Marimma Skrevet 2 timer siden #61 Skrevet 2 timer siden (endret) Gipetto skrev (13 minutter siden): Men gud, traff jeg en nerve? 😂 nevnte jeg at bare far skulle høres og ha respekt? Far kan ikke endre humanbiologien som har gjort det slik at morsmelk er best. Å stå med to alternativer hvorav det ene er bedre og koster 30sek å hive i et varmt bad og et annet som tar 10sek, så forundrer det meg at det går an å være så lat. Her handler det vel heller om at far bevisst undergraver mors amming pga. sjalusi eller mindreverdighetskomplekser eller hva enn. Endret 2 timer siden av Marimma 2
AprilLudgate Skrevet 2 timer siden #62 Skrevet 2 timer siden Jeg tenker at ammingen foregår i et såpass kort tidsperspektiv i barnets liv at det ikke er noe jeg hadde klikket av en gang i blant når du er borte. Du kan jo bare tine selv når du vet du skal bort, går utfra det ikke skjer ofte at du er borte mer enn 4 døgn? 2
AprilLudgate Skrevet 2 timer siden #63 Skrevet 2 timer siden Marimma skrev (2 minutter siden): Far kan ikke endre humanbiologien som har gjort det slik at morsmelk er best. Å stå med to alternativer hvorav det ene er bedre og koster 30sek å hive i et varmt bad og et annet som tar 10sek, så forundrer det meg at det går an å være så lat. Her handler det vel heller om at far bevisst undergraver mors amming pga. sjalusi eller mindreverdighetskomplekser eller hva enn. 😳 Jøss. Han har neppe puppesjalusi. Han bare tenker mme er mest praktisk når babyen vil ha mat ASAP. 3 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #64 Skrevet 2 timer siden Jeg hadde nok satt fram til morsmelk i kjøleskapet, og planlagt litt rundt det, slik at han virkelig ikke har noen grunn til å velge annet alternativ. Dette virker jo mer som mangelende rutiner. Gir han om natta? Vel, ta ut fra fryseren på dagtid og sett i kjøleskapet. Kanskje blir det litt mer svinn, men jaja.. Ellers hadde jeg nok ikke brydd meg så mye om det var snakk om ett par ganger i uka. Anonymkode: 5c7a4...57d
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #65 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det tar mye kortere tid med mme enn fryst mm. Og hvis far har med baby ut på tur er det mye enklere med mme Anonymkode: 051a5...dfd Men herregud, da må jo far planlegge bedre. Skal han ut på tur, så tar han ut morsmelk fra frysen om morgenen, eller kvelden før. Anonymkode: 2b61d...106 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #66 Skrevet 2 timer siden AprilLudgate skrev (6 minutter siden): 😳 Jøss. Han har neppe puppesjalusi. Han bare tenker mme er mest praktisk når babyen vil ha mat ASAP. Han er lat og egoistisk. Han setter latskap foran sitt eget barns beste. Han har null respekt for en mor som bruker masse tid på å pumpe melk til deres barn. Anonymkode: 2b61d...106 2
Gipetto Skrevet 2 timer siden #67 Skrevet 2 timer siden Marimma skrev (12 minutter siden): Far kan ikke endre humanbiologien som har gjort det slik at morsmelk er best. Å stå med to alternativer hvorav det ene er bedre og koster 30sek å hive i et varmt bad og et annet som tar 10sek, så forundrer det meg at det går an å være så lat. Her handler det vel heller om at far bevisst undergraver mors amming pga. sjalusi eller mindreverdighetskomplekser eller hva enn. Men mor poengterer jo selv at far ikke orker å varme FRYST melk, eller har jeg lest helt feil? Da går det jo mye fortere med mme fremfor å tine opp og varme mm. 