Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet bare slutt å gi de oppmerksomhet på det så gir de seg nok 😅 Jeg er også rundt 40 og de på min sønns alder 19-20 kunne sikkert lirt av seg noe sånn da den generasjonen har en mye mer uformell sjargong enn vi har 😅

Anonymkode: 9aec6...1d5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men de sier det ikke på en fleipete måte. Hadde de gjort det, hadde jeg jo ikke hatt noe problem med det. Vennligsinnet erting blant venner er bare gøy, men denne typen vennskap har vi ikke.

Sånn som når jeg vil beholde restene mine. Typisk situasjon der er "ser du ikke spiste opp x, det så så sykt godt ut. Jeg kunne ikke fått med meg den da, er så lei av havregrøt til middag, hehehe". Jeg sier nei desverre, tenkte ha den til middag selv. Blir møtt med et overrasket ansikt og "åja.. ja, det var kjipt... jaja, du fått kose deg da....." og klein stemning. Samme når jeg sier nei til å gjøre min mat til tapas for alle. De blir paff og det blir kleint. Ts 

Anonymkode: 744db...55f

Men la være å bry deg da, og spis maten din uten å tenke mer på hva andre tenker. Oppegående mennesker tar dessuten raskt et hint om at du ikke vil dele. Når det er sagt, synes jeg det er veldig merkelig at det er så voldsom interesse for å få spise dine rester, og jeg tror du overtolker her.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, dette forumet fornekter seg ikke 🤪 ts

Ikke for å hetse spekter-folk, men du høres helt turd ut. Da mener jeg sånn, psycho, Patrick Bateman style, right-wing gym bro som trenger styrke, ser seg selv i speilet og er langt inn i høyregrøfta politisk sett, Amirite så langt, eller? 😂

Anse deg selv som heldig siden du har bikket over 40 og med heldig mener jeg at studenter på 20 år gidder å sette seg sammen med deg i det hele tatt. Da jeg og flere andre på samme alder 41 - 43 gikk studier, og selv om vi var hyggelige og alt, så virket det som usynlig apartheid både med tanke på alder og utseende diskriminering. Aldri gadd de yngre å sette seg sammen med en voksen student eller å snakke i kantina eller å ta kaffe der eller å være ett minutt ekstra med en voksen student utover det de må med tanke på f eks gruppearbeid. Selv gruppearbeid, ønsket de yngre å "slide" ut i online bullshit med Messenger og WhatsApp og sånt. 

Men nå bor jeg i en tilbakestående landsdel her i landet, typisk sør-vest område, like tilbakestående som Mississippi, Alabama og resten av South i USA, så de liker alt som har med apartheid å gjøre, være seg utseende, alder eller hva det måtte være. 

Anonymkode: e7481...98a

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan jo moderere deg litt. Ha vanlig lunsj innimellom. Grovbrød med sunt pålegg er bra. Det skader ikke å ta hensyn til de rundt deg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke for å hetse spekter-folk, men du høres helt turd ut. Da mener jeg sånn, psycho, Patrick Bateman style, right-wing gym bro som trenger styrke, ser seg selv i speilet og er langt inn i høyregrøfta politisk sett, Amirite så langt, eller? 😂

Anse deg selv som heldig siden du har bikket over 40 og med heldig mener jeg at studenter på 20 år gidder å sette seg sammen med deg i det hele tatt. Da jeg og flere andre på samme alder 41 - 43 gikk studier, og selv om vi var hyggelige og alt, så virket det som usynlig apartheid både med tanke på alder og utseende diskriminering. Aldri gadd de yngre å sette seg sammen med en voksen student eller å snakke i kantina eller å ta kaffe der eller å være ett minutt ekstra med en voksen student utover det de må med tanke på f eks gruppearbeid. Selv gruppearbeid, ønsket de yngre å "slide" ut i online bullshit med Messenger og WhatsApp og sånt. 

