Gå til innhold

"Brød tre ganger om dagen"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, jeg kjenner faktisk INGEN som spiser 4 ganger om dagen. Bortsatt fra små barn da, men de spiser betydelig oftere enn 4 ganger også.

Anonymkode: 39cd2...436

Vet du hva alle du kjenner spiser?😅 jeg vet ikke hvem av mine bekjente som spiser kvelds og ikke

Anonymkode: f888e...39b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På KG dukker det stadig opp kommentarer fra folk som hevder at nordmenn "spiser brød tre ganger om dagen". Det høres helt fjernt ut for meg, jeg har aldri gjort det, og jeg har absolutt ikke inntrykk av at det er vanlig heller. Jeg kan jo ikke vite hva folk spiser hjemme hos seg selv til daglig, men jeg har bodd i kollektiv og sånt, og fryktelig mye brødspising var det ikke.

Er det noen her som faktisk selv spiser brød tre ganger om dagen? Altså gjør det selv, ikke tror at alle andre gjør det.

(Ikke at det er noe galt i å spise brød tre ganger om dagen, det kan sikkert være sunt nok om man bruker grovt brød og sunne pålegg, jeg tror bare ikke at det er vanlig.)

Anonymkode: 5ce3e...e9b

Uvanlig er det nok ikke nei. Mange spiser brødmat til frokost, lunsj og kvelds. 

Personlig spiser jeg kun brødmat 1 gang daglig. Men i oppveksten var det helt normalt for alle jeg kjenner. Mine egne barn spiser brødmat 2 ganger om dagen, frokost og lunsj på skolen. 

Anonymkode: a5192...989

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei, jeg kjenner faktisk INGEN som spiser 4 ganger om dagen. Bortsatt fra små barn da, men de spiser betydelig oftere enn 4 ganger også.

Så du kjenner ingen som spiser frokost, lunsj, middag og kveldsmat?

• Liker 1
Skrevet

I trådene hvor dette er nevnt så er det vel som ofte snakk om barn? 😊 jeg tror de fleste barn i Norge får brød eller grøt til alle måltider utenom middag. Eller yoghurt med havregryn. Noen fortsetter denne vanen når de blir voksne, eller spiser det sammen med barna sine. Men det er nok mer variert hva og hvor ofte voksne folk spiser.

AnonymBruker
Skrevet

Men gjør du det selv, nå?

Nei, jeg er ikke glad i brød og spiser maks to måltider med brød. 

Jeg tror ikke det var så vanlig før heller, besteforeldrene mine spiste mye grøt eller flatbrødsoll (oppknekt flatbrød med surmelk over, omtrent som moderne frokostblanding), foreldrene mine spiste ikke kveldsmat og gjerne cornflakes el.l. til frokost. 

På 70-80-tallet var det slik jeg kjenner det, mye brød. 

På tider fra krigen og tilbake var det vel mer graut enn brød fordi komfyr var mer luksus.

Av mine kolleger spiser mindre enn halvparten brød til lunsj, og jeg har ingen spesiell grunn til å tro at de som spiser brød i lunsjen, også spiser brød til frokost. (Et par av dem vet jeg faktisk ikke spiser frokost i det hele tatt.)

Her på jobben er de fleste brødspisere. Jeg har heller med meg middagsrester og jeg syns det er nitrist med de som sitter med de tørre knekkebrøda hver dag! 

Det kan stemme at det kanskje er vanlig på skoleturer og leirskoler, men selv der tilbyr de som regel frokostblanding eller havregrøt også.

Anonymkode: 5ce3e...e9b

Anonymkode: 19cf4...d72

AnonymBruker
Skrevet

Spiser maks en gang om dagen, vanligvis en skive, maks to. Det er pålegg jeg får næring fra, brødet i seg selv er jo ikke mye næring i. Og det er der jeg stusser noen ganger, nordmenn spiser ofte heller seg mett på mange brødskiver med minimalt med pålegg, istedetfor lite brød med masse næringsrik pålegg 

Anonymkode: f737b...4b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (10 minutter siden):

Det kan ikke være normalt for voksne mennesker å spise kvelds? Det er bare noe barn gjør. 

Anonymkode: 67955...891

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan ikke være normalt for voksne mennesker å spise kvelds? Det er bare noe barn gjør. 

Ikke uvanlig det for voksne, ihvertfall ikke for oss som er aktive 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her er det brød 3 ganger for dagen, stort sett. 

Anonymkode: 67e89...b6b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud! Folk er forskjellige. Jeg liker best å spise middag kl tre og da blir det kveldsmat senere. Helt normalt med kveldsmat, like normalt som å IKKE spise kveldsmat. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vet du hva alle du kjenner spiser?😅 jeg vet ikke hvem av mine bekjente som spiser kvelds og ikke

Anonymkode: f888e...39b

Ikke gjør deg vanskelig. Jeg kjernner vanene til familie og venner ja.

Illuminatum skrev (10 minutter siden):

Har tenkt meg hardt om nå og eneste jeg kan komme på er ei som er slankeoperert. Men der er en halv brødskive et helt måltid så hun må jo ha mange måltider om hun skal klare å vedlikeholde seg. På verken min eller mannens side er det vanlig med frokost og kvelds. Det vanlige er lunsj og sen middag. Bestevenninna mi spiser frokost og middag vet jeg.

Nå snakker jeg som hovudregel da, avvikende dager finnes jo for alle. Men 4 måltider på en dag har jeg ikke hørt noen praktisere nei.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke uvanlig det for voksne, ihvertfall ikke for oss som er aktive 

Tror ikke det handler om at dere er mer aktivitet. Tror flere og flere praktiserer sen middag nettopp pga aktivitet om ettermiddagen. Husker mamma tok det valget i min barndom. Middag og kvelds ble gjort om til middag kl 19/20 pga alle aktivitetene folk skulle på.

AnonymBruker
Skrevet

Spiser brød flere ganger daglig. 100% fullkorn.

Elsker brød. 

Anonymkode: 04df4...d3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

På tider fra krigen og tilbake var det vel mer graut enn brød fordi komfyr var mer luksus.

En klarte fint å lage brød uten komfyr.

Svigerfar lærte meg å lage brød på bål. Han lager og brød i gryte i ved ovnen.

Før komfyr hadde de vedovner som de laget brød i. De laget og forskjellige typer lefser osv.

Så brød har nå vært i flere år. Tilogmed i bibelen står det i. Brød, de hadde da ikke komfyr da heler 

Anonymkode: 648f0...95f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke det handler om at dere er mer aktivitet. Tror flere og flere praktiserer sen middag nettopp pga aktivitet om ettermiddagen. Husker mamma tok det valget i min barndom. Middag og kvelds ble gjort om til middag kl 19/20 pga alle aktivitetene folk skulle på.

Hvis jeg skulle praktisert det, så måtte jeg hatt middag kl21, og helst da en stor lunsj så jeg klarer gå mange timer uten mat. Mitt intrykk er motsatt, å spise sen lunsj og veldig sen middag er ikke normen 

AnonymBruker
Skrevet

Og likevel er vi mye sykere og mye mer overvektige enn folk fra land der det serveres "fint brød, pasta og ris". Vi har mer kreft, særlig mage-/tarmkreft, IBS og lignende, og vi er feite. Selv om vi spiser dette "kjernesunne brødet" hele tiden.

Anonymkode: edc92...3b1

Vi var ikke feite på 70 og 80-tallet.

Da var det brød til frokost, brød til lunsj, og brød til kveldsmat.

Du blir ikke tjukk av brød.

Det er bare nå folk enten tror de er sunne, eller skal spise "spennende". Istedenfor å spise det man trenger, skal det varieres og du skal underholdes.

Anonymkode: f9d16...fe2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke gjør deg vanskelig. Jeg kjernner vanene til familie og venner ja.

Har tenkt meg hardt om nå og eneste jeg kan komme på er ei som er slankeoperert. Men der er en halv brødskive et helt måltid så hun må jo ha mange måltider om hun skal klare å vedlikeholde seg. På verken min eller mannens side er det vanlig med frokost og kvelds. Det vanlige er lunsj og sen middag. Bestevenninna mi spiser frokost og middag vet jeg.

Nå snakker jeg som hovudregel da, avvikende dager finnes jo for alle. Men 4 måltider på en dag har jeg ikke hørt noen praktisere nei.

Hvor gammel er du ? Veldig snodig at voksne mennesker kjenner spisevanene til venner og familie de ikke bor sammen med i detalj. Jeg aner ikke om bestevenninna mi spiser kveldsmat eller om det er suppe eller brød til lunsj, vet bare hva hun spiser når vi er sammen sosialt eller er på ferie sammen - og da har man jo gjerne et litt annet spisemønster enn hjemme i hverdagen. Samme med søstera mi, jeg kjenner henne godt og vi treffes flere ganger i uka, men hva hun og familiene hennes spiser til frokost og lunsj og hvor mange måltider om dagen? Aner ikke. Er det et samtaleemne dere ofte har? 

Anonymkode: 558fa...dbd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Spiser maks en gang om dagen, vanligvis en skive, maks to. Det er pålegg jeg får næring fra, brødet i seg selv er jo ikke mye næring i. Og det er der jeg stusser noen ganger, nordmenn spiser ofte heller seg mett på mange brødskiver med minimalt med pålegg, istedetfor lite brød med masse næringsrik pålegg 

Spørs på brødet, vi lager brød selv av gulrot, squash, egg, cottage cheese, havregryn, ingefær, nøtter, frø. Masse næring. 

Anonymkode: 00df9...770

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi var ikke feite på 70 og 80-tallet.

Da var det brød til frokost, brød til lunsj, og brød til kveldsmat.

Du blir ikke tjukk av brød.

Det er bare nå folk enten tror de er sunne, eller skal spise "spennende". Istedenfor å spise det man trenger, skal det varieres og du skal underholdes.

Anonymkode: f9d16...fe2

Tror du har helt rett. «Kjedeligere» mat og rutiner fører nok generelt til mindre overvekt og overspising.

Anonymkode: 558fa...dbd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nesten alle jeg kjenner spiser 4 ganger om dagen . Er det som er vanlig måltidsrytme på alle institusjoner og. Frokost, lunsj, middag og kvelds. 

Anonymkode: 3ad10...2b9

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...