AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden På KG dukker det stadig opp kommentarer fra folk som hevder at nordmenn "spiser brød tre ganger om dagen". Det høres helt fjernt ut for meg, jeg har aldri gjort det, og jeg har absolutt ikke inntrykk av at det er vanlig heller. Jeg kan jo ikke vite hva folk spiser hjemme hos seg selv til daglig, men jeg har bodd i kollektiv og sånt, og fryktelig mye brødspising var det ikke. Er det noen her som faktisk selv spiser brød tre ganger om dagen? Altså gjør det selv, ikke tror at alle andre gjør det. (Ikke at det er noe galt i å spise brød tre ganger om dagen, det kan sikkert være sunt nok om man bruker grovt brød og sunne pålegg, jeg tror bare ikke at det er vanlig.) Anonymkode: 5ce3e...e9b 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Frokost, lunsj og kvelds Anonymkode: e7496...d12 3
Grønnsaksvaffel Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Jeg er vokst opp med brød tre ganger per dag: frokost, niste på skolen og kveldsmat. Det var helt vanlig blant de jeg vokste opp med. 4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Fra gammelt av så var det jo ofte brød morgen,lunsj og kveldsmat. Så det er ikke så uvanlig nei. Anonymkode: 19cf4...d72 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Spiser folk i det hele tatt tre ganger om dagen? Jeg kunne fint spise brød til alle måltider hele uka før, null problem. Veldig godt! Anonymkode: 39cd2...436 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): På KG dukker det stadig opp kommentarer fra folk som hevder at nordmenn "spiser brød tre ganger om dagen". Det høres helt fjernt ut for meg, jeg har aldri gjort det, og jeg har absolutt ikke inntrykk av at det er vanlig heller. Jeg kan jo ikke vite hva folk spiser hjemme hos seg selv til daglig, men jeg har bodd i kollektiv og sånt, og fryktelig mye brødspising var det ikke. Er det noen her som faktisk selv spiser brød tre ganger om dagen? Altså gjør det selv, ikke tror at alle andre gjør det. (Ikke at det er noe galt i å spise brød tre ganger om dagen, det kan sikkert være sunt nok om man bruker grovt brød og sunne pålegg, jeg tror bare ikke at det er vanlig.) Anonymkode: 5ce3e...e9b Altså, jeg jobber på et kontor i kommunen. Mange av mine kolleger er mennesker på 50+. Ca. 80 prosent av dem som sitter i kantina med meg, spiser brød og knekkebrød, gjerne med drittkjedelig pålegg som gulost fra FP og kokt skinke. Hver. Jævla. Dag. Jeg vet at de også spiser brød til frokost, og av dem som spiser kvelds, går det vel i brød, det også. Når vi er på reise med idrettslaget til barna, så kjøper laget inn brød, ost og skinke. Det serveres brød til frokost før stevne, brød til lunsj i pausen og brød til kvelds. Så jeg har inntrykk av at det er vanlig. Jeg blir også sett rart på når jeg kjøper egen mat til mine barn som av forskjellige årsaker ikke kan spise så mye brød. Anonymkode: edc92...3b1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden Jeg kjenner mange som gjør det, i bygda jeg er oppvokst. Vanligst hos min foreldregenerasjon, men ikke uvanlig hos yngre folk heller. Anonymkode: 8668b...34e
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden Jeg spiser brød 2-3 ganger om dagen. Stort sett alltid gjort det og bare unntaksvis noe annet. Det er som regel bare til middag jeg ikke spiser brødskive. Det er lettvint med ei brødskive til frokost, og det er praktisk med et par brødskiver i matboksen på jobb. Med godt brød og litt variert pålegg er det jo godt også. Anonymkode: 0af17...dde 1
Fossegrimen Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden Eg vaks opp med å eta brød tre gonger om dagen. Som vaksen gjer eg ikkje det lenger, men dei første 15 åra av livet mitt var det sånn. 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden Grønnsaksvaffel skrev (17 minutter siden): Jeg er vokst opp med brød tre ganger per dag: frokost, niste på skolen og kveldsmat. Det var helt vanlig blant de jeg vokste opp med. Men gjør du det selv, nå? Jeg tror ikke det var så vanlig før heller, besteforeldrene mine spiste mye grøt eller flatbrødsoll (oppknekt flatbrød med surmelk over, omtrent som moderne frokostblanding), foreldrene mine spiste ikke kveldsmat og gjerne cornflakes el.l. til frokost. Av mine kolleger spiser mindre enn halvparten brød til lunsj, og jeg har ingen spesiell grunn til å tro at de som spiser brød i lunsjen, også spiser brød til frokost. (Et par av dem vet jeg faktisk ikke spiser frokost i det hele tatt.) Det kan stemme at det kanskje er vanlig på skoleturer og leirskoler, men selv der tilbyr de som regel frokostblanding eller havregrøt også. Anonymkode: 5ce3e...e9b
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Skrevet 3 timer siden Da jeg var barn ble det ofte tre brødmåltider (født i -65), men jeg har ikke inntrykk av at det er så vanlig nå. Folk på min egen alder har gjerne kantine på jobben og spiser salater, supper o.l. til,lunsj, til frokost går det mye i kjøleskapsgrøt eller yoghurt og granola. Kvelds vet jeg ikke nok noen voksne som spiser, faktisk. Kanskje er det også en by/land greie? Selv spiser jeg ikke frokost, men har ofte brød til lunsj, og da er det det eneste brødmåltidet den dagen. Spiser heller ikke kvelds. Men jeg liker brød, og forstår ikke denne hetsen. Grovt brød har mye fiber som kroppen trenger, pålegget kan varieres i det uendelige. Jeg baker brødet selv, og varierer med ulike grove meltyper, havregryn, frø, hele korn osv. I svært mange andre land serveres brød til alle måltider, ofte fint brød, eller man har pasta, ris og lignende, som stort sett er tomme karbohydrater/kalorier. Den norske grovskiva står seg godt i dette selskapet. https://nhi.no/kosthold/ernaring/kostfiber Anonymkode: 75ee9...66e 4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Skrevet 3 timer siden Spiser aldri brød. Det er hungersnødmat, ikke noe man spiser med mindre alternativet er å sulte ihjel. Anonymkode: b25f4...bde
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Skrevet 3 timer siden Ja, det er ikke uvanlig i hvert fall. Jeg tenker det er mye mattradisjoner i Norge som handler om at vi har vært et fattig bondesamfunn. Brød og grøt. Sild og poteter. Billig og mettende. Jeg synes ikke brød er noe ille, spesielt ikke hvis man baker det selv. Men jeg tror det er et poeng med variasjon i maten. Både for helsen og matgleden. Anonymkode: 07c5d...ce6
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Skrevet 3 timer siden Vokst opp på 80-tallet, da var det brød til frokost, lunsj og kveldsmat. Som voksen er jeg litt lei brød og kjøper da heller grove frokostbrød til brødmat. Har det maks èn gang om dagen og ikke hver dag heller. Anonymkode: 36672...74e
Eva-Lena Skrevet 3 timer siden #16 Skrevet 3 timer siden Jeg har vokst opp med brød til frokost, lunsj og kveldsmat. Alle jeg kjente gjorde det samme. Jeg videreførte dette til mine barn også.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da jeg var barn ble det ofte tre brødmåltider (født i -65), men jeg har ikke inntrykk av at det er så vanlig nå. Folk på min egen alder har gjerne kantine på jobben og spiser salater, supper o.l. til,lunsj, til frokost går det mye i kjøleskapsgrøt eller yoghurt og granola. Kvelds vet jeg ikke nok noen voksne som spiser, faktisk. Kanskje er det også en by/land greie? Selv spiser jeg ikke frokost, men har ofte brød til lunsj, og da er det det eneste brødmåltidet den dagen. Spiser heller ikke kvelds. Men jeg liker brød, og forstår ikke denne hetsen. Grovt brød har mye fiber som kroppen trenger, pålegget kan varieres i det uendelige. Jeg baker brødet selv, og varierer med ulike grove meltyper, havregryn, frø, hele korn osv. I svært mange andre land serveres brød til alle måltider, ofte fint brød, eller man har pasta, ris og lignende, som stort sett er tomme karbohydrater/kalorier. Den norske grovskiva står seg godt i dette selskapet. https://nhi.no/kosthold/ernaring/kostfiber Anonymkode: 75ee9...66e Og likevel er vi mye sykere og mye mer overvektige enn folk fra land der det serveres "fint brød, pasta og ris". Vi har mer kreft, særlig mage-/tarmkreft, IBS og lignende, og vi er feite. Selv om vi spiser dette "kjernesunne brødet" hele tiden. Anonymkode: edc92...3b1 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det er ikke uvanlig i hvert fall. Jeg tenker det er mye mattradisjoner i Norge som handler om at vi har vært et fattig bondesamfunn. Brød og grøt. Sild og poteter. Billig og mettende. Jeg synes ikke brød er noe ille, spesielt ikke hvis man baker det selv. Men jeg tror det er et poeng med variasjon i maten. Både for helsen og matgleden. Anonymkode: 07c5d...ce6 Dette. I tillegg er det begrenset hvor mye grønnsaker du får slengt opp på ei brødskive. Anonymkode: edc92...3b1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og likevel er vi mye sykere og mye mer overvektige enn folk fra land der det serveres "fint brød, pasta og ris". Vi har mer kreft, særlig mage-/tarmkreft, IBS og lignende, og vi er feite. Selv om vi spiser dette "kjernesunne brødet" hele tiden. Anonymkode: edc92...3b1 Vel, nå for tiden spiser man mindre brød enn man gjorde før. Og man hadde ikke så mye av alle disse sykdommene med det mer gammeldagse kostholdet. Så det er motsatt av hva du sier. Anonymkode: 36672...74e 3 1 2
alfathealfa Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden Vær glad du har mat, tenker jeg. Det er privilegieblindt å klage på at man har mat tre ganger om dagen. Spiser gjerne brød tre ganger om dagen etter eget valg. I realiteten blir det 1-2 ganger, kanskje. Synes jo mye mat som brødhaterne sikkert liker er overpriset og vondt. Quinoa er f.eks. ikke bare dyrt og vondt men også dårlig bærekraft siden de shipper det verden rundt. 😄 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå