AnonymBruker Skrevet 1. juli #101 Skrevet 1. juli Uanonym bruker skrev (3 minutter siden): Ikke alle har muligheten til å varme dem opp, knapt noen skolebarn, vil jeg tro. Da blir det kalde (eller romtempererte) middagsrester til lunsj. Da tar jeg brød eller knekkebrød når som helst, altså, men det er meg. Eller varmes og taes med i mattermos. Anonymkode: 19cf4...d72
AnonymBruker Skrevet 1. juli #102 Skrevet 1. juli Jeg spiser ikke engang mat tre ganger om dagen. Lunsj: kanskje brød. Middag: ikke brød. Anonymkode: 4da87...2b9
AnonymBruker Skrevet 1. juli #103 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg er ikke noe glad i brød, men toåringene mine elsker det. De spiser gladelig grovbrød til morgen, lunsj og ved henting i barnehagen. Vi pleide å gi dem grøt, men det er blitt helt uinteressant. Så lenge de elsker grovt brød, kommer jeg aldri til å tvinge i dem alternativer. De er friske og sunne uten mangelsykdommer eller overvekt. Jeg nekter å tro på at grovbrød er så usunt som hevdes hardnakket og over en lav sko i mange diskusjoner, når norske helsemyndigheter anbefaler at man spiser det. Anonymkode: c26cb...226 Det er nettopp det at mange tror at brød er så usunt, men det er det ikke. Det er noe folk har begynt å tro de siste årene, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det har blitt så store endringer og feilinformasjon rundt det. Det er nok også en del som er litt hyklerske – de sier at de er ekstremt imot brød, men tar samtidig gjerne en Subway eller pizza, som om det er så mye bedre. Anonymkode: bd8cb...478 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli #104 Skrevet 1. juli Som veldig mange her beskriver fra før så har jeg også vokst opp med brød til frokost, lunsj og kveldsmat, og så var middagen typ poteter og fiskekaker og grønnsaker. Dette tror jeg absolutt lever i beste velgående hos mange også idag. Her hos meg er det nå litt annerledes da jeg er ufør og går hjemme. De siste årene har jeg hatt brød til frokost, hoppet over lunsj fordi jeg har hatt sen frokost, så middagsmat, og noe godt til kvelds, f eks pasta eller pizza. Nå for tiden spiser jeg ketogent og har ikke vanlig brød da, men frøknekkebrød når jeg er lei av omelett. Men det blir jo bare en gang om dagen det i såfall. Anonymkode: 15c96...588 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #105 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg spiser aldri til jeg er mett. Jeg spiser til jeg ikke er sulten lenger. Siste avsnittet ditt da null mening. Jeg mente at jeg har ikke større magesekk enn andre fordi jeg spiser 2 ganger om dagen i stedet for 4. Noen synes sult er ubehagelig, andre synes mennhet er ubehagelig. Folk er ikke skrudd sammen likt. Anonymkode: 39cd2...436 En som spiser to ganger om dagen må nødvendigvis spise dobbelt så store måltider som en som spiser fire, om de spiser like mye totalt. Det du mener er kanskje at du spiser mindre enn andre, men kutter antallet måltider i stedet for å spise mindre til hvert måltid? Anonymkode: 5ce3e...e9b
AnonymBruker Skrevet 1. juli #106 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 14.18): Brød i ovn har vært bakt i tusenvis av år, men ikke i Norge. Det var ikke vanlig med vedkomfyr med stekeovn hjemme i Norge før langt utpå 1900-tallet. Ikke var det så vanlig med hvetemel heller, det fantes, men var dyrt. Det gikk an å kjøpe brød fra bakeri, men de fleste bodde jo på landet langt fra denslags. Folk bakte lefser og flatbrød på takke, det trenger ikke heve heller, så det kan bakes av f.eks. bygg. Anonymkode: 5ce3e...e9b https://www.norgeshistorie.no/grunnlov-og-ny-union/1324-det-daglige-brod.html Ut fra her fra 1800 tallet. Så er nå 1000 år tidligere en du sier Anonymkode: 648f0...95f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #107 Skrevet 1. juli Gjorde det selv, stoppa det! Spiser ikke brød lenger. Havregryn(store) til frokost og varm lunch og middag av råvarer ca kl 17-18. Gått ned mye i vekt av dette, helsen min har blitt mye bedre! Brød med pålegg er elendighet. Samme med bakeverk generelt, boller etc. Anonymkode: 9b27d...035
AnonymBruker Skrevet 1. juli #108 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Gjorde det selv, stoppa det! Spiser ikke brød lenger. Havregryn(store) til frokost og varm lunch og middag av råvarer ca kl 17-18. Gått ned mye i vekt av dette, helsen min har blitt mye bedre! Brød med pålegg er elendighet. Samme med bakeverk generelt, boller etc. Anonymkode: 9b27d...035 Så bra at det fungerte for deg. Det betyr likevel ikke at brød er usunt eller at alle bør kutte det ut. Grove brød er en del av de norske kostholdsrådene og kan være en fin kilde til fiber, vitaminer og mineraler. At du fikk bedre helse av å endre kostholdet ditt, betyr ikke nødvendigvis at det var brødet i seg selv som var problemet – det kan like gjerne ha vært helheten i kostholdet. Anonymkode: bd8cb...478 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #109 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så bra at det fungerte for deg. Det betyr likevel ikke at brød er usunt eller at alle bør kutte det ut. Grove brød er en del av de norske kostholdsrådene og kan være en fin kilde til fiber, vitaminer og mineraler. At du fikk bedre helse av å endre kostholdet ditt, betyr ikke nødvendigvis at det var brødet i seg selv som var problemet – det kan like gjerne ha vært helheten i kostholdet. Anonymkode: bd8cb...478 Norske kostholdsråd hadde jeg aldri fulgt. Kornprodukter er heller ikke noe man trenger å spise, uansett helse. Anonymkode: 9b27d...035 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #110 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Norske kostholdsråd hadde jeg aldri fulgt. Kornprodukter er heller ikke noe man trenger å spise, uansett helse. Anonymkode: 9b27d...035 Det at du ikke ønsker å spise kornprodukter eller følge kostholdsrådene, er helt opp til deg. Men å si at man ikke trenger kornprodukter blir en for enkel påstand, og det blir også litt selvmotsigende når du samtidig viser til kosthold. At du selv gikk ned i vekt etter å ha kuttet ut brød, betyr ikke nødvendigvis at det var brødet i seg selv som var årsaken. Har du sett på helheten i kostholdet ditt? Det har stor betydning hvilken type brød man spiser, hva man har på, hvor store porsjonene er og hvilke andre endringer man har gjort samtidig. Anonymkode: bd8cb...478 1 1
Tjoheiii Skrevet 1. juli #111 Skrevet 1. juli Er vel ikke uvanlig å spise brød (eller knekkebrød) til frokost, lunsj og kvelds? Jeg spiser mye brød i perioder, mens i andre perioder spiser jeg mer salat, cottage cheese, smoothie bowls etc. 🥰 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #112 Skrevet 1. juli Jeg gjorde det da jeg vokste opp, men nå spiser jeg sjeldent brød 3 ganger om dagen. Egentlig like greit siden jeg synes det blir kjedelig og tungt for meg. Spiser gjerne noe slags brød eller korn til frokost, men resten av dagen spiser jeg andre ting. Anonymkode: b229d...52a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå