Gå til innhold

"Brød tre ganger om dagen"

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men gjør du det selv, nå?

Jeg tror ikke det var så vanlig før heller, besteforeldrene mine spiste mye grøt eller flatbrødsoll (oppknekt flatbrød med surmelk over, omtrent som moderne frokostblanding), foreldrene mine spiste ikke kveldsmat og gjerne cornflakes el.l. til frokost. 

Av mine kolleger spiser mindre enn halvparten brød til lunsj, og jeg har ingen spesiell grunn til å tro at de som spiser brød i lunsjen, også spiser brød til frokost. (Et par av dem vet jeg faktisk ikke spiser frokost i det hele tatt.)

Det kan stemme at det kanskje er vanlig på skoleturer og leirskoler, men selv der tilbyr de som regel frokostblanding eller havregrøt også.

Anonymkode: 5ce3e...e9b

Det hender jeg gjør det selv, ja.

De fleste kollegaene mine spiser brød eller knekkebrød til lunsj. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (1 minutt siden):

Vær glad du har mat, tenker jeg. Det er privilegieblindt å klage på at man har mat tre ganger om dagen. 

Spiser gjerne brød tre ganger om dagen etter eget valg. I realiteten blir det 1-2 ganger, kanskje. 

Synes jo mye mat som brødhaterne sikkert liker er overpriset og vondt. Quinoa er f.eks. ikke bare dyrt og vondt men også dårlig bærekraft siden de shipper det verden rundt. 😄 

Jeg spiser ikke brød, men heller ikke quinoa eller avokado.

Anonymkode: edc92...3b1

Skrevet

Brød til frokost, lunsj og kvelds er veldig vanlig ja og det stammer fra langt tilbake av. Bare se på den tradisjonelle norske matpakka som er 2-3 skiver med pålegg på. Det tar flesteparten med seg på skole, jobb, tur etc, med mindre du kjøper mat i kantine/butikk. Noen har jo med middagsrester eller salat, men flest har med brødskiver.  Det er veldig lett for mange, er tradisjonelt og har nok med vår kultur å gjøre. Andre land har jo andre vaner, feks spiser ris i alle måltider. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og likevel er vi mye sykere og mye mer overvektige enn folk fra land der det serveres "fint brød, pasta og ris". Vi har mer kreft, særlig mage-/tarmkreft, IBS og lignende, og vi er feite. Selv om vi spiser dette "kjernesunne brødet" hele tiden.

Du bør få nobelprisen hvis du har forsket fram at det er en sammenheng her! Og vi ligger nokså midt på treet for eksempel når det gjelder overvekt.  https://data.worldobesity.org/rankings/

Nei, tenker svogerforskningen din ikke er noe å bry seg om. Pluss dette ⬇️

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vel, nå for tiden spiser man mindre brød enn man gjorde før. Og man hadde ikke så mye av alle disse sykdommene med det mer gammeldagse kostholdet.

Så det er motsatt av hva du sier.

Anonymkode: 36672...74e

Anonymkode: 75ee9...66e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da jeg var barn ble det ofte tre brødmåltider (født i -65), men jeg har ikke inntrykk av at det er så vanlig nå. Folk på min egen alder har gjerne kantine på jobben og spiser salater, supper o.l. til,lunsj,  til frokost går det mye i kjøleskapsgrøt eller yoghurt og granola. Kvelds vet jeg ikke nok noen voksne som spiser, faktisk. Kanskje er det også en by/land greie? 

Selv spiser jeg ikke frokost, men har ofte brød til lunsj, og da er det det eneste brødmåltidet den dagen. Spiser heller ikke kvelds.

Men jeg liker brød, og forstår ikke denne hetsen. Grovt brød har mye fiber som kroppen trenger, pålegget kan varieres i det uendelige. Jeg baker brødet selv, og varierer med ulike grove meltyper, havregryn, frø, hele korn osv. 

I svært mange andre land serveres brød til alle måltider, ofte fint brød, eller man har pasta, ris og lignende, som stort sett er tomme karbohydrater/kalorier. Den norske grovskiva står seg godt i dette selskapet. 

https://nhi.no/kosthold/ernaring/kostfiber

Anonymkode: 75ee9...66e

Dette stemmer med min oppfatning. Besteforeldre mine spiste kveldsmat, men de spiste middag veldig tidlig. Nå er det vanlig med senere middag, og da blir kveldsmat mest for barn.  

Nå tror jeg det er nesten ingen voksne som spiser tre brødmåltider om dagen, folk spiser heller færre og større måltider. Ironisk nok er vi (i gjennomsnitt) langt fetere nå enn den gangen brødmåltider var ganske vanlig, eller i hvertfall vanligere enn nå.

TS

Anonymkode: 5ce3e...e9b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en god del av den litt eldre generasjonen som fortsetter med dette. Og kanskje en del yngre som har mindre fantasi til noe annet - vanedyr, som følger det de lærte i oppveksten. Og så kan jo det være at noen er veldig glad i brød da. 

For meg var dette med brød nærmest litt traumatisk - spesielt ettersom jeg synes mors hjemmebakte brød ikke var gode i det hele tatt - de var for grove og hadde etter min mening feil konsistens. Kjøpebrød, f.eks. kneipp, syens jeg var mye bedre. Men det var bare hjemmebakt som fantes. Ikke likte jeg å spise frokost heller. Pålegget var stort sett også svært kjedelig - ost, syltetøy og fårepølse, kanskje en sjelden gang leverpostei, makrell i tomat og lignende. 

Dette var da frokost, formiddagssmat/lunsj og kveldsmat... 

Anonymkode: d2f71...ba9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser folk i det hele tatt tre ganger om dagen? 

Jeg kunne fint spise brød til alle måltider hele uka før, null problem. Veldig godt!

Anonymkode: 39cd2...436

De fleste spiser vel fire ganger og da middag i tillegg til de tre brødmåltidende.

Men dette viste du nok allerede.

Anonymkode: 8b062...13d

AnonymBruker
Skrevet

Nå spiser jeg bare to-tre ganger om dagen, frokost/lunsj og middag. Er det lenge mellom lunsj/frokost og middag (spiser middag sent) så tar jeg et måltid til, men to av de måltidene er brød og jeg ser ikke noe problem med det. Jeg spise ofte brødskiver til middag også. 

Anonymkode: 67955...891

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vokst opp med brød til frokost, lunsj og mellommåltid/kvelds, samme har mannen. Og våres unger har og fått det.

Kun middag det ikke er brødmat. 

Men blir jo nesten som potet. Mange I Norge sier de ikke har spist middag hvis det ikke har vært potet til maten. Ser det på gubben, og en del rundt meg . De sier rett ut at pasta og ris det er ikke middagsmat det må være noe form for potet til, eller så blir de ikke mette

Anonymkode: 648f0...95f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye brødvarianter i Norge at man kan lett spise "brød" 3 ganger om dagen uten å tenke seg om, om det så knekkebrød, granola, frokostblanding eller vanlig brød. 

Det sagt så tror jeg folk har blitt flinkere til å variere kostholdet siste 10-15 år. Det var nok mer vanlig å spise brød×3 for 20 år siden. Har lagt merke til at flere har fått inn mer variasjon de siste årene bla yoghurt, omelett, salater og evt middagsrester ila dagen. 

Anonymkode: e34fd...fe3

• Liker 1
Skrevet

Og likevel er vi mye sykere og mye mer overvektige enn folk fra land der det serveres "fint brød, pasta og ris". Vi har mer kreft, særlig mage-/tarmkreft, IBS og lignende, og vi er feite. Selv om vi spiser dette "kjernesunne brødet" hele tiden.

Det handler nok mer om all søppelmaten og snacksen folk spiser, og ikke brødet. Folk spiser mindre brød enn tidligere, så det er definitivt ikke brød som gjør folk feite og syke.

Som flere skriver, brød til flere måltider om dagen er vanlig over hele Europa. Og det er bare i Nord-Europa det er vanlig å spise grovt brød - de fleste spiser fint brød. Det er selvfølgelig helt OK å ikke like brød, men det er helt feil å påstå at det er usunt, eller mindre sunt enn de vanligste alternativene folk velger. Det er jo ikke sånn at folk flest har erstatta brød med reine grønnsaker, liksom. De fleste har bytta ut (deler av) brødet med pasta, ris, quinoa eller ultraprosesserte granolaer o.l., og det er på ingen måte noe sunnere. 

