jeg tenkte også at det kanskje kommer nye medisiner. Fastlegen var negativ og sa at når jeg ikke har klart å finne en måte å leve med dette på til nå (har vært syk i femten år), så skjer det ingen mirakler på et år.  Og man kan vel bare reservere studieplassen i ett år?

Jeg ble lei meg av at fastlegen var så negativ, så dette er en kjip dag. Så takk til dere her inne som skriver hyggelig❤️

Er du under NAV eller noe? Kan de eventuelt hjelpe med å reservere plass? Jeg kan ingenting om det, men var en tanke som slo meg 💚Føler med deg 💚

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei nei nei! Du må ikke finne på å takke nei! Du må søke om reservasjon av plassen 1 år så du kan starte høsten 2027 om helsen tillater det! Du finner info om det på nettsiden til aktuell høgskole/universitet. 

Anonymkode: 3bb8d...bb4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Helt utrolig at fastlegen er negativ til det. Men du? Jeg synes du bør få en second opinion. Det er ikke noe krav om at det er fastlegen som uttaler seg. Ikke dumt å prøve digilege eller Dr Dropin, som noen foreslo tidligere! 

Anonymkode: 3bb8d...bb4

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...