Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men er det min jobb? Synes det er så merkelig oppførsel. Kunne aldri gjort det samme da jeg var ung. Ts 

Anonymkode: 744db...55f

Forstår du at folk er ulik deg? 

Gi de råd på hvordan de kan få kjøpt lignende mat for en billig penge? 

Jobber ellers på et universitet og det er ikke mange studenter der som spiser billig kneip med billig pålegg, de fleste kjøper mat i kantina faktisk. 

Anonymkode: 2046a...1d6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt kan de jo få råd om hvor de kan undersøke og kanskje få seg en deltidsjobb for å spe på kassa litt. Mere riktig det, enn å tigge mat av andre.

Anonymkode: 80e1c...7b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg tror på dette… de fleste stundene på mitt unviseritet kjøper mat i kantina eller har med seg ganske fin mat altså. Og havregrøt til middag? Det var i gamledager studentene levde sånn… dette må være skikkelig trolling. Eventuelt er det noe sannhet i det, men ts har kanskje autisme og har overtolket alt helt ut av proporsjoner… er du fortsatt veldig overvektig siden du får kommentaren om at lunsjen din kanskje kunne vært tapas for alle sammen? Hvor mye mat er det snakk om liksom?? Det høres helt fjernt ut. 

nei.. trolling eller autisme. Sier nå jeg. 

Anonymkode: a8edf...81b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenkte vel litt å finne en mer smidig løsning da. Kan jo si "hold kjeft og slutt og mas!", men synes ikke akkurat det er en god løsning? Det er greie jenter.  Ts 

Om folk hadde irritert meg så hardt at eg måtte klage på internett om det, skulle det ikkje kosta meg ein kalori å be dei om å gi faen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men er det min jobb? Synes det er så merkelig oppførsel. Kunne aldri gjort det samme da jeg var ung. Ts 

Din jobb er å sette grenser for deg selv. Du kan ikke kontrollere andre, og det er ikke din jobb å oppdra dem, men du kan velge hvordan du responderer 😊 hvis du ikke sier ifra, men bare går og ergrer deg over det, så kan du ikke forvente at de skal skjønne at de bør slutte. Du trenger ikke være slem eller streng, du kan bare helt ærlig si at du ikke ønsker å dele maten din og at du synes det er ubehagelig at det blir et tema.

Endret av BeeKind
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde jeg spist billig og lite hver dag, hadde jeg også kunnet spandere om jeg tok med noe ekstra godt en sjelden gang. Men jeg har så høyt matbudsjett at jeg ikke har råd til å dele noe særlig. Ts 

Du har absolutt ikke noe ansvar eller plikt til å dele eller spandere mat. Det er veldig rart å forvente 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er lei av kommentarer på min mat, både mengden og "dyre" råvarer. Kommentarer kan være typisk "vi skal ikke bare gjøre din lunsj til tapasbord eller, du har jo nok til alle, hehehe", "oi, du har råd til x, du er heldig", "wow, kake igjen, skal si du lever i luksus" osv osv. Samt spørsmål om å smake på ditt og datt, og spør om å få rester hvis jeg har.  

"Oi, tigger du nå igjen?" "Kommentere maten for femte dag på rad, virkelig?"

Anonymkode: 62927...e42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ta med deg normal mat da, så slipper du maset om dine meget luksuriøse lunsjer😂 Eller så kan du jo si at du ikke liker den uforskammede oppførselen deres og sitte mutters alene i stedet, Dangfart Tønnessen👴🏻

Anonymkode: 27f87...939

Norskeste svaret ever. Bare vær som alle andre da! Det er DU som er problemet som er annerledes. Fy skam deg som har med sunn og god mat!

Nei er nok de han sitter med som bør skjerpe seg. Be de slutte å kommentere.

Anonymkode: 5bb6a...a21

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg tror på dette… de fleste stundene på mitt unviseritet kjøper mat i kantina eller har med seg ganske fin mat altså. Og havregrøt til middag? Det var i gamledager studentene levde sånn… dette må være skikkelig trolling. Eventuelt er det noe sannhet i det, men ts har kanskje autisme og har overtolket alt helt ut av proporsjoner… er du fortsatt veldig overvektig siden du får kommentaren om at lunsjen din kanskje kunne vært tapas for alle sammen? Hvor mye mat er det snakk om liksom?? Det høres helt fjernt ut. 

nei.. trolling eller autisme. Sier nå jeg. 

Anonymkode: a8edf...81b

Tenkte det samme. Har selv vært godt voksen student nylig, og kan knapt huske å ha sett en matpakke blant de unge medstudentene av den kjipe sorten (kneippbrød eller hva ts skrev). Her gikk det i påsmurte baguetter, salatbar, dagens lunsj/middag, suppe, boller og så videre i diverse kantiner og kafeer rundt på campus. Det ts beskriver høres helt usannsynlig ut, inkludert "tiggende blikk" og at de spør om å få av hennes mat (som nok er tull/humoristisk ment, noe ts ikke oppfatter).

Anonymkode: b5acd...768

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 16.51):

Baker sunnere kaker og muffens et par ganger I uka. Liker å ha med litt kos når jeg vet det blir en tung og lang skoledag. Ts 

Jeg forstår jo at du får kommentarer om du har med stormiddag til lunch på skolen? Det ser sikkert ut som du har med til alle siden det er ditt hovedmåltid. Du kan jo si at dette er det eneste du spiser ila dagen og at du faster ellers.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nysgjerrig på hva og hvordan du spiser, jeg trenger også å gå ned mye i vekt. 

Anonymkode: c405a...7be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 18.17):

Har du uoppdaget asberger? Kan ikke tro at dette virkelig kan være sannheten. Her mistenker jeg at du er på spekteret uten å vite det, og at du tar alt de sier bokstavelig, samt at du nok feiltolker det du mener er «tiggende blikk».

Er du 40 år så er du såpass voksen at du hever deg over det, og også modererer lunsjen til hvem du spiser den sammen med. 

Jeg jobber i et asylmottak for flyktninger. Vi har ofte tur-dager og aktiviteter sammen med beboerne hvor vi spiser lunsj i fellesskap. Da evner jeg og mine kolleger å moderere oss slik at vi ikke unødvendig setter folk i forlegenhet. Da kommer vi ikke med dyr fler-retters lunsj fra ferskvaredisken og brusflasker til 30 kr halvliteren som koster like mye som deres matpenger for 5 dager til sammen. Det kalles å ta hensyn og tilpasse seg de man spiser sammen med.

Det samme prinsippet gjaldt da jeg jobbet i rus og psykiatri-tjenesten og det var turdager eller aktivitetsdager ute sammen med brukere. Kom ikke med dyr lunsj og unngikk de dyreste merkeklærne da vi var sammen med mennesker som kanskje måtte låne seg en kaffekopp for dagen.

Det handler rett og slett om hvem man lar andre være i sitt eget nærvær. Ja du er voksen og i en annen økonomisk situasjon. Men er du oppegående så trenger du ikke flashe dette oppi trynet på alle hver eneste dag bare fordi du kan. 

Du virker ganske rigid og virker å ha liten evne til å se andres perspektiv og liten evne og vilje til tilpasninger av egen atferd. Om ikke du er på spekteret et sted så vil jeg bli svært overrasket. 
Eller så troller du. 

Anonymkode: 43822...aad

Her lurer jeg på om det er du son er på spekteret.  Dette Jkan da overgode ikke sammenlignes med TS sin situasjon!

Anonymkode: f1b2b...9ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av typen som alltid har med god mat og spiser ikke brødskiver. Er vant til kommentarer men ikke av typen du får. Nå vet ikke jeg hvilken mengde du har med men kanskje det vil hjelpe å øke matinntaket ved andre måltider og minske litt akkurat på dette lunsj måltidet. 

Jeg var selv student som godt voksen og aldri opplevd dette du tydelig gjør daglig så høres nesten som om du har med unormalt store mengder mat til lunsj.

Anonymkode: 4b318...3ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 18.34):

Har svingende apetitt, så må ta med nok til at jeg kan spise meg stappmett uansett dagsform. 

Det fremstår litt konstruert at man bare ha med gigaporsjoner fordi man må bli stappmett og ikke greier å planlegge hvor mye man skal spise til lunsj. Det er jo ikke rart at de reagerer.

Anonymkode: 06baa...b8f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt uforskammet å ha med kake når man ikke skal dele, men ok. Om du ikke greier å leve med kommentarene må du nesten si fra da "jeg har med mat til meg, resten spiser jeg til middag". Om de maser om å få smake "dette har jeg forklart før, jeg har med mat til meg selv, resten blir middag". 

Anonymkode: 802c6...657

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det fremstår litt konstruert at man bare ha med gigaporsjoner fordi man må bli stappmett og ikke greier å planlegge hvor mye man skal spise til lunsj. Det er jo ikke rart at de reagerer.

Anonymkode: 06baa...b8f

Hvorfor skal folk i det hele tatt reagere på andres lunsj? 

Anonymkode: 346ba...e65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jøss, e over 40 som lager tråd om noen en "unge" mener? Har vel litt å vokse på selv også da.. 

Anonymkode: 4043c...89b

• Liker 2
Skrevet

Skulle tror en 40-åring klarte å la slike kommentarer gå inn det ene øret og ut det andre øret 🤔

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 18.19):

Jeg er også voksen student, men har ikke bedre råd av den grunn. Hvis jeg har noe ekstra godt med meg en dag så tar jeg også med til medstudentene mine. 

Anonymkode: 7e94e...4f4

Hvor mange av medstudentene tar du med gode lunsjer til?

Anonymkode: 820a2...4b3

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor TS må spise seg stappmett til lunsj for å klare å holde vekten.

Anonymkode: dbc7e...c5a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...