Gå til innhold

Konflikt om morsmelkerstatning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her burde du sette deg inn i hvor lenge morsmelk faktisk holder i kjøleskapet, det er lengre enn 24 timer! Den e holdbar i 4 (!!!) dager i kjøleskapet! Om du er så nøye på at barnet bare skaø ha morsmelk så bør du gjøre det tilgjengelig for han. Meget mulig han synes det er stress eller rett og slett skummelt å skulle tine morsmelk mens barnet griner! Pump og ha melk tilgjengelig i kjøleskapet, når det er gått 3 dager kan du fryse det igjen! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette synes jeg er helt uproblematisk.

Jeg hadde selv ikke giddet å tine opp morsmelk når babyen skulle ha mat NÅ. Da går det fortere med mme og baby tar ingen skade.

Morsmelk kan forresten oppbevares i kjøleskap i opp til 4 døgn så da bør du vel klare å planlegge slik at du kan pumpe når du har en avtale?

(Jeg fullpumpet og hadde alltid måltider i kjøleskapet, brukte likevel mme innimellom).

Anonymkode: bb38a...c18

Du fullpumpet ikke hvis du brukte mme også ... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
MariaIsabel skrev (14 minutter siden):

Du fullpumpet ikke hvis du brukte mme også ... 

Hvordan kan du si det? Kanskje ikke det var nok melk med å bare pumpe? Så lenge man kun pumper og ikke ammer, ville du ikke kalle det for fullpumping? Jeg gjorde iallefall dette. Bare pumpet, ammet ikke, så plusset vi på med MME når det ikke var nok melk med bare pumpa. 

Anonymkode: 379de...759

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av våre to gutter har noensinne fått mme. Vi har ikke hatt det i hus engang. Jeg opplever mannen din som lat, respektløs, og som han ikke egentlig bryr seg verken om babyen eller mor, når det er morsmelk tilgjengelig for babyen!

De gangene mannen min skulle være med babyene våre fordi jeg skulle til legen e.l. så sørget han for å ta opp morsmelk fra fryseren dagen før, med mindre jeg hadde noe nypumpet i kjøleskapet (melk holder seg ganske lenge i kjøleskapet). Han leste seg opp på hvordan melken skulle tines og varmes, og synes ikke det var spesielt pes. Han er tross alt en oppgående mann.

Hadde blitt skikkelig lei meg hvis mannen min hadde gjort som din. :( 

Anonymkode: af458...623

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Gipetto skrev (8 timer siden):

Så her stilles det krav til far, at han må følge mor sine retningslinjer? Er de ikke to om omsorgen til dette barnet, hvorfor skal kun mor høres? Mor bør også ha respekt for far. 

Når mor bruker masse tid og energi på å pumpe så babyen skal få optimal næring, og far ikke gidder å ta en pose ut av fryseren og tine den engang, så ser jeg virkelig ingen grunn til å tenke at mor bør respektere far i denne saken. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er jo kun ute etter andre som er enig med deg. Det er kun de innleggene du svarer på. De få svarene du har gitt på motstemmer er ikke noe svar. 

MME er et fullgodt alternativ og absolutt ikke noe problem for far å gi. Ønsker du at han skal gi MM så sett det klart, nypumpet/ferdig tint og gi beskjed om at dette skal gis først pga holdbarhet. Hvis han sier det et mer styr så sier du at denne er ikke fryst og tar akkurat samme tid som MME. kortere om du har det ferdig på flaske itillegg. 

Du må gjerne forklare at du føler han ikke respekterer arbeidet du legger i pumping osv, men å legge det frem som om han ikke ønsker det beste for barnet er også respektløst. Ovenfor han og alle som av forskjellige grunner ikke kan/vil gi MM. 

igjen, MME er et fullgodt alternativ og helt uproblematisk å gi. Skift fokus til jobben du legger i det og gjensidig respekt, ikke «mitt alternativ er bedre enn ditt». 

Anonymkode: 6dac3...80f

MME er et godt alternativt når det ikke er mulig med MM. 

MM er best for barnet, og når det er mulig å gi det, så er det faktisk helt vannvittig egoistisk å velge MME. Det er ikke respektløst å kalle en spade en spade. Han velger latskap fremfor å gi barnet sitt optimal næring. Å påpeke det er ikke respektløst overfor foreldre som faktisk ikke kan amme. Mødre som ikke gidder (uten å ha noen faktiske problemer) setter jeg i (nesten) samme kategori som denne pappaen (han får førsteplassen, fordi han trenger bare å tine en pose, og gidder ikke det engang).

Mors alternativ ER bedre enn fars - vesentlig bedre faktisk, og far viser null respekt for mor i denne saken, og fortjener definitivt null respekt selv i denne saken.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når en baby er tre måneder gammel så ser jeg på matingen som mor sitt ansvar, særlig når hun ammer🙈 Det er vel ikke så mange avtaler man har alene uten baby i denne perioden? Tenker at mor burde tilrettelegge melken for far her altså. 

Anonymkode: 597a3...ab9

Hun har tilrettelagt ved å pumpe. Så forbanna stakkarslig er ikke fedre altså, at de ikke klarer å gjøre en mikroskopisk del av den jobben mor gjør ...

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det beskrives i artikkelen forskjell på barn som bare fikk morsmelk og barn som har fått MME 

Her:

"Torsvik fant i sin studie, at spedbarn som ble brysternært 4,4 måneder i snitt, uavhengig av jern eller vitamintilskudd, hadde betydelig lavere nivå av vitamin B2, vitamin B6 og vitamin B12 sammenlignet med de spedbarna som hovedsakelig fikk morsmelkerstatning.

- De brysternærte barna hadde også en dårligere motorisk utvikling. Spedbarn med moderat lav fødselsvekt (2501-3000 gram), hadde også en risiko for å utvikle jernmangel dersom de ble fullammet i seks måneder, sier hun."

Om du ikke ser relevansen, your mistake. 

https://sykepleien.no/2015/02/fullamming-bor-revurderes

Du henviser til én enkelt kilde fra 2015. 
For de fleste friske fullbårne barn er dette ikke et problem.

Barn fødes med jernlagre som er bygget opp i svangerskapet. Morsmelk inneholder relativt lite jern, men jernet som finnes i morsmelk tas svært godt opp. Hos de fleste fullbårne barn er jernlagrene tilstrekkelige til omtrent 6 måneders alder. Etter rundt 6 måneder øker behovet for jern, og derfor anbefales det å introdusere jernholdig mat som en del av fast føde. Enkelte barn kan ha økt risiko for jernmangel før 6 måneder, for eksempel premature barn, barn med lav fødselsvekt eller barn som hadde lave jernlagre ved fødselen.

Morsmelk inneholder vitamin B12 dersom mor selv har tilstrekkelige B12-nivåer. Hos mødre som spiser animalske produkter og ikke har B12-mangel, får barnet vanligvis nok B12 gjennom morsmelken. Risikoen for B12-mangel hos et fullammet barn oppstår først og fremst dersom mor har B12-mangel, for eksempel ved vegansk kosthold uten tilskudd, enkelte tarmsykdommer eller andre tilstander som gir dårlig opptak av B12.

Verdens helseorganisasjon anbefaler eksklusiv amming i omtrent seks måneder, og norske helsemyndigheter har tilsvarende anbefalinger for de fleste barn.

Så at barn som fullammes i seks måneder får for lite jern og vitamin B12, stemmer ikke for de fleste friske fullbårne barn. Noen barn kan utvikle jernmangel, og noen kan få B12-mangel dersom mor har lave B12-nivåer, men fullamming i seg selv betyr ikke at barnet automatisk får mangel på disse næringsstoffene.

Studien antyder at enkelte spedbarn med relativt lav fødselsvekt kan ha økt risiko for lavere jernstatus ved langvarig eksklusiv amming, men den viser ikke at fullamming fører til dårligere psykomotorisk utvikling, og den undersøker ikke dette direkte.  

Det som kommer frem av studien er at noen spedbarn – særlig de med relativt lav fødselsvekt, rask vekst eller langvarig fullamming – kan få lavere jernstatus innen 6 måneder. Men studien er for liten og ikke-randomisert til at den alene kan bevise at fullamming i seks måneder er problematisk for de fleste barn. Studien konkluderer ganske forsiktig og etterlyser videre randomiserte studier. 

For et friskt terminbarn med normal fødselsvekt bør man legge mer vekt på den samlede forskningen og de nasjonale retningslinjene enn på denne enkeltstudien alene.

Anonymkode: 4b0a4...298

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
MariaIsabel skrev (22 minutter siden):

MME er et godt alternativt når det ikke er mulig med MM. 

MM er best for barnet, og når det er mulig å gi det, så er det faktisk helt vannvittig egoistisk å velge MME. Det er ikke respektløst å kalle en spade en spade. Han velger latskap fremfor å gi barnet sitt optimal næring. Å påpeke det er ikke respektløst overfor foreldre som faktisk ikke kan amme. Mødre som ikke gidder (uten å ha noen faktiske problemer) setter jeg i (nesten) samme kategori som denne pappaen (han får førsteplassen, fordi han trenger bare å tine en pose, og gidder ikke det engang).

Mors alternativ ER bedre enn fars - vesentlig bedre faktisk, og far viser null respekt for mor i denne saken, og fortjener definitivt null respekt selv i denne saken.

Det er snakk om en gang innimellom. Da er det NULL problem å gi MME. det er også NULL problem for mor å sette nypumpet melk i kjøleskapet, evt ta opp en pose fryst for tining om hun vet at far kommer til å velge MME fremfor fryst. 

kommuikasjonen dem i mellom virker respektløs. Han som ikke hører og hun som sier «its my way or the highway». 

Det finnes utallige grunner til at folk velger MME og ingen har noe med det valget. Med eldste fikk vi ikke til amming og med yngste kun 3 mnd. vi gikk over til MME fordi jeg orket ikke pumping. Gjør meg ikke til en dårlig forelder av den grunn. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg prøver å sette meg inn i situasjonen for å komme med et fornuftig råd om hva du burde gjøre, men jeg klarer ikke i min villeste fantasi å se for meg at min mann hadde gjort noe slikt. Du skriver at han ellers er en god far osv, men er det virkelig ingen andre slike situasjoner? Jeg tenker jo at det handler om verdier og holdninger, og at det dermed er rart om det ikke har kommet frem i andre sammenhenger. 

Jeg ville nok ihvertfall ha mistet mye respekt for mannen min om han hadde oppført seg slik.

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg skjønner hvorfor du synes det er kjipt, og jeg skjønner også hvordan det kan være lettere å bruke mme. For barnet har det sannsynligvis ekstremt lite å si at det en og annen gang får erstatning, men skjønner godt at det er kjipt å legge ned jobben det er å pumpe for at det ikke blir brukt. Ville prøvd å ta opp erstatning fra fryseren, eller sette i kjøleskapet om du pumper før du skal ting så det blir mindre jobb enn med fryst morsmelk. For det er faktisk en del jobb når den er frossen, det tar tid - tid man føler man ikke har når det er en sulten skrikende unge der. 

Også snakk med han hvorfor han ikke gjør det samme - altså tar opp før det skal brukes så det tiner. Kanskje er svaret annerledes enn du tror? Jeg hadde den samme diskusjonen med min mann, og da visste det seg at han var redd for å ta opp for mye fordi han var redd for at det ikke ble brukt, nettopp siden det er en del jobb å pumpe. Når jeg gjorde det klart at jeg heller ville at det evt ble kastet litt morsmelk enn at det ble gitt mme så ble det lettere for han. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er snakk om en gang innimellom. Da er det NULL problem å gi MME. det er også NULL problem for mor å sette nypumpet melk i kjøleskapet, evt ta opp en pose fryst for tining om hun vet at far kommer til å velge MME fremfor fryst. 

kommuikasjonen dem i mellom virker respektløs. Han som ikke hører og hun som sier «its my way or the highway». 

Det finnes utallige grunner til at folk velger MME og ingen har noe med det valget. Med eldste fikk vi ikke til amming og med yngste kun 3 mnd. vi gikk over til MME fordi jeg orket ikke pumping. Gjør meg ikke til en dårlig forelder av den grunn. 

Det er også NULL problem for far å ta ut en pose fra fryseren på forhånd når han skal ha barnet alene.

Mor gjør allerede en stor jobb med amming og pumping. Å bruke MM hun har pumpet ut, er det minste far kan gjøre, uten at det skal være nødvendig for mor å ordne hver minste detalj på forhånd. Ærlig talt, det er en voksen mann det er snakk om.

Det er enorm forskjell på å ikke orke fullpumping, og å ikke orke å ta en pose ut av fryseren ... 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hvor ofte er du egentlig borte fra babyen? Og hvor lenge om gangen? Kan da umulig være så ofte at dette skulle være noe stort problem? 

Anonymkode: db92b...dad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
MariaIsabel skrev (1 minutt siden):

Det er også NULL problem for far å ta ut en pose fra fryseren på forhånd når han skal ha barnet alene.

Mor gjør allerede en stor jobb med amming og pumping. Å bruke MM hun har pumpet ut, er det minste far kan gjøre, uten at det skal være nødvendig for mor å ordne hver minste detalj på forhånd. Ærlig talt, det er en voksen mann det er snakk om.

Det er enorm forskjell på å ikke orke fullpumping, og å ikke orke å ta en pose ut av fryseren ... 

inntrykket fra TS er at dette ikke nødvendigvis gjelder avtaler planlagt i god tid (jeg kan selvfølgelig ta feil) men kanskje også situasjoner der hun vil gjøre et ærend, gå på trening eller andre lignende situasjoner som kan oppstå relativt spontant. Da må det være enklere å pumpe til den situasjonen, hvis tid. Eller ta ut en pose når hun har bestemt seg for å gå ut. Er det snakk om en planlagt frisørtime, middag med venninner eller noe annet som varer en stund bør far absolutt planlegge. Noe det virker som han gjør ved å kjøpe MME. om mor mener dette ikke er godt nok bør hun heller tilrettelegge for at MM blir det enkleste valget, eller godta at han velger MME i de situasjonene. Så lenge det ikke går utover ammingen (brystvegring) så er det ikke et problem innimellom. 

kommentaren om å ikke orke pumping var til den delen der du kommenterte at om det ikke var god nok grunn til å ikke amme (eller MM generelt), så var det egoistisk. Ikke som en sammenligning mellom fullpumping og ta ut en pose fryst MM.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, er det virkelig SÅ farlig? 
leser at du har hatt vansker med oppstart, og at det er sårt for deg. Men det virker som alt dette handler mer om dine følelser. Om baby får en flaske i ny og ne med MME er virkelig ikke verdens undergang.. og om baby trenger mat NÅ, så skjønner jeg godt at det er enklere å lage MME kjapt enn å tine og varme opp morsmelk. 

Hadde det ikke vært for MME så hadde begge mine barn dødd av sult. Og de er friske og fine selvom de er fostret opp på MME. MME har fått en ufortjent dårlig rykte blandt enkelte, kan man ikke heller tenke at fy fader så heldige vi er som faktisk har det! Tenk så mange barn som hadde sultet ihjel om vi ikke hadde det. Den ene flaska som ungen din får raser ikke hele korthuset.. 

Anonymkode: 6840e...820

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan kan du si det? Kanskje ikke det var nok melk med å bare pumpe? Så lenge man kun pumper og ikke ammer, ville du ikke kalle det for fullpumping? Jeg gjorde iallefall dette. Bare pumpet, ammet ikke, så plusset vi på med MME når det ikke var nok melk med bare pumpa. 

Ved fullpumping og ingen amming er det betydelig vanskeligere og opprettholde en god melkeproduksjon som samfaller med barnets behov. Pumping kun ved behov ved siden av full amming er det som opprettholder melkeproduksjon og regulerer den i takt med barnets behov. 

Så å måtte plusse på med mme ved kun pumping er helt normalt og som forventet. Ikke noe galt med det i seg selv. 

Anonymkode: 69f15...ab6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du pomper hver dag så kan du jo sette noe i kjøleskapet isteden for frys. Enklere enn det kan det ikke bli for far. 

Det barnet ikke drikker kan du legge i frysen etter ett døgn, så sette en ny flaske med melk i kjøleskapet.

Anonymkode: 93544...b36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullpumpet i 4 mnd, hadde alltid ferdige flasker til oppvarming i kjøleskapet. Mm holder opptil 4 døgn i kjøleskap, så det burde ikke være nødvendig å fryse hver gang man pumper. 

Anonymkode: a91fc...381

AnonymBruker
Skrevet

Vi kan godt være enige om premisset: Morsmelk er bedre enn morsmelkserstatning. 

Så kan vi være uenig i alvorlighetensgraden i å gi barnet MME en gang i blant. Mener du at det vil gå ut over barnets helse og utvikling? Om far fortsetter med det han gjør - hvor stor del av kostholdet til barnet vil være MME? 5 %? 2%? mindre?

Da vil jeg si at det fakuelle her er at barnets beste har ingenting å gjøre i denne situasjonen, barnets beste er ivaretatt okke som. 

Så da går dette på mors følelser. Her er mor og far uenig i hvordan far skal løse en situasjon. Mor presser nok far til å si han er enig med henne, noe han tydeligvis egentlig ikke er, også blir mor lei seg og såret fordi far bryter en avtale (som egentlig bare er hun som dikterer far). 

Så bør man som foreldre lære seg: Man kan ikke alltid løse alle situasjoner 100% optimalt. Er det greit? Tåler dere det av hverandre? 

Ser at du etterspørr andre svar - men jeg føler dette er kjernen i problemet. Tåler du at din mann tar andre valg enn deg? 

Anonymkode: 3aeef...b45

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange verdensmestere som satt på fasit gitt. Spennende. 

TS: Jeg ser tanken din, og jeg skjønner at du blir irritert. Samtidig så vil du aldri klare å overholde 100% kontroll hele tiden. Skal du det, så er du dessverre nødt til å passe barnet ditt selv til enhver tid (og nei, jeg sier ikke at det er riktig av far å ikke overholde det dere har blitt enige om). 

Anonymkode: 8c00f...59d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...