AnonymBruker Skrevet 30. juni #61 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det kan ikke være normalt for voksne mennesker å spise kvelds? Det er bare noe barn gjør. Anonymkode: 67955...891 Du mener du ikke spiser etter trening og hobbyer? For oss som er opptatt av god helse og muskelmasse, må det spises. Anonymkode: f9d16...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #62 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis jeg skulle praktisert det, så måtte jeg hatt middag kl21, og helst da en stor lunsj så jeg klarer gå mange timer uten mat. Mitt intrykk er motsatt, å spise sen lunsj og veldig sen middag er ikke normen Anonymkode: f737b...4b3 Stor/normal lunsj og middag kl 21/22 er helt supert det👌 man får veldig mye ut av dagen. Det er som sagt normen i min og min manns familie. Anonymkode: 39cd2...436
AnonymBruker Skrevet 30. juni #63 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber og i kommunen og nordmenn har konsekvent med seg triste brødskiver. Kolleger fra Filippinene, Eritrea mfl har med seg varmmat Anonymkode: 3ad10...2b9 Jepp, samme erfaring mht. nasjonalitet. Anonymkode: edc92...3b1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #64 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi var ikke feite på 70 og 80-tallet. Da var det brød til frokost, brød til lunsj, og brød til kveldsmat. Du blir ikke tjukk av brød. Det er bare nå folk enten tror de er sunne, eller skal spise "spennende". Istedenfor å spise det man trenger, skal det varieres og du skal underholdes. Anonymkode: f9d16...fe2 Vi hadde ikke ultraprosessert brød, masse frø, ekstra fiber og annen dritt på 70-tallet. Vi spiste heller ikke slike mengder. Anonymkode: edc92...3b1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #65 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du mener du ikke spiser etter trening og hobbyer? For oss som er opptatt av god helse og muskelmasse, må det spises. Anonymkode: f9d16...fe2 God helse og det å bygge muskler henger jo ikke nødvendigvis sammen. Man kan jo ha aktiv jobb, aktiv fritid og fortsatt ikke ha behov for å aktivt bygge seg større. Ditt behov er jo spesifikt for din hobby. Det fleste av oss har behov for vedlikehold. Anonymkode: 39cd2...436 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 30. juni #66 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det kan ikke være normalt for voksne mennesker å spise kvelds? Det er bare noe barn gjør. Anonymkode: 67955...891 Hva er unormalt med det? Mange av oss som er aktive spiser kveldsmat. Mange av oss dropper snop på kvelden og spiser kveldsmat i stedet. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #67 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En klarte fint å lage brød uten komfyr. Svigerfar lærte meg å lage brød på bål. Han lager og brød i gryte i ved ovnen. Før komfyr hadde de vedovner som de laget brød i. De laget og forskjellige typer lefser osv. Så brød har nå vært i flere år. Tilogmed i bibelen står det i. Brød, de hadde da ikke komfyr da heler Anonymkode: 648f0...95f Brød i ovn har vært bakt i tusenvis av år, men ikke i Norge. Det var ikke vanlig med vedkomfyr med stekeovn hjemme i Norge før langt utpå 1900-tallet. Ikke var det så vanlig med hvetemel heller, det fantes, men var dyrt. Det gikk an å kjøpe brød fra bakeri, men de fleste bodde jo på landet langt fra denslags. Folk bakte lefser og flatbrød på takke, det trenger ikke heve heller, så det kan bakes av f.eks. bygg. Anonymkode: 5ce3e...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #68 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Spiser maks en gang om dagen, vanligvis en skive, maks to. Det er pålegg jeg får næring fra, brødet i seg selv er jo ikke mye næring i. Og det er der jeg stusser noen ganger, nordmenn spiser ofte heller seg mett på mange brødskiver med minimalt med pålegg, istedetfor lite brød med masse næringsrik pålegg Anonymkode: f737b...4b3 Dette er alternative fakta og symptomatisk på den tiden vi lever i, at det man selv føler eller syns er sant, er like sant om ikke sannere enn oppsummert kunnskap. Hvordan og hvorfor «vet» du noe helt annet enn det de forskningsbaserte rådene som kommer fra Helsedirektoratet og WHO blant annet? Fakta er at nordmenn spiser for lite korn og fiber, kun 25 % spiser tilstrekkelig. Dette må du gjerne mistro og mene at du vet bedre, og jeg kommer ikke til å svare på det. Anonymkode: 558fa...dbd 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #69 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): På KG dukker det stadig opp kommentarer fra folk som hevder at nordmenn "spiser brød tre ganger om dagen". Det høres helt fjernt ut for meg, jeg har aldri gjort det, og jeg har absolutt ikke inntrykk av at det er vanlig heller. Jeg kan jo ikke vite hva folk spiser hjemme hos seg selv til daglig, men jeg har bodd i kollektiv og sånt, og fryktelig mye brødspising var det ikke. Er det noen her som faktisk selv spiser brød tre ganger om dagen? Altså gjør det selv, ikke tror at alle andre gjør det. (Ikke at det er noe galt i å spise brød tre ganger om dagen, det kan sikkert være sunt nok om man bruker grovt brød og sunne pålegg, jeg tror bare ikke at det er vanlig.) Anonymkode: 5ce3e...e9b Du må jo ha vokst opp bak en stein. Det har vært standard norsk kosthold helt opp til disse dager det: 4 måltider: brød til frokost, lunsj og kveldsmat og varm mat til middag! Anonymkode: b18d6...00a 3
Perine Skrevet 30. juni #70 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og likevel er vi mye sykere og mye mer overvektige enn folk fra land der det serveres "fint brød, pasta og ris". Vi har mer kreft, særlig mage-/tarmkreft, IBS og lignende, og vi er feite. Selv om vi spiser dette "kjernesunne brødet" hele tiden. Anonymkode: edc92...3b1 Hva er egentlig så galt med å spise en brødskive med sunt pålegg? Er det bare "gammeldags"? Det er jo ikke noe sunnere å spise pizza og pasta, om det er innholdet av mel det reageres på. Karbohydrater er det jo også i ris og poteter, og dette spises også med sauser og diverse. Burgere i brød, pølser og pommes frites, osv. Slike ting er det mange som velger som erstatning for et av brødmåltidene istedenfor et par trauste brødskiver med makrell i tomat, mens de peker og kritiserer dem som koser seg med de sunnere, grove og billigere brødskivene sine, med salatblad under FP-påleggene. Det var mange som spiste middagsmåltider i kantina på min arbeidsplass, og så spiste de jo enda en middag hjemme etter jobb. Ellers var det jo mange som forsynte seg fra salatbaren, men også der var det krutonger, pasta og rømmedressinger til, altså hvitt mel og fett. For å vurdere sunnheten, så må vi jo kjenne til hva maten inneholder fra A til Å. Jeg synes det er helt greit å spise all slags mat, bytte ut og erstatte, men man må jo vite hva man gjør. Brødskiver med masse smør og fett pålegg er ikke bra, men smøret kan byttes ut med noe lettere, eller fjernes. Jeg elsker meierismør, men vil heller bruke min tilmålte kalorimengde på andre ting. Jeg ofrer gjerne smøret for en stripe majones på rekene. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #71 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da jeg var barn ble det ofte tre brødmåltider (født i -65), men jeg har ikke inntrykk av at det er så vanlig nå. Folk på min egen alder har gjerne kantine på jobben og spiser salater, supper o.l. til,lunsj, til frokost går det mye i kjøleskapsgrøt eller yoghurt og granola. Kvelds vet jeg ikke nok noen voksne som spiser, faktisk. Kanskje er det også en by/land greie? Selv spiser jeg ikke frokost, men har ofte brød til lunsj, og da er det det eneste brødmåltidet den dagen. Spiser heller ikke kvelds. Men jeg liker brød, og forstår ikke denne hetsen. Grovt brød har mye fiber som kroppen trenger, pålegget kan varieres i det uendelige. Jeg baker brødet selv, og varierer med ulike grove meltyper, havregryn, frø, hele korn osv. I svært mange andre land serveres brød til alle måltider, ofte fint brød, eller man har pasta, ris og lignende, som stort sett er tomme karbohydrater/kalorier. Den norske grovskiva står seg godt i dette selskapet. https://nhi.no/kosthold/ernaring/kostfiber Anonymkode: 75ee9...66e Spiser stort sett lunsj og middag. Kanskje Varm lunsj eller salat på jobben, litt tkdli, kanskje ett knekkebrød når jeg kommer hjem, og så middag senere. Kveldsmat spiser jeg ikke mere fordi jeg spiser middag såpass seint. Anonymkode: 2f92d...cdd
AnonymBruker Skrevet 30. juni #72 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er alternative fakta og symptomatisk på den tiden vi lever i, at det man selv føler eller syns er sant, er like sant om ikke sannere enn oppsummert kunnskap. Hvordan og hvorfor «vet» du noe helt annet enn det de forskningsbaserte rådene som kommer fra Helsedirektoratet og WHO blant annet? Fakta er at nordmenn spiser for lite korn og fiber, kun 25 % spiser tilstrekkelig. Dette må du gjerne mistro og mene at du vet bedre, og jeg kommer ikke til å svare på det. Anonymkode: 558fa...dbd De baserer kunnskapen sin på SnapChat, TikTok og YouTube-videoer, da blir det sånn, dessverre. Fakta blir fake news, mens beauty-influencer Emma Izabellah (23) som lever på grønnkål, gurkemeie og kokosmelk har skjønt det. Anonymkode: 75ee9...66e 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #73 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (43 minutter siden): En klarte fint å lage brød uten komfyr. Svigerfar lærte meg å lage brød på bål. Han lager og brød i gryte i ved ovnen. Før komfyr hadde de vedovner som de laget brød i. De laget og forskjellige typer lefser osv. Så brød har nå vært i flere år. Tilogmed i bibelen står det i. Brød, de hadde da ikke komfyr da heler Anonymkode: 648f0...95f Ja,ok. Men brød egnet seg heller ikke fordi de ikke hadde fryser. Så da gikk de i såfall i flatbrød som holdt seg lenge. Har studert tradisjonelt kosthold så vet litt om det der. Anonymkode: 19cf4...d72
AnonymBruker Skrevet 30. juni #74 Skrevet 30. juni Grønnsaksvaffel skrev (38 minutter siden): Hva er unormalt med det? Mange av oss som er aktive spiser kveldsmat. Mange av oss dropper snop på kvelden og spiser kveldsmat i stedet. Tror du vi som dropper kvelds spiser godteri i stedet? Og at vi ikke er aktive?😅 Anonymkode: 39cd2...436 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #75 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvor gammel er du ? Veldig snodig at voksne mennesker kjenner spisevanene til venner og familie de ikke bor sammen med i detalj. Jeg aner ikke om bestevenninna mi spiser kveldsmat eller om det er suppe eller brød til lunsj, vet bare hva hun spiser når vi er sammen sosialt eller er på ferie sammen - og da har man jo gjerne et litt annet spisemønster enn hjemme i hverdagen. Samme med søstera mi, jeg kjenner henne godt og vi treffes flere ganger i uka, men hva hun og familiene hennes spiser til frokost og lunsj og hvor mange måltider om dagen? Aner ikke. Er det et samtaleemne dere ofte har? Anonymkode: 558fa...dbd Enig, det er veldig rart. Jeg kjenner ikke spisevanene til andre enn de jeg har bodd hos på besøk over flere dager. Og det er ikke så mange 😅 Anonymkode: f888e...39b
AnonymBruker Skrevet 30. juni #76 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Spørs på brødet, vi lager brød selv av gulrot, squash, egg, cottage cheese, havregryn, ingefær, nøtter, frø. Masse næring. Anonymkode: 00df9...770 Joda det kan være god næring om en lager selv, lager selv proteinrikt brød iblant. Men de fleste spiser tomme kalorier fra ferdig kjøpt brød, og da er det bedre å lage brødskiver med masse pålegg Anonymkode: f737b...4b3 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #77 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Stor/normal lunsj og middag kl 21/22 er helt supert det👌 man får veldig mye ut av dagen. Det er som sagt normen i min og min manns familie. Anonymkode: 39cd2...436 Sikkert fint for noen, men dette er ikke normen i samfunnet. For meg blir det alt for mange timer mellom måltidene, da måtte jeg spist meg stappmett de tre måltidene for å fått nok næring Anonymkode: f737b...4b3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #78 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sikkert fint for noen, men dette er ikke normen i samfunnet. For meg blir det alt for mange timer mellom måltidene, da måtte jeg spist meg stappmett de tre måltidene for å fått nok næring Anonymkode: f737b...4b3 Jeg tror ikke ditt opplegg er så veldig norm heller. Tror det er mange ulike mattider i 2026. Anonymkode: 39cd2...436
AnonymBruker Skrevet 30. juni #79 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Dette er alternative fakta og symptomatisk på den tiden vi lever i, at det man selv føler eller syns er sant, er like sant om ikke sannere enn oppsummert kunnskap. Hvordan og hvorfor «vet» du noe helt annet enn det de forskningsbaserte rådene som kommer fra Helsedirektoratet og WHO blant annet? Fakta er at nordmenn spiser for lite korn og fiber, kun 25 % spiser tilstrekkelig. Dette må du gjerne mistro og mene at du vet bedre, og jeg kommer ikke til å svare på det. Anonymkode: 558fa...dbd Hvis WHO anbefaler ultraprossesert brød, som er hva de fleste nordmenn spiser, så lever jeg godt med å være uenig med det. Ordentlig hjemmebakt brød derimot kan være bra, men dette er noe veldig få lager Anonymkode: f737b...4b3 1 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 30. juni #80 Skrevet 30. juni (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tror du vi som dropper kvelds spiser godteri i stedet? Og at vi ikke er aktive?😅 Anonymkode: 39cd2...436 Noen, ja. Eller ganske mange. Eller dere spiser mer til middag eller de andre måltidene. Jeg er ikke oppvokst med svære middagsporsjoner siden foreldrene mine skulle jobbe mer etter middag. Endret 30. juni av Grønnsaksvaffel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå