Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner er hvorfor TS må spise seg stappmett til lunsj for å klare å holde vekten.

Anonymkode: dbc7e...c5a

Det er TS sitt problem. De andre har ingenting med dette 

Anonymkode: 346ba...e65

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og dette helt usannsynlige scenarioet gjentar seg altså dag etter dag? De gir seg aldri? Uansett hvor mange ganger du sier nei? Wow.

Jeg tror nok du trygt kan regne med at dette er en fleip. Bare smil og blunk du. Trenger ikke å svare i fullt alvor hver eneste dag i årevis.

Anonymkode: 5a381...b08

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt utrolig at ts blir mistenkt for å være på spekteret fordi hun har funnet en måte å bevare helsa på!

Selvsagt skal hun ikke tilpasse seg de andres kostholdt, det er helt idiotisk å mene, og var garantert skrevet av en som kan spise hva som helst uten noen plager. 
Det er mange grunner til at folk spiser som de gjør og ingen grunner til å ikke respektere det! 
Oftest er det at folk endelig har funnet ut hva kroppen deres trives best med.

Bare si det rett ut, ts, bare forklar det og si at du skjønner at det kan virke «rikt» men at dette er så viktig at du prioriterer det over alt og rett og slett er avhengig økonomisk av å kunne spise restene nettopp fordi det er et dyrt kosthold. At du skal ta med til alle når du vinner i lotto😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 16.10):

Jeg er en voksen student, og sliter med en ting som irriterer i lunsjen. Jeg spiser mye og god, sunn mat, da det er viktig for meg, og jeg er lei av kommentarer og indirekte tigging. Pleier å ha lunsj med "min" gjeng, og de er alle unge studenter med tilsvarende stram økonomi. De har typisk studentlunsj med kneip og rimelig pålegg, som er helt normalt for unge studenter. 

Er lei av kommentarer på min mat, både mengden og "dyre" råvarer. Kommentarer kan være typisk "vi skal ikke bare gjøre din lunsj til tapasbord eller, du har jo nok til alle, hehehe", "oi, du har råd til x, du er heldig", "wow, kake igjen, skal si du lever i luksus" osv osv. Samt spørsmål om å smake på ditt og datt, og spør om å få rester hvis jeg har.  Og så de lange tiggende blikkene når de er ferdig å spise og ser meg spise fortsatt. Er ikke det uforskammet oppførsel? Jeg skjønner at de er misunnelig, men de tenker ikke over at jeg er 40 år og har en helt annen økonomisk situasjon enn dem på 19-20. 

Anonymkode: 744db...55f

Tror ikke så mange bryr seg, du er ikke akkurat en typisk "foreleser fra Iran" som aktivt blir blaffen i regler og slikt (pga en relasjoner nede i Irans rike, og dermed dukker opp hvor normale personer ikke dukker opp, lager illegale økonomiske avtaler med religion instituttet med avtaler som ikke er lov pga Iran...)😊

Anonymkode: 06e64...c42

AnonymBruker
Skrevet

Kan hende de spør deg fordi at de merker at du blir litt sånn "rar" av det, og de synes det er litt komisk, og halvveis et uttrykk for at det ser fristende ut, som et halvveis kompliment og hjertesukk over at de også kunne ønsket seg en bedre lunsj.

men blir veldig overrasket over at TS skal jekke seg liksom, det er veldig norsk! men på den annen side, hvis det ikke er slike sperrer så hadde kanskje nordmenn tatt helt av med å skulle overgå hverandre i hvem som har den beste lunsjen, så kanskje det er en selvinnsikt der. enten skal det være en tørr skive, med imponerende mengder smuler på bordet, eller så skal det være en chanel-lunsj.. 

Anonymkode: f60fd...336

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 16.10):

Jeg er en voksen student, og sliter med en ting som irriterer i lunsjen. Jeg spiser mye og god, sunn mat, da det er viktig for meg, og jeg er lei av kommentarer og indirekte tigging. Pleier å ha lunsj med "min" gjeng, og de er alle unge studenter med tilsvarende stram økonomi. De har typisk studentlunsj med kneip og rimelig pålegg, som er helt normalt for unge studenter. 

Er lei av kommentarer på min mat, både mengden og "dyre" råvarer. Kommentarer kan være typisk "vi skal ikke bare gjøre din lunsj til tapasbord eller, du har jo nok til alle, hehehe", "oi, du har råd til x, du er heldig", "wow, kake igjen, skal si du lever i luksus" osv osv. Samt spørsmål om å smake på ditt og datt, og spør om å få rester hvis jeg har.  Og så de lange tiggende blikkene når de er ferdig å spise og ser meg spise fortsatt. Er ikke det uforskammet oppførsel? Jeg skjønner at de er misunnelig, men de tenker ikke over at jeg er 40 år og har en helt annen økonomisk situasjon enn dem på 19-20. 

Anonymkode: 744db...55

forslag til svar:

-  "vi skal ikke bare gjøre din lunsj til tapasbord eller, du har jo nok til alle, hehehe", Nei dette er helt vanlig posjon til en. Antyder du at jeg spiser for mye? Isåfall er det frekt.

- "oi, du har råd til x, du er heldig", Nei jeg er ikke heldig, jeg har jobbet hardt for det! Jeg tror jeg kanskje hadde dårligere råd enn deg når jeg var på din alder.

-"wow, kake igjen.» Synes du jeg er tykk og ikke kan spise kaka?

-«skal si du lever i luksus" Nei dette er helt vanlig sunn mat.  

-spørsmål om å smake på ditt og datt, og spør om å få rester hvis jeg har. «Nei, du får stå for din egen mat. Men du kan få oppskrifta hvis du vil»

Anonymkode: 208dc...fb3

AnonymBruker
Skrevet

Men kan du fortelle hva du egentlig spiser til lunsj? Trenger å gå ned noen kg selv, så må innrømme jeg har baktanker med å spørre. 

Anonymkode: c21d0...520

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men kan du fortelle hva du egentlig spiser til lunsj? Trenger å gå ned noen kg selv, så må innrømme jeg har baktanker med å spørre. 

Anonymkode: c21d0...520

Du skjønner vel selv at når medstudentene bruker setninger som «gjøre lunsjen din om til tapas for alle/ oi kake i dag igjen!» så er ikke ts sine lunsjer noe å hige etter for folk som ønsker å gå ned i vekt… sånn egentlig. Hva ts lurer seg selv med kan gudene vite. Men seriøst… kake til lunsj er ikke inspirasjon for å gå ned i vekt. 

Anonymkode: a8edf...81b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 16.42):

Du får forklare dem det da, siden du er på alder med foreldrene dems…

Anonymkode: e80a8...51d

Burde da vitterlig ikke være nødvendig å forklare studenter vanlig høflighet og folkeskikk 🫣😅😂

Mon tro om disse studentene fester hver helg også? - ville jo vært et fint hint 😘

Anonymkode: c4844...b64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke hvor du vil med å si fra. Tenk gjennom hendelsesforløpet. Se for deg hvordan gruppedynamikken blir etterpå. Tipper det blir rart og ubehagelig. Mener du at det er beste løsning? Det går an å gjøre grep for å «passe inn» i gruppen, hvis du syns det er fint å ha et sosialt miljø under studiene. Det betyr ikke at du ofrer deg selv.

Anonymkode: 9d4f6...685

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 17.08):

Kan godt være. Jeg innrømmer glatt at jeg spiser en diger lunsj med flere retter + sunn kake/muffens til dessert et par ganger i uka. Men det er fordi jeg trenger dette for å holde på vektnedgangen, og jeg trener også tung styrke. Men det er dyrt, og jeg har ikke lyst til å spandere på dem. Restene vil jeg ha til middag, men de blir så "paff" og overrasket når jeg sier nei. Det blir så kleint og jeg føler meg dårlig av det. Ts 

Anonymkode: 744db...55f

Da må du trene deg på å snakke det bort på andre måter. Synes du hauser opp din egen mat noe voldsomt. Jeg har aldri brydd meg med hva noen har til lunch. En kollega spiser og 2 måltider pr dag og har veldig stor porsjon. Jeg har aldri en eneste gang tenkt noe over det. Hun gjør det pga tarmsykdom, ikke pga vekt, men blir samme prinsipp.

Anonymkode: bd06f...2ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...