Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper alle som venter på en studieplass, og som er kvalifisert, lykke til🥰

Anonymkode: 3bb8d...bb4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2026 den 22.45):

Ja venter spent. I fjor fikk jeg svar 11. 

Anonymkode: abecc...12e

Oida, burde du ikke være garantert studieplass om du studerte i fjor?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2026 den 11.16):

Det er selvsagt ikke alle, men flertallet har alltid hatt det som et alternativ. Det er alltid en liten mindretall som mener at de absolutt må studere ved UiO i Oslo, og da gjør de det bare vondt verre for seg selv. Det virker som opptakssytemet tok altfor mye hensyn til noen svært få studier, som i hovedsak søkes på ved UiO.

Som du ser, så kommer man lettere inn andre steder i Norge også, men når det gjelder norske studenter i utlandet, så er helse- og sosialfag den største andelen blant studentene, nemlig 4.227 studenter ut av totalt 12.446 i utlandet.

https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/statistikk/studenter-i-universitets-og-hogskoleutdanning

Økonomi, er selvsagt enda en usynlig kvote. I og med at Oslo er veldig dyrt, mens Sentral- og Øst-Europa er billigere med tanke på livsopphold, så er man ofte avhengig av noe annet i Oslo, nemlig at man har foreldrene som sponser en.

Vi ser av den ferske undersøkelsen at det er en del som mottar penger hjemmefra.

NSO-leder kaller det for "skremmende tall", og det er det når 70% får økonomisk støtte hjemmefra.

https://www.khrono.no/en-av-fire-studenter-far-hjelp-hjemmefra-manedlig-skremmende-tall/1027102

Derfor har ikke det nye opptakssystemet tatt noe som helst høyde for hva de reelle problemene er med tanke på at noen studenter starter senere, og det er blant annet økonomi, som opptakssystemet ikke greier å fikse. Det er det kun penger som kan fikse. 

Vi er ikke uenige i at man måtte ta opp karakterer for å komme inn på medisin. Poenget er at partiene har ignorert det faktumet at hvis man havner i en situasjon hvor man må ta opp fag om igjen, så blir det irrelevant om man får alderspoeng automatisk eller ikke, samtidig som man tar opp fag. For den feilslåtte ideen bak det nye opptakssystemet er at det angivelig skal føre til at "flere starter tidligere", uten å ta hensyn til at det å starte tidligere betyr ikke automatisk at man fullfører tidligere og hvis man er nødt til å ta opp fag, så spiller det uansett ingen rolle om man får alderspoeng eller ikke, for det fører til utsettelse av studier uansett. Og det er "utsettelse" eller "forsinkelser" det nye opptakssystemet skal liksom få has på.

Når det gjelder utvidelse av primærkvoten, så er også det et moment som jeg er veldig imot. Vi ser at det gir ingen mening at primærkvoten plutselig absorberer nå alle opp til 23 års alderen, som er den samme alderen som utløser 8 alderspoeng. Så ingen har greid å forklare hva som er poenget med å utvide primærkvoten ved å absorbere hele gjengen opp til 23 år, som er samme alder som akkurat nå gir 8 alderspoeng. 

Nå som det kun er VGS fag som teller, så kommer ikke det til å føre til at flere "starter og fullfører tidligere". Om man må ta opp fag, så er det de facto forsinkelse uansett. Det vi kommer til å se er at det blir en hel haug med folk som vil prøve å fikse en 3-er til en 4-er, en 4-er til en 5-er og en 5-er til en 6-er når alle andre poeng nå snart er borte. 

Litt ironisk når et par VGS-fag nå blir viktigere fremover enn å ha bestått 60 studiepoeng ved et universitet som ville gitt 2 tilleggspoeng. 

Det nye opptakssystemet motiverer ikke lenger for å lære andre språk enn engelsk, og folk som absolutt må ha realfag for å komme seg videre på studier som krever realfag, kommer nå til å ikke gidde å stresse med mer enn absolutt minimum de må ha på dette området også fordi antallet realfagpoeng blir halvert. Alt i alt, kommer vi til å få en situasjon hvor folk jakter etter 5-ere eller 6-ere i geografi og religion eller whatever, for å kunne komme inn på det de vil fra og med 2028. 

Den ferske rapporten fra HK-DIR viser at medianalderen på studenter er 22 år. Gjennomsnittsalderen er 24,7 år. 

Det vil jeg si er lavt og de skal slite med å greide å få medianalderen på 22 år noe lavere med det nye opptakssystemet.

https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/les-rapporten/tilbudstall-for-universitet-og-hogskoler-i-samordna-opptak-2026/hovedtrekk-ved-arets-sokertall#Kjønn og aldersfordeling

Så må man nevne det igjen, selv om jeg har nevnt det før. Å starte på noe, betyr ikke at man fullfører verken på normert tid eller i det hele tatt slik den økonomiske situasjonen er for et stadig økende andel mennesker de siste årene med dyrtid og mye mer. 

Anonymkode: bf06e...36b

Chatgpt

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
dinfarsrevolver skrev (4 timer siden):

Chatgpt

Nei, det er ikke det din syke faen. 

ChatGPT skriver ikke sånn og jeg anser OpenAI fyren for å være en terrorist som jeg hadde henrettet brutalt om jeg kunne, så jeg er ikke akkurat fan av Sam Altman. Er det noe mer du lurer på eller ønsker trolle-trynet ditt flere detaljer angående hvordan jeg hadde likt å massakrere ChatGPT-eier svinet? 😂

Høres dette ut som en som liker og bruker chatgpt, eller? 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke det din syke faen. 

ChatGPT skriver ikke sånn og jeg anser OpenAI fyren for å være en terrorist som jeg hadde henrettet brutalt om jeg kunne, så jeg er ikke akkurat fan av Sam Altman. Er det noe mer du lurer på eller ønsker trolle-trynet ditt flere detaljer angående hvordan jeg hadde likt å massakrere ChatGPT-eier svinet? 😂

Høres dette ut som en som liker og bruker chatgpt, eller? 

Greit, la gå da, du virker oppegående. Heia neste Luigi

AnonymBruker
Skrevet
dinfarsrevolver skrev (Akkurat nå):

Greit, la gå da, du virker oppegående. Heia neste Luigi

Tusen takk, din deg Adolf. :) 

Ja, Luigi er helt sjef. Ble et hardt liv for den brutale kapitalisten og feiten på 50 år, ja da han møtte Luigi.

• Hjerte 1
Skrevet

Veldig praktisk hvordan de føest ikke fant han men da de fant han var han på maccern og hadde et maskinskrevet manifest på innerlomma .... Makes u think ......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...