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #68 Skrevet 2 timer siden Såpass bør vel far få bestemme over sitt eget barn. Anonymkode: f4ca7...f06 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #69 Skrevet 2 timer siden Det er litt spesielt at folk i denne tråden nedgradere far til en som ikke evner ting og mor må gjøre klar og tilrettelegge osv. Far skal på et tidspunkt ta over permisjonen, fortsetter han med mme som vane vil han sabotere mors melkeproduksjon i perioden hun blir lengre borte fra barnet. Amme fri praktiseres ulikt på ulike arbeidsplasser og hvis mor ikke får tilgang på barnet sitt går kvaliteten på melken ned. Hvis hun ikke pumper og materialet barnet nok forandres konsistensen på melken slik at melken blir mer som vann da naturen tror baby er på vei til å bli dehydrert osv. Å tukle med et system som er spesialutviklet for å imøtekomme barnets eksakte behov fordi det er enklere kan skape større utfordringer på sikt. Mor er ikke alene om barnet og så lenge det forventes at mor skal tilbake i jobb mens hun fortsatt ammer barnet må fedre stille opp og være med å opprettholde brystmelk produksjonen. Dette er ikke kun mor sin jobb etter at fedre kvoten kom inn. Anonymkode: 69f15...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #70 Skrevet 2 timer siden Synest avtalebrotet er det verste her. Eg trur heller ikkje dette gjer noko for barnet, men han bør respektere både avtalen og ditt ønske når dette er så viktig for deg. Dersom han framleis gjer det sjølv om du har teke det opp, ville eg tenkt at dette er eit tillitsproblem som handlar om meir enn morsmjølk. Anonymkode: aa330...c28 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #71 Skrevet 2 timer siden Gipetto skrev (3 minutter siden): Men mor poengterer jo selv at far ikke orker å varme FRYST melk, eller har jeg lest helt feil? Da går det jo mye fortere med mme fremfor å tine opp og varme mm. Men da kan far ta ut fryst melk for å tine maaaange timer før han skal mate barnet sitt. Det er lov til å planlegge litt, selv som mann og far. Anonymkode: 2b61d...106 1 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #72 Skrevet 2 timer siden Jeg synes du lager et problem ut av ingenting. Mange barn vokser opp på bare morsmelkerstatning og er akkurat like friske og smarte som barn som ammes, men du er livredd for ditt barn hvis det får litt mme en gang i blant? Det er så tåpelig at jeg har ikke ord. Anonymkode: 08642...5ca 2 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #73 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Er det bare ditt barn eller deres barn? Om baby får mme noen ganger går da helt fint. Anonymkode: 051a5...dfd Så lenge den ene produserer maten så har den personen enerett på avgjørelsen om hvilken mat. Amming og morsmelk er helt overlegent erstatning, det er et faktum. At han gir erstatning gir jo mor større jobb med å pumpe, eller resulterer i at det senker produksjonen hennes, som dermed går utover barnet. Hos oss har amming og morsmelk selvsagt vært en felles jobb for å få til. Så enkelt med amming, om mannen her hadde ødelagt for ammingen ved å bruke erstatning slik at vi ble avhengige av flaske et halvt år frem i tid hadde jeg klikket i vinkel! (Jeg hadde ikke overlatt en baby til et menneske som ikke respekterte at babyen ble fullammet.) Anonymkode: aa839...1bf 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #74 Skrevet 2 timer siden Den første av mange kamper. Husk det er like mye far sitt barn som det er ditt barn. Barnet tar ikke skade av MME en gang i blant. Dette er faktisk ikke verdt å lage styr over og hadde du ikke vært så hormonell-ny-mamma så hadde du greid å se dette utenfra du også. Med det sagt: er det ikke bare å ha ferdig mm i kjøleskapet til far? Det tar like lang tid å varme opp mm som å lage mme, men han slipper å tenke på bakterier i MME+korrekt temperatur+WHO anbefalinger og alt det der. Mm er enklest, det er best for barnet og det er billigst. Men gjør det enklere for han, ny pappa er antageligvis også overveldet av hans nye rolle. Anonymkode: 5a741...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #75 Skrevet 2 timer siden Marimma skrev (22 minutter siden): Wow her er det mange som er krenket av at morsmelk er best. Selvsagt skal barnet få morsmelk når det er tilgjengelig. Morsmelk tilbyr mye som MME ikke gjør. Og MME tilbyr noe som ikke morsmelk gjør. Eneste jeg ser som blir krenket her, er de som er indoktrinert av ammepolitiet... https://sykepleien.no/2015/02/fullamming-bor-revurderes Anonymkode: 379de...759 1 2
Gipetto Skrevet 2 timer siden #76 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men da kan far ta ut fryst melk for å tine maaaange timer før han skal mate barnet sitt. Det er lov til å planlegge litt, selv som mann og far. Anonymkode: 2b61d...106 Kan ikke mor pumpe samme dag/dagen før og sette i kjøleskapet? Det er lov å planlegge litt, selv som kvinne og mor. 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #77 Skrevet 2 timer siden Gipetto skrev (5 minutter siden): Kan ikke mor pumpe samme dag/dagen før og sette i kjøleskapet? Det er lov å planlegge litt, selv som kvinne og mor. Hører du dette ts. Du må begynne å gjøre det lettere for far, stakkars. Det er så mye enklere for far å gå til butikken, velge ut melk, betale for melken, varme melken og så mate babyen, enn å tine morsmelk som allerede er hjemme. Du må hjelpe han å gjøre livet hans lettere. Det er vanskelig å være far i 2026. Pass på at det alltid er morsmelk klar til oppvarming, når far har planer. Spør far om planene hans dagen i forveien, slik at du kan legge alt til rette for at det blir enklest mulig for han. Pakk bleiebagen klar, pass på at det er nok rene klær og at melken er tint. Anonymkode: 2b61d...106 2
Marimma Skrevet 2 timer siden #78 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og MME tilbyr noe som ikke morsmelk gjør. Eneste jeg ser som blir krenket her, er de som er indoktrinert av ammepolitiet... https://sykepleien.no/2015/02/fullamming-bor-revurderes Anonymkode: 379de...759 Hvordan er dette relevant? MME anbefales ikke her, det anbefales tidligere introduksjon av fast føde. Uansett er ikke dette relevant for denne babyen på 3mnd. 1 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #79 Skrevet 2 timer siden Når en baby er tre måneder gammel så ser jeg på matingen som mor sitt ansvar, særlig når hun ammer🙈 Det er vel ikke så mange avtaler man har alene uten baby i denne perioden? Tenker at mor burde tilrettelegge melken for far her altså. Anonymkode: 597a3...ab9 2
Gipetto Skrevet 2 timer siden #80 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hører du dette ts. Du må begynne å gjøre det lettere for far, stakkars. Det er så mye enklere for far å gå til butikken, velge ut melk, betale for melken, varme melken og så mate babyen, enn å tine morsmelk som allerede er hjemme. Du må hjelpe han å gjøre livet hans lettere. Det er vanskelig å være far i 2026. Pass på at det alltid er morsmelk klar til oppvarming, når far har planer. Spør far om planene hans dagen i forveien, slik at du kan legge alt til rette for at det blir enklest mulig for han. Pakk bleiebagen klar, pass på at det er nok rene klær og at melken er tint. Anonymkode: 2b61d...106 Men kjære deg, nå må du gi deg. Dersom mor vet at hun blir borte neste dag, og likevel pumper, hvorfor sette det i fryseren? Fryst morsmelk kan endre smak samt bevares de levende immuncellene, enzymene og antistoffene best i fersk mm. Og HVORFOR skal far spørres om sine planer for neste dag når det her er snakk om mor som drar fra barnet? Mor og far må snakke sammen, mor kan ikke bare si "jeg drar, mm ligger i fryser". 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå