Gå til innhold

Ville du servert sodd i bryllup?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sær du eller? 

Anonymkode: bb033...ec0

Suppe er ikke festmat. Vært i konfirmasjon på inderøy og fått skikkelig sodd, det smakte kjøttsuppe med noen boller i.

Anonymkode: 05ce5...141

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk godt! Jeg ville langt ha foretrukket sodd som bryllupsmat fremfor nesten enhver annen kjøtt- eller fiskerett.

Anonymkode: 11121...24a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BBB12345 skrev (1 minutt siden):

Sodd i bryllup…. Katastrofe

Deg om det, da er du bra kresen 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2026 den 21.26):

Hva er tilbehøret til sodd? flatbrød? Blir man fort mett av det?

Anonymkode: c4566...8d9

Loff, ulike typer flatbrød, ulike typer knekkebrød (jeg må ha frokostknekkebrød fra Wasa) og godt smør 😊

Hvor fort mett man blir beror på alt ifra om det er hjemmelaget sodd (hvor man gjerne har puttet oppi mer og bedre kjøtt, kål og poteter), hvor mye tilbehør man spiser og hvor mange runder det serveres 😅👍

Anonymkode: bb78b...1eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2026 den 21.03):

Jeg så på Nepobaby at den vordende svigermoren ville spandere bryllupet hvis det ble servert sodd. 

For meg så er sodd en form for kjøttsuppe, og litt kjedelig. Men nå har jeg ikke smakt Inderøysodd. Er den så bra at den kvalifiserer som hovedrett? Er den ikke bedre som nattmat?

Anonymkode: c4566...8d9

Sodd er ofte med får/sau og det smaker jævlig. Jeg har smakt på Inderøy sodden da halve slekta er trøndere. Fy fader, aldri mer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
BBB12345 skrev (12 minutter siden):

Sodd i bryllup…. Katastrofe

Absolutt ikke, det er tradisjonsfestmat

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2026 den 21.34):

Sodd er godt det! Men det er ikke festmat. 
Samme med Østerdalen og deres «hakk», det er godt, men det er langt unna festmat. 

I et bryllup eller en annen stor og festlig anledning skal det beste på bordet!

Anonymkode: 795b7...6f0

Hjemmelaget sodd - uten seige/harde fårekjøttbiter! er nydelig.

Hakk hører ikke hjemme annet enn i Østerdalen 🤔😅

Og hvis det beste skal på bordet i bryllup, så blir det sodd (hvis man ikke er en bortskjemt skitunge som er mer opptatt av å henvise til alle pengene sine da...) 🙃👍

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt ikke, det er tradisjonsfestmat

Soddå er hivandes god mat.

Anonymkode: d32f9...94a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2026 den 21.26):

Gulrot og potet. Og skjenning.

Til drikke er det Ingerfærøl 😊

Anonymkode: 56c4f...2e8

Ååå... trøndersk festaften!

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke. Nå er ikke jeg trønder, men slike retter er for meg hverdagsmat. Sikkert fint å ha som nattmat da. Tror jeg ville servert noe litt bedre på en slik dag. 

Anonymkode: fe801...433

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2026 den 21.48):

Nei, det er vanlig med minst to serveringer. Noen vil nok ha tre. Og det må være varmt, skikkelig varmt. Så enten må det stå på gode vameplater, eller man sender rundt terriner rett etter man har fylt dem opp på kjøkkenet.

Anonymkode: fad5d...a4f

Jeg hater skikkelig varm mat - det eneste man gjør da er å brenne tunga for deretter å miste alle smaksløkene.

Og man vil jo ikke gjestene så vondt vel? Eller mener du at alle skal sitte å blåse på suppa for hver skje de tar?

🤔😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hater skikkelig varm mat - det eneste man gjør da er å brenne tunga for deretter å miste alle smaksløkene.

Og man vil jo ikke gjestene så vondt vel? Eller mener du at alle skal sitte å blåse på suppa for hver skje de tar?

🤔😅

Haha, sååå varmt er det da ikke. Bare barn som er så redd for å brenne tunga vel 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne aldri servert sodd i bryllup - noe så utrolig nitrist. Til nød som nattmat. Det er veldig  spesielt at trøndere på ekte mener dette er festmat, en enkel kjøttsuppe rett og slett. Jeg har bodd i Trondheim og har masse slekt i Trøndelag, og heldigvis har ingen av dem funnet på å servere sodd i bryllup og konfirmasjoner. 

Anonymkode: 6c4df...3f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kunne aldri servert sodd i bryllup - noe så utrolig nitrist. Til nød som nattmat. Det er veldig  spesielt at trøndere på ekte mener dette er festmat, en enkel kjøttsuppe rett og slett. Jeg har bodd i Trondheim og har masse slekt i Trøndelag, og heldigvis har ingen av dem funnet på å servere sodd i bryllup og konfirmasjoner. 

Anonymkode: 6c4df...3f7

Ååå giiiiid 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
BBB12345 skrev (33 minutter siden):

Fordi det er ikke noe man serverer gjester

Selvfølgelig serverer man gode gjester god sodd med godt tilbehør - bortskjemte skitunger kan la være å spise 🤷

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Da hadde det måtte blitt som nattmat. Det er for meg hverdagsmat. Hadde jeg vært i et bryllup hvor det var hovedrett, hadde jeg blitt skuffa 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Personlig ville jeg ikke ha servert det, jeg har ikke noe forhold til sodd.

Anonymkode: ba2b0...fe3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (33 minutter siden):

Sodd er ofte med får/sau og det smaker jævlig. Jeg har smakt på Inderøy sodden da halve slekta er trøndere. Fy fader, aldri mer. 

Inderøysodd er jo det beste soddet 😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Haha, sååå varmt er det da ikke. Bare barn som er så redd for å brenne tunga vel 😂

Det er jo ikke snakk om hva man er redd for - det faktum at de sultne gjestene brenner tunga er noe man svært gjerne vil unngå i et bryllup 😅😂🤷

AnonymBruker
Skrevet

Trønder her og sodd er servert typisk som nattmat i alle lokale bryllupp jeg har vært på 

Anonymkode: f0f65...906

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...