Men nå bor jeg i en tilbakestående landsdel her i landet, typisk sør-vest område, like tilbakestående som Mississippi, Alabama og resten av South i USA, så de liker alt som har med apartheid å gjøre, være seg utseende, alder eller hva det måtte være. 

Anonymkode: e7481...98a

Okay.... kjenner meg ikke igjen i det hele tatt i hva du skriver. Jeg er ikke noen gymbro. Jeg er en kvinne på 40 som stemte senterpartiet ved forrige valg 👍 her er det godt miljø og godt samarbeid på tross av alder, ihvertfall. Studerer dyrepleie, så her er det fine, jordnære folk som studerer. Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men de sier det ikke på en fleipete måte. Hadde de gjort det, hadde jeg jo ikke hatt noe problem med det. Vennligsinnet erting blant venner er bare gøy, men denne typen vennskap har vi ikke.

Sånn som når jeg vil beholde restene mine. Typisk situasjon der er "ser du ikke spiste opp x, det så så sykt godt ut. Jeg kunne ikke fått med meg den da, er så lei av havregrøt til middag, hehehe". Jeg sier nei desverre, tenkte ha den til middag selv. Blir møtt med et overrasket ansikt og "åja.. ja, det var kjipt... jaja, du fått kose deg da....." og klein stemning. Samme når jeg sier nei til å gjøre min mat til tapas for alle. De blir paff og det blir kleint. Ts 

Du tar med deg middagen din på skolen, bare for å vise den frem? 

Dette henger ikke på greip I det hele tatt.. 

Du som godt voksen, burde klare å ta med en porsjon du vet er passende. 

Men igjen har jeg aldri hørt om voksne folk som spiser godt foran andre og lar dem se på.. 

Anonymkode: a8526...f5f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (4 minutter siden):

Du kan jo moderere deg litt. Ha vanlig lunsj innimellom. Grovbrød med sunt pålegg er bra. Det skader ikke å ta hensyn til de rundt deg. 

Men jeg kan ikke det. Spiser som jeg gjør pga helsa, og det du skisserer hadde gjort meg syk. Og synes det blir for dumt å måtte gjemme meg bort og spise i bilen. Tenker at når man er 19-20 år er man gammel nok til å se at folk er ulike. Ts 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan forstå at du synes det er irriterende. Jeg er en godt voksen person jeg da, men jeg snakket tidligere i dag om hvilke egenskaper som irriterte meg mest med mine medmennesker og det ene var at "mindre heldige mennesker" oppfører seg som om du skylder dem noe. Og dette mener jeg på alvor altså det er ikke ment som ironi! (som enkelte lesere kanskje vil tro)

Anonymkode: f558c...99d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg begynt å spise lunsjen andre steder som på rommet, i parken og av og til på kafe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tar med deg middagen din på skolen, bare for å vise den frem? 

Dette henger ikke på greip I det hele tatt.. 

Du som godt voksen, burde klare å ta med en porsjon du vet er passende. 

Men igjen har jeg aldri hørt om voksne folk som spiser godt foran andre og lar dem se på.. 

Anonymkode: a8526...f5f

Her tror jeg kanskje du har misforstått noe? Jeg spiser ikke middag på skolen, jeg spiser lunsj. Mine lunsjrester tar jeg med hjem og spiser middag hjemme. 

Og som jeg har skrevet, så må jeg spise disse porsjonene for å holde vekta. Hvis jeg tar med lite mat fordi det er mer "passende" så kommer jeg til å rase opp i vekt. Dette har jeg forsøkt tidligere, da det koster veldig mye å spise som jeg gjør. Så skulle gjerne spist mindre, men det går desverre ikke. Hadde jeg vært rik, så skulle jeg gjerne delt, men jeg har faktisk ikke råd til å sponse andre med min dyre mat. Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg begynt å spise lunsjen andre steder som på rommet, i parken og av og til på kafe.

Ja det er jo en løsning spise i bilen. Men føles også så feil å måtte gjøre det. Jeg spiser sånn pga helse, ikke bare fordi jeg elsker å fråtse. Så føler det blir ekstra feil da å måtte gjemme meg bort. Ts 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spesielt at de skal kommentere på lunsjen din hele tiden. Vær ærlig og si at du begynner å bli sliten/lei av alle kommentarene om maten din. Spør om de vær så snill kan lø være med alle disse kommentarene.

Anonymkode: 5c13f...13f

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig spesielt at de skal kommentere på lunsjen din hele tiden. Vær ærlig og si at du begynner å bli sliten/lei av alle kommentarene om maten din. Spør om de vær så snill kan lø være med alle disse kommentarene.

Tror jeg må være såpass rett frem, ja. Pleier å si at de får råd til det samme når de kommer ut i jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror jeg må være såpass rett frem, ja. Pleier å si at de får råd til det samme når de kommer ut i jobb. 

Du kommer nok ikke utenom det om du ønsker en endring. De har også mulighet til å lage seg lunsj og ta med, det er som regel snakk om prioritering av penger og tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg overtolker. Har selv ventet på at det skal avta, men det har enda ikke skjedd. Er ikke hver eneste dag, men noen ganger hver uke det skjer. 

Tror mest at det handler om en generasjonskløft? At det er andre ting som anses som god folkeskikk i den generasjonen. De er oppegående og hyggelige ellers, men merker en annerledes delekultur og kultur for hva som er greit å spørre om, enn hva jeg er vant med. Ts 

Har merket det samme hos de jeg kjenner i såkalt Generasjon Z. «Si fra hvis du ender opp med å ikke like skoene likevel, jeg tar de gjerne.» Samme med parfyme, vesker osv. Inni meg blir jeg helt sjokkert og lurer på hvilken oppdragelse de har fått… 

Anonymkode: 6c599...7d0

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra eksemplene som du gir, virker det som om dine medstudenter gjør narr av deg. De vil nok egentlig ikke ha restene dine. Det er antagelig sånn de bare sier fordi du har enorme mengder mat med deg. Jeg er enig med den som kommenterte at du virker til å være litt på spekteret, og tar ting litt for bokstavelig.

Anonymkode: 93371...dde

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så slitsomt, det der er en del av personligheten deres og kommer ikke til å forandre seg.. I arbeidslivet blir neste offer den som drar på flere ferier, har finere klær, hus, møbler, høyere lønn osv..

Anonymkode: 24ecb...192

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Okay.... kjenner meg ikke igjen i det hele tatt i hva du skriver. Jeg er ikke noen gymbro. Jeg er en kvinne på 40 som stemte senterpartiet ved forrige valg 👍 her er det godt miljø og godt samarbeid på tross av alder, ihvertfall. Studerer dyrepleie, så her er det fine, jordnære folk som studerer. Ts

De er ikke fine og jordnære når de sikler som gribber etter restene dine selv om du har informert dem om "dietten" din. Dersom det du sier stemmer, da.

Endret av Momma
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes de høres litt grenseløse ut, jeg da. Tigge mat av deg for de orker ikke lage likedan sjøl? Skjønner godt du reagerer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har merket det samme hos de jeg kjenner i såkalt Generasjon Z. «Si fra hvis du ender opp med å ikke like skoene likevel, jeg tar de gjerne.» Samme med parfyme, vesker osv. Inni meg blir jeg helt sjokkert og lurer på hvilken oppdragelse de har fått… 

Anonymkode: 6c599...7d0

Ja, det er det jeg mener med at de har en annen kultur enn hva jeg er vant med. Det er ingenting som er frekt å spørre om. De er også veldig flinke til å sette grenser, på godt og vondt. Andre grenser for fravær også, er helt normalt å ta en "mental health day", selvom vi sliter med en tidsfrist. Så jeg tror dette er en generasjonskløft, jeg altså. Ts 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...