AnonymBruker Skrevet 16. juni #61 Skrevet 16. juni Du er heldig som får henge med ungdommen. Anonymkode: 74813...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #62 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en voksen student, og sliter med en ting som irriterer i lunsjen. Jeg spiser mye og god, sunn mat, da det er viktig for meg, og jeg er lei av kommentarer og indirekte tigging. Pleier å ha lunsj med "min" gjeng, og de er alle unge studenter med tilsvarende stram økonomi. De har typisk studentlunsj med kneip og rimelig pålegg, som er helt normalt for unge studenter. Er lei av kommentarer på min mat, både mengden og "dyre" råvarer. Kommentarer kan være typisk "vi skal ikke bare gjøre din lunsj til tapasbord eller, du har jo nok til alle, hehehe", "oi, du har råd til x, du er heldig", "wow, kake igjen, skal si du lever i luksus" osv osv. Samt spørsmål om å smake på ditt og datt, og spør om å få rester hvis jeg har. Og så de lange tiggende blikkene når de er ferdig å spise og ser meg spise fortsatt. Er ikke det uforskammet oppførsel? Jeg skjønner at de er misunnelig, men de tenker ikke over at jeg er 40 år og har en helt annen økonomisk situasjon enn dem på 19-20. Anonymkode: 744db...55f Kan du ikke dele litt? Anonymkode: d601f...d98 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #63 Skrevet 16. juni Momma skrev (3 minutter siden): De er ikke fine og jordnære når de sikler som gribber etter restene dine selv om du har informert dem om "dietten" din. Dersom det du sier stemmer, da. Selvfølgelig kan de være fine og jordnære jenter selvom de har en uvane. Og synes det er småfrekt av deg å sette dietten i anførselstegn. Det er min diett og den har gitt meg livet tilbake etter et liv med fedme grad 4. Ts Anonymkode: 744db...55f 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #64 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du ikke dele litt? Anonymkode: d601f...d98 Jeg gir ut smaksprøver, men jeg har faktisk ikke råd til å gi bort mye. Mat er like dyrt for meg som for dem. Ts Anonymkode: 744db...55f 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #65 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Altså, dette forumet fornekter seg ikke 🤪 ts Anonymkode: 744db...55f Det er da et helt legitimt spørsmål ut i fra måten du skriver på. Anonymkode: 9205e...7b2 2
Momma Skrevet 16. juni #66 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig kan de være fine og jordnære jenter selvom de har en uvane. Og synes det er småfrekt av deg å sette dietten i anførselstegn. Det er min diett og den har gitt meg livet tilbake etter et liv med fedme grad 4. Ts Anonymkode: 744db...55f Men så bra, og siden de er så fine og jordnære kan du jo si det til dem som det er, i stedet for å sutre her inne. Og jeg satte det i anførselstegn siden du snakker om et sunt kosthold, ikke en diett. Fortsatt god "diett" og studie! 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #67 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en voksen student, og sliter med en ting som irriterer i lunsjen. Jeg spiser mye og god, sunn mat, da det er viktig for meg, og jeg er lei av kommentarer og indirekte tigging. Pleier å ha lunsj med "min" gjeng, og de er alle unge studenter med tilsvarende stram økonomi. De har typisk studentlunsj med kneip og rimelig pålegg, som er helt normalt for unge studenter. Er lei av kommentarer på min mat, både mengden og "dyre" råvarer. Kommentarer kan være typisk "vi skal ikke bare gjøre din lunsj til tapasbord eller, du har jo nok til alle, hehehe", "oi, du har råd til x, du er heldig", "wow, kake igjen, skal si du lever i luksus" osv osv. Samt spørsmål om å smake på ditt og datt, og spør om å få rester hvis jeg har. Og så de lange tiggende blikkene når de er ferdig å spise og ser meg spise fortsatt. Er ikke det uforskammet oppførsel? Jeg skjønner at de er misunnelig, men de tenker ikke over at jeg er 40 år og har en helt annen økonomisk situasjon enn dem på 19-20. Anonymkode: 744db...55f Har du uoppdaget asberger? Kan ikke tro at dette virkelig kan være sannheten. Her mistenker jeg at du er på spekteret uten å vite det, og at du tar alt de sier bokstavelig, samt at du nok feiltolker det du mener er «tiggende blikk». Er du 40 år så er du såpass voksen at du hever deg over det, og også modererer lunsjen til hvem du spiser den sammen med. Jeg jobber i et asylmottak for flyktninger. Vi har ofte tur-dager og aktiviteter sammen med beboerne hvor vi spiser lunsj i fellesskap. Da evner jeg og mine kolleger å moderere oss slik at vi ikke unødvendig setter folk i forlegenhet. Da kommer vi ikke med dyr fler-retters lunsj fra ferskvaredisken og brusflasker til 30 kr halvliteren som koster like mye som deres matpenger for 5 dager til sammen. Det kalles å ta hensyn og tilpasse seg de man spiser sammen med. Det samme prinsippet gjaldt da jeg jobbet i rus og psykiatri-tjenesten og det var turdager eller aktivitetsdager ute sammen med brukere. Kom ikke med dyr lunsj og unngikk de dyreste merkeklærne da vi var sammen med mennesker som kanskje måtte låne seg en kaffekopp for dagen. Det handler rett og slett om hvem man lar andre være i sitt eget nærvær. Ja du er voksen og i en annen økonomisk situasjon. Men er du oppegående så trenger du ikke flashe dette oppi trynet på alle hver eneste dag bare fordi du kan. Du virker ganske rigid og virker å ha liten evne til å se andres perspektiv og liten evne og vilje til tilpasninger av egen atferd. Om ikke du er på spekteret et sted så vil jeg bli svært overrasket. Eller så troller du. Anonymkode: 43822...aad 5 2
AprilLudgate Skrevet 16. juni #68 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke jeg overtolker. Har selv ventet på at det skal avta, men det har enda ikke skjedd. Er ikke hver eneste dag, men noen ganger hver uke det skjer. Tror mest at det handler om en generasjonskløft? At det er andre ting som anses som god folkeskikk i den generasjonen. De er oppegående og hyggelige ellers, men merker en annerledes delekultur og kultur for hva som er greit å spørre om, enn hva jeg er vant med. Ts Anonymkode: 744db...55f Tror ikke det er generasjonskløft. Jeg er 45, jobbet en plass hvor folk i 40-60årene kommenterte voldsomt på flere sin mat. Sånn ofte og unødvendig. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #69 Skrevet 16. juni Jeg er også voksen student, men har ikke bedre råd av den grunn. Hvis jeg har noe ekstra godt med meg en dag så tar jeg også med til medstudentene mine. Anonymkode: 7e94e...4f4 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #70 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du uoppdaget asberger? Kan ikke tro at dette virkelig kan være sannheten. Her mistenker jeg at du er på spekteret uten å vite det, og at du tar alt de sier bokstavelig, samt at du nok feiltolker det du mener er «tiggende blikk». Er du 40 år så er du såpass voksen at du hever deg over det, og også modererer lunsjen til hvem du spiser den sammen med. Jeg jobber i et asylmottak for flyktninger. Vi har ofte tur-dager og aktiviteter sammen med beboerne hvor vi spiser lunsj i fellesskap. Da evner jeg og mine kolleger å moderere oss slik at vi ikke unødvendig setter folk i forlegenhet. Da kommer vi ikke med dyr fler-retters lunsj fra ferskvaredisken og brusflasker til 30 kr halvliteren som koster like mye som deres matpenger for 5 dager til sammen. Det kalles å ta hensyn og tilpasse seg de man spiser sammen med. Det samme prinsippet gjaldt da jeg jobbet i rus og psykiatri-tjenesten og det var turdager eller aktivitetsdager ute sammen med brukere. Kom ikke med dyr lunsj og unngikk de dyreste merkeklærne da vi var sammen med mennesker som kanskje måtte låne seg en kaffekopp for dagen. Det handler rett og slett om hvem man lar andre være i sitt eget nærvær. Ja du er voksen og i en annen økonomisk situasjon. Men er du oppegående så trenger du ikke flashe dette oppi trynet på alle hver eneste dag bare fordi du kan. Du virker ganske rigid og virker å ha liten evne til å se andres perspektiv og liten evne og vilje til tilpasninger av egen atferd. Om ikke du er på spekteret et sted så vil jeg bli svært overrasket. Eller så troller du. Anonymkode: 43822...aad Du har ikke lest hele tråden. Jeg vet at jeg bryter normer med å spise så stor lunsj, men jeg forklarer gjennom tråden hvorfor jeg faktisk må spise som jeg gjør. Det er ikke for å være rigid, det handler om at kroppen min trenger dette for å holde seg frisk. Så mitt eneste alternativ er å spise i bilen, men det skal jo ikke være nødvendig. Jeg hadde gjort det om jeg spiste med barneskoleelever, til nød ungdomsskoleelever. Men jeg synes altså at 20åringer bør klare denne "urettferdigheten". Jeg har informert dem om hvorfor jeg har dette kostholdet. Da jeg var i jobb, var dette aldri noe tema i lunsjen. Hendte jeg fikk et spørsmål om en oppskrift eller hvor jeg hadde kjøpt noe. Anonymkode: 744db...55f 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #71 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er også voksen student, men har ikke bedre råd av den grunn. Hvis jeg har noe ekstra godt med meg en dag så tar jeg også med til medstudentene mine. Anonymkode: 7e94e...4f4 Hadde jeg spist billig og lite hver dag, hadde jeg også kunnet spandere om jeg tok med noe ekstra godt en sjelden gang. Men jeg har så høyt matbudsjett at jeg ikke har råd til å dele noe særlig. Ts Anonymkode: 744db...55f 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni #72 Skrevet 16. juni AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Tror ikke det er generasjonskløft. Jeg er 45, jobbet en plass hvor folk i 40-60årene kommenterte voldsomt på flere sin mat. Sånn ofte og unødvendig. Joda, kommentarer på maten kom det litt av i jobb. Men ikke disse direkte spørsmålene om å få smake, og masse hint om å dele osv. Anonymkode: 744db...55f 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #73 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har ikke lest hele tråden. Jeg vet at jeg bryter normer med å spise så stor lunsj, men jeg forklarer gjennom tråden hvorfor jeg faktisk må spise som jeg gjør. Det er ikke for å være rigid, det handler om at kroppen min trenger dette for å holde seg frisk. Så mitt eneste alternativ er å spise i bilen, men det skal jo ikke være nødvendig. Jeg hadde gjort det om jeg spiste med barneskoleelever, til nød ungdomsskoleelever. Men jeg synes altså at 20åringer bør klare denne "urettferdigheten". Jeg har informert dem om hvorfor jeg har dette kostholdet. Da jeg var i jobb, var dette aldri noe tema i lunsjen. Hendte jeg fikk et spørsmål om en oppskrift eller hvor jeg hadde kjøpt noe. Anonymkode: 744db...55f Jeg vedder bra mye på at de ikke bryr seg i det hele tatt, og at du feiltolker situasjonen fullstendig. Anonymkode: 9205e...7b2 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #74 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er også voksen student, men har ikke bedre råd av den grunn. Hvis jeg har noe ekstra godt med meg en dag så tar jeg også med til medstudentene mine. Anonymkode: 7e94e...4f4 Det er ingen grunn til å fore medstudenter, de kan også lage gode lunsjer å ta med selv. Anonymkode: 5c13f...13f 1 2
AprilLudgate Skrevet 16. juni #75 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, kommentarer på maten kom det litt av i jobb. Men ikke disse direkte spørsmålene om å få smake, og masse hint om å dele osv. Anonymkode: 744db...55f Si nei. Ferdig. Etter 10 nei gidder de neppe spør igjen? 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #76 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Har tilbudt oppskrifter, men de orker ikke/høres for vanskelig ut/har ikke råd Ts Anonymkode: 744db...55f Du får legge det frem litt sånn fleipete som jeg foreslo. Så da kan du jo svare på orker ikke/for vanskelig spesielt med at "neida, det klarer dere nok hvis dere vil, jenter!" Anonymkode: 80e1c...7b7 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #77 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Her tror jeg kanskje du har misforstått noe? Jeg spiser ikke middag på skolen, jeg spiser lunsj. Mine lunsjrester tar jeg med hjem og spiser middag hjemme. Og som jeg har skrevet, så må jeg spise disse porsjonene for å holde vekta. Hvis jeg tar med lite mat fordi det er mer "passende" så kommer jeg til å rase opp i vekt. Dette har jeg forsøkt tidligere, da det koster veldig mye å spise som jeg gjør. Så skulle gjerne spist mindre, men det går desverre ikke. Hadde jeg vært rik, så skulle jeg gjerne delt, men jeg har faktisk ikke råd til å sponse andre med min dyre mat. Ts Anonymkode: 744db...55f Jeg forstår at du ikke klare å beregne hvor mye du vil trenge ila en skoledag, og derfor heller tar med så mye at du kan lage middag av det etterpå. Du vet vel hvor mye og ofte du skal spise? Anonymkode: a8526...f5f 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #78 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får legge det frem litt sånn fleipete som jeg foreslo. Så da kan du jo svare på orker ikke/for vanskelig spesielt med at "neida, det klarer dere nok hvis dere vil, jenter!" Anonymkode: 80e1c...7b7 Skal gjøre det. Takk for godt forslag. Anonymkode: 744db...55f
AnonymBruker Skrevet 16. juni #79 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår at du ikke klare å beregne hvor mye du vil trenge ila en skoledag, og derfor heller tar med så mye at du kan lage middag av det etterpå. Du vet vel hvor mye og ofte du skal spise? Anonymkode: a8526...f5f Har svingende apetitt, så må ta med nok til at jeg kan spise meg stappmett uansett dagsform. Anonymkode: 744db...55f
AnonymBruker Skrevet 16. juni #80 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tar med deg middagen din på skolen, bare for å vise den frem? Dette henger ikke på greip I det hele tatt.. Du som godt voksen, burde klare å ta med en porsjon du vet er passende. Men igjen har jeg aldri hørt om voksne folk som spiser godt foran andre og lar dem se på.. Anonymkode: a8526...f5f Hvilken del av periodisk faste, som TS fortalte om, er du du ikke kan noe om? Anonymkode: 43883...629 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå