Gå til innhold

Er hunder på restaurant greit?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Hverken inne eller uterestaurant. Hunder er ekle, lukter, peser og bråker

Anonymkode: 2ac95...d3c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Syns det er dumt at jeg ikke kan ta med hunden inn for å f eks bestille en rask kaffe-to go. Av og til bestiller jeg via app og går raskt inn og ut med hunden for å hente kaffen. Elsker at man kan ha med hund nesten overalt fra Tyskland og sørover!!

Er nordmenn mer allergiske? 

Anonymkode: 82213...822

Kan kun svare for meg selv, men jeg har hatt hundeallergi så lenge jeg har vært i livet. 

Anonymkode: b933d...ad3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2026 den 23.03):

Sjekk ut fb-gruppa "hundevennelige restauranter", oppsøk de, og klag til Mattilsyn og Norges Astma og Allergiforbund. Mennesker først

Anonymkode: ca4d9...e95

Hva skulle det være godt for? Det er fullt lovlig. Men ja, sjekk gjerne ut gruppen sånn at du vet hvilke steder du bør unngå. Det er ganske få restauranter som aksepterer hunder, så det burde ikke være noe problem. Velger du å gå på Brewdog, som har egen meny for hunder, blir det som å klage på at det er barn på Tusenfryd. 

Anonymkode: e4317...a5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2026 den 10.34):

Må man akseptere det?

Håper du aldri får behov for redningshund, så du slipper å komme i nærheten av en sånn grusom skapning. Om man må akseptere at de som har servicehund som følge av en funksjonsnedsettelse (f.eks. blinde) har med seg hunden sin? Hva tror du selv, og hva er alternativet mener du?

Anonymkode: e4317...a5c

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke likt om det satt en siklende kjøter ved nabobordet mens jeg spiser et bedre måltid. 
TS gikk uten å lage noe fuzz om det. Det er TS’ prerogativ, og ingenting å kritisere.

Jeg ville vurdert det samme, men ville sett an hunden og eierne.

Jeg er ikke allergisk, liker hunder og mener de skal ha tilgang på f.eks kollektivtransport.

Jeg passer en hund i perioder, og den får aldri være rundt bordet når vi spiser.

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: b1009...9df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Syns det er dumt at jeg ikke kan ta med hunden inn for å f eks bestille en rask kaffe-to go. Av og til bestiller jeg via app og går raskt inn og ut med hunden for å hente kaffen. Elsker at man kan ha med hund nesten overalt fra Tyskland og sørover!!

Er nordmenn mer allergiske? 

Anonymkode: 82213...822

Nordmenn er mer allergiske i viljen 

Anonymkode: 6ee07...2c5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2026 den 21.18):

Hund inne på butikker, offentlig transport og restauranter er en uting.

Ja jeg har hund. Nei hun får ikke bli med meg inn på slike steder.

Anonymkode: d7f05...f2e

Offentlig transport? Setter du hunden utenfor på hundeparkeringa når du tar trikken? 

Anonymkode: a2f2d...635

• Liker 2
Skrevet

For min del hadde det vært en opptur med en hund ved nabobordet, men jeg vet jo at mange reagerer. Har derfor aldri med egen hund inn på slike steder. 
Uteservering på kafé har jeg hatt ham med noen ganger. 

Skrevet

Hunder er vel stort sett ikke lov å ha med verken på restaurant eller i butikk, men selv har jeg ikke noe problem med det.

Siden kelneren ikke reagerte at de kom inn med hund, var det sikkert greit der.

Skjønner de med allergi, men forøvrig har det overhode ikke noe med hygiene å gjøre om en hund befinner seg i lokalet. 

Skrevet

Ville valgt en hundeløs resturant.

Det er ikke bare at hunder er ekle, og lukter vondt, men de er også veldig opptatt av mat.

Anonymkode: 1cd98...eb9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2026 den 9.13):

Jeg er veldig allergisk, og går fast på 4 dobbel dose allergimedisiner, må og ta astma medisiner daglig. Og jeg hadde reagert hadde jeg kommet etter dere og 10 hunder. Men ellers så går jeg når jeg ser hunder. Så du ser jo ikke meg få en kraftig reaksjon, da jeg alltid går vekk. Og jeg elsker hunder, så for meg er det en stor sorg, og være allergisk mot hund. Går jeg inn i et hjem hvor det er hund, så får jeg et heftig astma anfall innen 5 min. 

Anonymkode: d86a4...273

AnonymBruker skrev (På 25.6.2026 den 15.36):

Som barn (1980) ble jeg rett som det var innlagt på sykehus grunnet allergi/astmaen min. Jo jeg reagerer SÅ MYE på hunder. Flere I familien min den gang tenkte som deg og hver gang de "trodde ikke noen ville merke det" havnet jeg på sykehus enten pga dyr, mat, eller astma. Takkskaldufaenmedha

Anonymkode: d7f05...f2e

AnonymBruker skrev (På 25.6.2026 den 20.03):

Det er sånne som deg som gjør at allergiere holder seg unna. Jeg er veldig allergisk, og ligger flat flere dager etter eksponering med hund. Kan ikke være sammen med hund ute heller. Så dette du skriver er så hinsides bak mål at jeg gir opp menneskeheten! Jeg nekter folk som skal ha med hund i butikken jeg jobber. Den må vente ute. Går på dobbel dose allergimedisin året rundt så jeg i allefall kan være ute i samfunnet. 

Det er ett DYR! Ikke ett menneske eller barn! Og ja, jeg har dyr selv som jeg verdsetter og som betyr alt for meg! Men mitt dyr skal få holde seg hjemme. Av hensyn til allergikere.

Og enda en ting, allergi påvises med blodprøver, så ikke noe man kan jukse på seg

Anonymkode: b933d...ad3

Det jo en enkel sak for dere å unngå de få restaurantene som tillater hund. 

Anonymkode: d1379...4b5

Skrevet

Var på et svært kjøpesenter i Italia i dag. Mange hunder med på shopping og så mange i foodcourten også. Tror ikke det er favorittaktiviteten til hundene, men må være litt greit av og til å kunne gjøre det istedenfor at hunden må vente i bilen f eks. De fleste hundene så ut til å takle kjøpesenter og masse folk godt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2026 den 21.08):

Var på en restaurant i dag, og ventet på kelner.

Mens jeg satt å venter kom et par med hund inn å satte seg på nabobordet. 

Disse møtte kelner på vei inn i lokalet, de vekslet også noen ord så kelner er klar over at de har med hunden. 

Jeg er glad i hunder og har hund i nær familie, men når disse satte seg ved nabobordet reiste jeg meg å gikk.

Møtte da kelner på tur ut som spirte om jeg syns jeg hadde ventet for lenge, men jeg sa at det var helt i orden for jeg så hun var opptatt med å hjelpe andre gjester. 
Men hag valgte å få siden jwg mener ar humder har ingenting inne på en restaurant å gjøre.

jeg syns ikke hunder (eller andre kjøledyr) har noe inne på restauranter å gjøre pga hygiene og de har ingen kontroll på allergier eller evt frykt hos andre gjester for dyr  

Hva tenker KG overreagerte jeg som gikk, eller er hunder ok inne på restauranter?

Anonymkode: 95e0f...f76

Så lenge du ikke hadde bestilt var det selfølgelig greit å gå. Hadde du bestilt å gått hadde det ikke vært greit å gå. Hadde skjønt mer om du gikk om du feks var redd for hunder.

Anonymkode: 12959...d7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2026 den 21.08):

Var på en restaurant i dag, og ventet på kelner.

Mens jeg satt å venter kom et par med hund inn å satte seg på nabobordet. 

Disse møtte kelner på vei inn i lokalet, de vekslet også noen ord så kelner er klar over at de har med hunden. 

Jeg er glad i hunder og har hund i nær familie, men når disse satte seg ved nabobordet reiste jeg meg å gikk.

Møtte da kelner på tur ut som spirte om jeg syns jeg hadde ventet for lenge, men jeg sa at det var helt i orden for jeg så hun var opptatt med å hjelpe andre gjester. 
Men hag valgte å få siden jwg mener ar humder har ingenting inne på en restaurant å gjøre.

jeg syns ikke hunder (eller andre kjøledyr) har noe inne på restauranter å gjøre pga hygiene og de har ingen kontroll på allergier eller evt frykt hos andre gjester for dyr  

Hva tenker KG overreagerte jeg som gikk, eller er hunder ok inne på restauranter?

Anonymkode: 95e0f...f76

Om hygiene og frykt var det du la til grunn, burde du reagert mer på at de slapper inn menn. Vær litt rasjonell i det minste.
Menn av arten menneske er din største risiko for  å bli påført skade og dødsfall.  

Anonymkode: 94140...8ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2026 den 23.03):

Sjekk ut fb-gruppa "hundevennelige restauranter", oppsøk de, og klag til Mattilsyn og Norges Astma og Allergiforbund. Mennesker først

Hva mener du det skal klages på?

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matservering/tilgang-kjaeledyr

"Hunder og andre kjæledyr kan ha adgang til restauranter og andre steder der næringsmidler serveres og omsettes når det ikke er fare for mattryggheten. [...] Kontakt stedet du ønsker å besøke for å få vite om de tillater kjæledyr."

Tenker dette egentlig er veldig enkelt og uproblematisk. Er du svært allergisk, så sjekker du først at stedet ikke tillater dyr inne. Har du hund, så sjekker du først at det er tillatt med dyr. Alle må akseptere at det er opp til hvert enkelt sted å sette sine regler og forholde seg til det.

Anonymkode: f82f7...3af

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hund og setter pris på steder hvor man kan ha de med, men kun så lenge det ikke er til stor sjenanse for andre. Hadde hunden min bjeffet og vært vill på andre mennesker hadde man selvfølgelig ikke tatt den med, men min legger seg ned eller sitter ved bordet vårt og har fokus på oss. Vi setter oss riktignok aldri innendørs på restauranter med hund, kun utendørs. 

Anonymkode: f303e...0ae

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er greit med uteservering og hund. Ikke inne på lukket restaurant. Ei heller matbutikk. Synes heller ikke noe om de som tar med seg hunder på kjøpesenter og drar den med i alle butikker, enten det er  kafe eller klesbutikk. 

Og skal de være med på uterestaurant så forventer jeg at de kan oppføre seg. Senest i går så jeg en hund som satt på stolen ved bordet, bare tull. 

Har selv hund, har selv kraftig astma og allergi på visse ting- så man kan bruke hue, og være litt fleksibel. Tror også de fleste hunder vil synes det er bedre å få en god tur i skogen/parken enn å være med ut på restaurant. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker at noen restauranter syns det er greit å ta med hund inn, så får hundeeiere også steder de kan gå til selv om hunden er med. Det er nok fortsatt mange plasser som sier nei til hund, spesielt innendørs, og det er egentlig helt greit at det finnes begge deler syns jeg. Har sett at noen har skilt om at de er hundevennlige og at hunder er velkomne, og det liker jeg fordi det gir folk mulighet til å velge et annet sted hvis det er snakk om frykt, allergi eller at man bekymrer seg for hygienen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...