Det er liksom blitt trendy å hate brød de siste 20 åra, men det tyder jo bare på liten kunnskap.

• Liker 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette. I tillegg er det begrenset hvor mye grønnsaker du får slengt opp på ei brødskive.

Det er nok bedre å legge dem forsiktig oppå.

Anonymkode: 4ddb6...ef2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine spiser brød 2 x dagen 4 av 5 dager hver uke i barnehagen. Kommunal barnehage i Oslo. I tillegg blir det frokost eller kveldsmat med brødskive hjemme, prøver å unngå brød begge måltidene. Er mye brød. Foreldregruppen har spurt om omeletter, havregryn etc. for å få litt mer variasjon, barna blir også leie ser vi. Men økonomien setter stopp. Kanskje det også henger sammen med sparsommelighet, mange tenker at et brød og pålegg er smart økonomisk..

Anonymkode: 1b6b2...430

• Liker 1
Skrevet

Som regel blir det brød eller knekkebrød til frokost og lunsj. En sjelden gang til kveldsmat også, hvis jeg har spist lett eller tidlig middag. Godt og lettvindt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det med brød er noe som henger igjen fra forrige århundre, da man fremdeles trodde kneip var sunt.

Anonymkode: 35b71...bc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså, jeg jobber på et kontor i kommunen. Mange av mine kolleger er mennesker på 50+. Ca. 80 prosent av dem som sitter i kantina med meg, spiser brød og knekkebrød, gjerne med drittkjedelig pålegg som gulost fra FP og kokt skinke. Hver. Jævla. Dag. Jeg vet at de også spiser brød til frokost, og av dem som spiser kvelds, går det vel i brød, det også. Når vi er på reise med idrettslaget til barna, så kjøper laget inn brød, ost og skinke. Det serveres brød til frokost før stevne, brød til lunsj i pausen og brød til kvelds. Så jeg har inntrykk av at det er vanlig. Jeg blir også sett rart på når jeg kjøper egen mat til mine barn som av forskjellige årsaker ikke kan spise så mye brød.

Jeg jobber og i kommunen og nordmenn har konsekvent med seg triste brødskiver. Kolleger fra Filippinene, Eritrea mfl har med seg varmmat 

Anonymkode: 3ad10...2b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste spiser vel fire ganger og da middag i tillegg til de tre brødmåltidende.

Men dette viste du nok allerede.

Anonymkode: 8b062...13d

Nei, jeg kjenner faktisk INGEN som spiser 4 ganger om dagen. Bortsatt fra små barn da, men de spiser betydelig oftere enn 4 ganger også.

Anonymkode: 39cd2...436

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Frokost: enten ingenting eller noe av dette: en banan, litt yoghurt naturell med bær og nøtter, havregrøt, en skive brød med pålegg, to knekkebrød med pålegg

Lunsj: enten en salat med diverse, suppe, eller en varmrett fra kantina, eller medbragt: f.eks omelett, middagsrester, to skiver brød med pålegg og et par håndfuller grønnsaker (cherrytomater, knaskerøtter, snackpaprika mm)

middag: sjeldent brød, dessert: frukt, melon, bær

kvelds: som regel to knekkebrød med pålegg, knaskegrønt, eple i biter

Så ja, det kan bli alt fra tre brødmåltider (3-4 skiver/knekkebrød) til ett (en skive/knekkebrød).

Jeg elsker ei god brødskive med smør, godt med pålegg og godt med grønt tilbehør både oppå skiva og ved siden av, kunne fint levd på det. Gjennom hele tjueåra spiste jeg brødskive med snør, ost og appelsinsjuice til 90% av alle måltider. Nå er jeg snart seksti år,  ingen tarmproblemer eller problemer med vekt og blodsukkersvingninger. 

Anonymkode: 558fa...dbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det med brød er noe som henger igjen fra forrige århundre, da man fremdeles trodde kneip var sunt.

Anonymkode: 35b71...bc8

I forrige århundre bakte mange flere brødene sine selv, men lagde ikke en livsstil ut av det. Folk flest var slanke og lite tarmkreft blant yngre mennesker. 

Anonymkode: 558fa...dbd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det. Brød til frokost, lunsj og kveldsmat. Kjøtt og grønt til middag. Mannen er ikke glad i brødmat og han spiser også litt sjeldnere.

Anonymkode: f888e...39b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...